Anskaffelse af kat nummer 2, men kat numme~
Fra : Dopedog

Dato : 28-09-07 17:57

Hejsa.

Jeg har en kat som er lidt over 1 år gammel (Jens) og har så idag anskaffet
mig en lille kattekilling på 12 uger (Børge). Jens vil ikk lade Børge være,
selvom Børge ligger under sengen og gemmer sig. Det er ikke fordi at Jens
springer på Børge og slår ham, men jeg har set én gang hvor Jens har løftet
poten overfor ham. Jeg prøver at holde Jens inde i stuen, så Børge kan snuse
lidt rundt i soveværelset og køkkenet, men Jens vil hele tiden derind til
ham. Når Jens er tæt på Børge, så kommer Børge med en lille lang lyd (kan
ikke rigtig beskrive den) og Jens hvæser en sjælden gang i ny og næ.

Nu står jeg så i den situation at jeg skal til min fars 50 års fødselsdag
imorgen. Tør jeg godt tage afsted og bare lade kattene være i lejligheden,
eller skal jeg lukke en af dem ind i en kasse ? Sidstnævnte synes jeg dog er
ret synd, eftersom at det drejer sig om en 6-7 timer imorgen.

Begge katte er hankatte, så det har nok også meget at gøre med at det er
Jens' "territorie" o.s.v., men jeg er lidt bekymret for at de aldrig kommer
til at kunne sammen. Er jeg bare paranoid på det punkt eller ... ?

-Ronnie

P.S. Det skal siges at jeg var nede og handle ind idag, og da jeg kom hjem
var der ingen problemer som så. Børge (eller Jens for den sags skyld) havde
ikke fået nogen skrammer, og naboen havde ikke hørt noget larm fra min
lejlighed af.

Fra : Majbritt Hågensen

Dato : 28-09-07 18:36

Hej Ronnie

Jeg er i den samme situation som dig, men har prøvet det mange gange før....
dine katte vil med højst sandsynlighed sagtens kunne blive gode, venner da
det er en killing du har anskaffet dig... Men du bliver nød til at give dem
tid til at lære hinanden at kende..og det er engang imellen lidt hårdt for
den lille nye, men sådan er det bare..rangorden skal indføres. Meget vigtigt
er det, at du i starten er til stede og " overvåger " at det ikke bliver for
voldsomt, men hvæs og potedask skal du regne med i starten..det "plejer"
ikke at tage så lang tid, måske et par dag elle lidt mere. Vigtigt er det
også at du er helt afslappet omkring dette, så du ikke stresset din gamle
kat op med høje råb osv.
Jeg fik en killing ind i mandags, den er allerede accepteret af mine fem
andre katte, de leger og tumler rundt.

Nu kan du jo nok ikke nå det til imorgen..kan den lille ikke være i et rum
med mad og kattebakke ? evt soveværelse.

Men prøv dog at starte med det samme her iaften, måske det lykkes hurtigere
end du regner med.

Held og lykke, og god fest )

Hilsen Majbritt

Fra : Dopedog

Dato : 28-09-07 18:55

> [...]
> kat op med høje råb osv.
> Jeg fik en killing ind i mandags, den er allerede accepteret af mine fem

Okay, jeg har allerede råbt lidt af Jens (ikke specielt meget, det kan jeg
sku ikke nænne men skal da nok lige egentlig bare lade dem lidt være,
og holde øje med om de kommer op at slåsse eller hvad. Da Jens fik
"aftensmad", der hældte jeg også lidt op til Børge, og sørgede så for at
Jens ikke spiste hans mad. Børge lå f.eks. på et tidspunkt i en lille skuffe
hvor Jens ikke kunne komme ind, og der satte jeg så tallerkenen udenfor
enden, så Børge kunne spise af den, imens jeg sørgede for at Jens ikke kom
tæt på. En af mine veninder sagde også at Børge's små lyde kunne være noget
i stil med "skån mig" fordi at Jens jo viser at det er hans territorie. Det
lyder faktisk meget sandsynligt

> Nu kan du jo nok ikke nå det til imorgen..kan den lille ikke være i et
> rum
> med mad og kattebakke ? evt soveværelse.

