Hoi An i Vietnam!
Fra : Søs

Dato : 22-09-07 14:23

Hej!
Er der nogen her, der kender noget til Hoi An i Vietnam?

Hvordan er temperaturen i januar/februar/marts?
Og hvad med regn?
Har fået oplyst, at der skulle være regntid på dette tidspunkt, men at det
skulle blive mindre hen mod marts.
Og små 30 grader.
Kan ikke finde nogle målinger, lige for dette område,
kan I det?

Det lyder utrolig hyggeligt, hvad jeg har læst om stedet,
men hvad siger I?

Er det et alternetiv til en badeferie i Thailand, da vi gerne vil prøve
noget nyt?

Kom gerne med alle positive og negative erfaringer!!

På forhånd tak for hjælpen.
Venlig hilsen Søs.

Fra : Fl. Baumann

Dato : 22-09-07 15:42

"Søs" <lars.irene@mail.dk> skrev i meddelelsen
> Kom gerne med alle positive og negative erfaringer!!

http://weather.msn.com/local.aspx?wealocations=wc:7192724

Fed lille by med en masse skræddere og skomagere der kan lave et
forholdsvis billigt sæt tøj eller sko.

Byen har en masse fine bygninger med masser af historie om fransk
og japansk tilstedeværelse.

Ved havnefronten skal I lede efter restauranten "Des Amis" der er
en forrygende god en af slagsen, og som kuriosum er værtsparret
begge døve, med som skrevet, forrygende god mamse.

Nu bliver det lidt tricky: hvis man går fra den japanske bro og
op ad gaden med skrædderne på højre hånd og parken på venstre,
havner man i et af byens store lyskryds, hvilket man går lige
over og fortsætter en lille kilometer lige frem.

På højre side, et sted, ligger der en lille restaurant der
serverer en lokal specialitet: "White Roses" - prøv den!!

En anden lokal spcialitet er "Cau Lau", der kan fås flere steder
i byen.....prøv den også!!
To velsmagende retter: (helt ufarlige, ikke hund, kat, slange
osv.

Badeture på "China Beach" vil I helt sikkert søge ud til og prøv
her at lægge mærke til at alle sælgerne hedder Lulu, Linda, Lisa
eller lignende. Pigerne er nu søde nok, er ikke så slemme,
faktisk ret charmerende, men de vil da gerne sælge deres nips,
ananas eller give massage. Deres plastik er gaab, men ananas og
massage er forrygende og billigt, og jeg synes ikke I skal snyde
jer selv for de oplevelser, og pigerne vil lade jer være senere!

Gamle koner i Viet Nam pludrer, hvilket er helt normalt, så når I
møder dem på stranden f.eks., så vil de mumle en masse i ikke kan
høre eller forstå, men det er altså sådan det skal være... De vil
selvfølgelig også gerne sælge noget og hvis det de har kan bruges
så som vand (husk at tjekke proppen er ubrudt), ananas, en vifte
mv., så køb lidt og husk at det er småpenge, og at der ikke er de
samme folkepensioner i Viet Nam som herhjemme.

En tur til "My Son" med templer fra det 3 århundrede, bør I også
besøge. Bemærk de store huller i landskabet der er lavet af
amerikanske bombefly der droppede deres ubrugte bomber fra togter
nordpå, for at spare brændstof til hjemturen.
Et skoleeksempel på amerikansk bevarelse af historiske steder og
tro mig, de vidste udemærket hvad de gjorde!

En tur til Konegbyen "Hue" og Da Nang--- læs mere i div.
rejsebekrivelser.

Pas på med deres is-sælgere på cyklerne, hvor isen kan være lavet
af lokalt vand og derfor potentiel årsag til en gang maveonde.

Kaffen er enten "white" eller "condensed milk" hvor den der er
med condensed milk er lavet med en sukret indkogt (kondenseret)
mælk, og kan være en styg klæbrig oplevelse.

Læg mærke til at de fleste skræddere har takkebreve på f.eks.
dansk, fra turister der skamroser deres skræddere for at være:
"helt fæmonale, utrolig billige og de sødeste mennesker osv.", og
et sted på hovedgaden, ikke langt fra busstationen, kan I spise
"frekadeller" (iøjnefaldende ikke rigtigt stavet)

Vi var der i en lille uge og det mente vi var rigeligt til at få
en god oplevelse af byen og området, og det er et sted vi absolut
ikke vil afskrive som et fremtidigt rejsemål... du ved, lige
gense nogle af de fede steder, spise på "Des Amis", fise den af
på China Beach... bare et par dage eller tre.

Nå jo...selv om Viet Nam er kommunistisk, så er de rigtig godt i
gang med at give udenlandske stotkapital lov til at lave joint
venture i samarbejde med staten, og derfor vil I opleve
internationale hoteller, butikskæder mv. og her skal I prutte om
prisen så blodet sprøjter, men når I handler med de lokale og
deres lokale produkter, så betal prisen og glæd dig og dem med at
der skabes en fornuftig handel der sikrer dem en rimelig
indkomst.

Rigtig god tur... glæd dig!

--
Fl. Baumann

Fra : Grinz

Dato : 23-09-07 05:51

undskyld for off topic, men hold da kæft en flot vejl. Baumann.
Hatten af for det.

Fra : Fl. Baumann

Dato : 23-09-07 08:15

"Grinz" <agaaga@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> undskyld for off topic, men hold da kæft en flot vejl. Baumann.
> Hatten af for det.

Takker ydmygest og glemte en detalje:

Husk at give og tage (penge, varer osv.) med begge hænder og
aldrig, aldrig diskutere højlydt eller vredt hvis I føler at der
er noget galt, - tal pænt, lavt og repektfuldt og alt løser sig!

--
Fl. Baumann

Fra : Søs

Dato : 23-09-07 12:00

Hej Fl. Baumann!
Mange tak for det uddybende svar!!
Det lyder rigtig spændende der.

Jeg har dog fundet ud af, at vi kun skal regne med 23-24 grader der i
januar/februar.
Og det synes jeg er for lidt, da jeg p.g.a mange rygsmerter, gerne vil have
det meget varmt - helst mindst omkring de 30 grader

Men jeg gemmer din beskrivelse, og så kan det jo være, vi kan rejse derud på
et andet tidspunkt engang.

Med venlig hilsen Søs.