Kobling glider
Fra : Christian Andreasen

Dato : 09-10-07 22:55

Hej
Jeg har en Suzuki gsx-r 750 '91, hvor min gamle kobling var slidt og
efterhånden ikke kunne koble ordentligt ud og gled med høje omdr. Så jeg
skiftede til nye fine Kevlar koblingsplader med lidt strammere fjedre fra
mc-importen.dk (se nederst i linket)
http://www.mc-importen.dk/index.php?option=com_mc_cats&task=mc&category_id=1
248&Kennummer=20474&Itemid=86&popup=1

Nu kobler den fint ud, har aldrig været bedre, MEN den glider stadig ved
høje omdr. (over 10.000 omdr.) Hvad kan der være galt? Ja, altså udover at
lade være med at give fuld gas Og jeg har tjekket - jeg har IKKE
strammet kablet for hårdt.

Jeg kører på Castrol 10W-60 olie, så det er ikke en bil-olie, med
forskellige tilsætningsstoffer der kan være skyld i problemet.

Vh Christian

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 09-10-07 23:24

"Christian Andreasen" <chrand@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg kører på Castrol 10W-60 olie, så det er ikke en bil-olie, med
> forskellige tilsætningsstoffer der kan være skyld i problemet.

Hvilken Castrol 10W60 olie taler du om?
Så vidt jeg husker har Castrol tre forskellige 10W-60 olier på markedet,
hvoraf de to er særligt specificeret for BMW biler (Edge 10W-60 og TWS
Motorsport 10W60 ) , og den 3.(Edge Sport 10W-60) er også en bilolie, til
særligt hårdt belastede motorer.
Jeg tror, at du vil få glæde af et andet valg af Motorolie!
Prøv at se:
http://motorcycleinfo.calsci.com/Oils1.html
og
http://www.zag.si/~jank/public/bmw/oil_bible.pdf

venlig hilsen

Michael D

Fra : Jørgen E.

Dato : 09-10-07 23:33

"Michael Dahlberg" <m.dahlberg@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 3.(Edge Sport 10W-60) er også en bilolie, til særligt hårdt belastede motorer.
> Jeg tror, at du vil få glæde af et andet valg af Motorolie!

Den skal hedde JASO MA til MC.

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 09-10-07 23:50

"Jørgen E." <je-2@post.cybersity.dk> skrev i en meddelelse

> "Michael Dahlberg" <m.dahlberg@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
>
> Den skal hedde JASO MA til MC.
Det kommer da an på hvilken MC!
Jeg kunne da ikke finde på, at hælde JASO MA på min BMW med tør
enkeltpladekobling! Det er ikke fordi det ikke duer, men det er ikke
optimalt, til min MC.
Hver ting til sin tid, men læs nu bare de sider, mine links fører til!

Michael D

Fra : Thore Jensen

Dato : 10-10-07 05:32

Michael Dahlberg skrev:

> [...]
> særligt hårdt belastede motorer.
> Jeg tror, at du vil få glæde af et andet valg af Motorolie!

Olie kan ganske rigtigt være en fejlkilde..
En anden kan være koblingsfjederene. Du skriver godt nok at de er
strammere, men er de lange nok? Jeg har før oplevet at nogle forstærkede
fjedre fra lucas godt nok var hårdere, men til alt for korte!

Thore

Fra : Thomas Jensen

Dato : 10-10-07 06:19

>Hvad kan der være galt?

hvor lang tid kørte du med den glidende kobling ?
Jeg tænker på om friktionspladerne er blevet skadede.
Jeg fik at vide af min mekker jeg ikke skulle vente til vinter, da min zx9
begyndte at glide i kobling, men skulle skifte med det samme så
friktionspladerne ikke tog skade.
Nu ved jeg ikke hvor lang tid man skal køe med det før det går galt, jeg
skiftede bare med det samme.

Thomas Jensen
Kawasaki ZX9R ´98 & DT125 ´88
http://dfmc.dk/?id=11
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbruger.asp?userID=3099

Fra : Christian Andreasen

Dato : 10-10-07 10:35

"Christian Andreasen" <chrand@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:470bf8b3$0$17156> Nu kobler den fint ud, har aldrig været bedre, MEN
> [...]
>
> Jeg kører på Castrol 10W-60 olie, så det er ikke en bil-olie, med
> forskellige tilsætningsstoffer der kan være skyld i problemet.

Jeg mener olien er OK. Det er denne her:
http://www.louis.de/_4023bee0cff1253767efa5373e5d1f3ba5/index.php?topic=artn
r_gr&article_context=detail&grwgr=325&wgr=432&list_total=13&anzeige=3&page=0
&artnr_gr=10038241

Fra : Christian Andreasen

Dato : 10-10-07 10:37

> [...]
>>
> Jeg kører på Castrol 10W-60 olie, så det er ikke en bil-olie, med
> forskellige tilsætningsstoffer der kan være skyld i problemet.

Jeg prøver igen. Olien burde være OK, det er denne her:

Fra : Christian Andreasen

Dato : 10-10-07 10:43

"Christian Andreasen" <chrand@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> forskellige tilsætningsstoffer der kan være skyld i problemet.
>
> Vh Christian

Jeg kan sgu ikke få linket til at virke. Det er en Castrol købt ved
louis.de - en: CASTROL: 4-Takt Motorrad-Motorenöl RS4T, SAE 10W-60, API SG.

Den burde være OK

Fra : Jim Andersen

Dato : 10-10-07 11:37

Christian Andreasen wrote:
> Jeg kan sgu ikke få linket til at virke.

Det skal du ikke være ked af. Det er der ingen der kan. Men du kan angive
produktnummeret så kan vi selv søge det frem.

/jim

Fra : Thomas Gulholm

Dato : 11-10-07 10:26

Jim Andersen wrote:

> Det skal du ikke være ked af. Det er der ingen der kan. Men du kan angive
> produktnummeret så kan vi selv søge det frem.

Skal bare bruge funktionen "Link auf dieses Produkt anzeigen" - så åbnes der
et pop-up vindue med linket:
http://www.louis.de/?topic=artnr_gr&artnr_gr=10038241
Synes ikke umiddelbart det virker som "tysk grundighed" men der er måske en
dybere mening med det...

--
Mvh Thomas Gulholm aka GT | Yamaha XJ 600, 1986
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=1010

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 10-10-07 12:40

> [...]
>>
> Jeg kan sgu ikke få linket til at virke. Det er en Castrol købt ved
> louis.de - en: CASTROL: 4-Takt Motorrad-Motorenöl RS4T, SAE 10W-60, API

Ja, den er da bestemt egnet til MC brug, den havde jeg faktisk glemt .
Jeg vil dog ikke helt afvise, at du har en olie-relateret fejl alligevel.
Efter min opfattelse, er 10W-60 en ret svær(læs tyk) olie til en GSX-R, men
der kan jeg godt være helt gal på den!

Held og lykke!

Michael D

Fra : Ukendt

Dato : 10-10-07 16:36

On Wed, 10 Oct 2007 13:39:46 +0200, Michael Dahlberg wrote:

> Efter min opfattelse, er 10W-60 en ret svær(læs tyk) olie til en GSX-R, men
> der kan jeg godt være helt gal på den!

Den er i hvert fald langt over målet til danske/nordiske klimaforhold. Og
det kan let hænde, at bæreevnen i oliefilmen simpelthen er for høj. 10W40
rækker rigeligt godt i vore temperaturer. :-/

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

Fra : Christian Andreasen

Dato : 10-10-07 18:01

meddelelse news:ppcweasygldp$.1dqi0wfjg8r0h.dlg@40tude.net...

> Den er i hvert fald langt over målet til danske/nordiske klimaforhold. Og
> det kan let hænde, at bæreevnen i oliefilmen simpelthen er for høj. 10W40
> rækker rigeligt godt i vore temperaturer. :-/

Jeg har helt bevidst valgt en 10W-60 olie fordi MC'en bruger en del olie.
Jeg har kørt en del med 10W50, hvor den stadig brugte (for meget) olie, så
jeg skiftede til 10W60 samtidig med skift af koblingsplader...
Jeg har haft 3 oliekølede gsx-r og ved at de har det med at bruge olie, så
den diskussion vil jeg helst IKKE ind på. Denne MC bruger for meget og den
lette løsning var at bruge en lidt tykkere olie!
Måske jeg skal skifte til en 10W50 igen...

Fra : Ukendt

Dato : 11-10-07 22:56

On Wed, 10 Oct 2007 19:01:28 +0200, Christian Andreasen wrote:

> Jeg har helt bevidst valgt en 10W-60 olie fordi MC'en bruger en del olie.

Så er det faktisk i den anden ende at Du skal gribe ind, 20W40 20W50 er et
bud der. Husk på at tallet efter W ikke er en viscositet som sådan, men
alene oliens evne til ikke at blive presset ud af lejerne ved høj
temperatur, altså bæreevne, olien kan stadig være tynd som vand. Tallet før
W er den reelle viscositet.

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 12-10-07 15:20

meddelelse news:1d7lxsealm60m.i94r5v7nofj8.dlg@40tude.net...

> [...]
> alene oliens evne til ikke at blive presset ud af lejerne ved høj
> temperatur, altså bæreevne, olien kan stadig være tynd som vand. Tallet

Bingo!

Er det ikke forunderligt, at ingen gider læse lidt om de væsentligste
egenskaber omkring smøremidler.
I øvrigt, ville jeg nok prøve noget 15W-40 af rigtig god kvalitet i dette
tilfælde, eller måske, som du foreslår; 20W-40, hvis den ikke skal starte
når det er rigtig koldt.

v.h.

Michael D

Fra : Christian Andreasen

Dato : 12-10-07 17:18

> [...]
> tilfælde, eller måske, som du foreslår; 20W-40, hvis den ikke skal starte

Jeg gider skam godt læse om oliers egenskaber og efter timers læsning har
jeg fundet frem til at tallet før W viser oliens viskositet når den er kold
og tallet efter W viser oliens viskositet når den er varm (100 gr. celsius),
altså er en 10W60 tykkere end en 10W50, men kun når den er varm= højere
viskositetsindeks.

Men måske tager jeg fejl.

Fra : Christian Andreasen

Dato : 12-10-07 17:19

> [...]
> tilfælde, eller måske, som du foreslår; 20W-40, hvis den ikke skal starte

Se evt. her:
http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/466706BB-31D2-45E2-AEA0-237FA17EA10C/0/smoreo
lie.pdf

Fra : Christian Andreasen

Dato : 12-10-07 17:23

> [...]
> tilfælde, eller måske, som du foreslår; 20W-40, hvis den ikke skal starte

Og dette er kopieret fra www.dmcn.dk. Det underbygger min påstand

Society of Automotive Engineers (SAE). Definerer olier efter viskositet
(=hvor flydende olien er ved en given temperatur). Olier kan være monograde
eller multigrade, afhængig af hvordan den opfører sig ved forskellige
temperaturer. En multigrade olie er i stand til at opretholde dens
"flydbarhed" ved både lave og høje temperaturer, og der defineret ved to
tal. Det første (efterfulgt af et W) indikerer olien viskositet ved lave
temperaturer. Det andet (og højere) tal fortæller om oliens viskositet under
høje temperaturer.
Et lavt viskositetstal fortæller at olien er tynd (letflydende), mens et
højt tal fortæller at olien er tyktflydende.
En 10W40 olie bliver altså aldrig tykkere end en "ren" singlegrade 10W olie
når den er koldest, og aldrig tyndere end en 40W single-grade olie når den
er varmest.

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-07 11:11

On Fri, 12 Oct 2007 18:22:53 +0200, Christian Andreasen wrote:

> Og dette er kopieret fra www.dmcn.dk. Det underbygger min påstand

Du misforstår systemet, tallet efter W'et er _ikke_ en direkte viscositet,
men kun bæreevnen i olien svarende til eksempelvis en 50'er olie. Ikke hvor
tynd den reelt bliver.

Olien bliver heller ikke som Du giver udtryk for tykkere ved stigende
temperatur, det kan slet ikke lade sig gøre. Og en 10Wxx vil altid være
tyndere end en 20Wxx, også når at den er varm.

Fra : Christian Andreasen

Dato : 15-10-07 11:59

meddelelse news:ipm8r6y9kr0d$.1eb3hjk7ymljx$.dlg@40tude.net...

> [...]
> temperatur, det kan slet ikke lade sig gøre. Og en 10Wxx vil altid være
> tyndere end en 20Wxx, også når at den er varm.

Jeg prøver ikek at give udtryk for at olien bliver tykkere når den bliver
varm - tværtimod. Men derimod at en 10W50 er tykkere når den er varm, end en
10W40. Men måske tager jeg fejl

Fra : Orla Pedersen

Dato : 15-10-07 16:28

Christian Andreasen wrote:

> Jeg prøver ikek at give udtryk for at olien bliver tykkere når den bliver
> varm - tværtimod. Men derimod at en 10W50 er tykkere når den er varm, end en
> 10W40. Men måske tager jeg fejl

Ja, for Du overser at der ikke bruges samme målemetode ved kold og varm.
Det der måles i varm tilstand er scear** viscositet, hvilket fortæller
noget om hvordan molekylerne modstår tryk i et leje, men det fortæller
stortset intet om hvor tynd olien er. Det vil sige, at i et leje med
bevægende flader "rejser" molekylekæderne sig, og modstår belastningen som
en tyk olie ville gøre det, MEN, uden denne "scear**" /rulning af olien,
så er den nøjagtigt så tynd som tallet før W angiver.

** forbehold for hvordan ordet staves :-/

mvh
Orla

Fra : Christian Andreasen

Dato : 15-10-07 18:49

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> så er den nøjagtigt så tynd som tallet før W angiver.
>
> ** forbehold for hvordan ordet staves :-/

OK, nu tror jeg at jeg forstår det. Tusind tak for hjælpen. Jeg begyndte
også at tvivle på mine argumenter efterhånden som jeg læste mere

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 13-10-07 12:11

> [...]
> olie
> når den er koldest, og aldrig tyndere end en 40W single-grade olie når den

Jeg er ked af, hvis du tog det personligt, det var ikke meningen at fornærme
dig.
Den basisolie der er anvendt har viskositeten, der er meget tæt på eller
helt lig xxW-specifikationen.
Den er tilsat additiver , der sørger for, at den ikke bliver for tynd, når
den bliver varmet op, men den grundlæggende olie, er stadig en xxW olie.
Når olien bliver "træt", (=nedslidt) bibeholder den stort set sin koldt
specifikation xxW, men den høje værdi (100 Grader) bliver lavere og lavere.
Additiverne, der holder olien svær ved højere hastigheder, bliver simpelthen
revet i stykker efter hånden, og olien bliver tyndere og tyndere i varm
tilstand.
De nyeste syntetiske olier har noget af viskositeten ved 100 grader
naturligt i basisolien, men må stadig have additiver for at få tilstrækkelig
høj værdi.
Prøv at kig på denne her:
http://www.amsoil.com/lit/g2156.pdf
Det er en sammenlignende test af nogle smøreolier i forskellige motorer.
Det er godt nok en oliefabrikant, der har lavet forsøgene, og sammenligner
egne og konkurrenternes produkter, men den er god at blive klog af..

venlig hilsen

Michael D

Fra : Christian Andreasen

Dato : 15-10-07 12:15

> [...]
> Det er godt nok en oliefabrikant, der har lavet forsøgene, og sammenligner
> egne og konkurrenternes produkter, men den er god at blive klog af..

Nej, jeg blev skam ikke fornærmet, jeg ville bare forklare at jeg faktisk
har brugt en del tid på at PRØVE at blive klogere på olie
Tak for linket, der kan jeg lære en masse. Nu har jeg ikke læst det hele,
men på side 6 og 7 er der et skema som viser "målt viskositet ved 100
grader". Der kan jeg se at en 20W50 og en 10W50 har stort set samme
viskositet og en 0W40 og en 10W40 har stort set samme viskositet. Det
betyder vel at de er lige tykke/samme viskositet ved 100 grader. Gør det
ikke?

