Seatalk-net til PC
Fra : Leon Hulstroem

Dato : 11-09-07 10:31

Hejsa...

Er der nogen der har luret hvad der skal til for at få Seatalk i netværk ud
på PC i form af NMEA ??

Ved en let "Googling" ser det ud til at det skal et interface imellem, har
jeg fattet det korrekt ??

Leon Hulstrøm
---
www.hulstroem.com

Fra : SørenH

Dato : 11-09-07 14:49

Der sad en sådan sort Autohelm-box, på størrelse med en pakke
cigaretter, i min båd da jeg overtog den.
En printplade indeni havde ganske få komponenter, med et par terminaler
på hver side til hhv. strøm, Seatalk og NMEA.
Det burde kunne lade sig gøre at oversætte protokollerne begge veje i
software, men jeg tvivler på at der er skrevet et sådant program.
Jeg gav mit til Bandholm Bådeværft for 2 år siden, da jeg ikke vidste
hvad jeg skulle bruge det til, og enten smed han det ud eller i rodekassen.
Du er velkommen til at ringe til ejeren - Steen - og hilse fra mig og
høre om du kan få det.
Steen er en rigtig flink fyr, og i øvrigt dygtig og med rimelige priser
på både indendørs opbevaring og værftsarbejde (det var vist en reklame?!).
Mvh
SørenH
Marie af Næstved

Fra : Ann Nissen og Preben~

Dato : 12-09-07 07:45

I ANDANTE har vi installeret RAYMARINE E85001 INTERFACE BOX, som du får en
masse at vide om ved at skrive netop dette i Google's søgefelt.

Sejlerhilsen

Fra : Ukendt

Dato : 12-09-07 12:07

http://www.marinecomputer.com/articles/NMEAStandard/nmeastdarticle.html
Som jeg læser det er det en RS422.

Find en RS422-usb converter, den burde være billigere.
\michael

"Ann Nissen og Preben Heide" <nissen.heidetagvæk@webspeed.dk> wrote in
message news:46e78ad5$0$93977$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

Fra : KM

Dato : 03-10-07 20:55

Det er ikke bare en RS-422 converter.
Ud over rent elektrisk at være et anderledes signal end NMEA er det
også et andet dataformat.

En færdiglavet boks med den funktion som der efterlyses kostede sidst
jeg kiggede efter det 2000,- kr. (altså lidt surt for den herre
længere nede i tråden som har givet sin væk!).

Jeg skulle selv bruge funktionen da jeg skulle koble min Autohelm
autopilot til min Garmin128 GPS, men jeg kunne så heldigvis selv lave
en boks til det da jeg selv sysler med elektronik. Den boks kan dog
kun oversætte den del af informationen som udveksles mellem en
navigator og en autopilot.

Mvh
Karsten Moisen

Fra : Ole Pagh

Dato : 04-10-07 04:21

Den 2007-10-03, skrev KM:
> [...]
> en boks til det da jeg selv sysler med elektronik. Den boks kan dog
> kun oversætte den del af informationen som udveksles mellem en

I hvert fald de nyere Raymarine (tidl. Autohelm) selvstyrere taler
(eller rettere lytter) både NMEA og SeaTalk.
Min Garmin 128 har virket fint med ST1000 selvstyreren altid uden
converterboks.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : KM

Dato : 10-10-07 18:41

Hej Ole

Ja, der er nogle af dem der kan forstå Seatalk men det kan min altså
ikke (den hedder vist nok ST3000?). Det er så også en temmelig gammel
sag.
De nye kan vist alle forstå NMEA.

Karsten

Fra : Ukendt

Dato : 20-09-07 19:26

Det samme her. Virker med NMEA-input til flere forskellige
navigationsprogrammer på PC'en koblet på samme GPS-antenne som leverer
data til en Raymarine kortplotter via SeaTalk. Har fungeret problemløst
for mig hele sommeren.

--
Flemming Torp

"Ann Nissen og Preben Heide" <nissen.heidetagvæk@webspeed.dk> skrev i en