er der nogen ?
Fra : Roderiet

Dato : 09-09-07 21:42

er der rigtigt at der ikke er nogen indlæg siden 3/9-7 min browser er tom .
mvh Niels F.

Fra : TOSB

Dato : 09-09-07 22:14

Roderiet wrote:
> er der rigtigt at der ikke er nogen indlæg siden 3/9-7 min browser er
> tom . mvh Niels F.

Det samme her - hvad sker der - eller rettere, hvad sker der ikke?

Nå, men der er tilsyneladende hul igennem igen.

Mvh
Torben
--
Husk at hvis du vågner, så er det den første
dag i resten af dit liv ELLER: Lev livet i dag,

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 10-09-07 07:36

Hej Niels,

Det er da ikke helt rigtigt.
Jeg havde to input hhv. den 4 og den 5/9.

Mvh/Harding

Fra : Ole Pagh

Dato : 10-09-07 09:12

Roderiet har bragt dette til os:
> er der rigtigt at der ikke er nogen indlæg siden 3/9-7 min browser er tom .
> mvh Niels F.

Der har ikke været nogen nye emner, men nogle få indlæg den 4. og 5.
okt.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : SørenH

Dato : 10-09-07 11:29

Jamn, det er da fordi alle er ved at sælge deres båd efter den her
sommer

Nå, - når vi ikke selv kan finde på noget beåndet så ku man jo citere
fra en engelsk gruppe istedet:

En sejler havde gået for motor ret længe, da der pludselig lød et brag
nede fra motorrummet.
Han gik i frigear og forsøgte at stoppe motoren, men i stedet gik den
voldsomt op i omdrejninger.
Da den passerede 3500RPM, smak han den i bak (av-av!) og så stoppede den
med knasende lyde.
Da han så ned i motorrummet var der gult og en gul tåge overalt dernede.
Han blev bugseret ind, og det viste sig, at en mekaniker havde glemt en
dåse Vetus-spraymaling (deres farve er gul) som lå op ad motoren.
Den var eksploderet, og drivgas/malingståge havde virket som det rene æter.

Det var da en usædvanlig historie, og anskueliggør at motorrummet ikke
er det bedste sted at opbevare dåser under tryk!
Men som en kommentar i gruppen lød:
En smart måde at få malet sin motor på, - både udvendigt og indvendigt

Er der andre som har spændende oplevelser fra en uspændende sommer?!

SørenH
Marie af Næstved

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 10-09-07 11:52

Hørt i Sverige her i weekenden:

En motorbådssejler skulle på sommerferie til Blekingeskærgården.
Pludselig kunne båden ikke styres. Rattet kørte rundt.
Efter check af rorgrejet og cylinder indvendigt, blev rattet
taget af. Her manglede stiften i notgangen og det var årsagen.
Båden blev styret i havn med en rørtang på ratstammen.
I havnen blev der boret tværs gennem rat og ratstamme og et
stykke jern blev sat igennem.
Næste morgen sejlede de videre.
Konen var ikke tryg og ville have at båden blev sejlet så tæt på
kysten at hun kunne svømme i land.
På båden var der kortplotter der ikke var tændt og en dybdemåler
der virkede.
Pludselig kom bunden op og båden standsede med tilhørende lyde
på Skäre rev, der som bekendt er med mange sten langt ud fra
kysten.
Gummibåden kom i vandet og et anker blev langt ud og båden kom
fri.
Motoren kunne startes men når den blev sat i gear standsede den
momentant.
Derefter blev båden bugseret i havn af besætningen der trak den
med gummibåden med påhængsmotor på.
I havnen blev den løftet op.
Roret, propellen og skrueaksel var ødelagt.
Båden blev hentet af en vognmand og kørt på værft.
Det tog en måned af få båden repareret og prisen 100.000,- blev
betalt af forsikringsselskabet.

Mvh/Harding

Fra : SørenH

Dato : 11-09-07 19:07

Hej Harding
Nogengange er den menneskelige dårskab ubegribelig!
Vi var indeblæst 3 dage i Skåre på sommertogtet, med regn i stænger
konstant!
Havnefogeden kom kun de to af dagene på grund af vejret, men begge gange
understregede han med MEGET STORE bogstaver at vi skulle helt(!!!!) ud -
helst til sydmærket før vi gik østpå.
Som han forklarede var han ret træt af at sætte redningsaktioner i gang
på grund af de skær, som ikke engang de lokale fiskere har smutveje henover.
Og iøvrigt:
Personligt ville han ikke røre et dansk skib (med mindre der var
overhængende livsfare) fordi - påstod han - de danske
forsikringsselskaber kan finde på at pålægge den bjærgende part store
erstatningskrav hvis noget på det forulykkede skib blir yderligere
beskadiget!
Det lyder jo ikke rart!

Mvh
SørenH
Marie af Næstved

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 11-09-07 21:35

> [...]
> kan finde på at pålægge den bjærgende part store erstatningskrav hvis
> noget på det forulykkede skib blir yderligere beskadiget!

Det er desværre rigtigt... iflg min oplevelse.

Da jeg havde min gamle vandskibåd med den "store" motor og da jeg var den
motorbåd i havnen der krævede mindst vand. Blev jeg spurgt om jeg kunne
hjælpe den der sat fast på Badstue Rev. Vejret var godt og vandet nærmest
spejl blankt, så den var jeg da frisk på. Havde der været bare en smule
bølge ville det ikke være smart at forsøge med 25cm fribord.

Men der skete ikke værre end bedre, at jeg hev bagbord pullert løs,
træktovet røg af og rev hele prædikestolen af !!!
AK...

Større tov på og denne gang i stævn-øjet og med 2 mand på bommen kom den da
også fri og blev slæbt i havn.
Familien var selvfølgelig lykkelige og jeg fik en skilling til brændstof og
en flaske vin.

Skaden var ikke så slem på dækket, at det ikke laves med lidt nye og større
skruer.
Men manden ringe jo så til sin forsikring, og oplyste at jeg "flinke mand"
havde trukket dem ind, men at det havde givet en lille skade på gelcoaten +
at der var nogle løse kølbolte.

Det resulterede så i at forsikringen ringede til mig og spurgte om jeg var
ansvar-forsikrede.. "ja da" svarede jeg...
Han spurgte hvor han skulle sende regningen hen.. hvorpå jeg spurgte hvor
jeg skulle sende min regning... "på hvad"...
"Bjærgeløn iflg. Strandingsloven" så blev der helt tavst i den anden ende.
"Nå så glemmer vi det..." ja det skal jeg love for... jeg var sgu lidt
tosset.

Nu vil jeg ikke udstille nogen forsikringsselskaber her, men det var ikke et
af de gængse "marine" selskaber.

Det er faktisk lige før at man skal have på skrift, at skipper selv dækker
alle følgeskader og selv bærer det fulde ansvar.
Hvad nu hvis "lortet" var sunket 30sek efter det det var trukket flot :-/

Jeg ved ikke med sikkerhed om det er sådan eller om det bare var en
ass..urandør der havde en dårlig dag.

Måske vi kunne få belyst området !?!?!?!?

Mvh
Leon

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 12-09-07 09:26

Hej Leon,

Ja det er ikke altid behageligt med de konfrontationer, når man
føler at man har hjulpet med at afværge skade/forlis.

Herunder et link til søfartsloven vedr. Bjærgning.
Det skal både bjærger og forsikringsselskab forholde sig til.

http://www.hhferries.se/Fragtmappe/soefart16.html

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 12-09-07 08:49

Hej Søren,

jeg kan tilføje at havnefogeden over for motorbådsejeren udtalte
at der i sommersæsonen i gennemsnit er to havarier på skæret.

Det med forsikringsselskabernes indstilling til bjærgning og
efterfølgende reparation kan virke lidt mærkeligt. Som regel er
oplevelsen for de implicerede ikke lige sammenlignelig med
forestillingsverdenen bag en skrivebordsstol.

I den sag jeg omtalte ville forsikringsselskabet ikke tillade at
reparationen blev udført i Sverige; men krævede båden til
Danmark.
Det kan give grundlag for spekulationer om forsikringsselskabets
kontaktflade uden for Danmarks grænser og de policies de lægger
til grund for en forsikring.

Fra : Ole Pagh

Dato : 10-09-07 12:15

SørenH skrev:

> [...]
> Men som en kommentar i gruppen lød:
> En smart måde at få malet sin motor på, - både udvendigt og indvendigt

Ah ha.
Mr. Bean metoden. Den virker. Det har vi jo selv set i et af
afsnittene.
Blot skal man ikke befinde sig i rummet lige i malingsøjeblikket hvis
man ikke vil have sin silhouet malet på væggen

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Michael Thomsen

Dato : 11-09-07 09:39

On Mon, 10 Sep 2007 12:28:54 +0200, SørenH <soren@FJERNhelefamilien.dk>
wrote:

> Jamn, det er da fordi alle er ved at sælge deres båd efter den her
> sommer

Hvad har der været galt med den her sommer? Jeg har haft fint med vind
når jeg har været ude, og kun en enkelt byge i ny og næ.

//michael

--
Instead of email, use this: http://mtech.dk/thomsen/contact.php

Fra : claus b. p.

Dato : 11-09-07 10:10

"SørenH" <soren@FJERNhelefamilien.dk> wrote in message
> [...]
> Men som en kommentar i gruppen lød:
> En smart måde at få malet sin motor på, - både udvendigt og indvendigt

Man skal nok heller ikke flytte spraymalingdåserne over i bilens bagagerum
på en varm sommerdag, for så er der også chance for at få ny kulør på
indersiden.
Minder mig om en bilferie til Jugoslavien for mange år siden, opdagede
pludselig at vi havde et par sprayflasker med deodorant i oppakningen. Da vi
i perioder efterlod bilen flere timer ad gangen gik jeg helt i panik, og
endte med at efterlade flaskerne på en rasteplads.

Mvh. Claus