Indvendig teak behnadling
Fra : Jan Rasmussen

Dato : 09-09-07 21:39

Hej NG

Jeg er ved at afrense og nedslibe det indvendige teak i båden.

Jeg vil helst ikke lakere det, idet jeg synes det giver et stort
vedligeholdelses arbejde.
men jeg har overvejet blot at bruge olie. hvad er jeres erfaringer med det?

Hjem og Fix har bl.a. en hårdtræsolie til 99 kr. / liter, den fåes både
neutral og som teakfarve. jeg har ikke prøvet den
men den burde vel være ok?

Hvad er jeres erfaringer og eller forslag?

Mvh
JR

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : SørenH

Dato : 09-09-07 22:26

Hej Jan

Jeg har tidligere beskrevet den rigtige - men indrømmet f.... besværlige
- måde at lakke teak udvendigt, og kan godt forstå det kan skræmme en
ung mand som dig .

Indvendigt syns jeg ikke du behøver at være så nervøs.
En højglans lak (bare 1-2 gange, første gang med 50% terpentin) er godt
nok flot, og klarer sig uden vedligeholdelse i mange år!
En halvmat/halvblank 1-komponent-lak/olie fra feks. Hempel eller Owatrol
er osse ganske flot, mere rengøringsvenlig og meget nemmere at stryge med.

Når man nu har et flot skiw til mange hundrede kkr. så syns jeg
personligt ikke man skal stille sig tilfreds med Jem&Fix's hattelak!
Brug et produkt som er lavet til skibsmiljøet, - det er ikke så meget
dyrere.

Men husk at 1.gang skal være med kraftig fortynding, da teak i sig selv
er meget olieholdig, og det derfor er vanskeligt at få lakker til at
binde på teak.

Mvh
SørenH
Marie af Næstved
- nu med ATIS-VHF

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 10-09-07 00:08

"SørenH" <soren@FJERNhelefamilien.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> meget olieholdig, og det derfor er vanskeligt at få lakker til at binde på

Hej Søren

Jeg kan forstå du hælder mere til lak.
og lak er da rigtigt nok flot, hvis det bliver holdt...
men jeg synes mange både halter lidt i lakken... med andre ord.
en del får det ikke holdt...

Derfor tænker jeg mere olie... det burde vel alt andet lige være lettere at
susse over med en klud et par gange om året...
men hvad er mon ulempen ved olie...

Du skriver at man bør vælge en olie der er lavet til skibsmiljøet, jeg ved
ikke hvad de olier har som andre olier ikke har.
men, er der mon nogen det har prøvet olien fra Hjem og Fix? jeg mener... der
er jo en olie der bliver solgt andre steder, og måske er
den ligefrem god... desværre er det jo ikke altid at pris og kvalitet hænger
sammen... som du kan læse i en tidligere tråd, har jeg læst at Hempel
laver prisaftaler, og dermed har en langt højere pris end de ellers ville
have haft...

Mvh
JR
Nu med L1 og L2

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : jetp

Dato : 10-09-07 05:47

"Jan Rasmussen" <jr@***FJERN***vejen-net.dk> skrev i en meddelelse

> men jeg har overvejet blot at bruge olie. hvad er jeres erfaringer med
> det?

Mig bekendt skal der være fungicider i olien, som modvirker mikrobevækst i
træet, hvilket kan give sorte pletter.
Linolie er f.eks. ikke godt, da det virker som vækstlag for bakterier og
alger.
Jeg bruger selv Hempels teakolie, som virker fint.

Mvh Jens

Fra : BoA

Dato : 10-09-07 18:47

jetp skrev:

> [...]
> alger.
> Jeg bruger selv Hempels teakolie, som virker fint.

Medmindre du vil risikere at få det lige så dårligt som
mikroberne og skimmelen, skal du være MEGET tilbageholdende
med at bruge olie med fungicid i lukkede rum/indendørs. Hvis
du vælger at bruge olie, skal du også være opmærksom på
lugten i det hele taget. Nogle olier lugter ganske kraftigt
i lange tider efter påføringen. Da vi købte vores gamle båd,
havde den tidligere ejer shinet op med masser af olie på
teaken i pantry og på dørken under dæk. Da det blev varmt i
foråret, var det næsten ikke til at holde ud den første tid
- omend man så i det mindste ikke kunne lugte dieselen fra
motoren

