Honda CBF 500 A
Fra : Søren Ottosen

Dato : 23-09-07 16:12

Hej NG.

Læste de tekniske specifikationer for Hondas CBF 500 A og så til min store
forbavselse at motoren er en parallel twin.
Hvad er grunden til at bruger parallel twin? Man skulle mene det gav for
mange vibrationer eller har de benyttet balanceaksler?

Søren

Fra : Ukendt

Dato : 23-09-07 16:56

On Sun, 23 Sep 2007 17:11:36 +0200, Søren Ottosen wrote:

> [...]
> Hvad er grunden til at bruger parallel twin? Man skulle mene det gav for
> mange vibrationer eller har de benyttet balanceaksler?

Det er en almen misforståelse, at en 180° twin har mindre vibrationer,
sagen er, at den vibrere nøjagtigt lige så meget, blot på tværs af stellet
:-/ Dette fordi at de to cylindre jo ikke udballancerer hinanden fordi at
de sidder langt fra hinanden. Selv den "ideelle" bokser har ikke cyndrene
på samme akse, og vibrerer så meget, at BMW har erkendt, at ballanceaksel
er nødvendig.

En 360° twin, som Honda'en, sender vibrationer på langs af cyklen, hvor de
optages/afledes af hjul, styr, og sæde. En 180° twin lader vibrationerne gå
på tværs af stellet, hvor de grundet gyrovirkninger ikke kan slippe væk. En
RD totaktstwin er en sand mester i at "operere" de underløbne stelrør ud af
maskinen.

Altså, såvel 180°, som 360° twins, har megen glæde af ballanceaksler.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

Fra : Armand

Dato : 23-09-07 17:39

meddelelse news:bhqcabtmyhot$.1sg0t7i0t72ha.dlg@40tude.net...

> Det er en almen misforståelse, at en 180° twin har mindre vibrationer....
> En 360° twin, som Honda'en, sender vibrationer på langs ....
> Altså, såvel 180°, som 360° twins, har megen glæde af ballanceaksler.

Søren skriver kun Parallel-twin og ikke 360°, hvilket det til gengæld lyder
som at han mener.
Det er en ofte set misforståelse at det parallelle beskriver stemplernes
bevægelse, hvorimod det retteligt blot beskriver cylindrenes placering i
forhold til hinanden (i modsætning til V-twin)

Men ér en CBF 500 en 360°?
Jeg plejer at bruge en amerikansk side med ficher til at konstantere sådanne
detaljer, men derovre eksisterer 500'eren ikke hvorved jeg ikke kan finde et
klart svar.
Eneste hint er fra Ebay, hvor jeg har fundet et sæt CBF 500 -tændspoler á to
enkelte, hvilket jeg tolker som 180° krumtap :-/

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 23-09-07 18:07

On Sun, 23 Sep 2007 18:38:43 +0200, Armand wrote:

> Det er en ofte set misforståelse at det parallelle beskriver stemplernes
> bevægelse, hvorimod det retteligt blot beskriver cylindrenes placering i
> forhold til hinanden (i modsætning til V-twin)

Ohh-ja

> Men ér en CBF 500 en 360°?

Dunno....

Fra : CL

Dato : 23-09-07 18:45

Armand wrote:

> [...]
> Eneste hint er fra Ebay, hvor jeg har fundet et sæt CBF 500
> -tændspoler á to enkelte, hvilket jeg tolker som 180° krumtap :-/

Det er en 180° (har smidt et billede af en krumpeter fra en 2006 model)
i dk.binear.motor.
Carsten Larsen
CBR 1K DUAL

Carsten Larsen
CBR 1K DUAL

Fra : Bill C.

Dato : 23-09-07 19:35

> [...]
> Eneste hint er fra Ebay, hvor jeg har fundet et sæt CBF 500 -tændspoler á
> to enkelte, hvilket jeg tolker som 180° krumtap :-/

Min 1975 XS650 360° parallel twin er født med to enkelte tændspoler.
Regards
Bill

Fra : Armand

Dato : 23-09-07 21:26

"Bill C." <bill@curran.dk> skrev i en meddelelse

> Min 1975 XS650 360° parallel twin er født med to enkelte tændspoler.

Derfor også min forsigtige vending: "tolker som", for der kán jo være andre
årsager til at man ikke lader en dobbeltspole klare sagen - Pladsspørgsmål
f.eks. (som er grunden til at en VFR750 har én dobbeltspole og to enkelte)!
På XS'en skyldes det vel at tændingen sidder på knastaskslen der jo kører
med den halve hastighed og derfor har et sæt platiner for hver cylinder!

--
Armand.

Fra : Søren Ottosen

Dato : 24-09-07 16:11

> [...]
> bevægelse, hvorimod det retteligt blot beskriver cylindrenes placering i
> forhold til hinanden (i modsætning til V-twin)

Ja det er rigtigt jeg skrev parallel twin, det tolkede jeg som værende 360°,
med parallel mener de selvfølgelig at cylindrene sidder parallelt.

CBF 500 har altså en 180° krumtap.

Søren

Fra : Søren Ottosen

Dato : 23-09-07 17:25

> [...]
> af
> maskinen.
>
> Altså, såvel 180°, som 360° twins, har megen glæde af ballanceaksler.

Jeg kan bare ikke lade være med at tænke på Yamaha XS 650 (360gr) som
vibrerede så meget at det kunne være svært at få nummerplade og skærme til
at holde mere end et års tid. Og så Suzuki GS 500 (180gr) som ikke vibrerer
nær så meget somYamahaen.

Søren

Fra : Ukendt

Dato : 23-09-07 19:20

On Sun, 23 Sep 2007 18:24:52 +0200, Søren Ottosen wrote:

> [...]
> at holde mere end et års tid. Og så Suzuki GS 500 (180gr) som ikke vibrerer

Klart! For GS'en har jo balanceaksel. :-/ Havde den ikke haft det, så
havde motoren også demonteret sig selv fra stellet.

Fra : Armand

Dato : 23-09-07 21:06

"Søren Ottosen" <ha_der_narrede_jeg_dig_nok@du_er_til_grin.dk> skrev i en
meddelelse news:7525f$46f69354$55183621$7667@news.arrownet.dk...

> [...]
> vibrerede så meget at det kunne være svært at få nummerplade og skærme til
> at holde mere end et års tid. Og så Suzuki GS 500 (180gr) som ikke

Jeg tror at det er få moderne 180° parallel-twins der ikke har
balance-aksler. GS500 er sidste trin i den gode gamle GS400's evolution, og
allerede GS400 havde balanceaksler. Så forskellen er ikke alene p.g.a.
krumtappen!

Modsat er Honda's treventilede CB400/450 twin en 360° parallel-twin, hvilket
man kun registrerer på en anderledes "boxer-agtig" lyd - Vibrationerne fra
den holdes effektivt i tømme af to små balanceaksler der sidder
tandem-monteret!

--
Armand.

Fra : Torben Scheel

Dato : 24-09-07 08:02

Armand wrote:

> [...]
> man kun registrerer på en anderledes "boxer-agtig" lyd - Vibrationerne fra
> den holdes effektivt i tømme af to små balanceaksler der sidder

Næmli - og det virker! Sagt af en der har haft sådan en startet uden
balancesystemet

--
vh
Torben