I en tid hvor motorcyklerne bliver større, olieresurserne mindre og mindre
og dermed gør benzinen dyrere og dyrere (visse fremtidsforskere mener at en
liter benzin vil stige til det dobbelts i løbet af 5 år), er det måske ved
at være tid til at tænke lidt alternativt. Da begyndte at køre mc for 22 år
siden fantes der en del mindre motorcykler på markedet (Og det var ikke
billige kinesiske motorcykler med elendig finish) d.v.s. der var ikke noget
"hul" mellem 125 cc og 500 cc men derimod et stort modeludbud af mindre
mc'er. Dengang havde en typisk motorcykelkøber heller ikke nær så mange
penge at købe mc for, sikkert fordi at gennemsnits motorcykelisten var en
del yngre end i dag og dermed ikke havde f.eks. friværdi i hus der kunne
omsættes til en stor dyr motorcykel.
Men nu ser det ud til at tingene er ved at ændre sig, og også producenterne
er ved at få øjnene op for at der er et behov for motorcykler i de lidt
mindre klasser.
Både Kawasaki og Yamaha er på vej med nogen ganske interessante modeller i
250 cc klassen foruden yamaha også kommer med en ultra nuttet YZF-R 125.
Er det kun mig der mener at disse modeller har sin beretigelse på det
europæiske marked, eller er der andre der kan se fidusen med nogen små
velbyggede maskiner der kan give en noget større ejerglæde end alle de
kinesiske discount tilbud?
Tjek disse links ud:
http://www.yamaha-motor.dk/produkter/information/mc_oversigt.jsp
http://www.motorcyclenews.com/MCN/News/newsresults/mcn/2007/September/sept10-16/sep13072008kawasaki250ccninjahitormiss/?&R=EPI-94578
Og så er der selvfølgelig også denne her, der for en yderst positiv kritik
af både ejere og i tests:
http://www.hyosung.com.es/gt250ri.html