/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Ny bimse
Fra : Ukendt


Dato : 06-10-07 14:16

Nå-nå

http://www.1000ps.de/modellnews-2252594-BMW_HP2_Sport_2008

BMW gør det som ingen, siden Exelsior, og Rudge, har gjort....

Citat:

"DOCH Zylinderkopf! Maximale Drehzahl von 9.500 U/min. ****Vier radial
angeordnete Ventile****

4 radialt placerede ventiler er ikke for begyndere

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

 
 
Aragorn Elessar (06-10-2007)
Kommentar
Fra : Aragorn Elessar


Dato : 06-10-07 15:05

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
message news:16ofx9zg9bhs7.1708j4dyg1zft$.dlg@40tude.net...
> Nå-nå
>
> http://www.1000ps.de/modellnews-2252594-BMW_HP2_Sport_2008
>
> BMW gør det som ingen, siden Exelsior, og Rudge, har gjort....
>
> Citat:
>
> "DOCH Zylinderkopf! Maximale Drehzahl von 9.500 U/min. ****Vier radial
> angeordnete Ventile****
>
> 4 radialt placerede ventiler er ikke for begyndere
>
> --
> mvh
> Orla Pedersen
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

....så kan man jo lige så godt købe sig en riskoger...

Venlig hilsen

Aragorn.

--
==================
www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk - er undervejs.
==================



Ukendt (06-10-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 06-10-07 17:18

On Sat, 6 Oct 2007 16:04:49 +0200, Aragorn Elessar wrote:

> ...så kan man jo lige så godt købe sig en riskoger...

Det er lige netop det at man ikke kan

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

Aragorn Elessar (06-10-2007)
Kommentar
Fra : Aragorn Elessar


Dato : 06-10-07 23:45

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
message news:i3g5yrbixi0o.k8367c6mj2ri.dlg@40tude.net...
> On Sat, 6 Oct 2007 16:04:49 +0200, Aragorn Elessar wrote:
>
> > ...så kan man jo lige så godt købe sig en riskoger...
>
> Det er lige netop det at man ikke kan
>
> --
> mvh
> Orla Pedersen
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

Det der har intet med en klassisk R- eller en K-model at gøre - ergo er det
ikke en rigtig bimmer.
Dixi! *tramper i gulvet og ser pissesur ud*

Venlig hilsen

Aragorn. Bær venligst over med mig, jeg har haft en lang og travl dag.

--
==================
www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk - er undervejs.
==================



Ole (08-10-2007)
Kommentar
Fra : Ole


Dato : 08-10-07 17:08

Aragorn Elessar wrote:
> "Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
> message news:i3g5yrbixi0o.k8367c6mj2ri.dlg@40tude.net...
>> On Sat, 6 Oct 2007 16:04:49 +0200, Aragorn Elessar wrote:
>>
>>> ...så kan man jo lige så godt købe sig en riskoger...
>> Det er lige netop det at man ikke kan
>>
>> --
>> mvh
>> Orla Pedersen
>> http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
>> http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg
>
> Det der har intet med en klassisk R- eller en K-model at gøre - ergo er det
> ikke en rigtig bimmer.
> Dixi! *tramper i gulvet og ser pissesur ud*
>
> Venlig hilsen
>
> Aragorn. Bær venligst over med mig, jeg har haft en lang og travl dag.
>

Hæ.. jeg har det på samme måde med de nye Aprilla... sorry Guzzier !

Ole M

"J.C.Kløve" (08-10-2007)
Kommentar
Fra : "J.C.Kløve"


Dato : 08-10-07 20:58

Orla Pedersen skrev:
> On Sat, 6 Oct 2007 16:04:49 +0200, Aragorn Elessar wrote:
>
>> ...så kan man jo lige så godt købe sig en riskoger...
>
> Det er lige netop det at man ikke kan
>
I bliver ved med jeres "radiale ventiler"
Hvad satan er det der er radialt?? :-?

Jeg har gloet tegninger en'masse uden at gennemskue det "radiale"
Og søgt på nettet men ender op med hydraulikmotorer :-\

--
Dun@nt
1K, SFau-R, White Gold
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN# 745 - DMC - MCTC

Ib Jakobsen (08-10-2007)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 08-10-07 21:16

J.C.Kløve skrev:

>> Det er lige netop det at man ikke kan
> I bliver ved med jeres "radiale ventiler"
> Hvad satan er det der er radialt?? :-?