Med bedste hilsner
fra
BoA

Fra : HH

Dato : 10-09-07 12:15

Da jeg i sin tid (1983-84) apterede min båd ud fra et teaktræs-
byggesæt var det egentlig fra den svenske producent anbefalet at give
olie. Men bådebyggeren anbefalede kraftigt at jeg lakerede i stedet.
Der var to grunde hertil. Den ene er, at udseendet er meget bedre, en
olieret overflade bliver nemt "død" at se på. Den anden er at der er
meget mindre vedligehold med at lakere.
Det sidste kan jeg skrive under på, for efter et grundigt
lakeringsarbejde i 1984 er min aptering stadig pæn, idet jeg dog har
haft visse ting ude til en genlakering, fx. skuffefronter.
Hvis man anvender en silkemat lak så er det også rimeligt nemt at
udbedre skader uden at det ses.
Så min anbefaling er at du lakerer, men gør det grundigt. Mange lag
klar lak med mellemslibning og afsluttende med et par lag silkemat. Så
ser det ud som en million og holder i mange år.
Hans-Henrik

Fra : Lindstroem

Dato : 10-09-07 20:59

HH skrev

>"Hvis man anvender en silkemat lak så er det også rimeligt nemt at udbedre
>skader uden at det ses".

Hvordan gør du det? Jeg har selv den slags skader på mit teak, dvs bord,
skabe, låger osv.
Du ved, ungerne støder et eller andet ind i en låge, et bord m.v.
Vupti. Så er der pludselig en ridse i teaklakken.
Jeg synes mine reparationer bliver grimme. Så en lille "opskrift" modtages
gerne.

mvh
Ib

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 10-09-07 13:12

Hej Jan,

Da jeg byggede min båd (B-31) i 1978 havde jeg også valget
mellem olie eller lak.
Oliebehandling blev ikke anbefalet hverken af værftet eller min
kolega kemiingenøren.
Alle overflader blev slebet og lakkeret, slebet og lakkeret, 7
gange med halvmat bådlak. (Efter sidste gang blev der ikke
slebet).
Bortset fra de par stød som brugen gennem de mange år har givet
lidt stød, og som selvfølgeligt er blevet repareret hurtigst
muligt, så står apteringsoverfladerne stadig som nye.
Alle overflader bliver vasket forår og efterår når båden er i
vandet og alt løst grej og hynder er hjemme.
Desuden aftørres fladerne igennem sæsonen efter behov og
pentrysektionen bliver daglig vasket af når båden bruges.

Mvh/Harding

Fra : claus b. p.

Dato : 11-09-07 10:02

"Jan Rasmussen" <jr@***FJERN***vejen-net.dk> wrote in message
> [...]
> neutral og som teakfarve. jeg har ikke prøvet den
> men den burde vel være ok?
>
> Hvad er jeres erfaringer og eller forslag?

Min erfaring med teakolie (bl.a. jem&fix/Harald Nyborg) på havemøbler er
fine, men det er ikke særlig holdbart, så en god lakering kan måske vise sig
at være mindre arbejdskrævende i det lange løb. Men der er jo også forskel
på hvordan det ser ud, olien står mere mat og rustik, og det er jo nemt at
påføre. Jeg vil tro det er nødvendigt at gå det over for hver 2-3 måneder
hvis teakken ikke skal blive for grå, på det udendørs træværk. Vi bruger
også olie på et massivt teaklignende (merbau) gulv indendørs, og det bliver
hurtigt ridset af stolebenene, men er pænt efter en oversmøring, og det
tager ikke lang tid. Bruger bare terpentin og linolie indendørs. Vi prøvede
med en Blitza gulvolie, men den hærder og bliver lak-agtig i overfladen, og
der gjorde ridserne lynhurtigt gulvet meget grimt. Så det måtte slibes af.

mvh. Claus

Fra : HH

Dato : 11-09-07 16:18

On 10 Sep., 21:58, "Lindstroem" <lindstr...@newmail.dk> wrote:
> [...]
> Vupti. Så er der pludselig en ridse i teaklakken.
> Jeg synes mine reparationer bliver grimme. Så en lille "opskrift" modtages

Hej Ib,
Næh, jeg har ikke nogen specialopskrift, men sliber let omkring
fejlstedet og ved mindre ting hele overfladen der vender "den vej" og
så giver jeg et lag silkemat. Noget andet er, at hvis der kommer
huller og hakker i overfladen som resultat af kollision med skarpere
genstande så kan man enten spartle med plastisk træ (umuligt at få
pænt efter min mening) eller blot lakere "hen over". Ihvertfald ved
mindre hakker så forsvinder de i lakken.

mvh
Hans-Henrik

Fra : Lindstroem

Dato : 11-09-07 17:28

Takker for svaret. Hmm..
Det er desværre nok bare mine hænder, der vender forkert

mvh Ib