Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
2.0 extender?
Fra : Simon [2610]

Dato : 16-09-07 15:07

Hej,
Jeg har lige været en tur i USA, hvor jeg forinden havde en ide om at jeg
måske kunne få mig en Canon 2.0 Extender (ville have købt den inden, men der
var ikke umiddelbart nogen shops der kunne nå at få den frem til mig), til
brug på et Canon 75-300.
Jeg kunne ikke lige umiddelbart finde en shop med dette, så jeg endte med at
købe en 3.parts 2.0 extender (gav 216USD, så det var ikke så galt). Den
virker sådan set nogenlunde fornuftig - jeg kan bare ikke bruge den med
autofokus, den er ret langsom. Er det generelt for sådanne extendere, eller
ville jeg ved køb af Canons egen kunne bruge autofokus ligeså nemt som hvis
extenderen ikke sad på?
På min nye extender står der "Bower MC7 2X C/AFI Tele-Converter Japan"... er
jeg blevet taget i r.... eller ?

Tak

Mvh.Simon

Fra : Thomas Kjær

Dato : 16-09-07 15:14

On 2007-09-16, Simon [2610] <devnull@linux.org> wrote:
> [...]
> var ikke umiddelbart nogen shops der kunne nå at få den frem til mig), til

Canons 2x Extender kan ikke bruges på et 70-300, så der skal du have fat
på en 3. parts. Grunden til at AF bliver så langsomt er nok at der
bliver lukket meget lidt lys ind i dit kamera, når du spænder en 2x
Extender på din 70-300. Hvis vi går ud fra det er en 70-300/4-5.6 du har
så bliver den til en 140-600/8-11 hvilket gør det ret svært for de
fleste kameraer at fokusere.

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Jan Boegh

Dato : 16-09-07 15:31

Simon [2610] skrev i 46ed38ab$0$25424$edfadb0f@dread11.news.tele.dk
dette:

> [...]
> På min nye extender står der "Bower MC7 2X C/AFI Tele-Converter
> Japan"... er jeg blevet taget i r.... eller ?

Man er vel ikke taget i r.ven, når man selv har bestemt sig for at købe og
har fået, hvad man har bestilt.
Men når det så¨er sagt, er der vist almindelig enighed om at TC'ere altid er
problematiske og at 1,4 * er bedre end 1,7* der så er bedre end 2*.
Jeg kender ikke 'Bower' men det er interessant at den har samme
typebetegnelse som Kenkos tilsvarende, så mon ikke det er den samme. Og er
den det, er det sådan set nok noget af det bedste, du kan få af den slags,
spørgsmålet er så om det er godt nok. Jeg ville i hvert fald være betænkelig
ved at bruge den på andet end faste brændvidder - og slet ikke til en nok
ikke alt for fremragende zoom.
At din AF er langsom skyldes at din extender har ædt et par blændetrin af
din i forvejen ikke alt for lysstærke zoom, så du reelt er nede på F/8,
hvilket ikke giver AF ret meget lys at arbejde med.
Personligt vil jeg hævde (hvis jeg har ret i min antagelse om at din TC
svarer til min Kenke) at den er meget lidt værd på objektiver med en større
blænde end 2.8, og at de helst skal have en lang fast brændvidde.

vh
jan

--
Jan Bøgh (j a n snabela b o e g h punktum net / http://jan.boegh.net )
FZ: "God made three big mistakes. The first mistake was called MAN,

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 16-09-07 15:36

Simon [2610] skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Er det generelt for sådanne extendere

Ja - Extendere stjæler en del lys og en del skarphed.

En 1,4x extender stjæler et blændetrin
En 2x extender stjæler to blændetrin

På dslr i den "billige ende" kan AF ikke fungere med dårligere
lys end f/5.6 (nogle af de bedre Canon kan vist fungere indtil
f/8 ?).

Da dit objektiv er f/5.6 i sig selv - så bliver det til f/11 med
extenderen, og AF vil ikke fungere.

Men det vil fungere OK med manuel fokus.

Der var vist engang nogle tricks med at tape nogle af kontakterne
til, så det fungerede på nogle objektiver, men det har jeg ikke
lige erfaring med.....

> ville jeg ved køb af Canons egen kunne bruge autofokus ligeså

Nej - det er det samme

> er jeg blevet taget i r.... eller ?

Nej - du havde bare ikke læst på lektien først, så du var klar
over ulemperne ved en extender

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Finn Emsby

Dato : 16-09-07 18:46

Hej.

En stor tak til Simon for at du kom frem her med dit problem.
Jeg har lige lært en hel masse nyt, og taget ordentligt ved lære af det.
Samtidig til Jan Vestergård, tak for din behagelige og høflige måde at
besvare Simon på, jeg har lige sparet mig for nogle dumme penge på,
at nogen har lært mig noget, jeg ikke vidste en pind om.

Med venlig hilsen

Finn Emsby

Fra : Simon [2610]

Dato : 16-09-07 16:09

Tak for svarene!
.... så vil jeg underholde mig selv lidt med manuel fokus, men det har vel
også sin charme :)

mvh.Simon

Fra : Pico

Dato : 16-09-07 23:12

Simon [2610] wrote:
> Tak for svarene!
> ... så vil jeg underholde mig selv lidt med manuel fokus, men det har
> vel også sin charme :)

Det er meget svært med så lille en blænde
--
MVH
Pico