lodret slup i baggaflen - et problem?
Fra : Torben Scheel

Dato : 02-10-07 14:11

Min FJ1100 har et sindrigt ledsystem fra baggaffel til fjederben til
stel. Der er slup i det, så baghjulet kan bevæges 2-3mm op ned (målt ved
dækkets vejkontaktflade). Det er støbt i aluminium, og efterhånden
blevet lidt ovalt i forbindelserne. Normalt er der jo belastning på
baghjulet, så jeg forestiller mig at det ikke betyder det store for
køreegenskaberne (?)

Næste spørgsmål er så - hvordan retter man bedst problemet. Jeg har et
par muligheder i tankerne :
- overstørrelse aksler og opboring af hullerne (svært at finde passende
aksler og man gør konstruktionen svagere ved at bore hullerne op)
- opboring af hullerne og ipresning af bøsninger. Det burde være stærkt,
men hvilket materiale skal jeg vælge til bøsningerne - sintered bronze?
Alu? Skal de limes i eller passes perfekt?
- "shimning" - omvikle akslerne med gamle øldåser (totalt fusk, right?)

Udskiftning med ebaystumper er ikke rigtigt en løsning - Yamaha holdt op
med at lave den løsning i 1988, så de fejler nok allesammen det samme.

--
vh
Torben

Fra : Jens Meldgaard

Dato : 02-10-07 16:03

> [...]
>
> Udskiftning med ebaystumper er ikke rigtigt en løsning - Yamaha holdt op
> med at lave den løsning i 1988, så de fejler nok allesammen det samme.

Hej Torben

Har lige set i "Haynes" så vidt jeg kan se er ´84 - ´87 udstyret med
løse muffer og bøsninger, de må kunne købes som reservedele.

mvh Jens
Sydals
FJens260

Fra : Ukendt

Dato : 02-10-07 16:46

On Tue, 02 Oct 2007 15:10:37 +0200, Torben Scheel wrote:

> [...]
> blevet lidt ovalt i forbindelserne. Normalt er der jo belastning på
> baghjulet, så jeg forestiller mig at det ikke betyder det store for

Sluppet bliver ikke "aktivt" før at affjedringen alligevel ikke kan følge
med (vejen).

> Næste spørgsmål er så - hvordan retter man bedst problemet. Jeg har et
> par muligheder i tankerne :

Jeg er sikker på at der sidder lejer i form af bøsninger, måske ruller, som
kan skiftes.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

Fra : Armand

Dato : 02-10-07 17:03

Orla Pedersen skrev:

> Sluppet bliver ikke "aktivt" før at affjedringen alligevel ikke kan følge
> med (vejen).

GPZ900R havde samme problem, blot fra ny af og nok næsten 10mm.
Cahssis-teknisk mener jeg at det ér kritisk derved at der er mulighed
for vandring unden dæmpning => bagdækket bliver blot en driblet bold
= og specielt ved hårde nedgearinger kunne Ninja'en bringes til at
steppe med bagdækket

> Jeg er sikker på at der sidder lejer i form af bøsninger, måske ruller, som
> kan skiftes.

På GPZ'en var problemet slup mellem de almindelige bolte der var brugt
til aksler og nålelejernes(!) inderbøsninger, så mon ikke også det er
samme problem med FJ'eren (á fra ny af).
Jeg fik aldrig gjort noget ved sagen (værre var det altså ikke at køre
med), men regulære pasbolte som aksler eller et fluidum til udfyldning
af mellemrummet, er mit bedste bud på løsningen!

--
Armand.

Fra : Knud Dam

Dato : 02-10-07 21:26

> Der er slup i det, så baghjulet kan bevæges 2-3mm op ned (målt ved
> dækkets vejkontaktflade).

Hej Torben.

Der er samme slup i min FZ1-S årgang 2006. Jeg tror ikke, det har nogen
praktisk betydning,

Mvh.

KD

Fra : Steen Gruby

Dato : 02-10-07 22:50

On Tue, 2 Oct 2007 22:25:49 +0200, "Knud Dam"
<danteknikdetteskalvaek@tele2adsl.dk> wrote:

Hej Knud.

>Der er samme slup i min FZ1-S årgang 2006. Jeg tror ikke, det har nogen
>praktisk betydning,

Jeg havde noget der lignede på Paso'en, og troede det var et defekt
leje.
Problemet viste sig at skyldes den bolt der ankrer det centrale leje i
linksystemet - Den var simpelthen ikke spændt hårdt nok, så det hele
vaklede rundt i ophænget.
En god gang rå vold, og sluppet var væk.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Knud Dam

Dato : 03-10-07 20:22

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse

> [...]
> linksystemet - Den var simpelthen ikke spændt hårdt nok, så det hele
> vaklede rundt i ophænget.
> En god gang rå vold, og sluppet var væk.

Hej Steen.

Prøvede lige at efterspænde - meget !
Det ændrede ikke på noget. Der er lidt sideværs slør ved boltene, som ikke
kan spændes væk, da det indvendige leje jo er lidt længere end nålelejet.
Det ændrer ikke på, at der faktisk er lidt vaklen i systemet, når man river
i det.
Jeg opdagede sluppet for et par måneder siden, da jeg monterede et
sænkningssæt.
I den forbindelse blev lejerne også smurt. De var som nye.

Mvh.

KD

Fra : Torben Scheel

Dato : 03-10-07 06:50

Torben Scheel wrote:
> [...]
> blevet lidt ovalt i forbindelserne. Normalt er der jo belastning på
> baghjulet, så jeg forestiller mig at det ikke betyder det store for

Tak for gode svar - jeg har lært :
1: at det ikke betyder ret meget i praksis (ikke med min og FJ'erens
vægt til at trykke hjulet op på plads , og at det er meget normalt.
2: At der naturligvis er bøsninger imellem - senere konstateret på
fichen at de er af nylon - doh!

--
vh
Torben