Video af forbrændingen i en motor cool
Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 07-10-07 07:02

Her fundet dette lille video klip.
viser billeder af et taktslag, filmet inde i forbrændingskammeret

http://video.google.com/videoplay?docid=-5815350492893860613&hl=en

--
Dun@nt
1K, SFau-R, White Gold

Fra : Steen Gruby

Dato : 07-10-07 10:09

On Sun, 07 Oct 2007 08:01:51 +0200, "J.C.Kløve" <jck@aats.dk> wrote:

Hej Kløve.

>Her fundet dette lille video klip.
>viser billeder af et taktslag, filmet inde i forbrændingskammeret

Ov hvor flot - Meget lærerigt.
Gad vide hvorledes de har optaget det.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : skoleskibe@hotmail.c~

Dato : 07-10-07 10:39

On Sun, 07 Oct 2007 11:09:02 +0200, Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke>
wrote:

>On Sun, 07 Oct 2007 08:01:51 +0200, "J.C.Kløve" <jck@aats.dk> wrote:
>
>Hej Kløve.

>Ov hvor flot - Meget lærerigt.
>Gad vide hvorledes de har optaget det.

Meget lille kamera mand, iført FireSuit.

Temmelig imponerende, specielt hvordan flammefronten er kraftigst ved
indsugnings ventilen, viser at flow i kammeret, er vigtigt.

Kim

BMW R100RS

MZ ETZ 251 Sagon - Velorex

Fra : Steen Gruby

Dato : 07-10-07 10:54

On Sun, 07 Oct 2007 11:38:48 +0200, skoleskibe@hotmail.com wrote:

Hej Kim.

>Meget lille kamera mand, iført FireSuit.

Det er sgutte nok - Der må også være tale om trykdragt

>Temmelig imponerende, specielt hvordan flammefronten er kraftigst ved
>indsugnings ventilen, viser at flow i kammeret, er vigtigt.

Jeg har også bidt mærke i en anden lille detalje.
Begrebet fortænding er glimrende illustreret på den film, men modsat
hvad jeg troede er der ikke tale om en enkelt gnist, men en række små
udladninger hvilket kan ses pga det meget høje antal optagelser pr.
sek. - Jeg vil tro at de roder med >1.000 frames/sek.
Imponerende.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ukendt

Dato : 08-10-07 05:39

> [...]
> udladninger hvilket kan ses pga det meget høje antal optagelser pr.
> sek. - Jeg vil tro at de roder med >1.000 frames/sek.

Hej Steen
Når man ser en normal forbrænding på scoop, ser man en tændspænding
på ca.8 kgV afhængdig af mange ting bla, komp. Derefter en brændspænding
på ca. 1,5 kgV i ca.5millisek. som er den tid tændrøret gnister.
Når først gnisten er startet i luftgabet kræver det ikke så høj spænding at
holde den vedlige.

Hygge PD CBR1100t Bosch Odense

Fra : Steen Gruby

Dato : 08-10-07 16:10

On Mon, 8 Oct 2007 06:39:07 +0200, "Poul Dam"
<pouldamhyggeadslhome.dk> wrote:

Hej Poul.

> [...]
>på ca. 1,5 kgV i ca.5millisek. som er den tid tændrøret gnister.
>Når først gnisten er startet i luftgabet kræver det ikke så høj spænding at

Du har selvfølgelig helt ret.
Når man ser udladningerne med det blotte øje ligner det en stor fed
blå gnist, men pga. det store antal billeder i optagelsen er man i
stand til at se det du beskriver.
Gnisten må bestå i den tid tændspolen er om at udlade den energi der
er i den - Det kan man blot ikke se i den korte tid øjet normalt får
lov til at kigge med
Jeg tror lige at jeg skal prøve at sætte en strømtang og et
oscilloscope på tændkablet ved lejlighed - Så burde man kunne se det
meget tydeligt.
Tak for tippet.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Armand

Dato : 07-10-07 10:57

skoleskibe@hotmail.com skrev:

> Temmelig imponerende, specielt hvordan flammefronten er kraftigst ved
> indsugnings ventilen, viser at flow i kammeret, er vigtigt.

