Bærbar GPS til backup
Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 17-09-07 16:19

hej,

Jeg kunne godt tænke mig at høre fra folk der har erfaring med
håndholdt/bærbar/ur GPS. Jeg dykker fra mange forskellige både og vil
gerne have 1) en GPS til backup fordi ingen GPS, ingen dyk 2) alle
mine positioner samlet et sted og altid medbragt.

Hvis folk har erfaring med UR eller lignede vil jeg gerne høre om det
overhovedet ville være muligt at finde et vrag med sådan en,
selvfølgelig i en kneben situation hvor det er sidste mulighed?

Jeg uret tiltaler mig rigtig meget fordi det er så småt i forhold til
noget der er en mobil telefon x 2.. men jeg er stærkt i tvivl om det
er brugbart.

mvh
Jonas

Fra : claus b.p.

Dato : 17-09-07 23:32

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Hvis det kun er en position i længde/breddegrad du har brug for bør der ikke
være noget problem i en lille hånd/ur/tlf GPS. Moderne chipsæt er særdeles
følsomme og kræver ikke meget strøm. Jeg vil dog godt nok tvivle på at de
vil kunne opfange radiosignalerne ret mange centimeter under vandets
overflade. I en glasfiber- eller træbåd er det intet problem, i et hus eller
en bil stort set umuligt. Nøjagtigheden er inden for ganske få meter, så du
skal nok finde positionen på vraget så længe du befinder dig over
vandoverfladen.

Mvh. Claus

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 19-09-07 04:02

On Sep 18, 12:31 am, "claus b.p." <cb...@hotmail.com> wrote:
> Hvis det kun er en position i længde/breddegrad du har brug for bør der ikke
> være noget problem i en lille hånd/ur/tlf GPS. Moderne chipsæt er særdeles
> følsomme og kræver ikke meget strøm.

Hej,

Jeg skal prøve at præcisere mit spørgsmål. Det jeg er bekymret om er
om den software der findes i f.eks. et GPS armbåndsur er brugbart til
at navigere en båd efter. Da funktionaliteten er beregnet på at
brugerne løber og efterfølgende ser deres rute og måske ikke så meget
har behov for at nå et bestemt sted hen.

mvh
Jonas

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 21-09-07 12:21

> [...]
>brugerne løber og efterfølgende ser deres rute og måske ikke så meget
>har behov for at nå et bestemt sted hen.

Det ville jeg mene at man godt kunne, for det er antallet af satellitter der
bestemmer præcisionen.
Men der er jo ingen garanti for fejl, det er der heller ikke i papirkort. Så
om man vil stole blindt på software og kort er jo så en smagssag.

Kortfejl har jo lige været oppe i NG og det er ikke længe siden jeg så
Garmin lave en general tilbagekaldelse af deres 520 plotter serie.
Jeg bruger kun elektronik til at "fange " bøje og derefter sejler jeg så
efter løbsafmærkningerne, det mener jeg er sund fornuft.

Mvh
Leon

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 20-09-07 15:47

Den Tue, 18 Sep 2007 20:02:15 -0700 skrev Jonas Lüttichau:

> Jeg skal prøve at præcisere mit spørgsmål. Det jeg er bekymret om er
> om den software der findes i f.eks. et GPS armbåndsur er brugbart til
> [...]

INGEN GPS'er er brugbare til at navigere en båd efter, INGEN.

Karl Erik Christensen

www.ranunkelvej.com - www.ranunkelvej.com/sai/

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 20-09-07 16:26

Den Thu, 20 Sep 2007 17:05:05 +0200 skrev SørenH:

> Mvh
> SørenH
> Marie af Næstved

Ja, det var det jeg mente

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 21-09-07 02:48

Hej,

On Sep 20, 4:47 pm, Karl Erik Christensen
<karlerik@_NULL_ranunkelvej.com> wrote:
> INGEN GPS'er er brugbare til at navigere en båd efter, INGEN.

Venligst lad være med at kapre min tråd, start din egen hvis det er
noget du vil diskutere.

mvh
Jonas

Fra : Ole Pagh

Dato : 21-09-07 04:24

Jonas Lüttichau skrev:

> Venligst lad være med at kapre min tråd, start din egen hvis det er
> noget du vil diskutere.

Nu er det sådan på usenet at en tråd kan tage hvilken som helst
retning. Det er ganske almindeligt og det må man acceptere hvis man
deltager på usenettet.

Hvis det udarter sig til en diskusion om et for gruppens fundats helt
andet emne, er det god tone at sætte FUT (Follow Up To) til relevant
gruppe.

At indlægget så er noget vrøvl, er en anden sag og det tyder de mange
svarindlæg jo også på.
Karl Eriks replik til SørenH tyder også på at det var en smutter.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 21-09-07 11:10

Den Thu, 20 Sep 2007 23:13:02 +0200 skrev claus b. p.:

> Hvad med at udbygge din (hjernelamme?) påstand?
>
> Mvh. Claus

Nåå - blander motor"sejlerne" sig osse?

Karl Erik

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 21-09-07 17:36

Hej,

On Sep 21, 1:21 pm, "Leon Hulstroem" <LeonSPA...@hulstroem.com> wrote:
> [...]
> Men der er jo ingen garanti for fejl, det er der heller ikke i papirkort. Så
> om man vil stole blindt på software og kort er jo så en smagssag.

Jeg er ikke bekymret for præcision eller nøjagtighed.. som du selv
siger det er det samme. Det er mere om de muligheder du har, gør at du
kan bruge det til at navigere efter og ikke blot til at se dine
løberuter som er det oprindelige formål.

> Jeg bruger kun elektronik til at "fange " bøje og derefter sejler jeg så
> efter løbsafmærkningerne, det mener jeg er sund fornuft.

Det at finde og dykke vrag er en anden og lidt mere speciel anvendelse
eller almindelig navigation når man sejler.

mvh
Jonas

Fra : claus b. p.

Dato : 25-09-07 11:50

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> wrote in message

>Det at finde og dykke vrag er en anden og lidt mere speciel anvendelse
>eller almindelig navigation når man sejler.

Hvordan det? Er det ikke mest et spørgsmål om at kunne finde/genfinde en
nøjagtig position?
Skal man søge vrag er et godt ekkolod vel mere anvendeligt?

Mvh. Claus

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 25-09-07 11:59

> Hvordan det? Er det ikke mest et spørgsmål om at kunne finde/genfinde en
> nøjagtig position?
> Skal man søge vrag er et godt ekkolod vel mere anvendeligt?

En kombination ville jo være på sin plads, bare sådan at man ikke skal
"pinge" hele farvandet tyndt

-Leon

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 24-09-07 09:12

Den Sun, 23 Sep 2007 21:59:28 +0200 skrev claus b.p.:

> Har man da mindre brug for præcisionsnavigation med den ene eller den anden
> bådtype? Det er vel bare et spørgsmål om hvilke dybdelinier på søkortet man
> skal holde sig udenfor?
> Mvh. Claus

Alle søfarende har behov for, og pligt til, at vide hvor de befinder sig.
Jeg er selv enormt glad for, at min vhf kan sende min position sammen
med nødopkald, fordi den er koblet sammen med gps'en.
Der er da ingen grund til, at vi kaster os ud i en diskusion, og bruger
ord som "hjernelamme" - lad os opføre os som voksne mennesker.
Glæder mig at du også elsker livet til søs - det har vi dog til fælles,
men dit ordvalg fik mig straks til at tænke, at du måtte være
"motorbådssejler" da en fritidssejler (du ved, det med vinden og sejl),
aldrig kunne finde på, at bruge sådanne ord.

MVH
Karl Erik.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 24-09-07 15:18

Den Mon, 24 Sep 2007 13:11:58 +0200 skrev Torben Henriksen:

> Hee Hee, nok en sejl sejler som føler sig (lidt) hævet over vandene eller
> hur

Overhovedet ikke - hver sine lyster
Men ordvalget "afslørede" jo.

> Var for øvrigt på sejler weekend, ved ankomst til havn blev vi modtaget af
> en fritidssejler der hjalp med fortøjning, flinke folk de fritidssejlere.

Alle hjælper da med det hvis det er nødvendigt

MVH.
Karl Erik.