Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billedstørrelse / manipulation ...
Fra : Hammeren

Dato : 07-10-07 20:47

En fotograf har taget en række billeder til en begivenhed.
Jeg har efterfølgende fået billederne i jpeg format af en given størrelse.

Størrelsen h1 x w1 (højde x bredde i pixels) viste sig at være for lille til
flere formal, og jeg bad derfor om en større udgave h2 x w2. Det har jeg så
fået.

Ikke fordi jeg anklager fotografen for nogen som helst, men hvordan ved jeg
om de nye, større billeder virkelig er af bedre kvalitet / højere opløsning
og ikke bare er de 'små' billeder (h1 x w1) der er gjort 'større' (x 200%) i
photoshop el. lign. billedbehandlingsprogram. Er der er teknisk måde at
afklare dette på ?

Fra : ;o\)-max-

Dato : 07-10-07 21:02

"Hammeren"
> [...]
> billedbehandlingsprogram. Er der er teknisk måde at afklare dette på ?

NEJ.. Men uuh hvornår begynder folk her i gruppen at bruge deres øjne,
det er nok for meget at forlange. Det er flintrende ligegyldigt om det er opsamplet
manipuleret eller hvad - hvis billederne holder - vi er ved at være ude på et skråplan,
med den teoretiske fetichisme. Og der er kun een vinder- producenterne og alle
de anale blade og sites der laver analyser og tests (ok det var så mere end een).
Vi er ude i HIFI vanviddet hvor vi læser os skeløjede i data og helt glemmer det
det handler om, OPLEVELSEN. Men skidt pyt det er ikke noget nyt gruppen her
er befolket af folk der ikke fotograferer eller kigger på billeder.. )-max-

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 07-10-07 21:43

-max- wrote:

> Men skidt pyt det er ikke noget nyt gruppen her er befolket af
> folk der ikke fotograferer eller kigger på billeder.. )-max-

Ja... og der er rigtig mange som har så travlt med at snakke om de sidste
nye kameramodellers tekniske data, at de helt glemmer at få ta'et nogle
billeder.

Det er ellers ved at være sidste udkald for i år, når oktober er slut, så
kommer der fire måneders vintermørke, hvor dagene er korte, og hvor der
er meget langt imellem dage med sol og blå himmel...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : ;o\)-max-

Dato : 07-10-07 22:31

"Niels Riis Ebbesen"

> [...]
> fire måneders vintermørke, hvor dagene er korte, og hvor der er meget langt imellem dage

Vrøvl !! - Der er masser a' goe billeder taget i mørke, men nu har du
jo givet folk en go' undskyldning, hihi sagde bjørnen. -max-

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 08-10-07 10:46

-max- wrote:

> Vrøvl !! - Der er masser a' goe billeder taget i mørke, men nu har du
> jo givet folk en go' undskyldning, hihi sagde bjørnen. -max-

Tja max... er der ikke noget med, at du ta'r ned til lyset i Indien, når
vintermørket lægger sig over Danmark...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Michael

Dato : 16-10-07 18:10

Niels Riis Ebbesen skrev:

> Tja max... er der ikke noget med, at du ta'r ned til lyset i Indien, når
> vintermørket lægger sig over Danmark...

Alle de billeder -max fremviser er da taget efter mørkets frembrud

Mvh.

Michael

Fra : ;o\)-max-

Dato : 16-10-07 18:28

"Michael"

> Alle de billeder -max fremviser er da taget efter mørkets frembrud
>
> Mvh.
>
> Michael

Ja puha, jeg må se at stå noget tidligere op )-max-

Fra : Michael

Dato : 16-10-07 19:03

-max- skrev:
> "Michael"

> Ja puha, jeg må se at stå noget tidligere op )-max-

Det ville nok være imod Din natur, Du må være et udpræget B-menneske

Mvh.

Michael

Fra : Thomas Corell

Dato : 15-10-07 15:01

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Det er ellers ved at være sidste udkald for i år, når oktober er slut, så
> kommer der fire måneders vintermørke, hvor dagene er korte, og hvor der
> er meget langt imellem dage med sol og blå himmel...

Det jeg normalt forbinder med vinter, er da netop sol og blå himmel. Det
helt perfekte er hvis det bliver frostvejr, for så slipper man for fugt
i luften der giver kontrastløse billeder.

Når det er sagt, så bør man vel tage billeder hele året, verdenen
ophører jo ikke med at eksistere i vintermånederne; læs der er vel lige
så mange situationer man kan dokumentere. Og hvis man kun kan tage
billeder i sol+blå himmel, så kan man jo benytte lejligheden til at øve
sig i andre situationer ;)

--
Don't waste space

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-10-07 20:32

Thomas Corell wrote:

> Det jeg normalt forbinder med vinter, er da netop sol og blå himmel. Det
> helt perfekte er hvis det bliver frostvejr, for så slipper man for fugt
> i luften der giver kontrastløse billeder.

Dansk vinter er normalt det ene lavtryk efter det andet som ruller ind
fra vest, og det giver gråvejr med dis, tåge, skyer og regnbyger.

Det kan i meget sjældne tilfælde ske, at der lægger sig et højtryk over
Danmark, og så får vi klart vejr med hård frost, og ja så får vi en flot
blå himmel og meget klar luft, men de få dage vi de senere år har haft
med slags vejr, de kan tælles på en hånd.

> [...]
> så mange situationer man kan dokumentere. Og hvis man kun kan tage
> billeder i sol+blå himmel, så kan man jo benytte lejligheden til at øve

Jeg fotograferer dag og nat hele året rundt, og jeg har en megga lang
liste med ideer til atelieroptagelser, som jeg kan kaste mig over, når
vejret er komplet umuligt.

Men det ændrer ikke på, at der er rigtig mange fotoamatører som bliver
mere eller mindre inaktive med kameraet i de mørke vintermåneder, og
debatterne her i fotogrupperne afspejler ofte folks fustrationer.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Corell

Dato : 16-10-07 09:34

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Dansk vinter er normalt det ene lavtryk efter det andet som ruller ind
> fra vest, og det giver gråvejr med dis, tåge, skyer og regnbyger.

Sjovt som hukommelse er subjektivt.

> Jeg fotograferer dag og nat hele året rundt, og jeg har en megga lang
> liste med ideer til atelieroptagelser, som jeg kan kaste mig over, når
> vejret er komplet umuligt.

Det indlæg jeg besvarede havde du ellers annonceret at foto-sæsonen
sluttede med udgangen af oktober...

--
Don't waste space

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 16-10-07 11:31

Thomas Corell wrote:

> Sjovt som hukommelse er subjektivt.

Tja... du kan jo ikke bestride, at jeg tilhører det lille fåtal af denne
gruppes brugere, som med billeder dokumenterer, at de løbende praktiserer
fotografering - og det plejer at være sådan, at det er dem der har
hænderne ned i dejen, som ved hvordan den føles.

> Det indlæg jeg besvarede havde du ellers annonceret at foto-sæsonen
> sluttede med udgangen af oktober...

Jae... ti års erfaringer fra denne gruppe siger mig, at sådan er det for
det store flertal, løv med efterårsfarver plejer at være det sidste tema
som mange laver billeder af, herefter går de i en slags hi i
vintermånederne.

Der er selvfølgelig altid nogle enkelte fotografer, der forsøger sig med
noget nytårsfyrværkeri, men det er mest dem der fået fotoudstyr i julegave.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Hammeren

Dato : 08-10-07 19:43

Slap dog af Max Muldjord !

Jeg stiller et spørgsmål, og forventer faktisk ikke andet end et svar. Men
straks er der personer som dig, der tror de ved bedre end alle andre som
lige skal pisse territoriet af og markere sig. Hvis du syntes spørgsmålet er
åndsvagt så lad dog være med at svare eller kommentere ... ignorer det, tør
øjnene og gå ud og fotografer i mørket. Så kan vi forhåbentlig blive fri for
dine mere eller mindre tåbelige opkast i forummet.

Mvh

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 08-10-07 20:22

Hammeren wrote:
> [...]
> øjnene og gå ud og fotografer i mørket. Så kan vi forhåbentlig blive fri for
> dine mere eller mindre tåbelige opkast i forummet.

Hmm... i dette fora er der meget stor forskel på, hvor gode folk er til
skjule deres totale uvidenhed omkring fotografi, men vi må jo konstatere,
at du ligefrem gør en dyd af udstille din dumhed...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Hammeren

Dato : 08-10-07 20:42

.... det gælder så også dig klaphat. Det nemmeste for dig var jo ikke at
kommentere. Men der er personer i mange forum's der lige skal gøre opmærksom
på at de skam ved bedre og at langt de fleste indlæg efter deres mening er
latterlige. Lav da jeres egen lille ekslusive forum og lad os andre være i
fred.

Fra : Peter Loumann

Dato : 08-10-07 20:31

On Mon, 8 Oct 2007 20:43:05 +0200, Hammeren wrote:

> Slap dog af Max Muldjord !

> Jeg stiller et spørgsmål, og forventer faktisk ikke andet end et svar. [...]

Igen en der tror han ejer usenet. Du har ikke krav på svar, og slet ikke på
svar der opfylder din forventning. Lad tråden blomstre. Sådan er usenet, og
det er godt sådan.

> [langt bundcitat med spørgsmål in exenso og relevant svar fra Max]

Hammeren fik også adskillige andre svar.

x-fut:

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Lars O.

Dato : 08-10-07 21:46

Hammeren skrev:
> [...]
> øjnene og gå ud og fotografer i mørket. Så kan vi forhåbentlig blive fri for
> dine mere eller mindre tåbelige opkast i forummet.

Jeg kan slet ikke se noget forkert i, at Max giver sit besyv med. Usenet
er et åbent forum, hvor folk kommenterer indlæggene ud fra deres egne
holdninger. Hvis du ikke er enig i de holdninger Max har, så giv ham da
for pokker noget kvalificeret modspil i stedet for at blive fornærmet.
Du forventede et svar, og Max gav dig rent faktisk et svar. Det var nok
bare ikke det svar, du gerne ville have.

/Lars

Fra : Peter Loumann

Dato : 08-10-07 22:01

On Mon, 08 Oct 2007 22:45:47 +0200, Lars O. wrote:

> Hvis du ikke er enig i de holdninger Max har, så giv ham da for pokker
> noget kvalificeret modspil i stedet for at blive fornærmet.

Ja. Eller ignorer det hvis du ikke ka' bruge det.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 08-10-07 22:02

Lars O. wrote:

> [...]
>
> Du forventede et svar, og Max gav dig rent faktisk et svar. Det var nok
> bare ikke det svar, du gerne ville have.

Hmm... "Hammerens" spørgsmål råbte jo til himlen af dumhed og uvidenhed,
han udstillede med al ønskelig tydelighed, at han har forsøgt at gøre sig
klog på noget, som han ikke aner en hujende fis om, og det var netop det
som max på hans egen finurlige måde ret præcist kommenterede.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Corell

Dato : 09-10-07 06:12

Hammeren wrote:

> [...]
> øjnene og gå ud og fotografer i mørket. Så kan vi forhåbentlig blive fri for
> dine mere eller mindre tåbelige opkast i forummet.

Din anbefaling passer usandsynligt godt på dit eget indlæg. Hvis ikke du
bryder dig om de kommentaerer der kommer, så tør øjnene og ignorer dem.

P.S. jeg syntes der var meget godt i max's indlæg, som vi alle burde
tænke lidt over.

--
Don't waste space

Fra : Jan Boegh

Dato : 09-10-07 14:38

Hammeren skrev i 470a79ff$0$69279$edfadb0f@dread12.news.tele.dk dette:

> [...]
> kommentere ... ignorer det, tør øjnene og gå ud og fotografer i
> mørket. Så kan vi forhåbentlig blive fri for dine mere eller mindre

http://www.kinagrill.dk/

vh
Jan

--
Jan Bøgh (j a n snabela b o e g h punktum net / http://jan.boegh.net )
FZ: "God made three big mistakes. The first mistake was called MAN,

Fra : ;o\)-max-

Dato : 09-10-07 19:18

"Hammeren"
> [...]
> forhåbentlig blive fri for dine mere eller mindre tåbelige opkast i forummet.

Hva faen ska jeg gøre - jeg er klogere end dig og mange andre,
lær at lev med det. Gud har muligvis skabt mennesket, jeg har
knoklet min røv ud for at forbedre resultatet, men du er vidst en
ommer.. -max-

Fra : Niels Andersen

Dato : 07-10-07 21:15

Hammeren wrote:
> Størrelsen h1 x w1 (højde x bredde i pixels) viste sig at være for lille til
> flere formal, og jeg bad derfor om en større udgave h2 x w2.
[...]
> [...]
> kvalitet / højere opløsning og ikke bare er de 'små' billeder (h1 x w1)
> der er gjort 'større' (x 200%) i photoshop el. lign.

De små var ikke gode nok til nogle bestemte formål - er de større så
gode nok? Det er vel det, det handler om.

Men ellers kan du jo kigge på billederne. Er der flere detaljer på de
større billeder?

Du kan evt. skalere de små billeder op (til h2 x w2), så er det måske
nemmere at sammenligne.

Hvis der endelig skal være en teknisk løsning (hvilket jeg egentlig kun
vil anbefale til at automatisere processen), skulle det være noget med
en form for "edge-detector", som er indstillet til kun at finde de
kanter, som forsvinder ved nedskalering til "h1 x w1".
Eller du kan fyre et high-pass filter af (fx. "extract grain" i Gimp).
Det viser kun detaljer. Hvis billedet så bliver blankt, så er der ingen
detaljer i billedet. Enten er det op-skaleret, intet er i fokus, eller
noget helt andet.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Michael Holm

Dato : 07-10-07 21:13

Hammeren wrote:
> [...]
> photoshop el. lign. billedbehandlingsprogram. Er der er teknisk måde at

Prøv selv at opskalerer et af de små billeder i Photoshop, og sammenlign
med det tilsendte. Hvis de nye billeder har flere detaljer, er den go
nok, ellers er fotografen en snyder.

Jeg har selv engang opskaleret nogle billeder til en kunde. De fik dem i
fuld opløsning ud af kameraet, men syntes at filen var for små (En A4
skal vist være 35 megabytes i reklamebranchen) Så jeg opskalerede til
dobbelt størrelse, og gemte i TIF uden LZW komprimering - Så var de glade.

Mærkelige menesker.

--Michael

Fra : Peter Loumann

Dato : 07-10-07 22:06

On Sun, 07 Oct 2007 22:12:55 +0200, Michael Holm wrote:

> Prøv selv at opskalerer et af de små billeder i Photoshop, og sammenlign
> med det tilsendte. Hvis de nye billeder har flere detaljer, er den go
> nok, ellers er fotografen en snyder.

Nu ku' det vel tænkes at fotografen er dygtigere til den øvelse end kunden.
Jeg er ikke professionel og tilbyder ikke opskalerede fotos. Men ærligt og
ukyndigt: Hvis kunden ikke kan se forskel, kan det vel være det samme.

http://huse-i-naestved.dk