Maine coon killing
Fra : OZ3BTO

Dato : 01-10-07 02:17

Vi har fået sådan en lille sjover kaldet Stumpen da han var den mindste
da han kom til flokken (1 mis og 1 hund)
Nu er den så ved at være ½ år gammel og næsten lige så stor som vores anden
kat der er 4-5 år :D

Hvor store bliver maine coons og hvor når stopper en kat med at vokse ?

Det er iøvrigt en blanding af en stor gårdkat (faderen GRANDE missekat)
og moderen der er 100% maine coon

Erik

Fra : Tove Krieger

Dato : 01-10-07 12:42

"OZ3BTO" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vokse ?
>
> Det er iøvrigt en blanding af en stor gårdkat (faderen GRANDE
> missekat) og moderen der er 100% maine coon

Hej Erik.

Tillykke med den "lille" mis. Jeg ved ikke noget om Maine Coon katte
udover at det er verdens største tamkat. Den er altså bare så
utroligt smuk og ligner jo fuldstændig en mini-los. Jeg har hørt, at
en fuldvoksen MCO han skal være 40 cm. høj og veje omkring 8 kg.,
men hvornår den er udvokset ved jeg ikke, eller og om målene kun
gælder for en raceren MCO. Jeg er meget fascineret af langhårskatte,
og har læst en del om dem.

Du skulle prøve at læse denne hjemmeside:

http://www.mega-mco.dk/index.htm

Den tilhører Hanne Engermann, som har været en elsket og meget
afholdt skribent i gruppen. Hun er desværre gået over i en anden
gruppe, jeg husker ikke hvilken. Hvad hun ikke ved om katte er ikke
værd at vide. Man kan også kontakte hende hvis man ønsker et godt
råd. Hun er helt utroligt hjælpsom, og har selv opdrættet MCO'er i
mange år.

God fornøjelse med dine misser, og du må da meget gerne lægge et par
billeder ind, så vi kan beundre dem.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Bettina Hansen

Dato : 01-10-07 12:51

Tove Krieger wrote:
> Jeg ved ikke noget om Maine Coon katte udover at det er verdens største tamkat.

Og det er der så delte meninger om. Nogle angiver MCO til at være den
største og andre Ragdoll. Grunden til at mange herhjemme mener at MCO'en
er størst er nok at Ragdoll ikke er så almindelige/kendte (endnu) og at
de Ragdolls vi har herhjemme ikke er så store som dem de har i USA.
Så i Danmark er det nok (stadig) rigtigt at MCO er størst.
I USA tror jeg at der er ret stor enighed om at Ragdolls er størst.

Kattens Værn angiver faktisk også Ragdolls til at være den største:
http://www.kattens-vaern.dk/?side=266

Mvh Bettina (ejer af to dejlige, men relativt små Ragdolls)

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 01-10-07 13:28

"Bettina Hansen" <beh@chin.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> http://www.kattens-vaern.dk/?side=266
>
> Mvh Bettina (ejer af to dejlige, men relativt små Ragdolls)

har du billeder?? nu er jeg jo nysgerrig ((-;
hvor store er dine da?
altså mine to raggier er meget forskellige, selv om de er kuldbrødre.
den største, Anton på omkring 7 kg har vi haft fra killing, mens Albert, der
bare er et bedte pjevs i forhold bare vejer 4,5 kg. fik vi som ca. 1årig.
fra en anden familie.
jeg ved ikke om det kan være en årsag til den store forskel, hvordan de er
blevet fodret i det første år, men der er vitterlig stor forskel, ikke bare
i størrelse men også i pelsen, hvor Anton er enorm stor og vamset i pelsen,
er Albert mere fin og langt fra ligeså pelsfager som sin bror.

Mvh. Marie

Fra : Bettina Hansen

Dato : 01-10-07 13:48

Torben og Marie-louise Ager wrote:
> har du billeder?? nu er jeg jo nysgerrig ((-;

Masser :) Du kan se pigen her: http://chin.dk/bettina/katte/chickabee.html
Og drengen her: http://chin.dk/bettina/katte/basil.html

Desværre er de billeder der ligger der håbløst gamle da siden ikke er
blevet opdateret længe. Et par nyere, mere vellignende billeder findes her:
http://chin.dk/bettina/katte/Images/chickabee2_1280x1024-1.jpg
http://chin.dk/bettina/katte/Images/chickabee_1280x1024.jpg
http://chin.dk/bettina/katte/Images/basil_1280x1024.jpg

> hvor store er dine da?

Hmmm svært at sige - det er lang tid siden at jeg har haft dem på
vægten. Men de er mindre end vores huskat (som er meget høj, lang og
slank). Begge vores ragdolls er lave og kortbenede.

Chickabee er større end Basil - lidt modsat af hvad man ville forvente
for normalt er hankatte jo større end hunkatte. Men han er faktisk også
tungest selvom han er mindre - han virker som om at han er lavet af et
helt andet og mere massivt stof end hende.

Jeg vil gætte på at de vejer omkring 5 kg/stk, men det er og bliver et
gæt ;)

> [...]
> i størrelse men også i pelsen, hvor Anton er enorm stor og vamset i pelsen,
> er Albert mere fin og langt fra ligeså pelsfager som sin bror.

Vores er halvsøskende (samme far men forskellige mødre). Vi har haft dem
begge fra killinger så de har fået samme foder. Men Chickabee har også
en helt anden pels end Basil. Hendes er længere og mere tæt - og hun har
meget underuld. Basil er meget mere kortpelset og "tjavset" som det vist
også fremgår af billederne. Men de er jo begge to helt perfekte og lige
som de skal være :)

Mvh Bettina

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 01-10-07 14:02

> [...]
>
> Desværre er de billeder der ligger der håbløst gamle da siden ikke er
> blevet opdateret længe. Et par nyere, mere vellignende billeder findes

nårhh hvor skønne!
ham basil minder i pelsen om Albert her, fin lige som en hunmink (-;
Jeg synes faktisk at der er stor forskel på raggierne, fra individ til
individ, udseende ihvertfald.
om det skyldes mindre heldigt avlsarbejde eller hvad, ved jeg ikke. Dem jeg
kender herfra hvor jeg bor, er alle forholdsvis små, men oftest har de da
det specielle væsen til fælles.
Havde jeg måttet så havde jeg fyldt huset med raggier i alle farvevarianter
((-;

Mvh. Marie

Fra : Tove Krieger

Dato : 01-10-07 14:07

> Desværre er de billeder der ligger der håbløst gamle da siden
> ikke er blevet opdateret længe. Et par nyere, mere vellignende
> [...]

Hvor er de bare bedårende, kan godt forstå at du er glad for dem,
hvem ville ikke være det ?

Fra : Tove Krieger

Dato : 01-10-07 13:53

> [...]
> største: http://www.kattens-vaern.dk/?side=266
>
> Mvh Bettina (ejer af to dejlige, men relativt små Ragdolls)

Hej Bettina.

Hvis man googler på "verdens største tamkatterace" er alle links
enige om at MCO er den største, men jeg tror også at den sagtens kan
konkurrere med Ragdolls i størrelse, de er vist nogenlunde lige
store. Jeg læste i et link at enkelte MCO'er er helt ekstraordinært
store, men det er en sjældenhed, så det ligger nok i generne hvor
stor den enkelte kan blive.

Jeg er også helt syg med Ragdolls. Marie her fra gruppen har jo to
af slagsen, og en smukkere race skal man lede længe efter. Man kan
få helt ondt i øjnene af at se på dem med deres smukke "ansigter" og
blå øjne

En tredie race jeg også synes er smuk er Hellig Birma. Jeg fik
tilbudt 2 hunkatte af slagsen for et stykke tid siden, men måtte
pænt takke nej af forskellige grunde, men ærgerligt var det, de har
stamtavle og jeg ville få dem forærende. Sådan et tilbud får man
ikke hver dag.

Jeg har selv en ganske almindelig lille Tortie, men jeg elsker alle
slags katte og alle racer. Katte er bare vidunderlige dyr, det kan
vi sikkert blive enige om.

Fra : Sabina H.

Dato : 02-10-07 06:27

"OZ3BTO" <no@spam.dk> wrote in message
> [...]
> da han kom til flokken (1 mis og 1 hund)
> Nu er den så ved at være ½ år gammel og næsten lige så stor som vores

hehe stakkels den "gamle"G* den bliver løbet over ende ;)

> Hvor store bliver maine coons og hvor når stopper en kat med at vokse ?

Cooner bliver ret store, hvor store afhænger af generne....
og mht hvornår en kat stopper med at vokse så kommer det an på racen og
kønnet.... mener at have læst at cooner faktisk kan vokse indtil de bliver 4
år, hvor de naturligvis tager de store træk det første års tid....

> Det er iøvrigt en blanding af en stor gårdkat (faderen GRANDE missekat)
> og moderen der er 100% maine coon

lyder som en lækkersak...

--
Knus,
Sabina

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 02-10-07 06:39

"Sabina H." <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kønnet.... mener at have læst at cooner faktisk kan vokse indtil de bliver
> 4 år, hvor de naturligvis tager de store træk det første års tid....

Mine raggier udviklede sig til de var omkring de 3-3,5 år, både fylden og
pelsstruktur og farve.
de er også sene om at blive voksne lige som coonerne.

Mvh. Marie