Aldersklassificering!?
Fra : Armand

Dato : 19-09-07 21:51

Hæ!
Faldt lige over en sær klassificering under DBA MC-test's plus-og-minus
opsummering:
"minus: Kørestilling bedst til kørere under 35 år"

Det er nok dunkens udvikling der tænkes på; men der findes vel 40-årige og
ældre uden dunk :-|

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 19-09-07 21:57

On Wed, 19 Sep 2007 22:50:49 +0200, "Armand"
<armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:

Doeh Armand.

>Det er nok dunkens udvikling der tænkes på; men der findes vel 40-årige og
>ældre uden dunk :-|

Ein Mann ohne Bauch ist ein Krüppel
(Citat: En af mine højt agtede tyske kolleger).

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Armand

Dato : 19-09-07 22:12

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
> On Wed, 19 Sep 2007 22:50:49 +0200, "Armand"
> <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:
>
> Doeh Armand.

> Ein Mann ohne Bauch ist ein Krüppel
> (Citat: En af mine højt agtede tyske kolleger).

Hov!
Det var ikke en spydighed mod folk over 35 - Jeg selv er ikke under, og så
langtfra atletisk bygget!
Det var nærmere den sære klassificering á "ikke bygget til folk over 35" jeg
undrede mig over :-|

--
Armand.
(Nærmest de 50 og IKKE til Virago)

Fra : Ukendt

Dato : 20-09-07 06:31

On Wed, 19 Sep 2007 22:50:49 +0200, Armand wrote:

> Hæ!
> Faldt lige over en sær klassificering under DBA MC-test's plus-og-minus
> opsummering:
> "minus: Kørestilling bedst til kørere under 35 år"

Nåe-ja, min ryg klarer da heller ikke længere at sidde i "C" på en
custum-model, uden mulighed for støtte fra benene :-/

Mon at det er det de mener

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

Fra : Armand

Dato : 20-09-07 23:27

meddelelse news:10pad77osf6du$.ppmmh5ysord1.dlg@40tude.net...

> Nåe-ja, min ryg klarer da heller ikke længere at sidde i "C" på en
> custum-model, uden mulighed for støtte fra benene :-/
> Mon at det er det de mener

Det vár nu en af 600'erne, ZX6, svjh., at bedømmelsen gik på!
men dét har du jo også lugtet, fornemmer jeg

--
Armand.

Fra : google@pein.dk

Dato : 20-09-07 11:59

On 19 Sep., 22:50, "Armand" <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> [...]
> "minus: Kørestilling bedst til kørere under 35 år"
>
> Det er nok dunkens udvikling der tænkes på; men der findes vel 40-årige og

Eller måske benstillingen?
Jeg skulle lige vænne mig til at sidde med noget mere bøjede ben på
Banditten end jeg gjorde på TransAlp'en. Og efter en knæoperation har
jeg lidt svært ved at bøje venstre ben helt om. Men da jeg sidder
"korrekt" med fodballerne på fodhvilerne og ikke med hælene på
fodhvilerne, så flytter jeg selvfølgelig også venstre fod frem for at
skifte gear, og skal følgelig flytte den tilbage igen bagefter. Men
det har jeg faktisk en smule vanskeligt ved, så jeg laver finten med
lige at slippe med foden, føre den lidt frem, og så "vippe" den
tilbage til den korrekte position på fodhvileren, delvist hjulpet af
fartvinden (det er jo mest aktuelt efter skiftet til 6. gear). Det
virker egentlig meget naturligt, men ser måske en smule "flabet" ud.

Dunken smed jeg for et par år siden. Da BMI ramte 30 syntes jeg det
kunne være nok, så nu er det under 25 igen.
--
Hilsen Niels
Suzuki Bandit 1250 SA

Fra : Ukendt

Dato : 20-09-07 12:16

<google@pein.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Dunken smed jeg for et par år siden. Da BMI ramte 30 syntes jeg det
kunne være nok, så nu er det under 25 igen.

Blærerøv !

--
Mvh.
Dennis Pedersen.

Fra : Jansen

Dato : 20-09-07 22:46

Dennis Hellan Pedersen (4690) skrev:
> <google@pein.dk> skrev i en meddelelse

> Dunken smed jeg for et par år siden. Da BMI ramte 30 syntes jeg det
> kunne være nok, så nu er det under 25 igen.
>
> Blærerøv !

det hedder vist Anoreksi ?

--
Hilsen
Ole Jansen

Fra : google@pein.dk

Dato : 20-09-07 12:33

On 20 Sep., 13:16, "Dennis Hellan Pedersen \(4690\)" wrote:
> [...]
>
> Dunken smed jeg for et par år siden. Da BMI ramte 30 syntes jeg det
> kunne være nok, så nu er det under 25 igen.

Men en is er der altid plads til.
(skylder dig en af slagsen).
--
Niels
Bandit 1250

Fra : dots

Dato : 20-09-07 22:55

> [...]
> "minus: Kørestilling bedst til kørere under 35 år"
>
> Det er nok dunkens udvikling der tænkes på; men der findes vel 40-årige og

Jada.
Netop blevet 44 og endnu uden dunk

dots

Fra : Armand

Dato : 20-09-07 23:30

"dots" <dots@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Jada.
> Netop blevet 44 og endnu uden dunk

Hvilket roder ved endnu en mangel ved pågældende klassificering: Den er ikke
køns-præciseret (medmindre vedkommende regner kvindfolk for at skulle holde
sig fra racerjern :-/ )!

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 21-09-07 19:39

Armand skrev:

> Hvilket roder ved endnu en mangel ved pågældende klassificering: Den er ikke
> køns-præciseret (medmindre vedkommende regner kvindfolk for at skulle holde
> sig fra racerjern :-/ )!

Eller som et gammel ordsprog siger: En god hane bliver aldrig fed.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Steen Gruby

Dato : 21-09-07 21:05

On Fri, 21 Sep 2007 20:38:42 +0200, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
wrote:

Øh Ib.

>Eller som et gammel ordsprog siger: En god hane bliver aldrig fed.

Behøver du at vade i'et

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Troels Jensen

Dato : 21-09-07 20:56

> [...]
> "minus: Kørestilling bedst til kørere under 35 år"
>
> Det er nok dunkens udvikling der tænkes på; men der findes vel 40-årige og

Hmm... en lidt spøjs erfaring til den ende:

Som meget snart 50-årig og med de småskavanker - bl.a. lidt muskelspændinger
i ryg og nakke - der nu engang følger med alderen, havde jeg en del
betænkeligheder i forbindelse med skiftet fra en pæn, nogenlunde opret
kørestilling (Yamaha FZ6) til den noget mere fremadlænede stil på
Blackbirden. Det sjove er bare, at hvor jeg tidligere blev småtræt i kroppen
efter bare tre kvarter til en times kørsel, så er det intet problem at
tilbagelægge betydeligt længere strækninger på Blackbirden.

En del af det skyldes formentlig, at den mere fremadlænede kørestilling i
sig selv beskytter en del mere for vinden, men konklusionen er jo nok, at
den bedste kørestilling er en helt individuel ting, der ikke nødvendigvis
har noget med alder at gøre.

Derudover har det så iøvrigt hjulpet gevaldigt på velværet at skifte Caberg
Justissimo - hjelmen ud med en Schubert C2 - Det er som at skifte fra en
togkupé med en skoleklasse på udflugt til en stillekupé......
--
Troels
CBR 1100XX - og iøvrigt uden dunk

Fra : dots

Dato : 21-09-07 21:33

"Troels Jensen" <troelsjensen_klipvaek_@paradis.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Justissimo - hjelmen ud med en Schubert C2 - Det er som at skifte fra en
> togkupé med en skoleklasse på udflugt til en stillekupé......

Hmm jeg har åbenbart endnu meget at lære...
Har altid, lige siden mit første tråd på kickstarteren, kørt med crosshjelm.
Det har ellers aldrig generet mig, uanset hvor længe og hvor langt.

Måske kommer der en dag hvor, jeg køber mig en sofa hjelm...

dots

Fra : Armand

Dato : 21-09-07 22:35

> Måske kommer der en dag hvor, jeg køber mig en sofa hjelm...

Sofahjelm!?
LOL

--
Armand.

Fra : Niels Pein

Dato : 22-09-07 23:10

"dots" skrev ...

> Har altid, lige siden mit første tråd på kickstarteren, kørt med
> crosshjelm.
> Det har ellers aldrig generet mig, uanset hvor længe og hvor langt.

Uha jeg var glad for en godt lukket hjelm fredag aften da jeg kørte hjem fra
Ålborg ad motorvejen og de ca. 30 km. foregik i ret så vildt regnvejr. Tyk
windstopper sweater og en Rukka Goretex dragt, og alligevel gjorde det
næsten ondt, så hårdt slog regnen. Satte endda farten ned til ca. 110
(bilerne kørte nok 90).

Det havde sgisme ikke været sjovt med crosshjelm.

> Måske kommer der en dag hvor, jeg køber mig en sofa hjelm...

Vel først den dag du køber en sofacykel.
--
Hilsen Niels
Bandit 1250 SA

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 23-09-07 00:18

"Niels Pein" <fornavn@efternavn.dk> wrote in message

> "dots" skrev ...
-klip-
Måske kommer der en dag hvor, jeg køber mig en sofa hjelm...

> Vel først den dag du køber en sofacykel.
> --
> Hilsen Niels
> Bandit 1250 SA

Eller den dag den begyndende tinnitus giver de første, spæde hyl fra sig?

Venlig hilsen

Aragorn.

www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk - er underv...jaja, I kender visen...

Fra : Steen Gruby

Dato : 23-09-07 01:52

On Sun, 23 Sep 2007 01:18:07 +0200, "Aragorn Elessar"
<Vasco1963@passagen.se> wrote:

Hej.

>Eller den dag den begyndende tinnitus giver de første, spæde hyl fra sig?

Du har faktisk fat i den rigtige ende af problematikken, men der
følger mere med.
Jeg har 4 forskellige klap hjelme at vælge imellem, selv om den ene er
bedaget og faktisk ikke bør benyttes mere.
Men det giver lidt at bedømme ud fra.

Først skal man skelne mellem hvad hatten egentlig er godt for - At
beskytte "kontroltårnet",
Det er dog ikke så lige til, og afstedkommer andre, og bestemt ikke
ønskede, gener.

Det første kan vi ikke diskutere, men blot henholde os til de test der
findes og lade det stå som "bedste viden".
Når det kommer til de andre faktorer er det mere diffust.
..
Faktisk er "hatten" bestemende for hvor hurtigt man kan køre idet
vindmodstanden hurtigt bliver et problem.
Dvs. at det vindpres der på hjelmen belaster nakkemusklerne hårdt og
virker trættende.

Den MC man kører på er også en del af et andet problem - Vindstøj.
Kører man på en MC med kåbe presses fartvinden op og hvis man ikke
ligger i "flyverskjul" brydes vinden lige under hjelmen hvilket
medfører turbulens og dermed støj.

Så er der "pasformen", altså hvor godt "hatten passer"

Vi kan altså nedbryde problemet i følgende hovedpunkter:
Sikkerhed.
Airodynamik.
Støj.
Pasform.
Og lidt sekundært - MC type.

Mht. sikkerhed kan vi kun henholde os til tests - Desværre.

Airodynamikken er lidt mere speget, men for at skære det ud i pap, så
er de fleste "klaphatte" ret flade i fronten, og udgør derfor en
væsentlig vindflade og dermed en stor vindmodstand, hvorimod mange
integralhjelme har en ideel form og dermed en lille vindmodstand.

Støjen opstår med vindens brydning omkring eller mestendels under
hjelmen.
Der har "klaphatten" en fordel, idet dens polstring oftest slutter tæt
pm halsen og er medvirkende til at bryde vinden.
En halsedisse kan faktisk være en fordel når der er tale om
integralhjelme.

Pasformen er op til de enkelte at bedømme

Hvis man har en "nøgen" MC er turbolensen fra kåben elimineret, og
støjniveauet dermed væsentligt mindre.
Hvis der er tale om en kåbe MC kan fartvinden forstærkes af
kåbeglasset hældning - Prøv blot at strække hals og oplev at støjen
forsvinder.

Og så kommer vi til de fire forskellige hjelme - Alle "klaphatte".

BMW System 3 er langt den mest støjsvage af samtlige.
Pasformen er god.
Vindpresset må beskrives som moderat.
Vindstøjen er forbavsende lav = Intet behov for ørepropper.
Det er den bedste hjelm jeg har kørt med, men desværre er den i en
misserabel forfatning og reservedele er en by i Rusland.
Den dugger som bare pokker og noget "Fog City" lignende i visiret er
et must.

BMW System 4 er en flot hjelm.
Pasformen er perfekt (til min knold).
Vindpresset er meget lavt idet formen er god.
Vindstøjen må betegnes som høj - Man skal anvende ørepropper.
Uden et dobbeltviser er den uanvendelig pga. dugdannelse.

Schuberth C2 - fin hat, solbrillen er et hit.
Hatten er lidt sparsomt polstret, men pasformen er rimelig god.
Vindpresset er meget højt idet hjelmen er meget flad i fronten - Jeg
får ondt i nakken af den.
Støjen er moderat - ørepropper anbefales.
Forunderligt nok dugger den overhovedet ikke, selv med standardvisir.

Shoei Multitech er en fin hat.
Perfelt polstret, og god pasform.
Vindpresset er meget lavt pga en særdeles airodynamisk udformning.
Støjen er moderat hvis den er monteret med den ekstra afskærminin om
halsen der medfølger, men ørepropper anbefales.
Den er født med dobbeltvisir, så nul dugproblemer overhovedet
- Solvisir medfølger, men der skal så skiftes manuelt (nemt).

Tidligere da der kun var System 3 at vælge imellem kørte jeg aldrig
med ørepropper.
Nu hvor det er de tre andre der er i udvalget kører jeg ikke een meter
uden ørepropper.
Og nej, det er IKKE pga mine åbne kulfiberpotter at der er dømt
ørepropper, men pga vindstøjen

Denne beskrivelse skal nydes med et garn salt, idet det er min
subjektive vurdering, men hvis den kan være til inspiration er det
selvfølgelig OK.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Bongo

Dato : 23-09-07 05:36

> [...]
> Støjen er moderat - ørepropper anbefales.
> Forunderligt nok dugger den overhovedet ikke, selv med standardvisir.

Det skyldes en plastik film der er trukket ud over visiret på indersiden.
Fruen har en hvor det er begyndt at falde af og så kommer duggen!

Vh Bongo

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 23-09-07 08:41

Bongo skrev:

>Det skyldes en plastik film der er trukket ud over visiret på indersiden.
>Fruen har en hvor det er begyndt at falde af og så kommer duggen!

Er der stadig garanti på fruens visir? Ellers gå til forhandleren alligevel.
Schuberth har haft lidt problemer med den indvendige
belægning, hørte jeg forleden i Kok's MC i Holstebro.
De skulle efter hvad jeg hørte ombytte vederlagsfrit.

Michael Dahlberg
(Shuberth J1)

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 23-09-07 09:15

Bekræftes herfra.

Fra : Bongo

Dato : 23-09-07 09:21

> [...]
> belægning, hørte jeg forleden i Kok's MC i Holstebro.
> De skulle efter hvad jeg hørte ombytte vederlagsfrit.

Det lyder godt. Fruens er fra i foråret og filmen begyndte at falde af
allerede efter et par måneder.

Vh Bongo

Fra : dots

Dato : 23-09-07 17:06

"Niels Pein" <fornavn@efternavn.dk> skrev i en meddelelse
Satte endda farten ned til ca. 110
> (bilerne kørte nok 90).
>
> Det havde sgisme ikke været sjovt med crosshjelm.

Åhja, satte farten ned...
Russer kører max 80 på landevejen, på off-roaderne kører jeg sg da heller
ikke 130..

PT er jeg deværre uden racerjern, men russer må ta skraldet så
Det blir så ikke mindre jord af den grund.
Med sine 550 kgs kampvægt, sidevognstræk und alles
-- så kan enhver med bare en anelse smag for jord gætte hva dét kan føre
til..

> Vel først den dag du køber en sofacykel.

-- Den dag kommer nok aldrig

dots