Spørgsmål om svingteknik og grænser
Fra : Bongo

Dato : 28-09-07 20:33

Vi har et sving på Tåsinge som jeg øver 2 gange hver dag, til og fra arbejde
+ det løse.

Google Earth

54°59'23.83"N
10°35'14.63"E

Når jeg kører nord og tager den lille radius har jeg det komfortabelt med
70km/t eller -der ligger min grænse og det er stadig sjovt.
Når jeg kører hjem, er min grænse på 60-65, men så ligger jeg for tæt på min
grænse. Jeg har det ikke så godt med den hastighed. Oversigten er god begge
veje. Jeg har spurgt forskellige motorcyklister om paradokset i at jeg har
det værst med at køre den radius der burde være lettest? Det bedste svar jeg
syntes jeg har fået var at "de fleste cyklister kan vist bedst lide at
svinge til højre". Jeg er ikke helt tilfreds med svaret. Jeg har ingen
argumenter for at det skulle være forkert. Vejens hældning kan selvfølgelig
spille ind og den hælder godt. Belægningen er fin. Hvad mener I?

Fruen læser med og siger at hun har det på samme måde.

Vh Bongo

Fra : Bongo

Dato : 28-09-07 20:34

Vil lige tilføje at midterlinien ikke må krydses.

Fra : m0rt3n

Dato : 28-09-07 21:00

"Bongo" <askfor@address.com> skrev i en meddelelse
> det værst med at køre den radius der burde være lettest? Det bedste svar
> jeg syntes jeg har fået var at "de fleste cyklister kan vist bedst lide at
> svinge til højre". Jeg er ikke helt tilfreds med svaret. Jeg har ingen

Jeg kan ikke fordrage højresving. I venstresving er jeg som en fisk i
vandet. Svingene bliver taget hurtige og med større hældning. Men det er
noget jeg tydeligt kan mærke. Så hvis du ikke har det sådan, er der vel
noget andet på spil...
m0rt3n zrx1100

Fra : Ukendt

Dato : 28-09-07 21:02

Bongo wrote:

> [...]
> argumenter for at det skulle være forkert. Vejens hældning kan selvfølgelig
> spille ind og den hælder godt. Belægningen er fin. Hvad mener I?

Når vejen svinger til højre har du en sikkerhedsmargin af asfalt på din
venstre side (modkørendes vognbane) i tilfælde af at du skulle begynde
at drifte udad. Denne sikkerhed har du ikke, når vejen svinger til
venstre - kun rabat, vejtræer og andre "ubehageligheder".

En anden "fordel" ved højrekurven er, at du med øjet lettere kan følge
vejkanten i indersiden af svinget (á mc'en kører derhen dine øjne ser) -
i venstrekurver har du vejmidten, men den har ikke samme kontrast som
rabatten.

Ovenstående er mine erfaringer - Englændere ser nok modsat på sagen!

--
Squish
VFR750F

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 29-09-07 07:25

Squish skrev den 28 sep 2007 i

> [...]
> vejkanten i indersiden af svinget (á mc'en kører derhen dine øjne ser) -
> i venstrekurver har du vejmidten, men den har ikke samme kontrast som

Til gengæld har venstrekurven (forudsat at man bliver i sin egen banehalvdel)
den fordel at man kan se længere frem, og bedre kan overskue svinget?

Ventresvinger vistnok.

Fra : flopper

Dato : 29-09-07 19:04

Arne Lorenzen forklarede den 29-09-2007:
> Squish skrev den 28 sep 2007 i

> Til gengæld har venstrekurven (forudsat at man bliver i sin egen banehalvdel)
> den fordel at man kan se længere frem, og bedre kan overskue svinget?

ja, men man kigger lige ind i den modkørende trafik ( hvis sådan
findes) og det er ikke altid behageligt

Flopper

Fra : Armand

Dato : 29-09-07 22:13

flopper skrev:
> Arne Lorenzen forklarede den 29-09-2007:

> ja, men man kigger lige ind i den modkørende trafik ( hvis sådan findes)
> og det er ikke altid behageligt

Til gengæld kan de modkørende i en højrekurve let gå hen og blive en
trold =:-0

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 28-09-07 23:44

Bongo wrote:

> [...]
> I?
>
> Fruen læser med og siger at hun har det på samme måde.

Dels det psykiske p.gr.a. det visuelle med rabatten, men nogen er slet og
ret 'højresvingere' andre er 'venstresvingere'.
--

/Hekto
"Women are like elephants to me. I like to look at 'em, but I wouldn't want

Fra : Martin Sørensen

Dato : 29-09-07 00:34

> Dels det psykiske p.gr.a. det visuelle med rabatten, men nogen er
> slet og ret 'højresvingere' andre er 'venstresvingere'.

Det skal nok passe - jeg har det bedre med at svinge til højre. Har et par
gange oplevet at lave en lille power-slide ved acceleration ud af et skarpt
højresving hvor jeg kan mærke at baghjulet lige 'drifter' lidt, men det
føles ikke slemt på nogen som helst måde. Jeg letter blot lidt på gassen og
så er der bid igen. Var det derimod sket i et venstresving, ville jeg slet
ikke være så afslappet hvis det skete. Men i et venstresving ville jeg
slet ikke give så meget gas ud af svinget, så jeg vil nok heller aldrig
opleve det (medmindre vejgrebet var dårligt).

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 29-09-07 09:54

> [...]
> I?
>
> Fruen læser med og siger at hun har det på samme måde.

Jeg ved ikke hvad du kører på, men hvis det er meget udtalt, vil jeg holde
en iskage på, at det er en cykel med motoren på langs (krumtappen i
kørselsretningen). Når du i et sving hælder i motorens rotationsretning, og
giver lidt gas, vil den gerne lige hjælpe dig med at øge hældningen, og i et
sving den anden vej, retter den dig lidt op. Det føles meget forskelligt ;-(
Hvis jeg har tabt omtalte iskage, er der nok en anden forklaring

Venlig hilsen

Michael Dahlberg

Fra : Bongo

Dato : 29-09-07 10:16

> [...]
> forskelligt ;-(
> Hvis jeg har tabt omtalte iskage, er der nok en anden forklaring

Jeg ser frem til en iskage. Yamaha TDM900. Det er en parallel twin.

Vh Bongo

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 29-09-07 12:07

"Bongo" <fake@fakeserver.com> skrev i en meddelelse

> Jeg ser frem til en iskage. Yamaha TDM900. Det er en parallel twin.
>
> Vh Bongo

Med skum og syltetøj?

Michael D

Fra : Armand

Dato : 29-09-07 12:36

"Bongo" <fake@fakeserver.com> skrev i en meddelelse

> Jeg ser frem til en iskage. [Yamaha TDM900.] Det er en parallel twin.

- - - Som så udemærket kunne have ligget på langs (á Sunbeam S7), hvis ikke
lige at du også fik nævnt at det var i en TDM!

Når nu jeg kom ind i tråden vil jeg lige give mit esyv med:
Jeg er opvokset med cykler med navbremse (hvor racer-cykler og
mountainbike's med håndbetjente bremser er blevet standard sidenhen) og når
enhver rask knægt fandt et stykke grusplads hvor man kunne bremse og lave
skridere skred alle til én og samme side: mod højre med venstre ben i
jorden - Så der må ligge noget medfødt i motorikken omkring højre og
venstre!
Måske at det ikke er tilfældigt at f.eks. Speedway køres venstre om :-/

Men dét går jo stik imod spørgerens oplevelser, hvorom jeg kun kan
konstantere at som knægtene på gruspladsen har vi alle en foretrukken side
selvom jeg ikke erindrer nogen der var "til højre".
På gaden derimod, synes jeg heller ikke at kunne huske at jeg på cykel;
knallert eller motorcykel (incl. en årrække RR-deltagelse) har følt den ene
kurve foretrukken frem for den anden :-/
Men det er positivt at høre om en der vitterligt gør sig sine egne
erfaringer omkring sine begrænsninger og hvis jeg lige må bruge dét til at
byde ind på den videre udvikling: Husk endelig at lade være at kigge
"trolden" i yderkurven i øjnene og søg istedet efter hans kusine
"sving-feen" hvis yndige figur svæver rundt et sted rundt om hjørnet!!!

--
Armand.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 29-09-07 14:58

Armand skrev:

> Så der må ligge noget medfødt i motorikken
> omkring højre og venstre!
> Måske at det ikke er tilfældigt at f.eks. Speedway køres venstre om
> :-/

Det er vel lidt lissom at sparke bold (gør man ikke kun dét med højre - såen
generelt?) eller svinge benet over en cykel (hvilket jeg nødig ville gøre
med venstre ben)
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 29-09-07 15:26

> [...]
> lave skridere skred alle til én og samme side: mod højre med venstre ben i
> jorden - Så der må ligge noget medfødt i motorikken omkring højre og

De fleste er højrebenede, og vil derfor bremse kraftigst, ved at træde
baglæns -hårdt- med højre ben. Dette bringer cyklen til at skride, som du
beskriver
I øvrigt fik jeg til min 14 års fødselsdag (i 1966)) en en, med
hånd-betjente navbremser udstyret cykel. Disse fandtes på det tidspunkt
både med stangforbindelse mellem bremser og håndgreb, og med kabler. Vildt
smart, dengang.

> [...]
> knallert eller motorcykel (incl. en årrække RR-deltagelse) har følt den
> ene kurve foretrukken frem for den anden :-/

Sikkert fordi der ikke har været kørt til grænsen, eller bremset og drejet
samtidig .

> [...]
> "trolden" i yderkurven i øjnene og søg istedet efter hans kusine
> "sving-feen" hvis yndige figur svæver rundt et sted rundt om hjørnet!!!

Det er faktisk ikke kun MC'isker han driller, ham "trolden"

Michael D

Fra : Bent Erik Thomsen

Dato : 29-09-07 23:40

Bongo skrev:
> [...]
> spille ind og den hælder godt. Belægningen er fin. Hvad mener I?
>
> Fruen læser med og siger at hun har det på samme måde.

Lidt OT.

Jeg har svævefløjet i halvdelen af mit liv (52/2)
Når man kurver thermik (ligger i de opadgående luftstrømme) er der som
regel ikke anden trafik at tage hensyn til.

Uanset dette faktum vil det store flertal (måske 80 %) helst kurve til
venstre !

Jeg er selvfølgelig på tværs og vil helst kurve højre om

Dette faktum giver anledning til at man under konkurrencer ofte af
sikkerhedshensyn udsteder det påbud, at alle skal kurve venstre om
indenfor X KM fra flyvepladsen.

Jeg vil ikke udelukke at man kan drage paralleller til MC verdenen..

mvh

Bent Erik Thomsen
BMW K100RS

Fra : Søren Johansen

Dato : 30-09-07 12:06

"Bongo" skrev i en meddelelse:
> [...]
> argumenter for at det skulle være forkert. Vejens hældning kan
> selvfølgelig spille ind og den hælder godt. Belægningen er fin. Hvad mener

Keith Code (grundlægger af California Superbike School) har nogen
interessante betragtninger om "god" og "dårlig" side, synes jeg.
Prøv at læse lidt på:
http://forums.superbikeschool.com/index.php?showtopic=111 og se om noget at
det passer på hvad du oplever.

Mvh
Søren

Fra : Bongo

Dato : 30-09-07 21:45

Tak for de mange input. Jeg tror jeg hælder til en manglende/ -svagt
udviklet neurologisk venstre kompetance! Sjovt nok er jeg venstrehåndet,
Jeg vil ihvertfald arbejde med den fortsatte udvikling. Jeg har for længst
taget trolden til mig Armand og refereret dig/den ligesom teknikken med at
se frem i svingets forsvindingspunkt og afpasse hastigheden efter det, er
blevet rutine. Jeg får bare den der "det kan jeg/maskinen ikke følelse", jeg
er overbevist om at jeg mister vejgrebet selv om al min fornuft siger mig at
der er masser tilbage. Dybt irrationelt.

Vh Bongo
Som har haft Lars lodret i tankerne idag pga. af årstiden og de deraf
medfølgende fedtede veje.

Fra : Armand

Dato : 01-10-07 20:44

Bongo skrev:

> Jeg har for længst
> taget trolden til mig Armand og refereret dig/den ligesom teknikken med at
> se frem i svingets forsvindingspunkt

á Svingfeen(tm)

> .......Jeg får bare den der "det kan jeg/maskinen ikke følelse", jeg
> er overbevist om at jeg mister vejgrebet selv om al min fornuft siger mig at
> der er masser tilbage. Dybt irrationelt.

Jeg har et par strækninger og kurver som jeg tydeligt husker mine
tidligere grænser á gennemkørselshastighed. Især fra tiden på min første
motorcykel, men også fra dengang jeg var lige hjemkommet fra værnepligt
og fandenivoldsk ejer af et italiener-jern. Og det er forskrækkende at
tænke tilbage på hvor frygtsom jeg var som 18-årig, ligesom hvor meget
hurtigere end Benelli'en jeg sidenhen har kunnet klare pågældende
strækninger
Ergo: Det er sikkert få der ikke udvikler deres køreteknik (herunder
kurvemod) stille og roligt med tiden, og dét er som sådan langt at
foretrække frem for at være blandt dem der helt og holdent overvurderer
såvel sig selv som deres nyerhvervede SV650 og vejvæsenets
asfalt-vedligeholdelse :-|

Forøvrigt har den gode Hr. Schwantz været så bisset at vedlægge en DVD
oveni den foto-CD der hørte til hans lille arrangement: Jo, der er
stadigvæk grundlag for videre udvikling

> Som har haft Lars lodret i tankerne idag pga. af årstiden og de deraf
> medfølgende fedtede veje.

Åh ja, den gode Lars Lodret!
Gad vide hvorledes han egentlig har det med de mangfoldige rundkørsler
som dagens vejnet består af :-/
Lillebroderen til en kollega benyttede forøvrigt netop rundkørsler til
at konstantere sine manglende færdigheder frem for dem han sædvanligvis
kørte med - Og meldte sig til et Bronzekursus som følge deraf.
Jeg har glemt at forhøre mig om hvorvidt dét kunne hjælpe ham; men mon
ikke et par intensive dage på nakken af sit jern giver en helt anden
fornemmelse for sagerne :-/
Det kunne evt. være en ide for dig også !

--
Armand.

Fra : Torben Scheel

Dato : 02-10-07 08:25

Armand wrote:
> [...]
> fornemmelse for sagerne :-/
> Det kunne evt. være en ide for dig også !

Jeg har haft stor glæde af Bronzekurser til at lære min maskine og mig
selv at kende - ved lav hastighed på forudsigelig asfalt. Jeg var meget
overrasket over Z4'ernes bid i Tune - selv på våd asfalt, men ude i den
virkelige verden er underlaget noget mere fedtet. Senest mærkede jeg det
her i weekenden, hvor jeg trak en fin lille 2. gears drift ud af et
sving - med datteren bagpå - jeg kører ellers ikke overentusiastisk
med hende bagpå.

Så hermed en lille indrømmelse - der er plads til forbedring i Metzelers
Z4 - især i vådt vejr.

--
vh
Torben

Fra : BoA

Dato : 02-10-07 10:50

Torben Scheel skrev:
> [...]
> kører ellers ikke overentusiastisk med hende bagpå.
>
> Så hermed en lille indrømmelse - der er plads til forbedring i

Det er måske tiden lige at løfte en advarende gammelfar-pegefinger: Nu
er det ved at være nattefrost, våde vejbaner og smattede blade blandet
med mudder og gylle. Selv det bedste dæk kan ikke klare det hele for en
- så pas nu på Jer. Det er der ikke andre som gør .

BoA

Fra : google@pein.dk

Dato : 01-10-07 08:22

On 28 Sep., 21:32, "Bongo" <ask...@address.com> wrote:
> [...]
> spille ind og den hælder godt. Belægningen er fin. Hvad mener I?
>
> Fruen læser med og siger at hun har det på samme måde.

Mon ikke det kan være vejens hældning?
De fleste veje (alle veje?) krummer lidt så de er højest på midten og
hælder lidt ud til siderne, i hvert fald når det går lige ud. I et
sving, hvis ellers vejen stadig krummer lidt ligesom når det går lige
ud, så vil det betyde at hældningen er størst i indersiden, altså ved
højresving. Bare en tanke.

Selv kan jeg konstatere på mine dæk, at jeg kommer en lille smule
længere ned til venstre end til højre, at dømme efter hvor langt ud
til kanten mit dækslid går. Er ikke sikker på hvorfor, men det kan
skyldes noget så simpelt som rundkørsler.
--
Hilsen Niels
Suzuki Bandit 1250 SA

Fra : Armand

Dato : 01-10-07 20:49

google@pein.dk skrev:

> [...]
> til kanten mit dækslid går. Er ikke sikker på hvorfor, men det kan
> skyldes noget så simpelt som rundkørsler.

Måske samme forhold:
At din nedlægning er ensartet i forhold til det horisontale plan, men at
vejbanens hældning giver et par grader mere hhv. mindre i.f.t. asfalten
=> på dæksiden :-/

--
Armand.

Fra : Thomas Gulholm

Dato : 17-11-07 18:04

Bongo wrote:

> [...]
> selvfølgelig spille ind og den hælder godt. Belægningen er fin. Hvad mener

Nu er det godt nok en halvgammel tråd, og det er måske ikke helt det samme,
men DR P1's "Spørgehjørnet" (http://www.dr.dk/p1/spoergehjoernet) har været
omkring det med "højre og venstresving", godt nok med udgangspunkt i
atletikløb, men også cykel- og hestevædeløb mm...
Fra 7. november:
http://www.dr.dk/P1/Spoergehjoernet/Udsendelser/2007/11/06115159.htm
Fra 14. november:
http://www.dr.dk/P1/Spoergehjoernet/Udsendelser/2007/11/14104522.htm

--
Mvh Thomas Gulholm aka GT | Yamaha XJ 600, 1986
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=1010