Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon 400D, 20D eller 30 D
Fra : Kim

Dato : 04-10-07 20:30

Hvad skal man købe, hvis man vil købe brugt, Canon 400D, 20D eller 30D?

Hvad er jeres mening?

Fra : Gert Medom

Dato : 04-10-07 21:38

Kim skrev:
> Hvad skal man købe, hvis man vil købe brugt, Canon 400D, 20D eller 30D?
>
> Hvad er jeres mening?

Det er jo et godt spørgsmål som du selv i sidste ende må svare på. mine
(ukomplette) betragtninger:

400D tilhører canons entrylevel serie og er lettere og fysisk mindre end
20D-30D. Desuden er der anti-støv og 10 MP.

20D og 30D er mellemserien i sortimentet og er tungere/større, men
ligger efter min mening bedre i hænderne. 30D har en skærm på 2,5" som
400D, mens 20D må nøjes med 1,8". 20D og 30D er 8 megapixel. De har
mulighed for højere ISO end 400D og prof. funktioner som for eks.
spejllåsning.

Du må gøre op med dig selv hvilke ting der betyder noget for dig og
hvilke der ikke gør. Af de nævnte kameraer ville jeg vælge 30D hvis den
kan findes til en fornuftig pris

Gert Medom Madsen
Ny hjemmeside: http://www.Gertmedom.net
HTML tutorials: http://www.html.dk/tutorials/

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 04-10-07 22:30

Gert Medom skrev:
> [...]
> 400D, mens 20D må nøjes med 1,8". 20D og 30D er 8 megapixel. De har
> mulighed for højere ISO end 400D og prof. funktioner som for eks.

400D har også mirror-lockup. Jeg ved ikke om funktionsmåden er smartere;
på 400D skal man ned og rode i Custom Functions og derefter sætte timer'en.

En anden ting er at 400D larmer lidt, i det mindste mit eksemplar. Det
lyder som en lille overanstrengt servomotor, som hiver spejlet op og
ned. Jeg ved ikke om det er bedre lavet på 20D/30D...

--
Venlig hilsen
Kurt Kjær Jensen

Fra : Jan

Dato : 04-10-07 22:15

"Kim" <k@slet@lazy.dk> skrev i meddelelsen
> Hvad skal man købe, hvis man vil købe brugt, Canon 400D, 20D eller 30D?
>
> Hvad er jeres mening?
30D hvis jeg skulle vælge

Fra : Jesper Juul

Dato : 05-10-07 09:16

Kim skrev:
> Hvad skal man købe, hvis man vil købe brugt, Canon 400D, 20D eller 30D?
>
> Hvad er jeres mening?

Dit spørgsmål hører hjemme i dk.fritid.foto.indkoeb

Jesper

Fra : Finn Emsby

Dato : 05-10-07 10:07

Hej.
Så så Jesper, klap nu hesten, her er en person der gerne vil spørge om noget
seriøst i hans tvivlsomhed.
Vil godt høre andres mening, og så hiver du riven i hovedet af ham, måske
ved ahn slet ikke der er
noget der hedder foto.indkoeb.
Havde vel været bedre at du gav ham et seriøst svar, og ikke bare som du har
gjort, belærende om intet
der for så vidt er ligegyldigt.

Med venlig hilsen

Finn Emsby

Fra : Jesper Juul

Dato : 05-10-07 11:18

Finn Emsby skrev:
> Hej.
> Så så Jesper, klap nu hesten, her er en person der gerne vil spørge om noget
> seriøst i hans tvivlsomhed.

Jeg tager det skam helt roligt, det ændrer dog ikke på at spørgsmålet
ikke hører hjemme her, og at han muligvis har større chance for at så
svar i den korrekte grupppe.

> Vil godt høre andres mening, og så hiver du riven i hovedet af ham, måske
> ved ahn slet ikke der er
> noget der hedder foto.indkoeb.

Jeg river ikke hovedet af nogen som helst, jeg fortæller bare hvilken
gruppe spørgsmålet hører hjemme i. Desuden ligger de grupper lige oppe
af hinanden i ens brutto gruppeliste.

Ligesom dit indlæg? Btw. kig lidt på www.usenet.dk vedr. din citatteknik

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 05-10-07 19:08

Jesper Juul <jesperjuul@gmail.com> skrev :

>Ligesom dit indlæg? Btw. kig lidt på www.usenet.dk vedr. din citatteknik

I lige måde.

--
Kerim
(Sura 3, vers 87)

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 05-10-07 19:18

Jesper Juul wrote:

> Ligesom dit indlæg? Btw. kig lidt på www.usenet.dk vedr. din
> citatteknik

Det er du vist ikke den rette til at vejlede om.

Fut til dk.admin.netikette

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Kim

Dato : 05-10-07 10:44

> Dit spørgsmål hører hjemme i dk.fritid.foto.indkoeb
>
> Jesper

Ja, undskyld hvis det er det forkerte sted jeg har stillet spørgsmålet, jeg
ville bare gerne have andres mening om disse kameraer.

Kim

Tak for meningerne.
Jeg er også mest varm på 30D.

Fra : Ukendt

Dato : 05-10-07 10:45

Det er måske værd at nævne i denne frobindelse, at mange fotografer anser
forskellen på 20D og 30D som lille. Størrelsen på skærmen er nok den
vigtigste forskel. Der er derfor mange fotografer som har valgt at beholde
deres 20D i stedet for at opgradere til 30D. Da brugtprisen på 20D burde
være væstentligt lavere end 30D bør dette måske tages med i betragtningerne.
Der er en gennemgående tendes til en holdning om at 20D og 30D vil give den
samme billedekvalitet og derfor er det ikke super væsentligt at opgradere
sin 20D til 30D.

Disse oplysninger har jeg fra diverse hjemmesider med bruger basserede
kamera diskussioner, fx. pbase.com.

Mvh.
Anja

Fra : Jesper Juul

Dato : 05-10-07 11:20

Truntes Mor skrev:
> Det er måske værd at nævne i denne frobindelse, at mange fotografer anser
> forskellen på 20D og 30D som lille. Størrelsen på skærmen er nok den
> vigtigste forskel.

Ikke for mit vedkommende, der er den vigtigste forskel spotmålingen.

> Der er derfor mange fotografer som har valgt at beholde
> deres 20D i stedet for at opgradere til 30D. Da brugtprisen på 20D burde
> være væstentligt lavere end 30D bør dette måske tages med i betragtningerne.

Der er nu ikke den store forskel i praksis.

> Der er en gennemgående tendes til en holdning om at 20D og 30D vil give den
> samme billedekvalitet og derfor er det ikke super væsentligt at opgradere
> sin 20D til 30D.

Enig, hvis man ikke har brug for de forbedringer der er i 30D er der
ingen grund til at opgradere.

Jesper

Fra : Hans Kruse

Dato : 05-10-07 11:26

"Kim" <k@slet@lazy.dk> wrote in message
> Hvad skal man købe, hvis man vil købe brugt, Canon 400D, 20D eller 30D?
>
> Hvad er jeres mening?
Der er små forskelle mellem 20D og 30D, men byggekvalitet, sensoren og AF
systemet er det samme. Der er en noget større buffer, som ikke er ueffen,
hvis man skyder i serier. Større skærm, tja det er udmærket, men ikke noget,
der rykker hos mig. Der er også picture styles ligesom på 5D og alle
efterfølgende kameraer og det er en god ting. Så hvis en 30D kan finde for
lad os sige en 1000-1500kr mere end 20D (mit gæt), så synes jeg den er de
penge værd. Specielt den større buffer ville tælle hos mig.

400D har i modsætning til de tidligere 3xx modeller samme AF system, som
både 20D og 30D og det er meget væsentligt. Jeg synes selv den er for lille.
Har en 350D til backup/brug i familien. Min kone synes den er en fin
størrelse, men både min søn og jeg synes den er for lille. Jeg tilbød den
til den ene af mine døtre og hun ville ikke havde den hun købte så en
Ixus med IS i stedet og den er helt perfekt synes hun.

Så hvis du kan sætte pris på ovenstående forskellen mellem 20D og 30D ville
jeg klart anbefale 30D.
Mvh,
Hans