Er Børge en pige ?
Fra : Dopedog

Dato : 02-10-07 19:33

Hej igen.

Da jeg købte Børge, der fik jeg at vide at det ihvertfald var en hankat. Jeg
dobbelttjekkede idag for at være helt sikker (har ikke kunnet før, eftersom
jeg ikke rigtig har kunnet få fat på Børge, uden at den skreg og hylede).

Nogen der kan bedømme det udfra nedenstående billede ? Det skal siges at
katten kun er 10-11 uger, så ved ikke hvornår den lille tissetrold eventuelt
skulle komme frem, men synes bare det ligner en hunkat.

http://xs320.xs.to/xs320/07402/asdasdsadasdsadasdsad.JPG

-Ronnie

Fra : Tove Krieger

Dato : 02-10-07 20:51

"Dopedog" <ostejorgenskimSLETDETHER@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> siges at katten kun er 10-11 uger, så ved ikke hvornår den lille
> tissetrold eventuelt skulle komme frem, men synes bare det ligner

Det er meget svært at bestemme noget ud fra dit billede, men prøv at
se på dette link fra Inges kattehjem. Der er et par små tegninger:

http://www.ingeskattehjem.dk/#Killinger

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : hanne sørensen

Dato : 02-10-07 21:12

hej Ronnie
Det er en lille dame
Hilsen Hanne
> [...]
eventuelt
> skulle komme frem, men synes bare det ligner en hunkat.

Med venlig hilsen
hanne sørensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Gainsbourg

Dato : 02-10-07 22:08

Nu er det svært at se fra den vinkel, men jeg vil umiddelbart mene, at Børge
egentlig er en Sofie.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Tove Krieger

Dato : 03-10-07 09:56

"Gainsbourg" <isl41688@THORSTENimage.dk> skrev i en meddelelse
> Nu er det svært at se fra den vinkel, men jeg vil umiddelbart
> mene, at Børge egentlig er en Sofie.
>
> Med venlig hilsen
> Gainsbourg

Hvis det virkelig er sandt at han er en pige, så må jeg da sige at
jeg har en datter der har en stor gråstribet, kastreret (skøn)
hankat der hedder Sofie, hun tog nemlig også fejl da han var
killing, og opdagede det først da "hun" skulle "steriliseres" så
navnet er egentlig underordnet når bare det er en dejlig kat, og det
er Børge jo.

Fra : Bjarne

Dato : 03-10-07 06:15

Dopedog skrev:
> [...]
> katten kun er 10-11 uger, så ved ikke hvornår den lille tissetrold eventuelt
> skulle komme frem, men synes bare det ligner en hunkat.

Jeg tilslutter mig den vurdering, at Børgina skal lege med en hankat,
før der kommer en Børge ud af det.

Bjarne

Fra : Dopedog

Dato : 03-10-07 17:41

[SNIP]

Tak for svarene allesammen. Det var lidt irreterende, men ikke noget at gøre
ved det jo. Holder allerede af det lille kræ, så vil ihvertfald ikke give
slip på den bare på grund af det

Men når den skal steriliseres, skal det så være efter et halvt år eller
hvordan og hvorledes ?

-Ronnie

Fra : Ukendt

Dato : 03-10-07 17:49

> [...]
> give slip på den bare på grund af det
>
> Men når den skal steriliseres, skal det så være efter et halvt år eller

Begge 2 så hurtigt som din dyrlæge vil det
Ja du bliver glad for det i længten. Hehe

Nogle dyrlæger neutraliserer på meget små killinger, andre har ikke lært det
endnu.

Mvh allan

Fra : Majbritt Hågensen

Dato : 03-10-07 17:52

Hej Ronnie

Noget helt andet...du skriver at din killing kun nu er 10 - 11 uger gammel ?
hvor gammel var den da du fik den ?
hvorfor er den taget fra moren så tidligt ? De skal være 12 uger før de er
klar...

Det er da synd....men der var måske specielle omstændigheder ?

Hilsen Majbritt

Fra : Gainsbourg

Dato : 04-10-07 00:56

> Men når den skal steriliseres, skal det så være efter et halvt år eller
> hvordan og hvorledes ?

Nej, helst før den bliver et halvt år. Så hurtigt som muligt, men helst ikke
før den vejer over 2 kg - så er det lettere at bedømme narkosen. En god
alder er typisk mellem 16 og 20 uger. Vælg en god dyrlæge, fx.
Landbohøjskolen hvis du bor i København og få hende øremærket og vaccineret
ved samme lejlighed. http://www.dyrehospitalet.ku.dk/

- Og så vil jeg da også lige tillade mig at spørge til det med alderen. Jeg
troede ikke at du havde fået killingen hjem endnu - 10 uger er jo alt, alt
for ungt til at komme fra moderen.

Man risikerer nogle voldsomme adfærdsproblemer når katten kommer i
puberteten ved 6 mdrs alderen og resten af kattens liv, når den er taget fra
for tidligt - og det kan være svært at få en god kælekat ud af det på sigt.
De typiske følger af at blive taget for tidligt fra moderen er urenlighed,
tvangsadfærd (fx. gentagen slikken af samme stykke pels der til sidst bliver
helt bart eller til sår), agressiv adfærd og angst. Der bliver aflivet
tusinder af katte hvert år der er fysisk sunde og raske og under et år
gamle, som er blevet taget for tidligt fra moderen og hvor ejeren ikke kan
håndtere den uønskede adfærd katten udvikler fra 6 mdrs alderen. Katte der
kunne have haft lange og gode katteliv, hvis de havde fået lov at blive hos
deres mor til de mindst 12 uger.

- Bare et lille pip herfra, om mere opmærksomhed på dét problem.

Hvis du allerede har fået katten, er der måske mulighed for at den kan komme
tilbage til moderen til den er en 14-15 uger? Ellers burde du måske overveje
en killing til - da det tit kan være en god substitut, fx. hvis der er tale
om en "affaldskilling" fx. hvor moderen er trafikdræbt eller lignende.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Iben Holst

Dato : 04-10-07 10:06

> Nej, helst før den bliver et halvt år. Så hurtigt som muligt, men helst
> ikke før den vejer over 2 kg - så er det lettere at bedømme narkosen. En
> god alder er typisk mellem 16 og 20 uger.

Da min hankat skulle kastreres var han godt 7 mdr. Jeg ville have det gjort
da jeg skulle flytte og han skulle gå fra at være indekat til inde/udekat og
håbede kastrationen ville forhindre ham i at strejfe. Men det var også kun
af dén grund at dyrlægen gik med til det, for han sagde den skulle være
omkring et år.

Min hunkat skulle i samme ombæring steriliseres men hun var 2 år, så da
var der ikke noget "problem". Er der forskel på hvornår det bør gøres
om det er en kastration eller sterilisation?

Iben

Fra : Kate

Dato : 04-10-07 16:35

"Iben Holst" <iben@holst.mail.dk> wrote in

> Men det var også kun
> af dén grund at dyrlægen gik med til det, for han sagde den skulle
> være omkring et år.

Det er en dyrlæge som ikke følger særligt godt med tiden, desværre. Da
Mowgli var 5½mdr. havde min drlægen ingen skrupler over at kastrere
ham. Mowgli var blevet en kende for amorøs overfor min, iøvrigt
kastrede, kanin, som bestemt ikke brød sig om den slags

Mowgli er nu 5½år gammel og har aldrig haft problemer.

--
Kate

Se kattenes have og andre ting om mit liv med katte.
http://oliwer.dk/
gerne ældre.

Fra : Iben Holst

Dato : 04-10-07 17:10

> Det er en dyrlæge som ikke følger særligt godt med tiden, desværre.

Njar, det ved jeg såmænd ikke for det er 10 år siden...

Iben

Fra : Kate

Dato : 05-10-07 20:12

> Njar, det ved jeg såmænd ikke for det er 10 år siden...

Nåja, okay. så satser jeg da på at han/hun har fået opdateret sin viden

Kommer godt nok i tanker om at den første kat jeg fik kastreret var
også ca. 6 mdr. gammel og han blev født i Juni 1990, så det er vidst
længe siden dyrlægerne katrerede tidligt

Fra : Dopedog

Dato : 04-10-07 06:56

> [SNIP]

Tak for svarene. Jeg fik killingen i fredags (altså fredag den 28.
september) og der fik jeg at vide at den var lidt over 10 uger.

Fra : Gainsbourg

Dato : 05-10-07 23:29

> Tak for svarene. Jeg fik killingen i fredags (altså fredag den 28.
> september) og der fik jeg at vide at den var lidt over 10 uger.

Det var meget tidligt - der er forhåbentlig ikke tale om nogen der decideret
opdrætter katte, men en ups'er hos en staldkat eller lignende, hvor ejeren
ikke har vidst bedre eller...? Var der nogen særlig grund til at tage den
fra moderen så tidligt?

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Ukendt

Dato : 06-10-07 08:17

> [...]
> hvor ejeren ikke har vidst bedre eller...? Var der nogen særlig grund til

Lige her i det her tilfælde tror jeg ikke at alderen betyder det store.
Børge har jo fået en fin læremester til kattesprog

Mvh Allan

Fra : Majbritt Hågensen

Dato : 07-10-07 01:24

Hej Allan

Helt ærligt Allan, det sidste du skriver omkring at alderen ikke betyder
noget, tyder på du ikke rigtigt ved hvad du taler om....

Fortalte du ikke at killingen lå under din sofa og var bange osv. ?

Kattesprog ??? det handler om at en kat skal blive hos sin mor mindst tolv
uger for at lære ALT...og være klar til livets nye strabadser når den skal
videre.

-Og så er der ikke noget der hedder : i dette tilfælde.....

Øv altså...

Majbritt

Fra : Ukendt

Dato : 07-10-07 19:55

"Majbritt Hågensen" <maajer@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> videre.
>
> -Og så er der ikke noget der hedder : i dette tilfælde.....

Hej Majbrit
Nu er det jo ikke min kat, vi skriver om.
Og jo det var dårligt formuleret fra min side.
Men igen, her kommer katten til et hjem hvor der er en voksen kat til at
fortsætte med opdragelsen.

Ps, mine 2 var 14 og 16 uger da jeg fik dem.

Jeg håber at det kan hjælpe lidt på forvirringen

Mvh Allan

Fra : Dopedog

Dato : 07-10-07 13:43

> [...]
> hvor ejeren ikke har vidst bedre eller...? Var der nogen særlig grund til

Der hvor jeg hentede den, der boede den i en stald sammen med sine søskende
+ nogle fra et andet kuld. Jeg fik at vide at 10 uger var rigeligt (af hende
jeg købte den af) så jeg stolte da på hun vidste hvad hun snakkede om. Men
kan da godt se at hun måske ikke var jordens største katteekspert, eftersom
at Børge ikke var af hankøn som jeg ellers blev lovet.

Fra : Tove Krieger

Dato : 07-10-07 13:56

> [...]
> hun vidste hvad hun snakkede om. Men kan da godt se at hun måske
> ikke var jordens største katteekspert, eftersom at Børge ikke var

Du er så godt nok blevet "taget ved næsen", men det jo ikke din
skyld. Du anede ikke, at 12 uger er minimum for små killinger inden
de bliver taget fra deres mor.

Du er blevet glad for din lille nye mis, og om Børge er af han-
eller hunkøn spiller ikke nogen rolle. Jeg har selv en lille hunkat,
som jeg er meget glad for. Håber for dig at alt går som det skal, og
at du må få lige så stor glæde af dine katte, som jeg har haft
gennem årene.

Lykken er altså kæledyr. Det kan vi ikke komme uden om.

Fra : Kate

Dato : 07-10-07 14:50

"Dopedog" <ostejorgenskimSLETDETHER@ofir.dk> wrote in

> [...]
> om. Men kan da godt se at hun måske ikke var jordens største
> katteekspert, eftersom at Børge ikke var af hankøn som jeg ellers

Godt var Mowgli 15 uger gammel da han flyttede hjem til mig, men han
blev helt klart opdraget videre af min somali, som er 2 år ældre.
Så selvom 10 uger er for tidligt, så kan det udmærket gå godt fordi
Børge har en anden kat til a lære sig at være kat.

Håber at dine katte bliver ligeså gode venner som mine drenge er.

Fra : Majbritt Hågensen

Dato : 07-10-07 23:30

Lad nu være....uanset hvad og hvilke forhold ,skal en killing ikke tages fra
sin mor før den er tolv uger.....mindst...

Man kan da ikke gå sådan på kompromi og sige okay her er en anden kat til
stede...killingen SKAL være mindst tolv uger og så er den ikke længere.....

Så er der alle de ulykkelige tilfælde hvor der mangler er missemor, der
bliver man jo tvunget til at gøre noget, og så er det jo helt optimalt at
der er andre katte tilstede...

Er vi alle ikke enige her ?? eller ???

Hilsen Majbritt

Fra : Gainsbourg

Dato : 11-10-07 00:01

> [...]
>
> Så er der alle de ulykkelige tilfælde hvor der mangler er missemor, der
> bliver man jo tvunget til at gøre noget, og så er det jo helt optimalt at

Jo, fuldstændig enige! Det er basal viden i opdrætterkredse - men der er
stadig meget uvidenhed i den almindelige befolkning. Nogle tror endda at 8
uger, ligesom ved hundehvalpe, er et ok tidspunkt at tage killingen fra! Her
mangler virkelig noget oplysning, for der er rigtig mange raske katte der
aflives hvert år, fordi de udvikler adfærdsproblemer som følge af at have
været taget for tidligt fra moderen

Der kan selvfølgelig være tilfælde hvor moderen for eksempel er trafikdræbt
og der sidder en enkelt killing på internat eller lignende, hvor
alternativet er ikke er bedre. Men ellers - minimum 12 uger. Nogle
opdrættere er faktisk begyndt først at sælge ved 14 og 16 uger fordi nogle
racer har en lidt langsommere udvikling og bliver mere harmoniske når de får
lidt længere tid med mor og søskende. Min erfaring er, at katten aldrig
tager skade af en ekstra uge hos mor - men ofte kan tage skade af en uge for
lidt.

Typisk går det nogenlunde lige i starten når killingen tages for tidligt fra
moderen og folk synes typisk "at det da går fint". Problemerne kommer først
rigtigt omkring 6 måneders alderen i forbindelse med puberteten, hvor mange
uvidende katteejere så fejlagtigt konkluderer, at der "bare" er noget galt
med den kat de har fået/købt fordi den tisser i sengen/er blevet agressiv/
har tvangsadfærd som fx. sutten på stof / piver eller lignende. De trækker
ikke forbindelsen fra problemerne nu og her, til det faktum at katten kom
for tidligt hjemmefra mange måneder tidligere. Der er godt nok mange raske
katte der bliver aflivet omkring 1 års alderen netop fordi ejeren ikke gider
alle problemerne - og de færreste forstår, at det er en adfærd de selv har
fremprovokeret ved at tage den fra moderen alt, alt for tidligt.

Det er ikke ment som en kritik af ejeren i det aktuelle tilfælde, hvor den
der har solgt killingen tydeligvis er uvidende eller ligeglad - eller begge
dele - og har givet lodret forkert information. Den er formenlig heller ikke
vaccineret eller har fået ormekur. Man må så bare håbe at det faktum at der
er en kat nr. 2 kan hjælpe lidt. Tidlig neutralisering vil nok også være en
god ide, ligesom den selvfølgelig skal vaccineres og have en ormekur
hurtigst muligt.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 11-10-07 10:42

> [...]
> katten kun er 10-11 uger, så ved ikke hvornår den lille tissetrold
> eventuelt skulle komme frem, men synes bare det ligner en hunkat.

Hej Ronnie

ud fra dit billede mener jeg at kunne se, at Børge er en rødstribet kat ? -
jeg mener at have hørt, at alle røde katte er hankatte, men måske er det
blot en skrøne ?
I så fald sidder her sikkert så mange erfarne opdrættere i gruppen, at jeg
kan få "skrønen" af- eller bekræftet.

Venlig hilsen, Anelise - der altid gerne har villet have en rød kat, men
endnu har en sådan ikke fundet frem til mig, og p.t. har jeg heller ikke
plads til flere, end de fire katte jeg har.

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 11-10-07 11:21

"A. S. Nielsen" <nilleFJERNDETTE@jubii.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> endnu har en sådan ikke fundet frem til mig, og p.t. har jeg heller ikke
> plads til flere, end de fire katte jeg har.

Så fik jeg lige googlet lidt på emnet røde katte, og det viser sig, at min
ovenstående påstand er en skrøne - se evt. selv

http://home9.inet.tele.dk/birma/red.htm

Venlig hilsen, Anelise

Fra : Tove Krieger

Dato : 11-10-07 11:43

> Så fik jeg lige googlet lidt på emnet røde katte, og det viser
> sig, at min ovenstående påstand er en skrøne - se evt. selv
>
> http://home9.inet.tele.dk/birma/red.htm
>
> Venlig hilsen, Anelise

ROFL Der kan man bare se Anelise, to sjæle én tanke. Jeg var
nemlig også godt nysgerrig.

Fra : Tove Krieger

Dato : 11-10-07 11:40

> [...]
> I så fald sidder her sikkert så mange erfarne opdrættere i
> gruppen, at jeg kan få "skrønen" af- eller bekræftet.

Hej Anelise.

Af alle de røde katte jeg har kendt, har der ikke været hunkatte
imellem. Det kan jo selvfølgelig være en tilfældighed. Jeg googlede
på farvegenetik hos katte, og kom til denne side om genetik, og hvis
man ikke er bange for at ende med at være skrupforvirret, kan man jo
lige læse den igennem. LOL

http://home9.inet.tele.dk/birma/red.htm

Nu ved jeg jo fordi jeg har Mini, at tortiekatte hovedsageligt er
hunner p.g.a. genetiske koder (det ved du jo selv fra Rasmis), der
er dog født rød/hvid/sorte hanner, men det er vist yderst sjældent
det forekommer, og det er i hvert fald en hanmis med et frygteligt
"rod" i generne.

Jeg er spændt på om nogen her i gruppen har en rød hunmis.

Fra : Siri

Dato : 11-10-07 18:01

> [...]
> lige læse den igennem. LOL
>
> http://home9.inet.tele.dk/birma/red.htm
> Jeg er spændt på om nogen her i gruppen har en rød hunmis.

Rød hunmis kan jeg ikke levere, men I er begge velkomne til at kigge
forbi og møde min lille røde selskabsløve - han vil elske
opmærksomheden, den lille skatter! Han er rødplettet (blotched tabby)
ligesom Garfield - altså ikke rundstrikket stribet, men plettet
Og superkærlig og legesyg trods sin alder (8 - en halvgammel legedreng
)
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar