Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Kan Canon EOS 20D udnytte CF-kort på 16GB?
Fra : Stephan Henningsen

Dato : 17-09-07 11:12

På hjemmesiden står der "Den accepterer både CF- og CF-II-kort samt kort
med en kapacitet på mere end 2GB.", men ikke hvilken max-kapacitet den
accepterer.

--
Stephan Henningsen.

Fra : Per

Dato : 17-09-07 12:15

"Stephan Henningsen" <test@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> På hjemmesiden står der "Den accepterer både CF- og CF-II-kort samt kort
> med en kapacitet på mere end 2GB.", men ikke hvilken max-kapacitet den
> [...]

Jeg vil tro den har det som 5D. Du kan godt bruge kort på mere end 8GB, men
hvis du formaterer kortet i kameraet, så bliver den formateret til 8GB.

Fra : Stephan Henningsen

Dato : 17-09-07 13:21

Per wrote:
> Jeg vil tro den har det som 5D. Du kan godt bruge kort på mere end 8GB, men
> hvis du formaterer kortet i kameraet, så bliver den formateret til 8GB.

Fjong, så holder jeg mig til 8GB.

Så er spørgsmlet hvilket kort det skal være. Jeg kan se at SanDisk både
har en Ultra II, Extreme III, og minsandten også en Extreme IV.

Er det lutter lagkage, eller er der rent faktisk en mærkbar forøgelse af
hastighed?

--
Stephan Henningsen.

Fra : Jesper Juul

Dato : 17-09-07 13:52

Stephan Henningsen skrev:

> [...]
> har en Ultra II, Extreme III, og minsandten også en Extreme IV.
>
> Er det lutter lagkage, eller er der rent faktisk en mærkbar forøgelse af

Ikke ret meget i kameraet svjh. men det er der når du overfører med
kortlæser til computeren. Tjek evt. www.robgalbraith.com

Jesper

Fra : Reidar Solberg

Dato : 17-09-07 16:10

> Er det lutter lagkage, eller er der rent faktisk en mærkbar forøgelse af
> hastighed?

Ifølge DigitalFoto nr. 13 er Extreme IV betydelig raskere enn
konkurrentene - både i kamera og til PC. Til PC er hastigheten 40MB per
sekund.

mvh Reidar

Fra : Jesper Juul

Dato : 17-09-07 17:18

Reidar Solberg skrev:

> Ifølge DigitalFoto nr. 13 er Extreme IV betydelig raskere enn
> konkurrentene - både i kamera og til PC. Til PC er hastigheten 40MB per
> sekund.
>
> mvh Reidar

Mjaa, i et 20D er forskellen ca. 300 kb/s i både write og readspeed,
mellem det hurtigste Sandisk og et Ultra II kort.

Jesper
Lidt fotos:
http://www.pbase.com/jesper_juul

Fra : Reidar Solberg

Dato : 17-09-07 18:15

> Mjaa, i et 20D er forskellen ca. 300 kb/s i både write og readspeed,
> mellem det hurtigste Sandisk og et Ultra II kort.

Vel - jeg refererer bare hva DigitalFoto skriver - og de påstår å ha testet
dette

Reidar

Fra : Jesper Juul

Dato : 17-09-07 18:28

Reidar Solberg skrev:

> Vel - jeg refererer bare hva DigitalFoto skriver - og de påstår å ha testet
> dette

Og de har testet det på et Canon 20D?

Fra : Kim Andersen

Dato : 18-09-07 08:06

> Og de har testet det på et Canon 20D?

Der står:

"SD-kortene, der alle er på to GB, testede vi med et Nikon D80, mens
CompactFlash-kortene, som alle har en kapacitet på otte GB, blev testet med
et Cannon EOS 5D. Vi optog i raw + jpeg i kontinuerlig optagetilstand og
startede uret i samme sekund, vi trykkede på udløserknappen. Vi stoppede
uret, da kortet var fyldt ..."

De har testet 2 GB SD kort og 8 GB CF kort fra Kingston, Lexar og SanDisk.

/Kim

Fra : Jesper Juul

Dato : 18-09-07 13:11

Kim Andersen skrev:

> [...]
> udløserknappen. Vi stoppede uret, da kortet var fyldt ..."
>
> De har testet 2 GB SD kort og 8 GB CF kort fra Kingston, Lexar og SanDisk.