Jeg gætter bare. At hvis de kunne fortsætte deres vandring ville de alle
mødes i et fælles punkt. Altså at de ikke par vis er parallele.

Se:

http://www.mvagustausa.com/web-mvagusta/images/valve-280.jpg



--
MVH

Ib Jakobsen

Ukendt (08-10-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-10-07 21:19

On Mon, 08 Oct 2007 21:58:13 +0200, "J.C.Kløve" wrote:

> I bliver ved med jeres "radiale ventiler"
> Hvad satan er det der er radialt?? :-?

Ganske enkelt egentlig. Som Du kender fra SV'en, så sidder ventilerne jo
der fint parvis parallelle. I et radialt arangement sidder ventilerne alle
vinlet i såvel vertikalt, som horisontalt plan. Altså et fuldendt
"juletræ".

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

"J.C.Kløve" (08-10-2007)
Kommentar
Fra : "J.C.Kløve"


Dato : 08-10-07 21:37

Orla Pedersen skrev:
> On Mon, 08 Oct 2007 21:58:13 +0200, "J.C.Kløve" wrote:
>
>> I bliver ved med jeres "radiale ventiler"
>> Hvad satan er det der er radialt?? :-?
>
> Ganske enkelt egentlig. Som Du kender fra SV'en, så sidder ventilerne jo
> der fint parvis parallelle. I et radialt arangement sidder ventilerne alle
> vinlet i såvel vertikalt, som horisontalt plan. Altså et fuldendt
> "juletræ".
>
Svaret er læst, forstået og "ernammet"

Jeg tillader mig dog at betegne det ganske intetsigende/misvisende.

Skal det være radialt må der være noget at være radialt i forhold til og
i ihvertfald et plan vil øvrige ventilarrangementer jeg kan komme i
tanke om også være radiale i forhold til (antagelig) aksen udgjort af
cylinderen.
- al den stund at jeg antager det modsatte at være "aksiale" ventiler
ønskes eksempel på motorer med dette (de må være parallelle med
cylinderen horisontalt som vertikalt)


--
Dun@nt der hader at skulle spørge om noget sådant!
1K, SFau-R, White Gold
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN# 745 - DMC - MCTC

Ukendt (08-10-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-10-07 21:52

On Mon, 08 Oct 2007 22:36:40 +0200, "J.C.Kløve" wrote:

> - al den stund at jeg antager det modsatte at være "aksiale" ventiler
> ønskes eksempel på motorer med dette (de må være parallelle med
> cylinderen horisontalt som vertikalt)

Dieselmotorer generelt, mc, MotoMorini's gamle V-motorer.

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

"J.C.Kløve" (08-10-2007)
Kommentar
Fra : "J.C.Kløve"


Dato : 08-10-07 22:15

Orla Pedersen skrev:
> On Mon, 08 Oct 2007 22:36:40 +0200, "J.C.Kløve" wrote:
>
>> - al den stund at jeg antager det modsatte at være "aksiale" ventiler
>> ønskes eksempel på motorer med dette (de må være parallelle med
>> cylinderen horisontalt som vertikalt)
>
> Dieselmotorer generelt, mc, MotoMorini's gamle V-motorer.
>
hmmm
det må vi lige vende når vi løber over hinanden en formiddag over en
pils


--
Dun@nt
1K, SFau-R, White Gold
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN# 745 - DMC - MCTC

Armand (08-10-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 08-10-07 22:26

Orla Pedersen skrev:
> On Mon, 08 Oct 2007 22:36:40 +0200, "J.C.Kløve" wrote:
>
>> - al den stund at jeg antager det modsatte at være "aksiale" ventiler
>> ønskes eksempel på motorer med dette (de må være parallelle med
>> cylinderen horisontalt som vertikalt)
>
> Dieselmotorer generelt, mc, MotoMorini's gamle V-motorer.
>
Omend at "parallelle" venttiler er ønskværdigt ud fra ønsket om et fladt
forbrændingskammer, er der et problem omkring kraftoverførslen mellem
knast og ventil!
- SOHC og to direkte "trådte" ventiler er i den forbindelse ganske
enkelt og ofte set på bilmotorer (á alle ventiler på rad og række i
topstykket), og DOHC-bilmotorer hænger således sammen med fire ventiler
pr. cylinder
- De første SOHC motorer til motorcykler var luftkølede og kunne p.g.a.
den derved længere udstødningskanal ikke konstrueres sådan, hvorved at
ventilerne udlagdes i to rækker, som dels af pladshensyn i topstykket og
dels for at kunne betjenes af "traditionelle" vippearme (á afstand til
knastakslen)måtte vinkles i forhold til hinanden/knasten.
- De første DOHC-motorer på motorcykler var med direkte tråd på
ventilerne, men da de ligeledes var luftkølede benyttede man samme
vinkling af hensyn til kølingen af topstykket - Jeg husker at FJ-motoren
blev udviklet på rekordtid á 18 måneder hvorved den ikke nåede at
blive vandkølet og at den eneste kritik af designet var at ventilvinklen
var ekstrem stor (medførende et veritabelt tagformet
forbrændingskammer), men langdistancetest viste at topstykket vár
ekstremt hårdt belastet af varme og at mer-pladsen til kølende luft
henover topstykket samt den større overflade i forbrændingskammeret
absolut var en nødvendighed!
- Sidenhen ér ventilvinklerne faldet støt, især p.g.a. vandkøling, og at
man er "vendt tilbage" til vippearme trods DOHC hvorved at tæt siddende
udst. hhv. indsugn. -ventiler lader sig betjene trods ganske svag
vinkling - Men jeg skal lade være utalt hvor tæt på det parallelle man
er kommet med de seneste motorudviklinger!

--
Armand.

Ukendt (09-10-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-10-07 06:22

On Mon, 08 Oct 2007 23:25:30 +0200, Armand wrote:

> Omend at "parallelle" venttiler er ønskværdigt ud fra ønsket om et fladt
> forbrændingskammer,

<snip>

Morini løste problemet med stødstænger til ventilerne, og fik det helt
flade topstykke i en luftkølet konstruktion. Man kopierede Wauxhall
motorens konstruktion med forbrændingskammer som en lille cirkulært
fordybning i stemplet, resten af vejen rundt nåede stempel og topstykke
hinanden med få tiendedele mm. afstand, (squishband). Dette gjorde at man
kunne holde kompressionsforhold på 11:1 som ellers var helt uhørt på en
luftkølet benzinmotor. Men da Morini motoren kun havde to ret små ventiler,
så var effekten relativt begrænset.

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

Western (06-10-2007)
Kommentar
Fra : Western


Dato : 06-10-07 16:14

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:16ofx9zg9bhs7.1708j4dyg1zft$.dlg@40tude.net...
> Nå-nå
>
> http://www.1000ps.de/modellnews-2252594-BMW_HP2_Sport_2008
>
> BMW gør det som ingen, siden Exelsior, og Rudge, har gjort....
>

skal Makita så på førtidspension....?


--

Leif Westen



Ukendt (06-10-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 06-10-07 17:18

On Sat, 6 Oct 2007 17:13:49 +0200, Western wrote:

> skal Makita så på førtidspension....?

Nai, ikke sådan lige, der er "muller" nok i den de næste mange år.

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

otto2@worldonline.dk (06-10-2007)
Kommentar
Fra : otto2@worldonline.dk


Dato : 06-10-07 16:38

On 6 Okt., 17:13, "Western" <leif.westenFjer...@stofanet.dk> wrote:
> "Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
> meddelelsenews:16ofx9zg9bhs7.1708j4dyg1zft$.dlg@40tude.net...
>
> > Nå-nå
>
> >http://www.1000ps.de/modellnews-2252594-BMW_HP2_Sport_2008
>
> > BMW gør det som ingen, siden Exelsior, og Rudge, har gjort....
>
> Det er nok første gang i hører mig sige at en BMW er flot



"J.C.Kløve" (06-10-2007)
Kommentar
Fra : "J.C.Kløve"


Dato : 06-10-07 17:49

Orla Pedersen skrev:
> Nå-nå
>
> http://www.1000ps.de/modellnews-2252594-BMW_HP2_Sport_2008
>
> BMW gør det som ingen, siden Exelsior, og Rudge, har gjort....
>
> Citat:
>
> "DOCH Zylinderkopf! Maximale Drehzahl von 9.500 U/min. ****Vier radial
> angeordnete Ventile****
>
> 4 radialt placerede ventiler er ikke for begyndere
>
Havde de hældt en 90° V2 motor i, havde de en ny kunde hos mig, men jeg
gider ikke de boxer patter :-\


--
Dun@nt
1K, SFau-R, White Gold
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN# 745 - DMC - MCTC

Ole (08-10-2007)
Kommentar
Fra : Ole


Dato : 08-10-07 17:16

J.C.Kløve wrote:
> Orla Pedersen skrev:
>> Nå-nå
>>
>> http://www.1000ps.de/modellnews-2252594-BMW_HP2_Sport_2008
>>
>> BMW gør det som ingen, siden Exelsior, og Rudge, har gjort....
>>
>> Citat:
>>
>> "DOCH Zylinderkopf! Maximale Drehzahl von 9.500 U/min. ****Vier radial
>> angeordnete Ventile****
>> 4 radialt placerede ventiler er ikke for begyndere
>>
> Havde de hældt en 90° V2 motor i, havde de en ny kunde hos mig, men jeg
> gider ikke de boxer patter :-\
>
>

http://dcwww.fys.dtu.dk/~guzzi/MG/tits.jpg

Ole M

Dan \"748\" Dethlefs~ (06-10-2007)
Kommentar
Fra : Dan \"748\" Dethlefs~


Dato : 06-10-07 19:06

Orla Pedersen skrev:
> Nå-nå
>
> http://www.1000ps.de/modellnews-2252594-BMW_HP2_Sport_2008
>
> BMW gør det som ingen, siden Exelsior, og Rudge, har gjort....
>
> Citat:
>
> "DOCH Zylinderkopf! Maximale Drehzahl von 9.500 U/min. ****Vier radial
> angeordnete Ventile****
>
> 4 radialt placerede ventiler er ikke for begyndere
>

Den er faktisk lidt fed, men er 130 hk nok til BMW`s ambitioner ?
Tilsvarende Ducati 1098 har 160 hk, den er dog vandkølet !!!

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S
www.dethlefsens.dk
www.robertsmc.dk

MKS - 74 (07-10-2007)
Kommentar
Fra : MKS - 74


Dato : 07-10-07 06:47

On Sat, 06 Oct 2007 20:05:32 +0200, "Dan \"748\" Dethlefsen"
<748@dethlefsensOST.dk> wrote:

>Den er faktisk lidt fed, men er 130 hk nok til BMW`s ambitioner ?
>Tilsvarende Ducati 1098 har 160 hk, den er dog vandkølet !!!

Ork ja da, det er rigeligt - Det er overhovedet ikke noget problem at
ha' en underpræsterende cykel, man skal bare sørge for at indsætte den
i en "race"-serie, hvor man selv kan skrive/udforme/tilpasse
reglementet, det er der _aldrig_ nogen der opdager - *host* .

--
-Michael
Honda CBR600-info + div. CBR600-dele m.m. til salg på:
http://cbr600.dyndns.dk/

CL (07-10-2007)
Kommentar
Fra : CL


Dato : 07-10-07 07:53

MKS - 74 wrote:
> On Sat, 06 Oct 2007 20:05:32 +0200, "Dan \"748\" Dethlefsen"
> <748@dethlefsensOST.dk> wrote:
>
>> Den er faktisk lidt fed, men er 130 hk nok til BMW`s ambitioner ?
>> Tilsvarende Ducati 1098 har 160 hk, den er dog vandkølet !!!
>
> Ork ja da, det er rigeligt - Det er overhovedet ikke noget problem at
> ha' en underpræsterende cykel, man skal bare sørge for at indsætte den
> i en "race"-serie, hvor man selv kan skrive/udforme/tilpasse
> reglementet, det er der _aldrig_ nogen der opdager - *host* .
>
ROFL
--
H
Carsten Larsen
CBR 1K DUAL



Ukendt (07-10-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 07-10-07 19:25

On Sun, 07 Oct 2007 07:46:46 +0200, MKS - 74 wrote:

> Ork ja da, det er rigeligt - Det er overhovedet ikke noget problem at
> ha' en underpræsterende cykel, man skal bare sørge for at indsætte den
> i en "race"-serie, hvor man selv kan skrive/udforme/tilpasse
> reglementet, det er der _aldrig_ nogen der opdager - *host* .

Har BMW særregler ? Eller er det Ducatiregler, der udnyttes ? Eller ska' Du
bare lige bøvse

--
mvh
Orla Pedersen, som ikke kender reglerne, og kun er interesseret i teknikken
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

Ukendt (07-10-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 07-10-07 19:25

On Sat, 06 Oct 2007 20:05:32 +0200, Dan "748" Dethlefsen wrote:

> Den er faktisk lidt fed, men er 130 hk nok til BMW`s ambitioner ?
> Tilsvarende Ducati 1098 har 160 hk, den er dog vandkølet !!!

En almindelig S har 130 Hk på baghjulet blot med en anden udstødning.
HP2'eren har _mindst_ 130 Hk på baneudgaven ifølge BMW.

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

Jesper (06-10-2007)
Kommentar
Fra : Jesper


Dato : 06-10-07 20:50

Orla Pedersen wrote:

> Nå-nå

> http://www.1000ps.de/modellnews-2252594-BMW_HP2_Sport_2008

> BMW gør det som ingen, siden Exelsior, og Rudge, har gjort....

> Citat:

> "DOCH Zylinderkopf! Maximale Drehzahl von 9.500 U/min. ****Vier radial
> angeordnete Ventile****

> 4 radialt placerede ventiler er ikke for begyndere

Hvad er der så særligt ved at have 4 radialt placerede ventiler pr
cylinder?? Det er der jo intet nyt i...


Armand (07-10-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 07-10-07 00:52

Jesper skrev:
> Orla Pedersen wrote:
>
>> Nå-nå
>
>> http://www.1000ps.de/modellnews-2252594-BMW_HP2_Sport_2008
>
>> BMW gør det som ingen, siden Exelsior, og Rudge, har gjort....
>
>> Citat:
>
>> "DOCH Zylinderkopf! Maximale Drehzahl von 9.500 U/min. ****Vier radial
>> angeordnete Ventile****
>
>> 4 radialt placerede ventiler er ikke for begyndere
>
> Hvad er der så særligt ved at have 4 radialt placerede ventiler pr
> cylinder?? Det er der jo intet nyt i...
>
Sad lige og tænkte det samme!
Honda XL har kørt med det længe og svjh pillede Honda Tandhjuldrevet af
VFR's knastaksler til fordel for radial-ventiler :-/
Anyway, MV har oså kørt sig op på dén gimmick!

Ka' de' virkelig pas' at du ikke er updated, Orla?

--
Armand.

Ukendt (07-10-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 07-10-07 19:25

On Sun, 07 Oct 2007 01:52:15 +0200, Armand wrote:

> VFR's knastaksler til fordel for radial-ventiler :-/

Sgutte på en VFR, det kræver enten vippearme, eller fire knastaksler. Du
kan ikke træde skævt på en cylindrisk "bucket"

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

Armand (07-10-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 07-10-07 20:22

Orla Pedersen skrev:
> On Sun, 07 Oct 2007 01:52:15 +0200, Armand wrote:
>
>> VFR's knastaksler til fordel for radial-ventiler :-/
>
> Sgutte på en VFR, det kræver enten vippearme, eller fire knastaksler. Du
> kan ikke træde skævt på en cylindrisk "bucket"
>
Nøh! Det er sq nok VTEC jeg lige fik blandet ind i sagen
Men XL har da kørt mange år med det (á dobbelt"lags" vippearme med
forskellig lejring for at overføre kræfterne), og ligeså MV der brugte
radialt monterede ventiler som en gimmick til opbyggelse af
eksklusiviteten da men lancerede 750'eren - Men hér ringer der også
noget i mit øre omkring skrinlæggelse af teknikken på 1000'eren !?

--
Armand.

Ukendt (08-10-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-10-07 06:24

On Sun, 07 Oct 2007 01:52:15 +0200, Armand wrote:

> Ka' de' virkelig pas' at du ikke er updated, Orla?

Sikkert nok, XL'en har jeg ikke studeret, og de er dog tilgængelige,
hvilket ikke er helt så let med MV $$$$$

Hvorom er, så er det nu ikke særligt almindeligt. I øvrigt er arangementet
nu heller ikke synderligt fikst på HP2'eren. BMW har tydeligt ikke modet
til at genindføre "königswelle" drevet til knastakslerne.

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

Richard (08-10-2007)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 08-10-07 19:01

Orla Pedersen wrote:

> Sikkert nok, XL'en har jeg ikke studeret, og de er dog tilgængelige,
> hvilket ikke er helt så let med MV $$$$$

Honda's finurlige vippearmsarrangement kan du se på http://xbr500.tk

Det er i store træk fælles for alle Honda's RFVC (Radial Four Valve
Combustion) -motorer fra de første XL/R500/600 i '83, som Armand er inde
på, til dagens FMX650, XR650L, XR250/400 Motard og CB400SS. Fra de
mellemliggende år havde bl.a. GB/XBR500, NX/SLR/FX650, CL400 og
XLR250R/Baja også RFVC-motor, så det er blevet til rigtig mange gennem
snart 25 år...

Den største ændring i RFVC-mekanismen var sikkert ændringen til starthjælp
i form af auto-dekompression i stedet for den gamle manuelle snøfter: En
ekstra vippearm blev aktiveret af en slyngkobling i knastakslens kædehjul
- hvorfor også bare holde det enkelt? Det skete fra modelåret '88.

Men, hm, har der ikke været flere mc-motorer med radialt stillede ventiler
og hemisfærisk forbrændingskammer?

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK


Ukendt (08-10-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-10-07 20:50

On Mon, 8 Oct 2007 18:01:09 +0000 (UTC), Richard wrote:


> - hvorfor også bare holde det enkelt?

Jesus Det gør jo HP2 arrangementet helt simpelt. Det Honda-noget der
er jo en Exelsior Manxman værdigt....

> Men, hm, har der ikke været flere mc-motorer med radialt stillede ventiler
> og hemisfærisk forbrændingskammer?

Jeg har ikke gravet i det, og faktisk havde jeg kun set de sædvanlige
pent-house 4-ventil toppe, derfor min henvisning til førkrigshistorie.

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

Henrik Damgaard (09-10-2007)
Kommentar
Fra : Henrik Damgaard


Dato : 09-10-07 08:35


"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:13qe7rf7pcwua$.1dgj4p90rax8a.dlg@40tude.net...
> On Sun, 07 Oct 2007 01:52:15 +0200, Armand wrote:
>
>
> Hvorom er, så er det nu ikke særligt almindeligt. I øvrigt er arangementet
> nu heller ikke synderligt fikst på HP2'eren. BMW har tydeligt ikke modet
> til at genindføre "königswelle" drevet til knastakslerne.
>
Bliver lidt betænkelig ved netop drevet af knasterne. Godt nok noget af en
rundtur knastkæden skal føres. Tænker med gru på alle de nedslidte
knastkædestyr man har set igennem tiden. Hvad med kun at føre kæden til en
af akslerne, og så have tandhjulsdrev imellem dem (ved godt at der bliver
brug for mellemhjul, men der må være så meget anden vægt at spare på styr og
kædelængde mm.

Kunne nu rigtig godt se den afløse 1100 s'eren!! Men det er jo også "kun"
til gadebrug, hvor de sidste heste op til racernes nok kompenseres ved
bredere ofg lavereliggende effektkurveforløb. Altså lidt mere morfaragtig
med bundtræk (stadig til mit pendlerforbrug).

Henrik Damgaard



Ukendt (09-10-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 09-10-07 16:19

On Tue, 9 Oct 2007 09:34:34 +0200, Henrik Damgaard wrote:

> Kunne nu rigtig godt se den afløse 1100 s'eren!!

Har R1200S helt forbigået din opmærksomhed

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

Henrik Damgaard (10-10-2007)
Kommentar
Fra : Henrik Damgaard


Dato : 10-10-07 07:33


"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]>
> Har R1200S helt forbigået din opmærksomhed
>
Nej da, men der er ikke helt argumanter nok for at skifte (læs:kaste mig ud
i ekstrainvesteringen).
Den er godt nok lidt mere kraftfuld og opdateret på en del punkter.
Til gengæld er der et par steder hvor jeg umiddelbart ser det som
nedgradering.
"Beskyttelsesørerne" ved håndtagene er ikke kønne på 1100'eren, men jeg er
blevet glad for at, de snupper så meget regn fra handskerne (det er jo
blevet testet en del i denne eftersommer).
Jeg har altid syntes, at BMW har stået for en rimelig integreret
designfilosofi. På min 1100s'er er der fx integrerede reservours til bremse-
og koblingsvæske i håndtagene. Efter min mening ordentligt lavet. På
1200'eren er der "leflet" lidt for italiensk design ved bare at knalde
et par plastickopper på.
Det har sgu altid forundret mig, at man kan finde på at lave motorcykler i
kulfiber, titanium og med de dyreste designelementer generelt, og så slutter
man lige med et par bukkede stykker vinkeljern og en plastickop fra T Hansen
til en femmer, for der skal vist lige en sjat bremsevæske på.
Nå nu får jeg nok klø, men det må jeg så leve med lol.
På min 1100s er der jo også en del steder hvor BMW har taget den billige
udvej. Jeg tænker på plasticpropper og dæksler bl.a. til afdækning ved
knastakslen på topstykket.

Er du stadig glad for din?? Jeg mener at have læst at du købte en 1200s i
år. Lidt fristet er man jo af de ekstra heste (men klippet er jo nær nok i
forvejen).

Henrik Damgaard



Ukendt (10-10-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-10-07 16:36

On Wed, 10 Oct 2007 08:32:47 +0200, Henrik Damgaard wrote:

> Den er godt nok lidt mere kraftfuld og opdateret på en del punkter.

Vægten ! Dét er den helt store forskel

> Det har sgu altid forundret mig, at man kan finde på at lave motorcykler i
> kulfiber, titanium og med de dyreste designelementer generelt, og så slutter
> man lige med et par bukkede stykker vinkeljern og en plastickop fra T Hansen
> til en femmer, for der skal vist lige en sjat bremsevæske på.

Jeg kan ikke stå for de generelle tekniske løsninger på "makita'en", MEN,
finishen er elendig i forhold til Honda'en, og eksempelvis løsningen med at
"kabelbinde" elnettet til stelrørene holder slet ikke. Men jeg er fint
tilfreds med løsningen på kobling, og bremsegreb. Der kan man se når
vædsken er for mørk, og dermed for gammel.

> Nå nu får jeg nok klø, men det må jeg så leve med lol.
> På min 1100s er der jo også en del steder hvor BMW har taget den billige
> udvej.

BMW er udpræget den billige løsning, og kvalitetskontrollen er ikke
imponerende. Eksempel: R1150, hvor nogle af cyklerne "tabte" strålerne på
akslerne, (kobling og kardan). Det er sgu' ikke helt normalt.

> Er du stadig glad for din??

Ja, og jeg har ingen problemer haft som sådan de første 10.500 Km. Jeg
sidder rigtigt godt på "makita", og nyder køreegenskaberne, (nu hvor jeg
har fået dæk med greb), motoren er generelt en dejlig udfordring, dog er
tomgang lidt akavet, håber at en opdatering af motorstyringen tager sig af
det.

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

Henrik Damgaard (10-10-2007)
Kommentar
Fra : Henrik Damgaard


Dato : 10-10-07 17:31


"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:16rqfhdt0htz2$.gdqn1w5z8rjo$.dlg@40tude.net...
> On Wed, 10 Oct 2007 08:32:47 +0200, Henrik Damgaard wrote:
>
>
> Ja, og jeg har ingen problemer haft som sådan de første 10.500 Km. Jeg
> sidder rigtigt godt på "makita", og nyder køreegenskaberne, (nu hvor jeg
> har fået dæk med greb), motoren er generelt en dejlig udfordring, dog er
> tomgang lidt akavet, håber at en opdatering af motorstyringen tager sig af
> det.

Har selv været nødt til at lave et par "fodhvilersænkere" i rustfast stål
(set på r1100s.de).
De flytter fodhvilerarrangementerne en skrueafstand nedad. Ca. en tomme.
Det æder lidt kurvefrigang, men er sgu dejligt på længere ture. Sad med
knæene lige lovligt langt oppe om ørerne på den fra starten af 8er 187 med
lange ben).
De gigtplagede knæ og hofter kunne lige pludselig finde på at gå i krampe.
Ikke det fedeste midt på gaden. Det er væk nu.

Mvh
Henrik (kun lidt misundelig)



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste