Hej Henrik
Jeg har tidligere skrevet her i dette forum til en anden, som gik i samme
tanker som dig. Jeg tror der er svar på det meste i det gamle svar. Det svar
klistrer jeg lige ind her nedenfor. Noget er nok ret ligegyldigt. Spring det
over
Iøvrigt er jeg overrasket over den transportpris fra Grækenland, du
nævner.Ca. 3.500 Euro. Det er saftsusemig billigt! Jeg undersøgte en del og
endte med et firma fra Kiel i Tyskland. Og selvom min båd med en bredde på
3,75 meter krævede følgebil så lyder det alligevel billigt. Der er jo noget
længere fra Grækenland. Få endelig et navn på den vognmand!
Jeg har købt en båd i Middelhavet og iøvrigt fået den lastbiltransporteret
til Danmark.
Jeg er enig i alle de nedenstående bemærkninger bortset fra det med den
anerkendte mægler. Det jeg her er delvis uenig i er, at det giver en vandtæt
sikkerhed. For hvad er en anerkendt mægler? Buhl i Horsens? Ja i en årrække,
indtil han svigagtigt undlod at afgive korrekte information om en båds
ejerforhold, hvilket kostede uskyldige mennesker en betydelig del af deres
formue fordi hans firma ikke længere var solvent. Det samme fænomen med et
krak hos en engelsk mægler med en årelang mægleraktivitet bag sig, kan man
læse om i Yachting Monthly. Mange kom i klemme.
Nogle mæglere har dog branchemæssige garantiordninger, som i teorien skulle
holde dig skadesløs. Det er selvfølgelig værd at undersøge om mægleren er en
del af en brancheforening med forsikring.
Du kan dog vælge at finansiere båden i et dertil indrettet
finansieringsselskab. Så kan selskabet undersøge ejer- og gældsforhold og
efterflg. garantere mod restgæld. Eller du kan gøre som jeg. Bruge nogle
penge på at lade en advokat fra sælgers land, undersøge sælger grundig. En
venlig henvendelse på dansk konsulat/ambassade giver dig et par navne på
troværdige advokater, som konsulat/ambassade selv bruger eller danske
firmaer har gode erfaringer med. Det koster nogle kroner at bruge en lokal
advokat, men i forhold til de mange hundrede tusinde kroner for båden er det
alligevel kun få procent.
Jeg købte min båd af en hollænder (privatperson), som havde sejlet
Middelhavet tyndt og var endt i Kroatien, hvorfra han ville sejle videre i
en anden og større båd. Hollænderen havde kvitteringer på alt omkring båden,
hvilket jeg valgte at se på som et godt tegn ligesom han havde jet bådet i
en årrække. I en situation, hvor du eksempelvis handler i Kroatien skal du
sikre dig, at båden ikke har været ude af EU så længe, at den mister sin
status som momsbetalt fartøj i EU. Det er jo ikke rart at lige skulle betale
moms oven i hatten for at få nyerhvervelsen ind i EU.
I det hele taget skal alle papirer være 100 pct. i orden for ellers kommer
den ikke ind over EUs ydre grænse med din nye båd. De her toldere ved
EU-grænsen undersøge hvert et dokument i detaljer.
Vær også opmærksom på prisen på lastbiltransport. Selv hvis du skal flytte
den i Middelhavsområdet, taler vi betydelige summer. Transport til Danmark
for en båd som min på 11,70*3,75*1,90 og 7 ton kostede cirka 55.000 d.kr.
Samtidigt tager det også tid og koster penge at komme ned at se på skibene
dernede. Så hvis det er i DK du skal bruge båden skal prisen i middelhavet
altså være særdeles gunstig.
Bådenes tilstand dernede - tjaee det jeg så i Kroatien var lidt af hvert.
Lige fra temmelig udtjente charterfartøjer til utroligt fine både ejet af
tyskere og østrigere, som kun bruger dem i ferier og iøvrigt passer godt på
sagerne. Personer der bor i Sydtyskland og Østrig har relativt kort til
Kroatien, der samtidigt er et ret billigt sted at have bådplads - derfor de
mange privatejede tyske og østrigske både.
Selv købte jeg noget, der tilstandsmæssigt midt ligger imellem ovenstående
yderligheder. En tur fra Holland ned til den fjerne ende af Middelhavet har
da givet en skramme hist og pist uden at båden på nogen måde er helt
udtjent. Jeg bilder mig ind at vi har sparet lidt på skibet og samtidigt får
man jo lige en sejlerferie i Middelhavet indtil båden afmastes og klargøres
til transporterten til DK. Sidstnævne - altså transporten .blev klaret af
Sleepy Transport, hjemhørende i Kiel. De levede 100 pct. op til det aftalte.
Held og lykke med købet og brug turen derned til at holde ferie så den ikke
er spildt selvom der ikke kommer en båd ud af det. Der er eksempelvis lunt i
Kroatien i marts, hotellerne meget billige og ditto maden, og du kan flyve
lavpris fra Hamborg til lufthavnen i Rijeka (Krk).
"HKN" <henrikndk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:1190574223.333519.236980@d55g2000hsg.googlegroups.com...
Hvis ikke det var for de seks ugers sejlads i Middelhavet i egen
> nyindkøbt båd, ved jeg ikke rigtig om jeg gad alt det bøvl igen. Jeg skal
> hilse og sige, at alle papirer skal være i orden for at få skibet over den
> ydre grænse til EU. D.v.s. eksemplevis fra Kroatien ind i EU. Alt, og jeg
> mener alt, blev tjekket og dobbelttjekket.
> God fornøjelse med projektet.
Hej Ib,
Jeg er ude i et lignende projekt, og kunne da forfærdelig godt tænke
mig at vide lidt mere om dette
Var din båd også en tidligere udlejningsbåd? Jeg hører ret forskellige
meninger på dette område. Nogle kan fortælle at bådene generelt bliver
godt vedligeholdt, mens andre mener at de er totalt udsejlede efter
blot få sæsoner.
Jeg forestiller mig at jeg vil "sætte" mig på en 3 - 4 både, inden
afrejse, og når jeg så har indkredset pragteksemplaret, vil jeg
forlange at få den på land, så den kan blive gennemgået og sikre mig
at den ikke har været på grund o.lign.
Har du nogle bud på hvad besparelsen i den sidste ende ligger på - er
det 10 eller 20% eller måske mere ift at handle herhjemme?
Jeg er overrasket over transportprisen - en bekendt har fået en 35
fods bragt den anden vej, fra DK til Grækenland, og det stod i ca. det
halve af den pris du her oplyser. Var det en lokal, eller var det en
herhjemmefra?
Mvh
Henrik