overvintring i vandet
Fra : Torben - Sirius

Dato : 26-09-07 20:47

Hej Gruppe

Har overvejet at lade båden ligge i vandet vinteren over.

Båden er en Polaris Drabant
Havnen er en A- Havn i orden med forsikringen bare jeg ikke sejler, hvad jeg
heller ikke har tænkt mig.

Indenbords Volvo Penta 2001 fra 1986 Søvandskølet.
Øh hvad gør jeg ved motoren, for at vinterkonservere den, en frost sprængt
motorblok eller ditto køleslange er jo ikke ligefrem min ønskedrøm,

Så hvad gør jeg, er der andre ting jeg skal tænke på, har selvfølgelig tænkt
mig at tilse båden ofte

M.v.h.
Torben

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 26-09-07 22:31

Den Wed, 26 Sep 2007 21:47:02 +0200 skrev Torben - Sirius:

> Så hvad gør jeg, er der andre ting jeg skal tænke på, har selvfølgelig tænkt
> mig at tilse båden ofte
>
> M.v.h.
> Torben

Luk for hovedhanen til indtaget for kølevand. Derefter afmonterer du
slangen, blander en spand eller 2, gerne med 50-70% kølevædske, stikker
slangen ned i spanden, starter motoren og lader den gå tomgang til
spanden(e) er tom. Nu er motorolien også varm, så den er nem at skifte.
Derefter sætter du dig i gyngestolen med en god pibe tobak og en flaske
whisky - så varer det ikke længe inden det er forår

Karl Erik Christensen

www.ranunkelvej.com - www.ranunkelvej.com/sai/

Fra : Ukendt

Dato : 27-09-07 10:54

"Karl Erik Christensen" <karlerik@_NULL_ranunkelvej.com> skrev i en
meddelelse news:46facf84$0$158$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> Derefter sætter du dig i gyngestolen med en god pibe tobak og en flaske
> whisky - så varer det ikke længe inden det er forår

Du begår den vanlige fejl, når du her anviser, hvorledes man frostsikrer en
salrvandskølet motor.
Den går IKKE blot at lade frostvædske kører rundt.

Termostaten SKAL tages ud først.
Eventuelt monteres en gammel, hvor fjedermekanismen er fjernet.
Grunden til dette er, ifølge almindeligt resonnement, og forøvrigt også
ifølge Volvo, at man ikke kan være sikker på, at temperaturen får
termostaten til at åbne for gennemstrømning til motorblokken.
Sker dette ikke, pumper man blot kølevædsken udenom blokken, og risikerer en
frostsprængning.
Hovedhanen til indtaget bør ligeledes, hvis det er en kugleventil, stå åben,
idetder ellers står vand i kuglen, med mulighed for sprængning af huset.
Dette kan undgås, om man hælder frostvædske gennem slangen OG ventilen, og
lukker denne, når man er sikker på, at frostvædske løber igennem, og bliver
fanget i kuglen, når der lukkes.

MVH
Egon

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 26-09-07 22:33

Der er en forklaring her f.eks.

http://www.eriksfreelance.dk/sider/sejlads/vinter_i_vandet.html

Mvh
JR

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Ukendt

Dato : 27-09-07 10:47

"Jan Rasmussen" <jr@***FJERN***vejen-net.dk> skrev i en meddelelse
> Der er en forklaring her f.eks.
>
> http://www.eriksfreelance.dk/sider/sejlads/vinter_i_vandet.html
>
> Mvh
> JR

Den "forklaring" egner sig kun til at hænge op på sømmet på lokummet
Især motor"forklaringen".

MVH
Egon

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 27-09-07 11:40

"Egon Stich" <egon-stich snabela mail.dk> skrev i en meddelelse

> Den "forklaring" egner sig kun til at hænge op på sømmet på lokummet
> Især motor"forklaringen".
>
> MVH
> Egon

Hej Egon

Det synes jeg du skulle informere bådmagasinet om, så de evt. har mulighed
for at korrigere det de tidligere har skrevet.

Mvh
JR

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Ukendt

Dato : 28-09-07 11:35

> [...]
>
> Det synes jeg du skulle informere bådmagasinet om, så de evt. har mulighed
> for at korrigere det de tidligere har skrevet.

Bådmagasinet?
Tjah--
Det er mange år siden, jeg holdt op med at betragte denne publikation som
seriøs.
Bådfolkets Billedblad?

B.la. på grund af "oplysende tekniske forklaringer" som den jeg her
reagerede på.

