Tørfoder online.
Fra : B & O

Dato : 05-10-07 17:00

Hej Gruppe.

Jeg har ledt lidt på nettet efter tørfoder til misserne.
De skal jo have det bedste, så det gør ikke noget hvis der ind i mellem er
et godt tilbud.
Er der nogen som kender til indkøb på nettet?
Jeg er stødt på et mærke som hedder Arion! Er det mon på højde med de andre
gode mærker?

MVH
B&O

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 05-10-07 17:22

"B & O" <ofh@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er der nogen som kender til indkøb på nettet?
> Jeg er stødt på et mærke som hedder Arion! Er det mon på højde med de

Prøv www.zooplus.de og søg ude til venstre efter kattefoder.
Jeg køber både hunde- og kattefoder samt kattegrus der, og det er billigere
end her i DK.
Hvis man køber for over et vist beløb (husker ikke lige hvilket), sender de
varerne fragtfrit, så måske du kan købe ind sammen med andre katteejere, det
gør jeg.

De har også en engelsksproget side www.zooplus.com - men der er varerne lidt
dyrere.

Venlig hilsen, Anelise

PS: jeg kender ikke det foder, du nævner, jeg bruger selv Orijen, både til
mine hunde og katte.

Fra : Bjarne

Dato : 05-10-07 19:03

A. S. Nielsen skrev:

> [...]
> varerne fragtfrit, så måske du kan købe ind sammen med andre katteejere, det

Jeg har aldrig oplevet at få varerne fragtfrit, heller ikke ved køb for
flere hundrede €.
Men fragten er billig og leveringen rimeligt hurtig og priserne fornuftige.

Man kan købe en kombination af 3 forskellige typer Happy Cat i 4
kg-sække. Det er afprøvet på 11 forskellige katte med succes, men nu
bruger vi mest Royal Canins perserblanding af hensyn til Ottos
blæresten-problemer.

Kattegrus køber jeg helst i 40-liters sække i Bilka.

Bjarne

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 05-10-07 18:37

> [...]
> Er der nogen som kender til indkøb på nettet?
> Jeg er stødt på et mærke som hedder Arion! Er det mon på højde med de

Prøv www.zooplus.de - der køber jeg både hunde- og kattefoder samt
kattegrus.
Hvis man køber over et vist beløb, sendes varerne fragtfrit, så jeg køber
gerne ind sammen med min veninde.
De har også en engelsksproget side www.zooplus.com men der er varerne lidt
dyrere.

Jeg kender ikke det foder, du nævner, jeg bruger Orijen både til mine hunde
og katte.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : Gainsbourg

Dato : 05-10-07 23:20

Jeg kender ikke det foder du nævner.

Jeg kan anbefale Olivers, som et et virkelig godt foder, i samme
kvalitetsklasse som Royal Canin, PD og Hills og som både jeg selv og mange
andre opdrættere bruger. Levering er gratis når man køber for 200 kr eller
mere.

http://www.olivers.dk/

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Tove Krieger

Dato : 06-10-07 08:41

> [...]
> mellem er et godt tilbud.
> Er der nogen som kender til indkøb på nettet?
> Jeg er stødt på et mærke som hedder Arion! Er det mon på højde

Jeg bruger også Olivers. Dejligt foder og Mini er meget glad for
det. 15 kg. koster 509,- kr. og det bliver leveret til din dør
gratis. Du har lov til at lade misserne prøve det, og hvis de ikke
(mod forventning) kan li' det, så ringer du bare til Olivers og så
bliver resten af posen hentet uden beregning, og du får dine penge
tilbage. Det kan man vist kalde service.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Bjarne

Dato : 06-10-07 18:11

Tove Krieger skrev:

> [...]
> kan li' det, så ringer du bare til Olivers og så bliver resten af posen
> hentet uden beregning, og du får dine penge tilbage. Det kan man vist

Det er ca. samme prisniveau (+/-) som en del af Royal Canin
blandingerne, men noget dyrere end f.eks. Happy Cat eller Smilla, som
misserne også er glade for.

At finde foder, som kattene er glade for, er ikke så svært, men hvor
finder man seriøst ud af, hvad der er sundest for kattene?

At det gør en forskel så vi dengang, da vi holdt helt op med at købe
billigt kattemad og dåsemad i Merko. Alene forskellen i kattebakkerne er
det værd.

Bjarne

Fra : Tove Krieger

Dato : 06-10-07 18:31

"Bjarne" <netmolotow@varmpost.com> skrev i en meddelelse

> Det er ca. samme prisniveau (+/-) som en del af Royal Canin
> blandingerne, men noget dyrere end f.eks. Happy Cat eller Smilla,
> som misserne også er glade for.

Det er altså også noget af en jungle med alle de forskellige mærker.

> At finde foder, som kattene er glade for, er ikke så svært, men
> hvor finder man seriøst ud af, hvad der er sundest for kattene?

Så skal man nok lige have lidt uddannelse i at forstå en
varedeklaration, for de er godt nok ret videnskabelige. Jeg gik
delvis efter "de gode ting" så som Omega3 og 6 fiskeolie,
forskellige vitaminer o.s.v. som er rigtig godt for både katte og
mennesker. Ellers skal man vel bare sortere alle fyldstofferne fra,
det er jo mange gange det der gør et foder underlødigt. Og så må det
heller ikke være for mineralholdigt, jeg tænker på faren for
struvitsten.

> At det gør en forskel så vi dengang, da vi holdt helt op med at
> købe billigt kattemad og dåsemad i Merko. Alene forskellen i
> kattebakkerne er det værd.

Uha ja Bjarne. Jeg kan gyse ved tanken om at jeg også har fodret med
Whiskas og lignende, som jo slet ikke lever op til standarden synes
jeg.

Min Mini får kun tørfoder nu, og det er også det hun bedst kan li'.
Nå ja - så har hun altså fået lidt rejer idag, men det er også
hendes 7 års fødselsdag, der skal jo være forskel på hverdag og
fest, men jeg vil lige tilføje at hun kun spiste halvdelen af
rejerne for derefter at stå på hovedet i skålen med Olivers. *GGG*

Fra : Bettina Hansen

Dato : 08-10-07 09:48

Tove Krieger wrote:
> [...]
> fødselsdag, der skal jo være forskel på hverdag og fest, men jeg vil
> lige tilføje at hun kun spiste halvdelen af rejerne for derefter at stå

I den alder bør hun have et godt senior foder. Min dyrelæge mente at
Olivers var et noget "useriøst" foder i og med at deres
slanke/light-foder og seniorfoder er et og samme produkt. Ældre katte
har ikke samme behov som yngre katte der skal tabe sig.

Derudover er det faktisk en god idé at sørge for at katten vil spise
andet end tørfoder - specielt når den når op i alderen. Det kan nemlig
hurtigt blive et problem at ældre katte drikker for lidt/får for lidt
væske. Så er det rart at kunne få noget væske i dem ved at gå over til
dåsemad i en periode. Du kan sagtens få dåsemad i en god kvalitet.

Mvh Bettina, som lige har mistet Philips på 17½ år, der de sidste år led
af fordøjelsesproblemer - primært fordi han drak for lidt og stort set
ikke ville spise andet end tørfoder, så jeg taler desværre af bitter
erfaring.

Fra : Ukendt

Dato : 08-10-07 19:03

"Bettina Hansen" <beh@chin.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> af fordøjelsesproblemer - primært fordi han drak for lidt og stort set
> ikke ville spise andet end tørfoder, så jeg taler desværre af bitter

Hej til Tove
Tillykke til Mini

Og til Bettina
Ja det er smart at vænne dem til forskelligt fodder. I en tidlig alder.
Jeg var selv på den med min kat Boris.

Han fik dårlige nyrer, Dyrlægen sagde at det ikke var et problem.
Han skulle kun på det rigtige fodder. De kende flere der levede fint på den
slags kost.

Det var så et stort problem, for han ville kun spise sit normale fodder og
sejfillet, og tun . Det er ikke så smart med så proteinholdig mad når
nyrene skal renses ud.

Og jeg købte mig fattig i fodder, som han ikke ville have

Det kostede en anden dyrlæge. Ja her var jeg lidt stejl,
For jeg ringede pænt og spurte til deres fodder, og forelagde mit problem,
med en kat der ikke vil spise. Osv.
Svaret var at de ikke havde andet, for de havde kun det bedste. Æv for et
svar.

Min egen Dyrlæge havde fundet et sted, hvor de førte noget andet nyrerigtigt
mad til ham så det blev også prøvet.

Nå det endte med at jeg fik ham aflivet. Og det var den rigtige beslutning.

Klog af skade, så bliver mine 2 katte vejet 1 gang om ugen. Skrevet ned.
HeHe det har jeg fået på puklen for før.

Og fodret med 3 forskellig slags tørfodder.
Natures best fra Hills
maien coon 31 fra roail canin
cat adult fra olivers

Så får de 1/2 dåse skod vådfodder til deling enten Pussi eller Lux fra Aldi.

Ca 1 gang om ugen får de sejfilet fra Aldi.

Nåe ja og så regnorme fra haven og hvad de ellers fanger.
Lige nu er det mest vandnymfer/guldsmede. Hehe.

Men jeg vil ikke prøve igen at have en kat, der er ved at dø af sult, og kun
vil spise noget han ikke kan tåle.

Mvh Allan

Fra : Tove Krieger

Dato : 08-10-07 19:25

"Allan G" <allan_roskilde.fjern.hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hej til Tove
> Tillykke til Mini

Hej Allan.

Jeg skal hilse fra Mini og sige tak

> Klog af skade, så bliver mine 2 katte vejet 1 gang om ugen.
> Skrevet ned. HeHe det har jeg fået på puklen for før.

En rigtig god ide synes jeg.

> Ca 1 gang om ugen får de sejfilet fra Aldi.

Det vil jeg da prøve at købe til Mini som et supplement mere i
stedet for dåsemad.

> Nåe ja og så regnorme fra haven og hvad de ellers fanger.
> Lige nu er det mest vandnymfer/guldsmede. Hehe.

Jeg glemte at skrive, at Mini også selv supplerer sin kost. For
tiden er det mus, og der er ikke en stump tilbage af musen når hun
er færdig.

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 06-10-07 18:35

> [...]
> det, så ringer du bare til Olivers og så bliver resten af posen hentet
> uden beregning, og du får dine penge tilbage. Det kan man vist kalde

Jeg har vendt deklarationen med min dyrlæge, som mener at den er fin til
kastrater også, med mindre der er problemer med urinvejene..
så jeg bliver på Olivers ind til videre.
Jeg køber via en opdrætter, og få sådan en 15 kg. sæk til 350 kr, det er
billigt synes jeg. og kattene er meget glade for det, næsten FOR glade..GG..

Mvh. Marie

Fra : Bettina Hansen

Dato : 08-10-07 09:57

Torben og Marie-louise Ager wrote:
> [...]
> billigt synes jeg. og kattene er meget glade for det, næsten FOR glade..GG..

Jeg har også prøvet Olivers engang. Dengang påstod de at foderet var
egnet kastrater med problemer med urinvejene. Faktisk påstod de at det
var særligt velegnet og forebyggende pga. indholdet af tranebær. Jeg kan
se at de siden da har ændret teksten lidt og nu faktisk også skriver:
"Kastrerede hankatte bør som udgangspunkt bruge en særlig diæt fra
dyrlægen.".

Jeg fandt da også ud af på den hårde (og dyre) måde at det *ikke* var
egnet og da slet ikke forebyggende :(

Jeg snakkede med vores dyrelæge om det og hun sagde at der var to ting
som hun umiddelbart kunne se var "galt":
- dels at de påstod at det kunne forhindre urinvejsrelaterede sygdomme
hvilket vi jo tydeligvis kunne se at det ikke gjorde.
- dels at deres senior og "light" produkt er et og samme produkt. Ældre
katte har ikke de samme behov som yngre katte der skal tabe sig, så det
mente hun var noget useriøst.

Nu har vi imidlertid lige mistet vores 17½ år gamle hankat, som var ham
der havde tendens til at danne sten i urinvejene. Vores to raggier har
aldrig haft disse problemer, så nu overvejer jeg om vi skal finde et
andet foder - mest fordi det er besværligt at skulle hente kattemad hos
dyrelægen. Jeg har dog en storkundeaftale hos dyrelægen og har lige købt
6 sække, så der går noget endnu før jeg evt. skal finde et andet mærke.

Det bliver formodentlig Royal Canin jeg skifter til når/hvis jeg
skifter. Deres "Indoor Long Hair" virker som et godt produkt til et par
sofaløver der ikke har helt så meget krudt i bagen mere ;)

Mvh Bettina

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 08-10-07 10:17

> [...]
> dyrlægen.".
>
> Jeg fandt da også ud af på den hårde (og dyre) måde at det *ikke* var

Jeg tror ikke at Olivers er hverken bedre eller værre end de øvrige
kvalitetsfodermærker, jeg har for nylig stået på hovedet i diverese
deklarationer for at finde noget alternativt, som ikke lige var decideret
specialkost for "urinvejs-katte", men ærligt talt, så var der ikke noget der
sprang mig i øjnene som skulle være bedre.
Så med mindre jeg beslutter mig for at gå over til noget specialkost, så
bliver jeg på Olivers.

mht. magnesium, fosfat og taurin, så var der flere af de gode dyre mærker,
som lå højere i disse tal end Olivers, incl. flere af RC`s mærker.
Generelt synes jeg at mange af deres utallige mange typer foder, ligner
hinanden utroligt meget i indhold, det er små bitte marginaler der adskiller
dem fra hinanden.
Tranebær er forebyggende, ikke helbredende. Men derfor kan der da alligevel
opstå problemer alligevel.
Jeg har feks. rigtig gode erfaringer med min tæve, som har lidt meget af
urinvejsproblemer, men har ikke haft bøvl siden hun begyndte at få fast
tilskud af tranebær. et tilfælde måske, men jeg tror at det er årsagen.
Jeg tager også kosttilskud og spiser sundt dagligt, men det er heller ingen
garanti for at jeg ikke bliver syg en dag.

> [...]
> - dels at deres senior og "light" produkt er et og samme produkt. Ældre
> katte har ikke de samme behov som yngre katte der skal tabe sig, så det

Der kan vi kun være rørene enige, der er stor forskel på at skulle tabe sig,
og på at være aldrene.

> Nu har vi imidlertid lige mistet vores 17½ år gamle hankat, som var ham
> der havde tendens til at danne sten i urinvejene.

Det var da også en flot alder!

> [...]
> dyrelægen. Jeg har dog en storkundeaftale hos dyrelægen og har lige købt 6
> sække, så der går noget endnu før jeg evt. skal finde et andet mærke

God fornøjelse!, jeg synes det er en stor jungle at hitte rundt i krogene
på!.

Mvh. Marie

Fra : Tove Krieger

Dato : 08-10-07 14:01

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk>
skrev i en meddelelse

> [...]
> talt, så var der ikke noget der sprang mig i øjnene som skulle
> være bedre. Så med mindre jeg beslutter mig for at gå over til

Jeg har da heller ikke i sinde overhovedet at gå bort fra Olivers.
Mini er godt nok lige blevet 7 år, men en ældre kat vil jeg absolut
ikke kalde hende. Hun er heller ikke for tyk, så diætfoder skal hun
ikke have, og hun drikker fuldkommen normalt. Jeg har en skål vand i
køkkenet og en i kattegården plus at hun også drikker af
havebassinet hver dag, så jeg er ikke bange for, at hun får for lidt
at drikke. Det er adult foder hun får, så jeg tror nok at jeg vil
vente et par år endnu med seniorfoderet.

Vores dyrlæge siger god for Olivers som værende et virkeligt godt
produkt, det er der så mange andre dyrlæger der ikke gør, de vil
selvfølgelig hellere sælge deres eget foder, hvilket man måske ikke
kan fortænke dem i. De vil jo også gerne tjene på deres produkter.

