Vi skal til Beijing....
Fra : Ejnar

Dato : 23-09-07 15:47

Hej Gruppe,
Vi rejser hele familien - 2 voskne og 2 store teenagepiger - til Beijing
her i starten af Oktober og har 9 overnatninger. Vi skal selvfølgelig se alt
det normale: Den himmelske freds plads, sommerpaladset, lamatemplet, den
forbudte by og den kinesiske mur. Vi skal bo på et hotel i en Hutong, så det
får vi også oplevet på tætteste hold.
Men har I forslag til andet vi bare SKAL se?
Hvor er det bedst at se den kinesiske mur?
Eller andre gode erfaringer?
Vi rejser iøvrigt på egen hånd, så vi har mulighed for selv at planlægge
vore ture.
mvh Ejnar

Fra : Thomas

Dato : 23-09-07 17:11

Lyder helt kanon. Jeg har selv været i Beijing flere gange.

Vil blot lige udstede en lille advarsel. Familien og jeg hyrede sidste
sommer en minibus igennem en kineser som jeg kender. Mega billigt. 300
for chauffør og bus hele dagen. Vi tog ud forbi byen Muyin og så videre
til en mindre besøgt og urestaureret del af den kinesiske mur. KANON!
Kan anbefales kraftigt!
Men, måske det er værd at forsøge at tage et tog så langt som muligt.
Køreturen er direkte livsfarlig. Overhalinger konstant, begge veje
omkring alle typer af køretøjer. Lastvogne der blæser igennem vejkryds
for rødt på veje af størrelser of hastigheder jeg vil kalde motorvej.
Flere gange bad jeg chaufføren (på kinesisk) om ikke at overhale resten
af turen, men det er åbenbart et instinkt.

Ellers er der massere af rigtig lækre og spændende steder. Nævner lidt i
flæng. Så kan i jo google lidt.

CCTV tårnet. Mega højt. Fed udsigt hvis man er heldig det er klart.

Ming gravdalen. Massere af turistbusser. Park/tempel-lignende område.

Zoo. Se Panda. Billet kan købes kun til den. Resten er kedeligt. De har
alm. og hvid tiger også men i knapt så lækre forhold som Pandaerne.

Spis dumplings og drik Tsing Tao (øl). Kanon!

Spis peking and. Undgå den store Qianjude restaurant. Det er en ren
fabrik og er dyrt i forhold til andre steder. Prøv bare at hop ind på en
lokal restaurant hvor I kan se de har dem. Smager fantastisk.

Wan Fu Jing - en gade hvor man kan se/spise alt muligt mad. Hvad med 4
levende skorpioner på en pind for 4 RMB?

Silkemarkedet er ik så lækkert mere. Det er rykket indendørs og udvalg
er gået ned og priserne op.

Weekend market har en masse 'ragelse' til gode priser. Her køber de som
sælger til turisterne ved hotellerne. Altså Mao plakater, te-udstyr og
den slags.

Flaghejsningen på den himmelske fredsplads når solen står op.

Lige nord for den forbudte by er en park med et højt udsigtspunkt hvor
man kan se ud over byen.

Ta' i hvilken som helst park om morgenen. Omkring 6-7 tiden når alle
kineserne kommer for at dyrke 'morgengymnastik'. Fantastisk og de er
søde og rare og man bliver hurtigt inviteret med i lidt spil med
fjerbold og sådan.

Hutong tours på rickshaw. Brug kun de officielle tours. De har en lille
'pølsevogn' i en sidegade nord for den forbudte by hvor de sælger
turene. Selv de officielle kan tage dig på pirattur, og gør I det, så
betal EFTER turen og aftal i forvejen hvad I skal rundt til. Forhandling
med dem kræver I taler kinesisk. Den officielle tour har besøg i
eksempelvis en børnehave. Helt kanon!

Ellers:

Medbring visitkort fra hotellet så chaufføren kan finde tilbage, det
samme med de destinationer hvor i skal til. Taxa er mega billigt. Mener
at 4km er med i startgebyret, der efter 2 RMB pr. kilometer.

Hvis taxa-chaufføren vil handle om prisen inden I kører er der noget
galt. Der skal køres på taxameter. Lykkedes mig kun at få rimelige
priser med pirat taxi fordi jeg havde en kinser med.

Fra : Stig Nielsen

Dato : 23-09-07 22:51

"Thomas" <neumann@studjur.dk> skrev i en meddelelse
> Lyder helt kanon. Jeg har selv været i Beijing flere gange.
>

> Wan Fu Jing - en gade hvor man kan se/spise alt muligt mad. Hvad med 4
> levende skorpioner på en pind for 4 RMB?

Eller hvad med græshopper ?

> Silkemarkedet er ik så lækkert mere. Det er rykket indendørs og udvalg er
> gået ned og priserne op.

Tag hellere markedet nede ved den Himmelske Freds Plads, det er meget
billigere end perlemarkedet.

Problemet er at det er lidt svært at finde, da man skal ind i en gyde.

Men kort fortalt, så langt ned i bunden af den Himmelske fredsplads som man
kan komme, helt ned forbi byportene og når man så står med ryggen til
fredspladsen, så går der en lidt større vej sådan lidt skråt til venstre når
du står og kigger lige ud.

Gå 100 meter ned af denne og drej så til højre ind i en gyde, så dukker der
to store gader op med masser af marked, med alt det som turisterne gerne vil
købe, og så også en masse dagligdagsting til kineserne.

Det er vist det som hedder Dazhalan Market

> Lige nord for den forbudte by er en park med et højt udsigtspunkt hvor man
> kan se ud over byen.

Det er den der hedder Kulhøjen

> [...]
> kineserne kommer for at dyrke 'morgengymnastik'. Fantastisk og de er søde
> og rare og man bliver hurtigt inviteret med i lidt spil med fjerbold og

Beihai Park er fin

> Medbring visitkort fra hotellet så chaufføren kan finde tilbage, det samme
> med de destinationer hvor i skal til. Taxa er mega billigt. Mener at 4km
> er med i startgebyret, der efter 2 RMB pr. kilometer.

Metroen fungerer også fint. ca. 2 kroner uanset hvor langt du skal

Fra : Ejnar

Dato : 29-09-07 09:32

Hej,
Tak for spændende input og oplysninger til jer begge.
mvh Ejnar