MVH
Egon

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 28-09-07 18:23

> [...]
> seriøs.
> Bådfolkets Billedblad?
>
> B.la. på grund af "oplysende tekniske forklaringer" som den jeg her

Sådan vil det altid være Egon, nogle kan lide moderen andre datteren...
Men nu har du så muligheden for at gøre noget ved det. hvis du mener du er
bedre vidende...

I så fald er det ikke kun Bådmagsinet du giver mulighed for at korigere
deres indlæg, men du hjælper i høj grad også dine sejler kolegaer.
da de vil få mulighed for at læse om den korrekte fremgangsmåde.

Mvh
JR

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Ukendt

Dato : 29-09-07 12:10

> [...]
> deres indlæg, men du hjælper i høj grad også dine sejler kolegaer.
> da de vil få mulighed for at læse om den korrekte fremgangsmåde.

Den korrekte fremgangsmåde kan læses hos Volvo.

Foruden at man kan læse mit indlæg om samme

Og nu må du ikke misforstå mig--
Det er ikke min mening at "punke" nogen, der handler i god tro.

Formålet med min rettelse af de fejlagtige oplysninger, er alene at udbrede
kendskabet til det korrekte og virksomme.

Det er jo netop det, denne gruppe er til for.

MVH
Egon

Fra : Per

Dato : 30-09-07 12:54

Jan Rasmussen wrote:
> [...]
>
> Det synes jeg du skulle informere bådmagasinet om, så de evt. har
> mulighed for at korrigere det de tidligere har skrevet.

Jeg vil give Egon helt ret.

Det der med at starte motoren op med jævne mellemrum - er en rigtig dårlig
ide´- med mindre man rent faktisk sejler sig en tur - og på den måde kører
den varm med belastning på.

Hver gang man starter en motor bliver der dannet kondensvand inde i motoren
= slid på motoren. Så det gælder om ikke have mange koldstarter, da vandet
først brændes væk ved en given temperatur.

AT lade en motor køre sig varm i tomgang fra kold af - slider ekstremt meget
på motoren - spørg bare i mc gruppen - her vil nogen mene at det er direkte
ødelæggende for en motor. Det gælder om at få motoren hurtig varm og det gør
den bestemt ikke ved at arbejde sig op i tomgang.

Næh - skift olien på den når den ikke skal bruges mere for sæsonen - sprøjt
evt. lidt olie ind i cylindrene eller konserveringsmiddel - og lad den stå
vinteren over.

Hvis du vil gøre det rigtig godt - så installér en motorvarmer, der sørger
for at motoren konstant er varm, men det er jo nok en bekostelig affære i
el

Olien på en motor skal ALTID skiftes inden den sættes væk for vinteren, idet
der har ophobet sig syre i den brugte olie, hvilket kan nedbryde motoren
indefra. Det der med at vente med at skifte olie til foråret er således
værre end at skifte når motoren sættes væk for vinteren.

De helt hysteriske skifter til en overvintringsolie og skifter så igen til
foråret, når motoren skal bruges igen.

Men at starte maskinen op med jævne mellemrum er nok det dummeste man kan
gøre.

Mvh. Per !

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 01-10-07 00:20

> [...]
> foråret, når motoren skal bruges igen.
>
> Men at starte maskinen op med jævne mellemrum er nok det dummeste man kan

Hej Per

jeg ved ikke hvad der er ret eller vrang.

Jeg fandt artiklen på nettet, og den påståes tilmed vist i Bådmagasinet.,
men der er nok mange meninger om emnet, hviilket der nok er om alle emner.

Den med syren i mortoerolien har jeg også læst.

Er der nogen der har undersøgt hvor meget denne syre tærer? tager det 2år at
ødelægge en moter eller 30 år? altså, ved man om det er teoretisk, eller om
der virkelig sker ting og sager...

Mange biler kører jo med samme motor olie i flere år, uden der sker nogen
skade af den grund...

Mvh
JR

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Per

Dato : 01-10-07 08:21

Jan Rasmussen wrote:
> [...]
> teoretisk, eller om der virkelig sker ting og sager...
>
> Mange biler kører jo med samme motor olie i flere år, uden der sker

Hey !

Ja der er unægteligt sket noget på oliefronten de senere år. Til moderne
biler er det ikke ualmindeligt med et olieskifteinterval på 30.000 km - det
skyldes at olien er tilsat specielle additiver, der gør at den kan holde
meget længere end "normale" olier.

Olietypen er vist også noget dyrere. Det er således kun de specielle olier
der kan holde i så lang tid.

Jeg fandt en glimrende artikel om olie her:
http://www.ducati.dk/teknik/oliegenerelt.html det er godt nok skrevet til
motorcykler, men kan sagtens overføres til både.