Klap lige hesten! Jég tror ihvertfald ikke på den :-|
Der må være et ganske anderledes flammehelvede inde i
forbrændingskammeret end det man ser hér: Når der almindeligvis ligefrem
står flammer ud af udstødningsporten så virker denne flammefront vag og
for hurtigt hendøende!
Mon ikke at det er, omend ikke en digital konstruktion, så en
mekanisk/pyroteknisk minimeret optagelse, som ubetinget er ganske
informativ men altså langtfra live-optaget :-/
Og ér udstødningstakten virkelig så kedelig at den ikke fortjener at
blive vist bare én gang ud af fire cykli?

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 07-10-07 11:11

On Sun, 07 Oct 2007 11:56:42 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

Hej Armand.

> [...]
>Og ér udstødningstakten virkelig så kedelig at den ikke fortjener at
>blive vist bare én gang ud af fire cykli?

Jeg tror faktisk den er "go' nok".
Tænk på at skidtet er sat mere end 1000 gange ned i hastighed.
Rigtigt nok, så er det ikke hele udstødningstakten der er med.
Jeg havde gerne set lidt "Overlap"

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Armand

Dato : 07-10-07 11:21

Steen Gruby skrev:

> Jeg tror faktisk den er "go' nok".
> Tænk på at skidtet er sat mere end 1000 gange ned i hastighed.
> Rigtigt nok, så er det ikke hele udstødningstakten der er med.
> Jeg havde gerne set lidt "Overlap"

Når man betragter med hvilken intensitet at der suges dampe ind gennem
inds.ventilen, synes jeg at den bevægelse/restforbrænding der stadig
forekommer i kammeret burde reagere meget voldsommere på at der åbnes en
"flugtvej" idét udst.ventilen åbnes!

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 07-10-07 11:29

On Sun, 07 Oct 2007 12:21:11 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

Hej Armand.

> [...]
>inds.ventilen, synes jeg at den bevægelse/restforbrænding der stadig
>forekommer i kammeret burde reagere meget voldsommere på at der åbnes en

Det kan du have nogen ret i.
Vi kan desværre ikke se hvor stemplet befinder sig når
udstødningsventilen åbnes.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Armand

Dato : 07-10-07 11:48

Steen Gruby skrev:

> Det kan du have nogen ret i.
> Vi kan desværre ikke se hvor stemplet befinder sig når
> udstødningsventilen åbnes.

Det er uinteressant derved at det er overtrykket der lukkes ud gennem
udstødningsporten og ikke "os" der skubbes ud af stemplet :-|

--
Armand.

Fra : Christian Stidsen

Dato : 07-10-07 12:44

> Og ér udstødningstakten virkelig så kedelig at den ikke fortjener at
> blive vist bare én gang ud af fire cykli?

Jeg tror, men er ikke sikker, at det er den samme forbrænding der ses to
gange. Sekvensen bliver simpelthen gentaget, og det er derfor vi ikke
får udstødstakten at se.
Hvis man kigger godt på selve forbrændingen ligner flammerne til
forveksling hinanden ved begge forbrændinger - og det skulle da være
mærkeligt om skidtet brænder ens hver gang!

Christian

Fra : Steen Gruby

Dato : 07-10-07 13:13

On Sun, 07 Oct 2007 13:43:52 +0200, Christian Stidsen
<csnews@stidsen.dk> wrote:

Hej Christian.

>Jeg tror, men er ikke sikker, at det er den samme forbrænding der ses to
>gange. Sekvensen bliver simpelthen gentaget, og det er derfor vi ikke
>får udstødstakten at se.

Det tror jeg du har meget ret i.

>Hvis man kigger godt på selve forbrændingen ligner flammerne til
>forveksling hinanden ved begge forbrændinger - og det skulle da være
>mærkeligt om skidtet brænder ens hver gang!

