Vores Kat er blevet ondskabsfuld
Fra : Jesper Laursen

Dato : 03-10-07 15:12

Hej !

Vi har en hankat ( ikke kastreret )som vi har haft i 3 år nu
han har været den dejligste kat man kunne forstille sig.

Men nu er han begyndt at angribe os og vores gæster
fuldstændig umotiveret, han bider,hvæser og river
i os.

Vi kan sidde og kæle med ham, pludselig går ham amok,
han kan komme løbende og så hoppe op af os, og bide
os i hånden eller lign.

Hvad kan udløse denne adfærd ? der er ikke sket forandringer i hjemmet, alt
er som han er vandt til.

Hilsen Jesper laursen

Fra : Tove Krieger

Dato : 03-10-07 15:44

"Jesper Laursen" <none@all.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> os i hånden eller lign.
>
> Hvad kan udløse denne adfærd ? der er ikke sket forandringer i

Det lyder da ikke så godt. Tag en snak med dyrlægen, evt. i
telefonen hvad I kan gøre og om evt. kastration vil hjælpe.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Tinka Vera

Dato : 03-10-07 15:51

> [...]
> os i hånden eller lign.
>
> Hvad kan udløse denne adfærd ? der er ikke sket forandringer i hjemmet, alt

Jeg vil mene at den aggressive adfærd kan skyldes, at katten er fertil.
Er han tilmed indekat, så er det næsten mærkeligt, at han ikke er blevet
agressiv noget før.
Smerter kan også være årsag til agressiv adfærd, så afsted til dyrlæge
og få ham undersøgt - og kastreret.

Med venlig hilsen
Tinka Vera
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Majbritt Hågensen

Dato : 03-10-07 17:57

Hej

Helt enig med Tinka Vera......

Hilsen Majbritt

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 03-10-07 18:13

Tinka Vera <tinkaverKATTE@BAKKEmail.stofanet.dk> writes:

> Jeg vil mene at den aggressive adfærd kan skyldes, at katten er fertil.

De har haft katten i tre år, altså må den være mindst tre år gammel.
Så den er blevet kønsmoden for længst. Den ændrer vel ikke pludselig
adfærd af den grund, efter at have været kønsmoden flere år?

Men alligevel vil jeg også anbefale en tur til Doktor Dyr. Det kan
være at katten har ondt et eller andet sted. Den kan jo ikke bare sige
det.

Mvh Trine

--
Overnatning for op til fire personer i egen lejlighed. Hunde er velkomne.
Butik med kurve, frostsikre stentøjsfigurer, brugskunst og meget mere.

Fra : Gainsbourg

Dato : 04-10-07 00:40

> De har haft katten i tre år, altså må den være mindst tre år gammel.
> Så den er blevet kønsmoden for længst. Den ændrer vel ikke pludselig
> adfærd af den grund, efter at have været kønsmoden flere år?

Jo, det kan den sagtens. De opdrættere som bor i lejlighed og har egen
avlshan når typisk at lave killinger på deres han et år eller to, hvis de er
heldige, indtil den begynder at strinte og udvise territorial adfærd og må
pensioneres som avlskat.

Mange huskatte begynder dog allerede ved 7-8 mdrs alderen og går fra at være
kælne killinger til at være strintende, dominerende macho dyr. Derfor er den
en god ide at kastrere sin kat når den er mellem 16 uger og 26 uger gammel,
så er man sikker på at den forbliver en harmonisk og kælen kat der kan bo
indenfor med sin familie.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Gainsbourg

Dato : 04-10-07 00:33

Nej, jeres kat er ikke blevet ondskabsfuld - det er en helt normal adfærd
for en fertil hankat, I har bare været heldige at det først er sket nu og at
han ikke strinter. Han kunne være begyndt allerede for 2 år siden at spraye
hele hjemmet i 40 cm højde med super stinker på dagligt basis. For nogle
katte kommer det tidligt og voldsomt, for andre mildere og lidt senere - og
jeres kat hører så til den sidste gruppe.

Se at få hankastreret inden han begynder at strinte også. Der er ingen
verdens grund til at have en fertil hankat til kæl - det er kun et
nødvendigt onde i forbindelse med avl. Få ham kastreret, vaccineret,
øremærket og grundigt undersøgt for at sikre jer, at han ikke har ondt eller
er syg og det er dér der udløser adfærden.

Med venlig hilsen
Gainsbourg