/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Problem med at tage gassen
Fra : Torben


Dato : 26-09-07 13:48

Hejsa!
Jeg har en Honda CBX 550f fra 86. Har et lille problem med den når jeg fx
holder for rødt lys med motoren i tomgang. Når jeg så vil sætte igang igen
er det som om at motoren dør, den vil ikke rigtig tage gassen med det samme.
Den går fint i tomgang men den skal lige ha et par vrid med håndtaget inden
jeg ætter den i gear og kører. Er der nogle som kan hjælpe? Får den for
meget luft eller??

Hilsen Torben


 
 
Thomas Makro (26-09-2007)
Kommentar
Fra : Thomas Makro


Dato : 26-09-07 15:05

On Sep 26, 2:47 pm, "Torben" <torbenglintb...@hotmail.com> wrote:

> Jeg har en Honda CBX 550f fra 86. Har et lille problem med den når jeg fxholderfor rødt lys med motoren i tomgang. Når jeg så vil sætte igang igen
> er det som om at motoren dør, den vil ikke rigtig tage gassen med det samme.
> Den går fint i tomgang men den skal lige ha et par vrid med håndtaget inden
> jeg ætter den i gear og kører. Er der nogle som kan hjælpe? Får den for
> meget luft eller??

Ja, det er tydeligvis for meget luft. Det er formentlig tomgangs-
blandingen der er for tynd. Det kan justeres på karburatorne. Du kan
selv eksperimentere dig frem (der sidder typisk en skrue på hver
karburator), men skal det gøres helt korrekt, så skal der måleudstyr i
brug.

Hvis du beslutter at gøre det selv, så start med at markere, f.eks.
med en tusch, hvor skruerne står nu. På den måde kan du altid komme
tilbage til den nuværende indstilling. Men da det kun dur inden for
360 gr. til hver side, så må du også notere, hvor mange omgange du
drejer skruerne.

--
Thomas Makro
** Farten holder trafikanterne vågne **


Thomas Gulholm (26-09-2007)
Kommentar
Fra : Thomas Gulholm


Dato : 26-09-07 15:43

Torben wrote:
> Hejsa!
> Jeg har en Honda CBX 550f fra 86. Har et lille problem med den når jeg
> fx holder for rødt lys med motoren i tomgang. Når jeg så vil sætte igang
> igen er det som om at motoren dør, den vil ikke rigtig tage gassen med
> det samme. Den går fint i tomgang men den skal lige ha et par vrid med
> håndtaget inden jeg ætter den i gear og kører. Er der nogle som kan
> hjælpe? Får den for meget luft eller??

Et "begyndende læk" i vakumsystemet til benzinhanen (hvis denne er
vakumstyrret) - lige nok til at hanen ikke åbner (nok) ved tomgang, men
sagtens holdes åben når den får noget gas. Den holder selvfølgelig ikke
hvis den kan stå længe i tomgang...

--
Mvh Thomas Gulholm aka GT | Yamaha XJ 600, 1986
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=1010
Spejder og MCist..? -> http://www.scoutriders.dk

Armand (26-09-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 26-09-07 16:28


"Thomas Gulholm" <t.gulholm@vip.cybercity.dENMARk> skrev i en meddelelse
news:46fa6f3c$0$90274$14726298@news.sunsite.dk...
> Torben wrote:
>>
>> Jeg har en Honda CBX 550f fra 86. Har et lille problem med den når jeg fx
>> holder for rødt lys med motoren i tomgang. Når jeg så vil sætte igang
>> igen er det som om at motoren dør, den vil ikke rigtig tage gassen med
>> det samme.
>
> Et "begyndende læk" i vakumsystemet til benzinhanen (hvis denne er
> vakumstyrret) - lige nok til at hanen ikke åbner (nok) ved tomgang, men
> sagtens holdes åben når den får noget gas. Den holder selvfølgelig ikke
> hvis den kan stå længe i tomgang...
>
Den holder overhovedet ikke!
Der er størst vacuum i indsugningen ved tomgang og ved påløb/motorbremse!
Forklaringen er den simple at i begge de nævnte situationer er gasspjældet
helt lukket så den åbnende indsugningsventil "suger" fra et næsten lukket
rum - Stik modsat med hanen i bund.
Økonomi-metre, som kendt fra autobrancen, virker ud fra samme vacuum og det
er manglende vacuum der bevæger nålen i det røde felt på dém!

Til Torben!
Jeg tror at dit problem falder ind under et af mine gammelkendte mantra'er:
Vand i svømmerhusene!
Prøv at tømme dem alle fire ved hjælp af de dertil forekommende "ventiler"
nederst under svømmerhusene, der betjenes med en skruetrækker!

Jeg har dog også en plan B, der går ud på revner i én eller flere af
CV-karbunadernes membraner - Men prøv nu lige at tømme de svømmerhuse først!

--
Armand.



Thomas Gulholm (26-09-2007)
Kommentar
Fra : Thomas Gulholm


Dato : 26-09-07 16:47

Armand wrote:
> "Thomas Gulholm" <t.gulholm@vip.cybercity.dENMARk> skrev i en meddelelse
> news:46fa6f3c$0$90274$14726298@news.sunsite.dk...
>> Torben wrote:
>>> Jeg har en Honda CBX 550f fra 86. Har et lille problem med den når jeg fx
>>> holder for rødt lys med motoren i tomgang. Når jeg så vil sætte igang
>>> igen er det som om at motoren dør, den vil ikke rigtig tage gassen med
>>> det samme.
>> Et "begyndende læk" i vakumsystemet til benzinhanen (hvis denne er
>> vakumstyrret) - lige nok til at hanen ikke åbner (nok) ved tomgang, men
>> sagtens holdes åben når den får noget gas. Den holder selvfølgelig ikke
>> hvis den kan stå længe i tomgang...
>>
> Den holder overhovedet ikke!
> Der er størst vacuum i indsugningen ved tomgang og ved påløb/motorbremse!
> Forklaringen er den simple at i begge de nævnte situationer er gasspjældet
> helt lukket så den åbnende indsugningsventil "suger" fra et næsten lukket
> rum - Stik modsat med hanen i bund.

Det kan der være noget om... jeg fik det dog selv anbefalet som kur mod
"hakkende igangsætning", og synes også det havde en positiv effket (at
afkorte de lidt mørnede slangeender) - om det så er den famøse
"believe-in-effect" vil jeg ikke afvise. I øvrig stiger vaccum da ved
gasgivning når man synkronisere karbs. men det er måske kun for en kort
periode?

--
Mvh Thomas Gulholm aka GT | Yamaha XJ 600, 1986
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=1010
Spejder og MCist..? -> http://www.scoutriders.dk

Ukendt (26-09-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-09-07 20:13

On Wed, 26 Sep 2007 17:46:55 +0200, Thomas Gulholm wrote:

> I øvrig stiger vaccum da ved
> gasgivning når man synkronisere karbs.

Nope, det stiger først når at Du igen slækker gassen på grund af de vildt
stigende omdrejninger.

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste