Det er farligt at kede sig
Fra : Ukendt

Dato : 16-09-07 22:50

http://www.safespeed.org.uk/bike.pdf

--
PE
x112kvik4u ( A ) dotcomprik . DK

Fra : Emil

Dato : 17-09-07 11:57

On Sep 16, 11:49 pm, "PE" <x112kvik4u ( A ) dotcomprik . dk> wrote:
> http://www.safespeed.org.uk/bike.pdf

Det var da godt nok en gang pseudo videnskab og populær jounalistik.
Man skal ikke tro på alt hvad man læser, specielt ikke fra
månedsmagasiner.

Mvh.

Emil

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 17-09-07 12:17

Emil skrev:

> Det var da godt nok en gang pseudo videnskab og populær jounalistik.
> Man skal ikke tro på alt hvad man læser, specielt ikke fra
> månedsmagasiner.

Er det noget du _ved_, er det noget RFSFS, har bevist og som du
refererer ellre hur??
Eller er det blot din mening....

--
Dun@nt
1K, SFau-R, White Gold

Fra : Max Andersen

Dato : 17-09-07 12:24

J.C.Kløve wrote:

> Er det noget du _ved_, er det noget RFSFS, har bevist og som du
> refererer ellre hur??
> Eller er det blot din mening....

Vores helt egen offentlige myndighed (RFSFS) siger at dødstallet stiger
når farten stiger (generelt), så det undrer vel ikke, at man stiller
spørgsmålstegn ved et blad der hedder "ignition" som siger lige det
modsatte(dog ikke generelt, ser det ud til. Mere pojournalistik de rhar
en undtagelse der bekræfter en regel....)?

Jeg synes også det lyder latterligt, for hvem garanterer for
opmærksomhed ved den hurtigere hastighed?

Den er jo KUN baseret på at ALLE keder sig ved lavere hastighed og ALLE
er 100% fokuserede ved højere hastighed.

Det kunne også være at det gør mere ondt at ramme en bil med 30mph
bagfra med 160mph end at ramme en bil der kører 80mph kommende med samme
hastighed?

160mph - 30mph = 130mph impact

hvorimod

160mph - 80mph = 80mph impact

Så er den lavere fart skyld i evt. dødsfald?

Max

Fra : Torben Scheel

Dato : 17-09-07 12:32

Max Andersen wrote:
> Jeg synes også det lyder latterligt, for hvem garanterer for
> opmærksomhed ved den hurtigere hastighed?
>
> Den er jo KUN baseret på at ALLE keder sig ved lavere hastighed og ALLE
> er 100% fokuserede ved højere hastighed.

Artiklen laver en tynd sammenhæng mellem øget opmærksomhed og øget
sikkerhed. Til bagvedliggende psykologi er god nok, vi bliver bedre til
at fokusere og reagere når hjernen holdes aktiv - men sammenkædningen
til trafik er alt for tynd IMHO. Artiklen skriver netop at
komforthastigheden er personlig, og _naturligvis_ ville det være langt
farligere at lade alle køre i deres eget komfortområde end at have
fælles regler.

85% reglen der beskrives er dog interessant - men det må jo være en
simuleret beregning der ligger til grund - jeg har i hvert fald aldrig
stødt på et skilt hvor der stod "kør hvad du finder passende - så
fastsætter vi grænsen efter 85% af jer"

--
vh
Torben