Det er sådan set heller ikke det Armand og jeg ikke kan enes helt om.
Armand mener at optagelsen er et fake, altså en grafisk animation,
hvor jeg hælder mere til at det er den ægte vare.
Jeg er ikke helt sikker på mit standpunkt, så foreløbig nøjes jeg med
at nyde billederne uden at fordybe mig i deres ægthed

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 07-10-07 13:20

Steen Gruby skrev:
> [...]
> Jeg er ikke helt sikker på mit standpunkt, så foreløbig nøjes jeg med
> at nyde billederne uden at fordybe mig i deres ægthed

Jeg hælder selv til at den er ægte - elers havde jeg nu også ladet den
kommentar medfølge linket.

Kim's anke mod udstødningen, mener jeg nu ved gantagende
"gennemkikninger" er fejl - ved udstødningsventilens åbning kan der ses
et "sug" og ilden forsvinder prompte (mind you ved mange mange billeder
pr. sek. - jeg vil mene at trykudligningen sker "omgående", og
eventuelle forbrændingsrester presses ud af stemplet efterfælgende.

Fra : Steen Gruby

Dato : 07-10-07 13:38

On Sun, 07 Oct 2007 14:19:43 +0200, "J.C.Kløve" <jck@aats.dk> wrote:

Hej kløve.

> [...]
>pr. sek. - jeg vil mene at trykudligningen sker "omgående", og
>eventuelle forbrændingsrester presses ud af stemplet efterfælgende.

Det er den med antallet af billeder pr. sek der er optaget, og hvor
mange af dem der så er gengivet.
Jeg har forsøgt at følge billedtælleren nederst til venstre, og jeg
får det til 4500 frames i en sekvens.
Skidt med det - Jeg er stadig imponeret

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Steen Gruby

Dato : 07-10-07 11:06

> [...]

>Temmelig imponerende, specielt hvordan flammefronten er kraftigst ved
>indsugnings ventilen, viser at flow i kammeret, er vigtigt.

Den med flammefronten tror jeg skyldes temperaturforskellen i
topstykket, hvor indsugningssiden er væsentligt koldere end
udstødningssiden.
Det er også tankevækkende at forbrændingen foregår så langsomt at den
først ebber ud når udstødningsventilen åbner.

Den filmstump vil holde mig beskæftiget de næste par timer

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : CL

Dato : 07-10-07 11:50

Steen Gruby wrote:
> On Sun, 07 Oct 2007 08:01:51 +0200, "J.C.Kløve" <jck@aats.dk> wrote:
>
> Hej Kløve.

> Ov hvor flot - Meget lærerigt.
> Gad vide hvorledes de har optaget det.

Mit so eine ding
http://testproducts.com/safecart/product_info.php/cPath/131/products_id/608?osCsid=288e1a1aeeaaf503fb13edf77d115f59--HCarsten LarsenCBR 1K DUAL

Fra : Ulvir

Dato : 07-10-07 16:06

"CL" <DD@DD.DD> skrev i meddelelsen

> Mit so eine ding
> http://testproducts.com/safecart/product_info.php/cPath/131/products_id/608?osCsid=288e1a1aeeaaf503fb13edf77d115f59--HCarsten
> LarsenCBR 1K DUAL

Niks du..

Fra : Hekto

Dato : 08-10-07 15:07

Steen Gruby submitted this idea :
> On Sun, 07 Oct 2007 08:01:51 +0200, "J.C.Kløve" <jck@aats.dk> wrote:
>
> Hej Kløve.

> Ov hvor flot - Meget lærerigt.
> Gad vide hvorledes de har optaget det.

Der laves prøveopstillinger hvor der er minteret
glasruder i cylinder/topstykke. Man måler på
frobrændingens flow mad ganske avanceret udstyr.

www.dantecdynamics.com

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Jes Vestervang

Dato : 18-10-07 18:47

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> [...]
> ligefrem står flammer ud af udstødningsporten så virker denne
> flammefront vag og for hurtigt hendøende!

Flammer er jo ikke nødvendigvis synlige (á sprit), og under det tryk
er det jo ikke umiddelbart en selvfølge at benzin-ild opfører sig som
vi er vant til.
--
mvh Jes Vestervang @ SV1000S & DT125R