Jeg skal ikke gøre mig klog på hvor lang tid det tager at ødelægge en motor
med mht. omtalte syre - men det er nok noget der sker over en længere
årrække.

Jeg har dog et konkret eksempel fra en kammerats far, der kun kørte meget
korte ture i en Opel Commodore 2.5 liters 6 cylinderet - således at den
stort set aldrig blev gennemvarm.
Efter 120.000 km var motoren slidt op - og sådan en motor skal uden
problemer kunne køre min. 400.000 km.

Når alt det her er sagt - så fører bådmotorer en væstentlig hårdere liv end
andre typer motorer pga. omgivelserne med saltvand og fugt - så vær god ved
den

mvh. Per

Fra : Ukendt

Dato : 01-10-07 10:24

> "Per" <mesked@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hej Per
>
> jeg ved ikke hvad der er ret eller vrang.

Angående dette, at starte en "vintermotor", er der næppe tvivl om, hvad der
er "ret eller vrang".
Jeg vil mene, at enhver mekaniker vil give samme svar.
Og seriøse bøger det samme.
Nemlig: Gør det ikke.

> Jeg fandt artiklen på nettet, og den påståes tilmed vist i Bådmagasinet.,
> men der er nok mange meninger om emnet, hviilket der nok er om alle emner.

Naturligvis er der mange meninger.
Men kun, som der jo altid er, når det drejer sig om tekniske emner, en
korrekt.
En "mening" får ikke oliehinder til at undlade at adlyde tyngdekraften

> [...]
>
> Er der nogen der har undersøgt hvor meget denne syre tærer? tager det 2år
> at ødelægge en moter eller 30 år? altså, ved man om det er teoretisk,

Når man betænker, at det ikke er usædvanligt at en bådmotor holder både 20
og tredive år, vil selv små årlige påvirkninger ende med at være store.
Så ja, man kan roligt sige, der skar "ting og sager".

> Mange biler kører jo med samme motor olie i flere år, uden der sker nogen
> skade af den grund...

Men kører nok dagligt op til drifttemperatur.
Det er her, forskellen ligger.

Men alt dette er sikkert nævnt i din brugermanual.
Frostsikring og olieskift.

Har du ikke manualen, kan du finde den på nettet.

MVH
Egon

MVH
Egon

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 01-10-07 12:50

> Har du ikke manualen, kan du finde den på nettet.
>

> MVH
> Egon

Ford Lehman 80Hk er ikke lige at finde manual til på nettet

Mvh
JR

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Ukendt

Dato : 01-10-07 14:27

> "Egon Stich" <egon-stich snabela mail.dk> skrev i en meddelelse

> Ford Lehman 80Hk er ikke lige at finde manual til på nettet
>
> Mvh
> JR

Tjah -
Der findes jo desværre stadig firmaer, der ikke rigtig har opfattet fidusen
med synlighed på nettet--

Men:
At du ikke kan finde den aktuelle motors håndbog, gør egentlig ikke så meget
i dette tilfælde.
Motorer er jo, når det kommer til stykket, alle i familie.

Motoren kørt ordentlig varm, hvorefter olie aftappes, og ny hældes på.

Derefter kommer turen til kølesystemet.
Er den saltvandskølet, skal man forholde sig som ved alle andre
saltvandskølede motorer.

1. Tage termostaten ud, og sørge for at huset til samme er tæt, når man
samler.
2. Køre frostvædske gennem maskinen, en god spandfuld, 10 liter med ikke for
lidt frostvædske i vandet, bør røkke.
Med mindre det er en umanerlig stor blok. Der må man skønne.

Derefter stanndses motoren, og startes først når næste sæson begynder, og
båden er i vandet.

(lader du båden ligge i vandet, husk da at der også skal være frostvædske i
slangen ned til ventilen.
Er det en kugleventil, også inde i hulrummet i den lukkede ventils kugle.)

Kølevandsoperationen kan foretages på land efter optagning.

Står båden på land, ville jeg undlade at sætte sugeslangen på plads igen,
men lade den hænge, og ventilen stå åben.
Da er den sikker mod frostsprængning.

Det sværeste, og farligste, ved det hele, er at huske at påmontere slangen
igen til foråret,før søsætning.

MVH
Egon

Fra : Torben - Sirius

Dato : 01-10-07 17:22

Hej Alle

Tak for mange gode råd, der er en ting jeg fornemmer jeg har glemt i mit
førsye oplæg, nemlig at det er en motor med Z-drev, altså sejl drev, hvor
sidder stophanen på en sådan, jeg har ikke dorstand på motore, og Volvos
manual nævner ikke en stophane,

Så øh ændre det noget,.

Og så er der lige det at der ikke er megen plads omkring motoren, den fylder
stor set hele motor rumme, ud til siderne altså samt for oven og neden,

M.V.H.
Torben

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 01-10-07 22:55

"Egon Stich" <egon-stich snabela mail.dk> skrev i en meddelelse

> Det sværeste, og farligste, ved det hele, er at huske at påmontere slangen
> [...]
Der kan du så sætte en termostat mere på, der aktiverer en alarm, ved f.eks.
100°C så nå du at blive advaret inden motoren bliver varm

Nå, men man sejler sig nok ikke lige en vinter tur så, for så skal hele
operationen jo gøres om igen ;o(

Mvh
JR

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 23-10-07 20:05

"Egon Stich" <egon-stich snabela mail.dk> skrev i en meddelelse

---SNIP---
> [...]
> i slangen ned til ventilen.
> Er det en kugleventil, også inde i hulrummet i den lukkede ventils kugle.)

Hvudden hælder man frostvæske i en kugleventil på en båd, der ligger i
vandet?

mvh Peter Ingsø Laursen

Fra : Steffen Skov

Dato : 23-10-07 20:45

"Peter Ingsø Laursen" <psil*fjern_dette*@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> ---SNIP---
> ---SNIP---
>
> Hvudden hælder man frostvæske i en kugleventil på en båd, der ligger i

Pisser i vasken?
Steffen

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 24-10-07 15:30

"Steffen Skov" <XsskovY@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Pisser i vasken?
> Steffen

He he. Det kunne klare det afløb, for det er 1" rør - men kølevndsindtaget
er aaaaaalt for småt

mvh Peter

Fra : Ukendt

Dato : 24-10-07 08:22

> [...]
>
> ---SNIP---
> ---SNIP---
>
> Hvudden hælder man frostvæske i en kugleventil på en båd, der ligger i

Du har ret, det ser lidt Tricky ud

Gør følgende:
Afmonter slangen oppe ved den øverste ende, og undersøg, om denne nu er over
vandlinien.
(Ellers sæt en længere slange på)
Med lukket ventil hældes der nu vædske gennem slangen.
Når slangen er fuld, åbnes ventilen, frostvædsken løber gennem denne, og før
altsammen er rendt ud, lukkes ventilen.
Viola- Kuglen er fyldt med frostvædske.

På min egen båd har jeg et kølevandsfilter monteret over vandlinien.
Lige før dette, har jeg monteret en ventil.
Dette er bekvemt ved rensning af filteret, idet dette kan gøres uden at
tømme kølesmangen, og derved under upstart efter rensning, unødigt belaste
impelleren med tørkørsel.
Kugleventilen - bundventilen, fyldes nemt via filteret og den lige herunder
mionterede ventil.

Håber dette var til at forstå, ellers spørg igen

MVH
Egon

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 24-10-07 15:35

> Du har ret, det ser lidt Tricky ud
>
> Gør følgende:
> Afmonter slangen oppe ved den øverste ende, og undersøg, om denne nu er
> over vandlinien.
---SNIP---

> Håber dette var til at forstå, ellers spørg igen

Absolut. Nu er jeg jo sproglig student, men det her er vist noget med
"forbundne kar" ikke sandt?

Ventilen ved kølevandsindtaget bliver nem at klare. Det ligger lidt tungere
med de store ventiler (ind/ud) ved toilettet. Jeg må finde en stor
plastslange.....

Afløb fra cockpittet er forbundet til køkkenvaskafløb i SB side - men det
bliver jeg jo nødt tilat lade stå åbent!?

mvh Peter Ingsø Laursen

Fra : Ukendt

Dato : 25-10-07 14:43

> "Egon Stich" <egon-stich snabela mail.dk> skrev i en meddelelse

> ---SNIP---

> Absolut. Nu er jeg jo sproglig student, men det her er vist noget med
> "forbundne kar" ikke sandt?

Tjoh--
man kan skam godt sænke skivet, ved hjælp af dette glimrende princip
Og altid: Hellere sikker, end ked af det, som det siges---

Fra : Ukendt

Dato : 25-10-07 14:47

> [...]
>
> Ventilen ved kølevandsindtaget bliver nem at klare. Det ligger lidt
> tungere med de store ventiler (ind/ud) ved toilettet. Jeg må finde en stor

Her kunne det vel være rart, om "en eller anden" havde nogle vægtfylder og
sådant på vædskerne.
Det burde jo, om frostvædsken er lettere end saltvand, være muligt blot at
hælde denne i, så den blev "flydende" i ventil og slange.
Herefter lukkes kugleventilen.
Men som nævnt: Det kommer jo an på vægtfylden.

Egon