Tak, ergo kan spørgeren som har et 20D ikke bruge testen til noget som
helst.

Jesper

Fra : Reidar Solberg

Dato : 18-09-07 14:57

> Tak, ergo kan spørgeren som har et 20D ikke bruge testen til noget som
> helst.

Tja, det var vel litt bastant - en viss pekepinn vil vel testen uansett gi.
Det er nok ikke SÅ store forskjeller på de ulike kameramodellene.

Reidar

Fra : Mogens Hansen

Dato : 18-09-07 15:04

"Reidar Solberg" <rei.sol@online.no> wrote in message

[8<8<8<]
> Tja, det var vel litt bastant - en viss pekepinn vil vel testen uansett
> gi. Det er nok ikke SÅ store forskjeller på de ulike kameramodellene.

Der er forskel på 30D og 5D på dette punkt:
Med nyeste firmware kan 30D formatere 12GB kort, det kan 5D ikke. Jeg har
prøvet.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Jesper Juul

Dato : 18-09-07 17:16

Reidar Solberg skrev:

> Tja, det var vel litt bastant - en viss pekepinn vil vel testen uansett gi.

I et 20D som snakken går på?

> Det er nok ikke SÅ store forskjeller på de ulike kameramodellene.

Det er vist ret åbenlyst noget du ikke ved så meget om, tjek evt.

Fra : Reidar Solberg

Dato : 18-09-07 18:30

> Det er vist ret åbenlyst noget du ikke ved så meget om, tjek evt.
> www.robgalbraith.com

Vel - den påstanden må du gjerne ha for meg. Jeg synes ikke det er så
interessant hvem som vet mest.

Jeg har som sagt kun gjengitt en test fra et magasin. Ut fra denne
forholdsvis enkle testen som kun er gjort på to kamera, kan man selvsagt
ikke få helt nøyaktige svar for alle modeller. MEN å si at testen er
ubrukelig for alle andre modeller enn de som var med i testen - ja det synes
jeg er å trekke for bastante slutninger.

At det er målbare forskjeller for de ulike modeller, er nok riktig. Men det
er vel mer av vitenskaplig interesse enn rent praktisk.

Mvh Reidar

Fra : Jesper Juul

Dato : 18-09-07 18:35

Reidar Solberg skrev:

> Vel - den påstanden må du gjerne ha for meg. Jeg synes ikke det er så
> interessant hvem som vet mest.

Sådan er vi jo forskellige, jeg er interesseret i at give spørgeren
relevante svar og det er du åbenbart ikke, fair nok.

> [...]
> ubrukelig for alle andre modeller enn de som var med i testen - ja det synes
> jeg er å trekke for bastante slutninger.

Det er så din mening, men du mener jo heller ikke der er særlig stor
forskel de enkelte modeller imellem, selvom det beviseligt er hamrende
forkert.

> At det er målbare forskjeller for de ulike modeller, er nok riktig. Men det
> er vel mer av vitenskaplig interesse enn rent praktisk.

Nej.

Fra : N/A

Dato : 18-09-07 19:47

Fra : Jesper Juul

Dato : 18-09-07 19:47

Reidar Solberg skrev:
> Vel - det ble spurt følgende: /"Er det lutter lagkage, eller er der rent
> faktisk en mærkbar forøgelse af hastighed?"/
> //
> Til det - viste jeg til en test som ingen steds sier at dette ikke er
> relevant for 20D. Du derimot - påstår at der IKKE KAN BRUKES FOR 20D -
> noe jeg mener er for bastant uten at du presenterer bevis for dette.

Ja for testen er ikke af et 20D

> /
> /
> Selvsagt finnes det sikkert modeller hvor forskjellen er betydelig, men
> jeg tok for gitt at vi snakket om 20D og "tilsvarende" modeller.

Ja det gør vi også, er et 20D en tilsvarende model som 5D?

> Har
> selv testet hastigheret på en del kort på D70, D200 og 20D - og
> forskjellene er ikke dramatiske.

Nej nu må du altså snart stoppe, jeg ved ikke hvor mange gange jeg har
henvist til www.robgalbraith.com, men jeg kan da godt skære det heeelt
ud i pap. Et 20D har en max. skrivehastighed pt. på 5,3 Mb i sekundet og
en læse hastighed på 6 Mb i sekundet
http://robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007-8197, eks. et 200D
skriver med knap 8 Mb og læser med knap 9 Mb
http://robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007-8197 og et D80 er
endnu hurtigere til at skrive til kort, er det mere klart nu?

Så kan vi vist godt blive enige om at en test af kort i et 5D kamera er
fuldstændigt ligegyldigt når man ejer et 20D?

> Men selvsagt - om du kan bevise det motsatte, er jeg den første til
> å beklage mine villedende svar.

Du går bare i gang.

Fra : Reidar Solberg

Dato : 18-09-07 20:23

> Du går bare i gang.

Overhode ikke. Ikke noe av det du sier i ditt svar viser at man IKKE får
øket hastighet på kortet i 20D - hvilket var det spørgeren var på jakt etter

Reidar

Fra : Hans Kruse

Dato : 18-09-07 21:06

> Overhode ikke. Ikke noe av det du sier i ditt svar viser at man IKKE får
> øket hastighet på kortet i 20D - hvilket var det spørgeren var på jakt
> etter

Hvad med at stoppe dette nonsens....
Mvh,
Hans

Fra : Jesper Juul

Dato : 19-09-07 08:18

Reidar Solberg skrev:

> Overhode ikke. Ikke noe av det du sier i ditt svar viser at man IKKE får
> øket hastighet på kortet i 20D - hvilket var det spørgeren var på jakt etter

Du er vist ikke helt rask eller i stand til at læse links, dig om det.

Jesper

Fra : Hans Kruse

Dato : 18-09-07 19:33

"Reidar Solberg" <rei.sol@online.no> wrote in message

> Tja, det var vel litt bastant - en viss pekepinn vil vel testen uansett
> gi. Det er nok ikke SÅ store forskjeller på de ulike kameramodellene.

Jo, det er der.

Du kan som nævnt se her
http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007-7303
at 20D maksimalt kan læse med 5,3MB/sec og skrive 6,1MB/sec
og her http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007-8198
at 5D maksimalt kan læse med 6,8MB/sec og skrive 7,7MB/sec.
Det er da en pæn forskel.

Her ses det at Sandisk IV 8GB kan fås for 1160 kr.
og Transcend 120x 8GB for 939kr.

Man kan så bedømme om de ekstra penge er den marginale performance værd.
Læsning af kort kan ses her
http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007-8462
og her afhænger det af hvilket interface man har.

Mvh,
Hans

Fra : Mogens Hansen

Dato : 17-09-07 19:57

"Reidar Solberg" <rei.sol@online.no> wrote in message

[8<8<8<]
> Ifølge DigitalFoto nr. 13 er Extreme IV betydelig raskere enn
> konkurrentene - både i kamera og til PC. Til PC er hastigheten 40MB per
> sekund.

I et Canon 1D mkII lægger jeg ikke mærke til hastighedsforskel på Ultra II,
Extreme III og Extreme IV.

På helt nye (endnu ikke tilgængelige) kameraer som Nikon D3, Nikon D300 og
Canon 1Ds mkIII burde man få glæde af hastigheden i Extreme IV, så kameraet
kan skrive omkring 35 MB/s

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 18-09-07 19:53

"Stephan Henningsen" <test@hotmail.com> wrote in message
> På hjemmesiden står der "Den accepterer både CF- og CF-II-kort samt kort
> med en kapacitet på mere end 2GB.", men ikke hvilken max-kapacitet den
> accepterer.

Jeg har lige prøvet at formatere et 12GB Sandisk Extreme III kort i en Canon
20D med nyeste firmware version (2.0.3).
Den formaterer det til 8GB - altså som 5D.
Sjovt nok kan 10D formatere det til 12GB.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : rt

Dato : 19-09-07 08:09

> Jeg har lige prøvet at formatere et 12GB Sandisk Extreme III kort i en
> Canon 20D med nyeste firmware version (2.0.3).
> Den formaterer det til 8GB - altså som 5D.
> Sjovt nok kan 10D formatere det til 12GB.

Det er ikke underligt, at 20D's firmware ikke længere opdateres med nu
to efterfølgere, men at 10D kan formatere de store kort er tankevækkende.
Kommer der stadig opdateringer til 5D's firmware?
Godt man ikke har behov for større kort end 8GB

--
De bedste hilsener

/rt