Mini bryder sig ikke om dåsemad selvom jeg har købt både Whiskas og
Pussi, hun snuser lige til det og går fra skålen. Selv Sheba som
koster ½ bondegård vil hun ikke have. Jeg kan lokke hende med lidt
okse-hakkekød, rå svinelever og kylling lejlighedsvis, men hun
foretrækker sit tørfoder.

Min datters lille hunkat nåede at blive 19 år, hun fik også mest
tørfoder, men fik til sidst hjerteproblemer og det skyldtes ikke
kosten.

Fra : Bettina Hansen

Dato : 08-10-07 14:48

Tove Krieger wrote:
> [...]
> så jeg er ikke bange for, at hun får for lidt at drikke. Det er adult
> foder hun får, så jeg tror nok at jeg vil vente et par år endnu med

Nej en 7 år gammel kat er ikke en ældre kat og vil forhåbentlig drikke
normalt. Men det er altså en god idé at være lidt forudseende inden
problemerne opstår.
Nyresvigt er en meget almindelig gammel-katte-sygdom og når først
nyrerne begynder at svigte er skaden jo sket. Derfor bør man sætte ind
med senior kost som er lidt mere skånsomt for nyrerne *inden* det bliver
et problem.
Og mange ældre katte har problemer med at drikke tilstrækkeligt hvis de
kun får tørkost. Derfor er det en god idé at sørge for at katten ikke
bliver kræsen og kun vil æde tørkost inden det bliver et problem. Om 7
år når din kat er en ældre kat og ikke vil drikke er det for sent at
komme i tanke om at det ville være rart hvis hun ville æde noget
dåsemad. Men det er måske allerede for sent nu.

> [...]
> selvfølgelig hellere sælge deres eget foder, hvilket man måske ikke kan
> fortænke dem i. De vil jo også gerne tjene på deres produkter.

Min dyrelæge kom med to meget saglige begrundelser for hvorfor hun mente
Olivers var useriøst. Nemlig at de skrev at foderet forhindrer
urinvejsproblemer (hvilket det ikke gør) og at deres light- og
seniorfoder er det samme til trods for at ældre katte og overvægtige
katte har helt forskellige behov.

Det er i øvrigt min dyrelæge der foreslog at jeg kunne overveje et andet
foder til de to katte jeg har tilbage, nu hvor urinvejsproblemer ikke
længere er inde i billedet. Så man kan vel næppe påstå at hun forsøger
at pådutte folk noget dyrt foder som de ikke har behov for og derfor
nedgør andre produkter ;)

> [...]
> ½ bondegård vil hun ikke have. Jeg kan lokke hende med lidt
> okse-hakkekød, rå svinelever og kylling lejlighedsvis, men hun

Nu vil jeg så ikke mene at du kan sammenligne et godt tørfoder med noget
dårligt dåsemad. Det er også meget muligt at det er for sent at vænne
din kat til andet end tørkost når hun er 7 år, hvis hun primært har fået
tørfoder indtil nu. Men det er nu en god idé at prøve nu for det bliver
bestemt ikke nemmere med alderen.

Ligesom med tandbørstning bør man vænne dem til det fra de er små.
Killinger er ikke kræsne ;)

> Min datters lille hunkat nåede at blive 19 år, hun fik også mest
> tørfoder, men fik til sidst hjerteproblemer og det skyldtes ikke kosten.

Man kan jo være heldig. Det er ikke alle katte som dør af nyresvigt
eller ikke drikker tilstrækkeligt. Men *mange* gør. Man kan også blive
100 år selvom man ryger 40 cigaretter om dagen. Statistikken viser bare
at det er de færreste der bliver det. Den viser også at rigtig mange
katte får problemer med nyrerne og ikke drikker tilstrækkeligt når de
når op i alderen. Så det er altså en god idé at tænke lidt fremad...

Mvh Bettina

Fra : Tove Krieger

Dato : 08-10-07 15:36

> [...]
> drikke er det for sent at komme i tanke om at det ville være rart
> hvis hun ville æde noget dåsemad. Men det er måske allerede for

Mini har ikke udelukkende fået tørkost indtil nu. Det er ca. 1½ år
siden jeg gik over til Olivers, ellers fik hun hovedsageligt dåsemad
d.v.s. Whiskas o.l., ikke det billige man ellers kan købe. Vi havde
indtil september sidste også en kastreret hankat, som desværre fik
sukkersyge, han var 10 år og han fik også Olivers suppleret med
dåsemad. Vi gik så over til specialfoder til ham, men var han var
desværre ikke til at redde.

> [...]
> light- og seniorfoder er det samme til trods for at ældre katte
> og overvægtige katte har helt forskellige behov.

Det er min erfaring, når man læser i både hunde- og kattegruppen, at
der er lige så mange meninger som der er dyrlæger om forskellige
problemer. Nogle katte er disponeret lige som vi mennesker for
forskellige sygdomme, og det er meget svært at spå om fremtiden.
Olivers skriver jo også at de tilråder

Jeg har haft katte i 25 år, bl.a. havde jeg en kastreret hankat med
akut nyresvigt som 12årig, så jeg har skam prøvet det, og det er
forfærdeligt. Han fik tørfoder om morgenen og vådfoder om aftenen,
og drak det han skulle, og alligevel kom problemerne som lyn fra en
klar himmel. De skriver jo også hos Olivers, at man som udgangspunkt
skal give kastrerede hankatte foder fra dyrlægen, det er da ikke
vildledende. Der er jo heller ikke en garanti for at ens kat ikke
bliver syg, selvom den får foder fra dyrlægen.

> [...]
> næppe påstå at hun forsøger at pådutte folk noget dyrt foder som
> de ikke har behov for og derfor nedgør andre produkter ;)

Også hunkatte kan få problemer med urinvejene, de kommer bare
hurtigere over det, fordi stenene ikke i samme grad kiler sig fast
som på hankatte.

Jeg er absolut ikke i tvivl om, at du mener det godt, og at du gør
alt for dine katte for at de ikke skal blive syge. Jeg mener bare,
at så længe man sørger for at katten drikker det den skal (og det
har jeg belært af erfaringen styr på), så kan det ikke gå helt galt.
Vore katte kan alle blive syge, uanset hvor godt vi passer på dem,
og hvilket foder de får. Hun er meget glad for det specielle
kattemælk, så det kan jeg evt. supplere med hvis jeg opdager at hun
ikke drikker nok vand.

-

Fra : Tove Krieger

Dato : 08-10-07 15:48

(Der smuttede desværre noget sidst i dette afsnit - sorry)

Fra : Bettina Hansen

Dato : 09-10-07 13:28

Tove Krieger wrote:
> Desuden skriver de at
> et balanceret mineralniveau forhindrer dannelse af sten, ikke at det
> specifikt er *Olivers* foder der forhindrer det, det gælder jo nok
> alle fodertyper.

Når jeg læser i en produktbeskrivelse at "Balanceret magnesium niveau
forhindrer urinvejsrelateret sygdomme", så kan jeg godt gå ud fra at
produktet har et "balanceret magnesium niveau" og dermed "forhindrer
urinvejsrelateret sygdomme".

Der er jo netop tale om en beskrivelse af et specifikt produkt - dermed
må man også gå ud fra at produkter er som beskrevet - alt andet giver da
ingen mening...

Hvis det blot er ment som en generel oplysning om at et "balanceret
magnesium niveau forhindrer urinvejsrelateret sygdomme" og ikke er en
oplysning om hvordan magnesium niveauet i det specifikke produkt er, så
vil jeg da klart mene at de overtræder loven.

Mvh Bettina

Fra : Tove Krieger

Dato : 09-10-07 13:53

> [...]
> sygdomme" og ikke er en oplysning om hvordan magnesium niveauet i
> det specifikke produkt er, så vil jeg da klart mene at de

Jeg tror ikke, at vi kan blive enige om, hvad der er lødigt eller
mindre lødigt, eller hvornår man kan betegne en kat som "senior", så
skal vi ikke lade det blive ved det.

Fra : Bettina Hansen

Dato : 09-10-07 13:16

Tove Krieger wrote:
> Mini har ikke udelukkende fået tørkost indtil nu. Det er ca. 1½ år siden
> jeg gik over til Olivers, ellers fik hun hovedsageligt dåsemad d.v.s.
> Whiskas o.l., ikke det billige man ellers kan købe.

Whiskas er altså ikke et kvalitetsfoder uanset at det måske ikke er det
billigste du kan finde ;)

> Det er min erfaring, når man læser i både hunde- og kattegruppen, at der
> er lige så mange meninger som der er dyrlæger om forskellige problemer.

Jeg tvivler meget på at du kan finde en dyrelæge som mener at det er
optimalt at fodre en seniorkat med samme foder som en overvægtig kat.

> [...]
> forfærdeligt. Han fik tørfoder om morgenen og vådfoder om aftenen, og
> drak det han skulle, og alligevel kom problemerne som lyn fra en klar

Men fik han seniorkost fra han var 7-8 år gammel? Det er jo det der er
vigtigt - at skåne nyrerne inden de begynder at svigte for så er det
nemlig ofte for sent, så går det nemlig ofte meget stærkt :(

> De skriver jo også hos Olivers, at man som udgangspunkt skal
> give kastrerede hankatte foder fra dyrlægen, det er da ikke vildledende.

Det skriver de nu, men det var bestemt ikke hvad de skrev dengang (for
ca. 4 år siden). Dengang var der ingen grænser for hvor godt og
forebyggende deres foder var - også til kastrater med tendens til
urinvejsproblemer.

Jeg sendte dem en mail efterfølgende og fortalte om min kats sygdom. De
svarede aldrig og ændrede heller ikke teksten på hjemmesiden på det
tidspunkt. Havde de bare skrevet at de var kede af at høre at min kat
var blevet syg og at de håbede at den havde det godt igen, ville jeg nok
være mere positivt stemt. De burde også have givet mig pengene tilbage
og de burde have ændret teksten *straks*, men det gjorde de desværre
ikke :(

I og med at teksten senere er blevet ændret, så har der jo desværre nok
været andre katte som er blevet syge - nogle af dem hvis ejere har været
mere ihærdige og påtrængende end jeg (af forskellige årsager) magtede at
være på det tidspunkt...

> Der er jo heller ikke en garanti for at ens kat ikke bliver syg, selvom
> den får foder fra dyrlægen.

Nej - det forsøger dyrelægen forhåbentlig heller ikke at bilde dig ind.

> Også hunkatte kan få problemer med urinvejene, de kommer bare hurtigere
> over det, fordi stenene ikke i samme grad kiler sig fast som på hankatte.

Det ved jeg godt. Jeg har i øvrigt både en hunkat og en hankat tilbage.
Men så længe ingen af dem har haft problemer med urinvejene er der jo
ingen grund til at tro at de skulle være særligt disponeret for sådanne
problemer og dermed ingen grund til at give dem en særlig skånsom kost...

> [...]
> de får. Hun er meget glad for det specielle kattemælk, så det kan jeg
> evt. supplere med hvis jeg opdager at hun ikke drikker nok vand.

Jeg vil nu stadig mene at en kat skal over på seniorkost når den når 7-8
års alderen. Væske er en god ting, men et godt foder er altså også
vigtigt - og til en kat i den alder er det altså et godt seniorfoder
(ikke bare et slankefoder).

Mvh Bettina

Fra : Bettina Hansen

Dato : 08-10-07 15:03

> [...]
> sprang mig i øjnene som skulle være bedre.
> Så med mindre jeg beslutter mig for at gå over til noget specialkost, så

Jeg tror såmænd også at det er et udemærket foder til en "almindelig" kat.

> [...]
> hinanden utroligt meget i indhold, det er små bitte marginaler der adskiller

Ja - jeg må også indrømme at jeg synes at RC er lidt af en jungle fordi
de har så mange forskellige typer. Men forskellen er jo ikke så stor,
katte er jo katte og har grundlæggende de samme behov. Men et langhåret,
halvdovent kræ har trods alt lidt anderledes behov en en korthåret
turbomis ;) Så derfor synes jeg at det er udemærket med en granulering
også indenfor "alminelige" katte. Det almindelige har trods alt vide
rammer ;)

> Tranebær er forebyggende, ikke helbredende. Men derfor kan der da alligevel
> opstå problemer alligevel.

Nej - problemet opstår udelukkende når de lover noget de ikke kan holde.
F.eks. at foderet forhindrer urinvejsrelaterede sygdomme. Men de har
også modereret deres tekster meget, selvom jeg stadig ikke synes at de
er voldsomt gode. Hvis du kigger på seniorfoderet står der f.eks. stadig
at det "forhindrer urinvejsrelaterede sygdomme" og det er trods alt at
love mere end man kan holde.

> God fornøjelse!, jeg synes det er en stor jungle at hitte rundt i krogene
> på!.

Joh tak :) Jeg regner med at tage dyrelægen med på råd. Har selv
studeret chinchillaens ernæringsbehov og diverse varedeklarationer for
chinchillafoder (der er heldigvis ikke så mange forskellige slags at
vælge imellem) og jeg orker ikke at skulle starte forfra med kattemad -
det må der være andre der ved noget om ;)

Mvh Bettina

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 08-10-07 16:06

> [...]
> turbomis ;) Så derfor synes jeg at det er udemærket med en granulering
> også indenfor "alminelige" katte. Det almindelige har trods alt vide

Netop med RC, stod jeg for en lille måneds tid siden foran en hel væg til
væg reol med RC, i en dyrehandel, jeg stod i 40 minutter og studerede
deklarationer!, sammenlignede hvad der kunne være aktuelt for mine, indoor,
hairball control, longhair, maine coone (jeg har jo store katte) m.m. flere
af dem havde værdier for magn. fosf. højrere end hvad de får nu, det skal de
ikke have.
og da jeg stod der og prøvede at se "lyset", kunne jeg bare ikke finde
kontakten.. ((-;
Jeg synes de er meget vildledende, selv ekspedienterne kan ikke finde rundt
i det når man går i dybden.
så der er jeg stået at.

Mvh. Marie

Fra : C.H

Dato : 06-10-07 08:57

> [...]
> Er der nogen som kender til indkøb på nettet?
> Jeg er stødt på et mærke som hedder Arion! Er det mon på højde med de

Jeg kan melde mig under fanen af folk, der bruger Olivers - et rigtig godt
produkt, også til kastrater.
Forholdsvis billigt (kan man finde en Olivers-pusher bliver det RIGTIG
billigt) og kattene er glade for smagen.
Så det vil jeg klart anbefale dig...

CH

Fra : Coppi

Dato : 07-10-07 14:35

Hej gruppe.

Jeg vil da gerne melde mig som Olivers pusher, var det sådan det hed.

Køber selv hundefoder der og når misserne har spist det sidste de har af et
andet mærke slår vi også over på Olivers der.

Jeg kan ikke love hvad prisen bliver, men jeg køber altid mindst 4 sække til
vufferne af gangen, så jeg får rabat. Og I får selvfølgelig varen til den
pris jeg betaler.

I skal selv afhente her hos mig og der skal betales kontant ved afhentning
( det lyder måske lidt strikt, men sådan er det ).

I øvrigt kan jeg tilføje, at Coppi ( Rotweiler 10 år ) på 2 måneder har
fået den flotteste blankeste pels han nogensinde har haft, har altid været
mat og strid i pelsen. Så et eller andet godt må der være i foderet. Han får
senior.

Coppi

Fra : Coppi

Dato : 07-10-07 17:35

Jeg må hellere lige tilføje at jeg bor ca. 30 km syd for Aalborg

Fra : Tove Krieger

Dato : 07-10-07 20:32

Jeg kan love, at du heller ikke vil blive skuffet m.h.t.
kattefoderet. Min Lille hunkat har den flotteste skinnende pels man
kan tænke sig, hun er en tortie, så der er et pragtfuld "spil" i
pelsen med de dejlige farver hun har.

Jeg kender flere der har både hunde og katte, hvor de fodrer alle
dyrene med Olivers, og deres pelse er også meget flotte og
skinnende.