Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Altid blænden...
Fra : /Peter

Dato : 28-09-07 16:48

Jeg synes når der skrives/tales om fx. lyssætnig og flash mm.
er det altid blænden der fokuseres på, både mhv. ledetal og alt muligt
men lukkertiden har vel ligeså stor betydning, hvorfor ignoreres den?
Sad lige og læste lidt fra Kent Bovin´s side:
http://www.kentbovin.com/artikel%20blaendetal.htm

Er det fordi man stiller efter "bedste" blænde og derpå ISO
for at få lukketiden tilpas, eller hvordan gør i?

Jeg selv stiller tit både A og S, manuelt fordi ved A-prioritet,
bliver lukketiden ret ofte for lang (1/25 sek.) ved brug af flash.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 28-09-07 17:48

"/Peter" <nospam@no.mail> wrote in message
> Jeg synes når der skrives/tales om fx. lyssætnig og flash mm.
> er det altid blænden der fokuseres på, både mhv. ledetal og alt muligt
> men lukkertiden har vel ligeså stor betydning, hvorfor ignoreres den?

Fordi lysglimtet fra flash er meget kortere end lykketiden - typisk i
området 1/1000 - 1/40000 sek.
Hvis du forestiller dig at billedet bliver taget i et _helt_ sort rum, vil
eksponeringen af billedet alene ske med lyset fra flashen og den effektive
eksponeringtid være 1/1000 - 1/40000 sek.
Det vil være helt uafhængigt af lukkerens lukketid.

> [...]
>
> Jeg selv stiller tit både A og S, manuelt fordi ved A-prioritet,
> bliver lukketiden ret ofte for lang (1/25 sek.) ved brug af flash.

I virkeligheden foregår eksponeringen ikke i et helt mørkt rum.
Eksponeringen fra det eksisterende lys bestemmes (som altid) af lukketid og
blænde.

Konsekvensen er den gamle regel:
* Blænden styrer flash-belysningen
* Lukketiden styrer belysning fra det eksisterende lys

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : /Peter

Dato : 28-09-07 18:37

> [...]
> effektive eksponeringtid være 1/1000 - 1/40000 sek.
> Det vil være helt uafhængigt af lukkerens lukketid.

OK, Mogens, me ikke desto mindre kommer der bevægelsesslør ved 1/25 sek.
kamera lukketid, uanset blitzens hastighed.

> [...]
>
> Konsekvensen er den gamle regel:
> * Blænden styrer flash-belysningen
> * Lukketiden styrer belysning fra det eksisterende lys

OK, det var en fin en at huske, mange tak Mogens.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 28-09-07 18:57

"/Peter" <nospam@no.mail> wrote in message

[8<8<8<]
> OK, Mogens, me ikke desto mindre kommer der bevægelsesslør ved 1/25 sek.
> kamera lukketid, uanset blitzens hastighed.

Det må afhænge helt af hvor meget omgivende lys der er.
Jo mere omgivende lys, det mere bevægelsesuskarphed.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Brian Lund

Dato : 29-09-07 04:25

> OK, Mogens, me ikke desto mindre kommer der bevægelsesslør ved 1/25 sek.
> kamera lukketid, uanset blitzens hastighed.

Nej ikke hvis det er absolut mørkt hvor du tager billedet! - For hvor skulle
bevægelsesuskarpheden så komme fra? ;)
Hvis det er bælmørkt kan du endda bruge 30 sekunders lukkertid og blitz,
uden at få bevægelsesslør.

Brian

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 28-09-07 23:28

/Peter wrote:
> [...]
>
> Jeg selv stiller tit både A og S, manuelt fordi ved A-prioritet,
> bliver lukketiden ret ofte for lang (1/25 sek.) ved brug af flash.

Jeg går ud fra, at du taler om studioflash uden indbygget lysmåling og
automatik til at korrigere for dine indstillinger.

I så fald skal du altid vælge manuel indstilling på kameraet. Flashanlægget
har ingen styring eller feedback til kameraet, så kameraet ved ikke, at der
er en flash tilsluttet. Kameraet gir bare signal til flashskoen og
Pc-Sync.stikket om at skyde en evt. flash af.

Studiofotografering styrer du vha blænden, der har indflydelse på
dybdeskarphed og mængden af lys, der når sensoren, og lysmængden afgivet af
flashen. En studioflash kan skrues op og ned i effekt oftest trinløst.
Du kan vælge at investere i et flashmeter eller bruge histogrammet i
kameraet.

Endvidere er der det eksisterende lys. Hvis du har en opstilling, hvor der
slipper meget dagslys ind og vælger en lang lukkertid som f.eks 1/25, ja så
vil dagslyset udgøre en væsentlig del af det samlede lys, og da dagslyset er
en konstant kilde, vil du få bevægelsesuskarphed.
Det kan man vælge at undgå eller bruge kreativt.

At undgå det er let. Allerførst skærmer man opstillingen så godt som muligt
mod uønsket lys.
Derudover vælger man en høj lukkertid, men indenfor maks. syncflash
lukkertid For Canon er det vist 1/200 sek. for Nikon generelt 1/250 sek. For
Nikon D70 1/500 sek.
Jo højere lukkertid jo mindre indflydelse vil det tilstedeværende lys have
på billedet.
Selve flashudladningen er ganske ganske kort. Meget kortere end lukkertiden!
Derfor skal lukkertiden ikke være kortere end syncflash tiden, som er den
korteste lukkertid, kameraet kan klare, hvor sensoren er helt fri. ved
kortere lukketider bliver sensoren belyst via en spalte mellem frontgardinet
og baggardinet. Jo kortere lukkertid, desto smallere spalteåbning.

Kreativt kan man bruge lange lukkertider ved at tillade mere ambient lys ind
på motivet og bruge større blændeåbninger. Nu kan man vælge, om flashen skal
skydes af i begynelsen af lukkertiden eller i slutningen.

Et eksempel kan være en mønt, der ruller ned af en slidske. Skyder du med
front curtain, vil mønten stå skarpt i begynelsen af bevægelsen og der vil
være en bevægelse ned foran den.
Vælger du back curtain, vil du ha en bevægelsen ned af slidsken med den
skarpe mønt nederst.
Til sådan noget bruger man stativ.

Ved studioflash er problemet ofte for meget lys....
De fleste flashhoveder kan kun reduceres til 1/8 lysstyrke, og drejer det
sig om 5-600 W/s lamper, har man tit besvær med at komme ned på lavere
blændetal og derved reducere dybdeskarpheden.
ISO bør sjældent hæves over 100, og oftest vil ISO 50 være valget, hvis det
er til rådighed.
Typisk vil du se eksponeringer på f:/8 til trods for, at flashene er skruet
helt ned i styrke.

Med en dedikeret TTLflash i flashskoen på kameraet kan du bruge
automatikkerne, da flashen læser med på kameraets lysmåler og selv beregner
mængden af lys, den skal afgi.
Det er en anden verden.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Mogens Hansen

Dato : 29-09-07 07:55

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote in message

Tak for en god og grundig beskrivelse.

[8<8<8<]
> Derudover vælger man en høj lukkertid, men indenfor maks. syncflash
> lukkertid For Canon er det vist 1/200 sek.

Det er også generelt 1/250 for Canon DSLR, med få undtagelser på 1/200,
1/300 og 1/500 sek

> for Nikon generelt 1/250 sek.

Som med Canon: generelt 1/250 sek med få undtagelser på 1/200 (f.eks. D40X)
og 1/500 sek (f.eks. D40)

[8<8<8<]
> Med en dedikeret TTLflash i flashskoen på kameraet kan du bruge
> automatikkerne, da flashen læser med på kameraets lysmåler og selv
> beregner
> mængden af lys, den skal afgi.

De behøver ikke at sidde i flashskoen.
Trådløs fjernstyrring af dedikerede batteri-flash er ganske effektivt og
nemt, som alternativ til små studio-flash anlæg.
Hvis de originale ikke er kraftige nok, kan man benytte Quantum 5D-R flash
som er op til 400W/s.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 29-09-07 14:45

> Tak for en god og grundig beskrivelse.

Velbekomme! Jeg mente det var på sin plads, da Peter åbenbart har fået galt
fat i, at man kan køre på automatikker med studioflash.
Nu kommer så det svære og spændende! At lære at styre lyset og være
opmærksom på alle detajler...
Studiofotografi er nådesløst med at fremstille alle små fejl som store
brølere. Mulighederne for fejl er uendelige
krøllet eller foldet baggrund - enhver fold ses nådesløst.
Modellen, der lige har smidt sin BH for 10 minutter siden, og billedet er
med bare skuldre.
Lyset er bare ikke helt ligger hvor det skal. Det kan se fint ud på
Thumbnails'ene men være forfærdeligt på billedet....
fortegning af proportioner, fordi studioet er for lille, og man kompenserer
med at fotografere med en vidvinkel.
Jeg har set det meste!

Og vigtigst er god kontakt med moellen - hvis sådan en bruges.
Planlægning af en session i detaljer er en meget god ting.

> [8<8<8<]
>
> Det er også generelt 1/250 for Canon DSLR, med få undtagelser på 1/200,
> 1/300 og 1/500 sek

Nåda, hvilke modeller kan 1/300og 1/500 sek?
Så vidt jeg kan se, er det 1/200 for 350D, 400D og 5D og 1/250 for 30D, 40D,
1D Mk II 1Ds, 1Ds Mk II og 1Ds Mk III.
Jeg har ikke fundet info om 1D Mk III

> [...]
> nemt, som alternativ til små studio-flash anlæg.
> Hvis de originale ikke er kraftige nok, kan man benytte Quantum 5D-R flash

jojo, men nu skal vi jo heller ikke forvirre vores ven
Og bruger man flere flash, ved de jo ikke selv, hvor meget de skal skyde
individuelt i forhold til hinanden.
Det er jo et kunstnerisk input, der skal til.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Mogens Hansen

Dato : 29-09-07 14:52

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Velbekomme!

Det er fedt at nogen bruger tiden på en så grundig forklaring

[8<8<8<]
> Nåda, hvilke modeller kan 1/300og 1/500 sek?

1/300: 1D mkIII med original flash
1/500: 1D af samme grund som f.eks. Nikon D70

[8<8<8<]
> Og bruger man flere flash, ved de jo ikke selv, hvor meget de skal skyde
> individuelt i forhold til hinanden.

Det kan man styre ved at dele dem op i forskellige grupper - det er simpelt.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen