Vand eller luftkølet motorcykel ?
Fra : cbr600

Dato : 23-09-07 11:48

Hej alle motorcykel entusiaster.... fordele og ulemper ved vandkølet ?
dette samme med luftkølet ? er det galt at købe en ny motorcykel der
er luftkølet eks Suzuki gsx 750 F ?

Mvh Henrik v. Poulsen

Fra : Thomas Gulholm

Dato : 23-09-07 12:16

cbr600 wrote:
> Hej alle motorcykel entusiaster.... fordele og ulemper ved vandkølet ?
> dette samme med luftkølet ? er det galt at købe en ny motorcykel der
> er luftkølet eks Suzuki gsx 750 F ?

Næh... min luft/olie kølede XJ600 har da efterhånden gået 72.000 km uden
at dø af hedeslag - og der er sikkert mange der har gået mere end det,
så der er ikke noget decideret galt i det.

Det kommer selvfølgelig an på hvor meget du har tænkt dig at tæske den,
men hvis det bare er til "normalt brug i DK", synes jeg ikke du skal
fravælge en luftkølet, hvis det nu en gang er den du kan li'

En vandkølet motor vil da sandsynligvis holde længere, forudsat at
(brugen af) de to motorere ellers er rimeligt ens, men der er også det
mere til at gå i stykker ;)

--
Mvh Thomas Gulholm aka GT | Yamaha XJ 600, 1986
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=1010

Fra : Armand

Dato : 23-09-07 13:55

"Thomas Gulholm" <t.gulholm@vip.cybercity.dENMARk> skrev i en meddelelse

> min luft/olie kølede XJ600 har da efterhånden gået 72.000 km
Lige en teknisk detalje:
At der sidder en oliekøler på modellen gør ikke motoren luft/olie-kølet!
Det er blot et yderligere luftafkøling af også olieindholdet der ikke tåler
at blive varmet for meget op.
Luft/olie -køling, som fortrinsvis ses på Suzukier, foregår ved at den
ellers luftkølede motor har en seperat oliepumpe der alene cirkulerer olien
gennem en markant stor køler, hvorfra det ikke ledes til sumpen, men derimod
pøses ud over topstykket inde under ventildækslet - Lige dér hvor motoren er
allervarmest og således bortleder varme effektivt hvor det er mest
nødvendigt!

> En vandkølet motor vil da sandsynligvis holde længere, forudsat at (brugen
> af) de to motorere ellers er rimeligt ens,

Derved at motoren ikke er nær så termisk belastet p.g.a. vandkølingens
effektive varmeafledning, kan tolerancerne mellem stempel og cylinder holdes
på et absolut minimum, og derved have et "forspring" frem for en luftkølet
motors løsere tolerencer samme sted
Forholdet sås tydeligst på de sidste generationer af Kawasakis gode gamle
luftkølede Z900 der oprindeligt havde ca. 80Hk. Specielt den 120Hk stærke
GPZ 1100"i" var på det nærmeste nedslidt fra fabrikken med højt olieforbrug
allerede i anden sæson til følge. Til forskel kunne Kawa's første vandkølede
model i samme klasse: GPZ900R, køre over 100.000km førend det blev
nødvendigt at efterfylde olie mellem servicene!

> men der er også det mere til at gå i stykker ;)

Termostat og vandpumpepakning, samt tæret køler, er vist det hele, og hvis
det skulle gå til er det eksternt monterede stumper som er enkle at udskifte
frem for en opboring af cylinderblokken med dertil hørende stempler!
Det eneste tilfælde af nedbrud af vandkølings-dele som jeg umiddelbart kan
komme på, er en 170.000Km gammel VFR750, hvis slange til
ekspansions-reservoiret var mørnet

Et af de oprindeligt tunge argumenter mod vandkøling til motorcykelmotorer
var vægten; men ser man på de højtydende ultralette vandkølede
sportsmodeller der produceres i dag, er dét argument helt forældet og Suzuki
gik da også allerede i '81 over til vandkøling af de GSXR's som den
oliekølede motor oprindeligt var designet til.
Men motoren er jo ganske kraftig og har derfor været brugt i Bandit og
Slingshot -modellerne siden; men er nu vist ved at blive udfaset qua
vandkøling på Bandit 650 og 1250!

--
Armand.

Fra : Western

Dato : 23-09-07 17:04

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev

snip

> Suzukigik da også allerede i '81 over til vandkøling af de GSXR's som
> den oliekølede motor oprindeligt var designet til.

snip

Mon ikke du har ramt skævt på tasterne her Armand? I ´81 var der vist
ikke kommet nogen GSXR'er på tegnebrættet endnu.

--

Leif Westen

Fra : Armand

Dato : 23-09-07 17:42

"Western" <leif.westenFjerneS@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev

> Mon ikke du har ramt skævt på tasterne her Armand? I ´81 var der vist ikke
> kommet nogen GSXR'er på tegnebrættet endnu.

Jup!
'91 forsøgte jeg at skrive; men det var forøvrigt nok snarere '92!
Tak for korrekturen

--
Armand.

Fra : Thomas Gulholm

Dato : 23-09-07 19:28

Armand wrote:

> [...]
> motoren er allervarmest og således bortleder varme effektivt hvor det er

Der kan man bare se :)

> [...]
> GPZ 1100"i" var på det nærmeste nedslidt fra fabrikken med højt
> olieforbrug allerede i anden sæson til følge.

Nu er olieforbrug jo så negativt et ord <humor on>semiautomatisk olieskift -
lyder da bedre :)<humor off>, jeg vil dog næsten tillade mig at kalde en
produktions-/type-fej.

> [...]
> stempler! Det eneste tilfælde af nedbrud af vandkølings-dele som jeg
> umiddelbart kan komme på, er en 170.000Km gammel VFR750, hvis slange til

En af mine kammerater har netop fået sig et problem med kølesystemet på sin
SV'er (jeg har ikke set problemet med fingerne, så jeg kan ikke beskrive
det nærmere) - det det "tragikomiske" er at han har haft lidt travlt med at
sig "luftkølet" om min XJ600 i det der "kammeratlige æv-bæv-tonefald" - det
kaldes vist nemesis. Havde egentligt ventet at se et indlæg fra ham
herinde... kommer nok. Bemærk i øvrigt den lille smily efter min påstand om
at der er mere til at gå i stykker...

Fra : Anders Majland

Dato : 24-09-07 07:46

> [...]
> det skulle gå til er det eksternt monterede stumper som er enkle at
> udskifte frem for en opboring af cylinderblokken med dertil hørende

Jeg har en lille aprilia stående med defekt vandpumpe - og der skal motoren
flækkes på langs for at komme til at skifte den ...

Så på nogen modeller kan vandkøling blive besværligt at rep'e

/A

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 24-09-07 07:56

Armand skrev:
> [...]
>motoren er allervarmest og således bortleder varme effektivt hvor det er

Du har naturligvis ret i, at en motor der betegnes luft-/olie-kølet, er en
motor,
hvor oliens vej, er som du beskriver.
Omvendt er alle 4-takt motorer på MC uanset kølemetode også samtidig
oliekølede!
Motorens drifttemperetur er forskellig, alt efter om der er olie
til min. eller max. mærket, så olien køler også!
Bortset fra det, kan dit argument om at oliekøleren er luftkølet, jo også
anvendes om køleren på en vandkølet motor,
og derfor findes kun luftkølede motorer

Michael Dahlberg
(Det er i øvrigt ikke kun Suzuki, men også
BMW's bokserserie, der kom i 1993, der oliekøler toppen)

Fra : Ukendt

Dato : 24-09-07 16:31

On Mon, 24 Sep 2007 08:56:05 +0200, Michael Dahlberg wrote:

> (Det er i øvrigt ikke kun Suzuki, men også
> BMW's bokserserie, der kom i 1993, der oliekøler toppen)

Dog med den væsentlige forskel, at BMW fører olien rundt i kanaler i
topstykket á la vandkøling.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

Fra : Armand

Dato : 24-09-07 19:29

meddelelse news:1o8t32hgdzqlu.8wmmjwlvf1nz$.dlg@40tude.net...

> Dog med den væsentlige forskel, at BMW fører olien rundt i kanaler i
> topstykket á la vandkøling.

Jup. Men det er jo konstruktionsbestemt, derved at tyngdekraften ikke er nær
så pålidelig en samarbejdspartner for en boxer som for opretstående
rækkemotorer/parallel-twins!

Iøvrigt er princippet så langtfra ikke noget Suzuki har opfundet: Det var
bredt benyttet til flymotorer lige før midten af sidste århundrede!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 24-09-07 20:18

On Mon, 24 Sep 2007 20:29:02 +0200, Armand wrote:

> Iøvrigt er princippet så langtfra ikke noget Suzuki har opfundet: Det var
> bredt benyttet til flymotorer lige før midten af sidste århundrede!

Goe gamle Bradshaw

Fra : cbr600

Dato : 23-09-07 15:24

On 23 Sep., 14:54, "Armand" <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> [...]
> Men motoren er jo ganske kraftig og har derfor været brugt i Bandit og
> Slingshot -modellerne siden; men er nu vist ved at blive udfaset qua

Hej Armand kan du anbefale en Suzuki gsx 750 F helt ny ?

Mvh Henrik

Fra : Martin Sørensen

Dato : 23-09-07 15:33

> Hej Armand kan du anbefale en Suzuki gsx 750 F helt ny ?

Nu kommer han sikkert med en historie om pitting i knasterne.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 23-09-07 16:55

"Martin Sørensen" <mos@laxity.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Nu kommer han sikkert med en historie om pitting i knasterne.

Dén slap du jo lige ud, så det slipper jeg så for

Jeg kender ikke Henriks baggrund og behov, så det er ganske umuligt at
anbefale noget som helst. Men "Slingshot'en" er så afgjort ikke en af mine
favoritter.
Men man kan ikke komme udenom at den er billig: Det er snart mange år siden
at priserne generelt lå på "1000kr pr. HK". Men prisen er vel ikke det
eneste kriterie :-/
Jeg regner den for at være en mere end halvtung kedelig sag som en SV650'er
til enhver tid vil matche, måske lige ned undtagelse af situtaionen med to
mand og fuld oppakning (men hvor meget af ens årlige kørselsbehov består
deraf?)!
Netop vægten vil være en hurdle for en mindre rutineret fører, såvel som den
mere sportsligt orienterede, og hvem er kernekøberen så!?

--
Armand.

Fra : cbr600

Dato : 23-09-07 17:27

On 23 Sep., 17:55, "Armand" <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> [...]
> Netop vægten vil være en hurdle for en mindre rutineret fører, såvel som den
> mere sportsligt orienterede, og hvem er kernekøberen så!?

Til Armand mit behov er 2-5000 km / år jeg kører ikke racer kørsel
hvad ville du anbefale til omkring 100.000
er helt til en med kåbe har kørt i 2 år nu...

Mvh Henrik

Fra : Armand

Dato : 23-09-07 17:56

"cbr600" <vildor2000@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Til Armand mit behov er 2-5000 km / år jeg kører ikke racer kørsel
> hvad ville du anbefale til omkring 100.000
> er helt til en med kåbe har kørt i 2 år nu...

Jeg har tidligere afgivet specifikke anbefalinger, men det varede kun til
min frue revsede mig over hvorledes jeg turde tage ansvaret for om folk nu
fik det de havde brug for eller blot den model jeg på daværende tidspunkt
havde et godt øje til, og hun havde jo ret!
Så jeg vil afholde mig fra at give flere anbefalinger end dém jeg allerede
har sluppet ud mellem sidebenene!

--
Armand.