Skal vi til at køre mindre mc'er?
Fra : Søren

Dato : 17-09-07 09:34

I en tid hvor motorcyklerne bliver større, olieresurserne mindre og mindre
og dermed gør benzinen dyrere og dyrere (visse fremtidsforskere mener at en
liter benzin vil stige til det dobbelts i løbet af 5 år), er det måske ved
at være tid til at tænke lidt alternativt. Da begyndte at køre mc for 22 år
siden fantes der en del mindre motorcykler på markedet (Og det var ikke
billige kinesiske motorcykler med elendig finish) d.v.s. der var ikke noget
"hul" mellem 125 cc og 500 cc men derimod et stort modeludbud af mindre
mc'er. Dengang havde en typisk motorcykelkøber heller ikke nær så mange
penge at købe mc for, sikkert fordi at gennemsnits motorcykelisten var en
del yngre end i dag og dermed ikke havde f.eks. friværdi i hus der kunne
omsættes til en stor dyr motorcykel.
Men nu ser det ud til at tingene er ved at ændre sig, og også producenterne
er ved at få øjnene op for at der er et behov for motorcykler i de lidt
mindre klasser.
Både Kawasaki og Yamaha er på vej med nogen ganske interessante modeller i
250 cc klassen foruden yamaha også kommer med en ultra nuttet YZF-R 125.
Er det kun mig der mener at disse modeller har sin beretigelse på det
europæiske marked, eller er der andre der kan se fidusen med nogen små
velbyggede maskiner der kan give en noget større ejerglæde end alle de
kinesiske discount tilbud?

Tjek disse links ud:

http://www.yamaha-motor.dk/produkter/information/mc_oversigt.jsp

http://www.motorcyclenews.com/MCN/News/newsresults/mcn/2007/September/sept10-16/sep13072008kawasaki250ccninjahitormiss/?&R=EPI-94578

Og så er der selvfølgelig også denne her, der for en yderst positiv kritik
af både ejere og i tests:

http://www.hyosung.com.es/gt250ri.html

Fra : Torben Scheel

Dato : 17-09-07 10:25

Søren wrote:
> [...]
> europæiske marked, eller er der andre der kan se fidusen med nogen små
> velbyggede maskiner der kan give en noget større ejerglæde end alle de

Højst sandsynligt. Vores 20km/l 44hk CB450s har i hvert fald vist sig
komplet usælgelig, selv væsentligt under det beløb jeg har brugt på den
(køb, afgift, nye stumper).

Men min TDM 900 går nu normalt også 20km/l..

--
vh
Torben

Fra : Anders Houmark

Dato : 17-09-07 19:50

"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> (køb, afgift, nye stumper).
>
> Men min TDM 900 går nu normalt også 20km/l..

Kan de fleste maskiner ikke gå 20km/l? Min fzr600r gik ca. 18-20, min zx9r
går også gerne 20km/l hvis man kører normalt. Har ikke prøvet øko-kørsel på
den... men den kan godt presses en del lavere ned end 20km/l

Mvh Anders

Fra : Futte & Co.

Dato : 18-09-07 19:23

Anders Houmark skrev:

> Kan de fleste maskiner ikke gå 20km/l? Min fzr600r gik ca. 18-20, min
> zx9r går også gerne 20km/l hvis man kører normalt.

Jow da, min gamle Bonneville går da let 22 km/l
Og den ældgamle frk. Victoria, over 33 km/l.
Prøv at sammenligne med tilsvarende indenfor auto. Så burde vi jo køre
over 40 km/l
--

Jørgen, Brøndby
http://dfmc.dk/?id=70

Fra : KentBM

Dato : 17-09-07 14:53

Søren wrote:
> I en tid hvor motorcyklerne bliver større, olieresurserne mindre og
> <klip>

Jeg har lige været en tur i Paris. Kun en ud af ti tohjulede var en
motorcykel. De andre ni var scootere ofte kun 125 cc. Det samme i de
spanske (større) byer, som jeg var i.

Uden for byerne var forholdet omvendt, men den udvikling kommer vel også
til Danmark?

--

Kent

Fra : Søren

Dato : 17-09-07 17:50

Nu var det ikke lige scootere jeg som sådan tænkte på, selvom de også er
ganske økonomiske, men mere små maskiner der både ligner og kører som en
"rigtig" mc. Det ser ud til at de japanske fabrikker har set behovet for de
lidt mindre maskiner, da der er flere spændende nyheder på vej til det
europæiske marked.
Prøv at tjekke disse links ud:

Fra : Anders Majland

Dato : 17-09-07 20:05

> Jeg har lige været en tur i Paris. Kun en ud af ti tohjulede var en
> motorcykel. De andre ni var scootere ofte kun 125 cc.

Det eneste rigtige i bytrafik er en automatisk transmission og så er de
10-12hk fra en 125'er også oftest tilstrækkeligt. Men den store udbredelse
skyldes også andre kørekort og afgiftsregler end herhjemme.

Havde der ikke været den store afgiftsforskel mellem en 50ccm knallert og en
en 125ccm ditto ville det danske gadebillede helt sikkert også være fyldt
med mange flere 125ccm scootere end tilfældet er.

Men har man først lagt de mange skillinger til en motorcykelkørekort skal
man være lidt specielt for at vælge en 125-250ccm scooter til 40-50000kr...
Det er først de seneste år at der er kommet billigere produkter på markedet

I 1998 kostede en 150ccm aprilia leonardo 41000kr excl levering. Det kunne
man også få en ny 250ccm motorcykel for og der var jo ikke langt op til at
lægge 50000kr for en GS500 ...

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk
Aprilia Leonardo 150 1998 [65Mm]

Fra : Hekto

Dato : 18-09-07 10:58

Søren has brought this to us :
> [...]
> liter benzin vil stige til det dobbelts i løbet af 5 år), er det måske ved
> at være tid til at tænke lidt alternativt.

Japanerne har jo et stort hjemmemarked for 250CC
og 400CC p.gra. forsikringspræmierne. De kan bare
slippe nogle af disse modeller løs på maredet,
for de er teknisk ganske raffinerede!

Grunden til at vi ikke ser dem, er nok nærmere
importørernes næse for hvad de kan sælge, og det
eneste der sælger herhjemme er racere med HK og
kubik! At biledet så er meget andreledes længere
sydpå, er noget andet.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650