Nu er jeg vist forvirret på et højere plan

Fra : Ukendt

Dato : 14-10-07 16:11

On Fri, 12 Oct 2007 16:19:38 +0200, Michael Dahlberg wrote:

> Bingo!
>
> Er det ikke forunderligt, at ingen gider læse lidt om de væsentligste
> egenskaber omkring smøremidler.

Altså,... Fakta vil aldrig kunne fortrænge religion

Orla Pedersen, olieateist.

Fra : Armand

Dato : 10-10-07 15:44

Christian Andreasen skrev:

> [...]
> høje omdr. (over 10.000 omdr.) Hvad kan der være galt? Ja, altså udover at
> lade være med at give fuld gas Og jeg har tjekket - jeg har IKKE

Måske ikke kablet; men sidder den lille trækarm til kablet korrekt på
(ud)koblingsakslen??

--
Armand.

Fra : Christian Andreasen

Dato : 10-10-07 18:05

> Måske ikke kablet; men sidder den lille trækarm til kablet korrekt på
> (ud)koblingsakslen??
>
> Armand.

Det vil jeg mene. Den er monteret som den altid har siddet og så har jeg
strammet "bolten" efter trækarmen lidt, så koblingspunktet er korrekt. Jeg
har løsnet kablet/bolten lidt igen, så den kobler ud så langt inde som
muligt = kobler så meget til som muligt, for at undgå at den glider...
Kan det evt. justeres på en anden måde?

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 10-10-07 18:17

> Jeg har en Suzuki gsx-r 750 '91, hvor min gamle kobling var slidt og
> efterhånden ikke kunne koble ordentligt ud og gled med høje omdr.

For høj oliestand kan gøre at koblingen glider.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, NX650 '88, XR650L '95

Fra : Christian Andreasen

Dato : 10-10-07 21:11

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
meddelelse news:470d08f2$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...

> For høj oliestand kan gøre at koblingen glider.
>
> Jens Jacob Bager Jensen
> CBR600F '98, TS250 '82, NX650 '88, XR650L '95
> Polyteknisk MC og Ténéré.dk

Og jeg har faktisk for høj oliestand, jeg hældte for meget i ved et uheld.
Nogen der har en god ide til hvordan jeg får lidt olie ud igen??

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 10-10-07 23:32

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 10-10-07 23:36

> [...]
>>
> Og jeg har faktisk for høj oliestand, jeg hældte for meget i ved et uheld.
> Nogen der har en god ide til hvordan jeg får lidt olie ud igen??

Den nærmeste mekaniker kan hjælpe, uanset om det er en Bil- eller
MC-mekaniker, de hælder ofte lidt for meget på, og suger overskydende af.
Ellers en engangssprøjte, og lidt slange. Du skal måske suge ti - femten
gange og sprøjte ud i en bøtte, men hvis det er denne ene gang, er det til
at have med at gøre.

Held og lykke!

Michael D

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 11-10-07 05:30

> Og jeg har faktisk for høj oliestand, jeg hældte for meget i ved et uheld.
> Nogen der har en god ide til hvordan jeg får lidt olie ud igen??

Noget klar slange ned i påfyldninghullet og sug op indtil der er mere olie
over hullet end fra bundkar til oliepåfyldniunghul. Så læg slangen i en
beholder og lad hævert princippet gøre arbejdet. Det tager en halv time, da
olie er tyk, men det virker.

Fra : Thomas Jensen

Dato : 11-10-07 06:18

> Nogen der har en god ide til hvordan jeg får lidt olie ud igen??

stor sprøjte fra apoteket og et stykke slange og så bare suge.

Fra : Steen E.

Dato : 10-10-07 20:48

> Jeg kører på Castrol 10W-60 olie, så det er ikke en bil-olie, med
> forskellige tilsætningsstoffer der kan være skyld i problemet.
>
> Vh Christian

den Castrol 10W-60 fra Louis har jeg kørt med uden problemer i et par år på
Yamaha'en - ingen fedteri og den kobler så godt ud som nu en Yamaha kan :)

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623