Elektrisk toilet?
Fra : HH

Dato : 25-09-07 09:13

Kære gruppe!
Jeg overvejer at udskifte mit gamle RM69-toilet med håndpumpe med et
elektrisk. Jeg kan se i diverse kataloger, at sådanne kan fås fra ca.
2500kr til over 7000kr.

Er der nogen der har gode/dårlige erfaringer med disse, og er de dyre
merprisen værd?

Støj, elforbrug, kvalitet?

Toilettet leverer til en 40l septictank, så det er også af betydning
for mig, at toilettet ikke bruger alt for meget skyllevand pr. gang.
Med håndpumpetoilettet har jeg meget tilfredsstillende brugstid inden
tømning er nødvendig, og det skulle nødigt blive forværret væsentligt
ved et skift.

Hans-Henrik

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 25-09-07 10:41

Hej Hansk-Henrik,

Jeg har et PAR/Jabsco toilet.
De blev købt med både den manuelle pumpe, der hører til
toilettet, og jeg købte også den elektriske pumpe som blev
placeret samme monteringsted som hvor den mauelle pumpe kan
sidde.
Efter et par år var vi så trætte af den elektriske pumpe at vi
skiftede til den manuelle og den har nu siddet der i over ti år
og den virker fuldt ud tilfredsstillende.

Den elektriske havde følgende negative sider:
Den brugte 10 amp for at kunne drive pumpen der findeler prut og
papir. Der kan være stor forskel på papirkvaliteten og nogle
typer trækkes ikke fra hinanden i taverne med klumper sig sammen
i pumpehuset. Det medfører at pumpen ikke kan køre rundt og den
efterfølgende proces behøves ikke nærmere detailjeret forklaring.
Det kunne også forekomme at noget stenagtigt kom ind i pumpen (i
dag kan man som tilbehør købe et filter til at sætte i
vandindgangen til toilettet). Disse stenforekomster kunne rive
ret så kraftigt i pumpehusets gods der er lavet af delrin:
Når der fremkom en delrinspån kørte den rundt og ødelagde
yderligere husets indvendige sider. Igen en stoppet motor og
adskillelse.
Endeligt støjer pumpen afsindigt, det lyder som man starter
bovpropellen. Det vækker opmærksomhed når man ligger i havn.
Har man holdingtank skal man kun forklare underne at man ikke
skal lege med bovpropellen. Er der frit afløb står der en gylden
sky ud fra båden og den er ikke lige til at bortforklare.
M.h.t. vandforbruget så adskiller det sig ikke nævneværdigt fra
håndpumpen, kun hvis man er tunghør og falder i søvn over
knappen. Vandforbruget ligger i toiletskålens konstruktion og er
tillige afhængig af hvor meget vand man fylder ind i skålen
inden besøget.

Vi gik tilbage til håndpumpen, den støjer ikke meget og
funktionsmæssigt er den helt i top. Vi har ikke med den skulle
adskille og rense pumpen siden skiftet.

Mvh/Harding

Fra : Peter

Dato : 26-09-07 10:09

Ja, et "lille diskret toiletbesøg" eksisterer ikke med et el-toilet. (Har
dog hørt typer der larmer mindre end mit)
Mere generelt, - mange sejlere har gode erfaringer med at undlade at komme
papir i toilettet.
Kan løses med en spand, "Madame Pose" el lign.

En ren fornøjelse / Peter

"Harding E. Larsen (slet 6N9HL)" <harding@6N9HLlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11907136030.944386166145222@dtext.news.tele.dk...

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 26-09-07 16:27

"Peter" <lappa@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> papir i toilettet.
> Kan løses med en spand, "Madame Pose" el lign.

Hej,

Jeg kan ikke helt genkende problemet med papir. Vores knapt 10 år gamle
spiser alt papir. Det har aldrig været stoppet, dog skulle man nogle gange
køre lidt ekstra for lige at få det sidste med...

Men ja, det suger pænt med strøm og det larmer. Så længe man har en holding
tank, ser jeg ikke nogle problemer i at bruge det når man er i havn.

Jeg ved ikke hvad størrelsen på en normal tank er, men min er vistnok knapt
100 liter og den holder da et par dage.

Mvh
Morten

Fra : Steffen Skov

Dato : 26-09-07 22:03

"Morten Klostergaard" <news@tera.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> Hej,
snip

> Men ja, det suger pænt med strøm og det larmer. Så længe man har en
> holding tank, ser jeg ikke nogle problemer i at bruge det når man er i
> [...]

Hej Morten
Du har en stor holding tank og et larmende toilet om bord, hvilket du ikke
ser som et problem at bruge i en havn.
ENIG, hvad angår mekanisk forurening!
MEN! Der er støjforurening!
Vi ligger side by side og du starter dit lokum, så vågner jeg med garanti.
Hvad kan jeg gøre? Skal jeg bede dig om at holde dit lort til næste morgen,
eller bede dig gå på et offentligt lokum? Vil du blive fornærmet? Jeg kunne
starte mit 200W stereoanlæg og spille Deep Purple med Smoke on the water, og
få hele havnen på nakken. Jeg kunne lade VHFén køre på fuld drøn med skrtch
og skrål, samt lade mine børn løbe rundt og skrige som de plejer.
DET gør jeg ikke. For når man er i havn tager man hensyn til andre mennesker
(som alle andre steder), og begrænser sit støjniveau. Prøv at forklare
tyskere og de danskere der er kommet til med smarte beboelige speedbåde det.
Vi sejler for at have fred og ro!

Men vi skal alle være her!

Så lær at respektere livet til søs!
Hilsen
Steffen
--
"Havet bringer hvert menneske nyt håb, som
søvnen bringer drømme."

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 27-09-07 16:53

"Steffen Skov" <XsskovY@webspeed.dk> skrev i meddelelsen
> Vi sejler for at have fred og ro!

Rolig nu, ikke larme på den måde. Når jeg siger larmer mener at det giver
lyd fra sig. Man er ikke i tvivl om det køre når man er i båden, men udenfor
er det ikke lige til at høre.

Det er ikke som fx bovpropellen, den vil nok vække nogle.

Mvh
Morten

Fra : Steffen Skov

Dato : 27-09-07 17:29

OK - men jeg lå bare ved siden af en "sejlbåd" med 4 quinder ombord, og der
kom ofte en snurrende lyd fra deres båd, hvilket blev lidt træls at høre på.
Så jeg konkluderede bare at det måtte være et el-lokum, da en hårtørrer har
en højere frekvens (måske en batteridreven di...) så holder jeg
Hilsen
Steffen
--
"dig elsker vi oh hav, og dig vi høre til."
L.C. Nielsen 1908

Fra : SørenH

Dato : 27-09-07 19:46

Steffen Skov skrev:
> [...]
> Så jeg konkluderede bare at det måtte være et el-lokum, da en hårtørrer har
> en højere frekvens (måske en batteridreven di...) så holder jeg

Det er virkelig hér man skal holde tungen lige i kinden og lade være med
at kommentere med den første indskydelse som farer gennem hovedet på et
hankønsvæsen, - så jeg skriver ikke noget
SørenH
Marie af Næstved

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 02-10-07 14:06

Hej Morten,

Vær opmærksom på at der er to forskellige toiletkonstruktioner.
Den ene har kompaktoren placeret bag toiletudløbet og den er
monteret med gummipakninger imellem pumpe og toilet. Det dæmper
vibrationslyden en del; men ikke den direkte støj fra
kompaktoren.
Den anden type sættes på i stedet for håndpumpen. Det er min
erfaring at denne type støjer væsentligt mere og overfører
tillige mere vibrationsstøj til skroget.
I toiletrummet har jeg målt lidt over 85 dbA og undefor når man
står på broen lyder det som en bovpropel.
Lyden er rimelig kraftig og folk der står på broen vender sig
efter lyden.(og resten kan ses hvis der ikke er holdingtank
monteret, der står simpelt hen en stråle med finfordelt
toiletpapir, som en hvid sky, og er der bommelom, en lidt anden
farve).
Jo støjen er kraftig både inde og ude.
Vi er nogle underlige nogle, i fritiden kan man godt
tåle/acceptere støj; men på arbejdet er det næsten en
høreskadelig lydstyrke (90dbA er støjgrænsen).

Mvh/Harding

Fra : HH

Dato : 28-09-07 09:42

Hej,
Nu har jeg købt toilettet og er begyndt at tænke over, hvorledes det
skal installeres. Jeg er opmærksom på, at støj let kan blive et
problem, og selv støjkilder som man selv synes er små kan virke meget
irriterende på naboerne. Og her er kilderne jo uendelige, fra
klaprende fald, knirkende fortøjningsfjedre og skrigende fendere til
varmeanlæg, køleskabe og de vel efterhånden almindelige
trykvandsanlæg. Alt afgiver lyd i en eller anden omfang der gør omhu
og hensynsfuldhed i havnen nødvendig. Sjovt nok er der ofte stor
forskel på, hvor meget støj der høres på/i egen båd og udenfor!

Men når jeg skal op om natten, så er det fordi jeg er blevet

Tak for synspunkter og erfaringer!

Hans-Henrik