strandede genstande - ?
Fra : Per

Dato : 16-09-07 19:24

Hej NG !

Jeg faldt lige over denne artikel i dag vedr. strandingsgods:
http://jp.dk/indland/krimi/article1090490.ece

Det er åbenbart ikke tilladt at samle den slags op på stranden.

Hvordan er reglerne hvis det var et skib, der strandede ?

Jeg erindrer noget med at finder man et "herreløst" skib så må man tage det
og beholde det.

ER det helt forkert ?

X postet i dk.fritid.sejlads

--
Med venlig hilsen Per !

Fra : Martin

Dato : 16-09-07 19:35

> Jeg erindrer noget med at finder man et "herreløst" skib så må man tage
det
> og beholde det.
>
> ER det helt forkert ?

Er det ikke kun hvis du finder det i internationalt fravand eller noget?

Ellers ligger der jo masser af joller på vore strande som man så bare frit
kunne tage jo. Mange af dem ser da "herreløse" ud.

Fra : Codexx

Dato : 16-09-07 19:35

> [...]
>
> Hvordan er reglerne hvis det var et skib, der strandede ?
>
> Jeg erindrer noget med at finder man et "herreløst" skib så må man tage

Jeg kan ikke forestille mig at der skulle være afveget fra de alm. regler om
hittegods, jf. hittegodsloven §1:

"Hittegods skal snarest muligt afleveres til politiet, medmindre finderen
ved, hvem ejeren er, og straks tilbageleverer det til denne."

Samt straffeloven § 277:

"For ulovlig omgang med hittegods straffes den, som for derigennem at skaffe
sig eller andre uberettiget vinding tilegner sig en fremmed rørlig ting, som
ikke er i nogens varetægt, eller som ved ejerens forglemmelse eller på
lignende tilfældig måde er kommet i gerningsmandens varetægt. "

Et skib er en fremmed rørlig ting.

/Bacher

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 16-09-07 20:02

Per <mesked@hotmail.com> skrev:
>Hej NG !

Hej Per,

Reglerne er som beskrevet i dette link:

http://www.jesnet.dk/strandfoged/loven.htm

Mvh/Harding

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 16-09-07 21:48

Den Sun, 16 Sep 2007 20:23:54 +0200 skrev Per:

> Jeg erindrer noget med at finder man et "herreløst" skib så må man tage det
> og beholde det.
>
> ER det helt forkert ?
>
> X postet i dk.fritid.sejlads

Ja, det er forkert.
Men du har krav på "bjergeløn", som vistnok er temmelig meget.
Hvis skibet er strandet og ikke er til fare eller gene for den øvrige
trafik, skal du spørge reder/ejer om han ønsker skibet bjerget.

Karl Erik Christensen

www.ranunkelvej.com - www.ranunkelvej.com/sai/

Fra : Christian Stidsen

Dato : 18-09-07 20:42

Karl Erik Christensen skrev:

> [...]
> Hvis skibet er strandet og ikke er til fare eller gene for den øvrige
> trafik, skal du spørge reder/ejer om han ønsker skibet bjerget.

Tror vi skal passe lidt på her, og ikke blande begreberne!
Du har krav på bjærgeløn hvis du vel og mærke bjærger skibet og leverer
det tilbage til ejeren - det er ikke nok du bare finder det liggende på
stranden!
Der er mange og indviklede regler omkring bjærgeløn - dem har jeg ikke
helt styr på!

Christian

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 19-09-07 18:34

Den Tue, 18 Sep 2007 21:42:14 +0200 skrev Christian Stidsen:

> [...]
> stranden!
> Der er mange og indviklede regler omkring bjærgeløn - dem har jeg ikke

Skal vi nu ikke prøve bare at være en smule realistiske. Der er vel ingen
der regner med "bjergeløn" bare for at ringe til ejeren og fortælle at
hans skiv ligger på stranden, især hvis det ikke er efterlyst. Måske får du
telefonudgiften dækket.