Jeg har, desværre, ingen døre imellem mine rum, så det kan ikke lade sig
gøre.

> Men prøv dog at starte med det samme her iaften, måske det lykkes
> hurtigere
> end du regner med.
>
> Held og lykke, og god fest )

Tak skal du have Det er jo lidt svært at sætte sig ind i dyrs adfærd
o.s.v., men dig og Toves svar har ihvertfald gjort mig MEGET mere rolig. Tak
igen :)

Fra : Tove Krieger

Dato : 28-09-07 18:43

"Dopedog" <ostejorgenskimSLETDETHER@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> den sags skyld) havde ikke fået nogen skrammer, og naboen havde
> ikke hørt noget larm fra min lejlighed af.

Jeg tror at du kan tage det helt roligt. Det er ganske normalt, at
katte lige skal se hinanden an. Hvis det er idag du har fået Børge,
så er det jo stadig meget nyt. At poten bliver løftet mod den anden
er også ganske normalt, det er da bare om at være parat hvis den
anden skulle finde på at angribe, hvad jeg er overbevist om at han
ikke gør, men det ved Børge jo ikke, så det er bedst at være
forberedt.

Lidt hvæseri betyder som regel heller ikke noget, det gjorde vores
hankat også, da vi fik vores lille 12-ugers hunkilling i sin tid.
Han hvæsede og gik i en bue uden om hende, mens hun sad der med
løftet pote, og så forundret ud.

Det ville være synd at lukke én af dem inde i en kasse, når du skal
i byen i morgen. Hvis de ikke inden den tid har været oppe at slås,
så tror jeg heller ikke at der sker noget.

Jeg tror såmænd heller ikke at det har noget med jalousi at gøre,
Jens var der jo først og han skal sikkert bare vise den lille, at
det er ham der bestemmer. Inden du ser dig om, er de sikkert blevet
de bedste venner. De skal bare lige vænne sig til hinanden.

Har du ikke lidt legetøj de kan beskæftige sig med imens du er
borte, det ville være en god ting ? Ellers må du lege med dem inden
du skal af sted, så de bliver trætte og lægger sig til at sove til
du kommer hjem igen.

Rigtig god fornøjelse med misserne.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Dopedog

Dato : 28-09-07 18:58

> [...]
> i morgen. Hvis de ikke inden den tid har været oppe at slås, så tror jeg

Det synes jeg nemlig også selv det er. Det var også min far der havde
foreslået det, men det tror jeg aldrig jeg ville gøre, med mindre de havde
været i blodig slåskamp. Jeg ville ihvertfald heller ikke selv gide at sidde
i en kasse i
6-7 timer og glo, så det skal mine katte ihvertfald heller ikke

> [...]
> ville være en god ting ? Ellers må du lege med dem inden du skal af sted,
> så de bliver trætte og lægger sig til at sove til du kommer hjem igen.

Jeg vil prøve at lege lidt med Jens inden jeg skal afsted. Børge har jeg,
pt., ikke så meget kontakt med, da han bare ligge under sengen og er bange,
det lille kræ. Men Jens er også lidt umulig idag. Normalt sover han hver 4-5
time, men nu har han været vågen siden jeg kom hjem med Børge (ved
middagstid). Men det er jo klart, nu er der jo ikke tid til at sove når der
er en ny herre på hans territorie

> Rigtig god fornøjelse med misserne.

Tusind tak skal du have. Og tak for svaret. Det hjalp MEGET!

Fra : Ukendt

Dato : 28-09-07 21:08

> [...]
> var der ingen problemer som så. Børge (eller Jens for den sags skyld)
> havde ikke fået nogen skrammer, og naboen havde ikke hørt noget larm fra

Hej Dopedog
Jeg måtte lige tælle på fingre og jeg har lavet 5 gode sammenføringer med
en ældre, og en killing af hankøn.

Kilinger er fredet, dvs. de må mange ting før det går galt.Hehe.

Nu går jeg ud fra at Jens er kastreret, ellers er det ved at være den tid
Glæd dig, ja det er skønt med 2 der laver drengelege.
Der skal slåsses og rigtigt meget, så sålænge der ikke flyder blod, ja så er
det helt normalt.
Her er det normalt at en lægger op til leg, det ender altid med en slåskamp
med en nederst , mavespark, og en der simulerer nakkebid.
30 sek. efter ligger de og sover side om side.
Så sådan leger 2 kastrede drengekatte.

Jeg tror ikke der sker noget med din nye kat.

Giv dem tid til at lære hinanden at kende, og prøv at lade dem gøre det på
katesprog.

Dvs. der skal lidt podtedask til

Mvh Allan

Fra : Dopedog

Dato : 28-09-07 21:16

> [...]
>
> Kilinger er fredet, dvs. de må mange ting før det går galt.Hehe.
>
> Nu går jeg ud fra at Jens er kastreret, ellers er det ved at være den

Det er den ikke endnu nej, men ja, regner stærkt med det skal gøres indenfor
den nærmeste fremtid

> Glæd dig, ja det er skønt med 2 der laver drengelege.
> Der skal slåsses og rigtigt meget, så sålænge der ikke flyder blod, ja så
> er det helt normalt.

Altså, lige pt. der har Børge bevæget sig ind i stuen. Jens følger den meget
nøje og springer frem imod den, indtil Børge siger de mærkelige lyde. Så ved
Jens godt den skal stoppe. Jens har dog klappet Børge en med poten et par
gange, men Børge har så selv, lige bagefter, gået hen imod Jens igen, så den
provokerer ham jo nærmest selv til det :)

> [...]
>
> Jeg tror ikke der sker noget med din nye kat.
>
> Giv dem tid til at lære hinanden at kende, og prøv at lade dem gøre det på

Det prøver jeg også lige nu. Holder øje med dem, men siger ikke noget til
dem eller gør noget. Så længe Jens ikke bare kaster sig over Børge, så får
de lov til at passe sig selv lige nu. Jens miauer dog også en smule, men det
er jo klart, når der kommer en anden han ind her hvor det altså er Jens der
regerer

Men det er godt nok meget sjovt og fascinerende sådan at følge naturen helt
tæt på, eller hvad man siger. Jeg lå og kiggede på dem i en halv times tid,
selvom de egentlig bare gjorde det samme om og om igen. Jeg er ihvertfald
100% sikker på at vi alle 3 nok skal få det hyggeligt sammen

-Ronnie

Fra : Ukendt

Dato : 28-09-07 21:32

> [...]
> times tid, selvom de egentlig bare gjorde det samme om og om igen. Jeg er
> ihvertfald 100% sikker på at vi alle 3 nok skal få det hyggeligt sammen

Hehe det gjorde jeg også sidste gang, ja med de 2 jeg har nu.
Jeg faldt i søvn på sofaen og blev vækket af den værste hylekoncert jeg har
hørt.
De sad 1/2 meter fra hinanden ude i køkenet og hylede miavede om kap
Dagen efter var de bedste venner, så nogen gange er det for nemt.

Mvh Allan

Fra : Dopedog

Dato : 29-09-07 09:25

> [...]
> De sad 1/2 meter fra hinanden ude i køkenet og hylede miavede om kap
> Dagen efter var de bedste venner, så nogen gange er det for nemt.

Det kan jeg godt nikke genkendende til nu. Det skete også for mig et par
gange i nat. Men sådan er det jo hehe

Fra : Tove Krieger

Dato : 28-09-07 22:01

"Dopedog" <ostejorgenskimSLETDETHER@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Det er den ikke endnu nej, men ja, regner stærkt med det skal
> gøres indenfor den nærmeste fremtid

Jeg tror, at du skal se at få ham kastreret ret snart. Det vil gøre
ham mere rolig og afslappet.

Fra : Tove Krieger

Dato : 29-09-07 17:50

Hej igen.

Jeg kunne godt tænke mig at høre hvordan det videre forløb er med
Jens og Børge, så du må meget gerne skrive igen og fortælle hvordan
det går. Jeg er lidt spændt.

Fra : Dopedog

Dato : 30-09-07 18:42

> [...]
> Børge, så du må meget gerne skrive igen og fortælle hvordan det går. Jeg

Jamen det går ihvertfald MEGET fremad. Så længe Børge er i soveværelset
eller køkkenet, så har Jens egentlig ikke nogle problemer over det. Han
ligger og kigger på ham, men lader ham sådan set være. Nu er Børge dog
begyndt at være lidt mere modig, og har bevæget sig ind i stuen, så det er
Jens jo ikke så glad for. Her gik han jo og troede at det var hans rum, og
så vil den lille lort også herind Men da jeg kom hjem fra festen igår,
der havde der absolut intet været. Jeg havde spurgt naboen om han lige ville
lægge øre til min dør et par gange i løbet af aftenen, for at høre om der
var larm eller noget, og han sagde at han intet havde hørt de 3 gange han
havde gjort det.

Børge er dog også selv lidt skyld i de dask han nogen gange får. Hvis Jens
løber imod ham, og eventuelt løfter poten, så er Børge god til at svare
igen, med at løbe provokerende frem imod ham, og også selv give lidt dask
til Jens. Faktisk "hylte" Jens for et par timer siden, fordi at Børge vidst
havde givet ham en ordentlig en. Det morede jeg mig meget over, for det var
sku lidt sjovt at den lille lort kan få store farlige Jens ned med nakken

Dog er Børge også stadig lidt bange for farmand her. Hvis jeg tager min hånd
tæt på ham, så pakker han sig helt sammen og løber ind i en skuffe der står
åben (på klem så Børge kan gemme sig der, og Jens ikke kan komme derned i)
eller ind under sengen og ligge og kigge derinde. Men ja, det er jo bare et
spørgsmål om tid, så skal han nok komme hen til mig. Han kan jo ihvertfald
både se og høre på Jens, at det er dejligt at blive kælet med af farmand

Der er et billede her af de 2 banditter. Ved godt at kvaliteten er meget
mørk, men håber at du/i stadig godt kan tyde det

http://xs119.xs.to/xs119/07390/asdasdsadsad.JPG

-Ronnie

Fra : Tove Krieger

Dato : 30-09-07 20:10

Fra : Tove Krieger

Dato : 30-09-07 20:22

> [...]
> Der er et billede her af de 2 banditter. Ved godt at kvaliteten
> er meget mørk, men håber at du/i stadig godt kan tyde det

Hvor er de søde begge to. Dejligt at høre nyt om dem. Jeg var jo
godt nok lidt spændt på hvordan det var gået, og jeg må sige at det
er lige netop er gået som jeg havde forventet. Jeg tror at din
eventuelle bekymring godt kan gemmes væk, for det ser ud til at det
hele klapper af sig selv.

Selvfølgelig kan de godt tage sig en rask lille slåskamp, men det
skal man ikke lægge så meget i, for det er som regel kun leg. Jens
opdager hurtigt at sådan en lille kammerat slet ikke er det værste
der kan ske, så fremtiden tegner jo godt for jer alle tre.

Med hensyn til Børges skyhed over for dig, så skal du bare lade ham
komme til dig af sig selv, så han opdager at du ikke er "farlig",
det skader jo ikke at være lidt forsigtig når man er en lille
missekilling

Mange tak for updaten og billedet.

Fra : Kate

Dato : 29-09-07 16:15

"Dopedog" <ostejorgenskimSLETDETHER@ofir.dk> wrote in

> Jeg har en kat som er lidt over 1 år gammel (Jens) og har så idag
> anskaffet mig en lille kattekilling på 12 uger (Børge). Jens vil
> ikk lade Børge være,

Hej Ronnie

Nu har du fået nogle svar og jeg kan kun sekundere Tove og Allan.
Killinger er fredede, kun katte som ikke er opdragede ordentligt af
deres mor freder ikke killinger

Jeg har sammenført flere katte, både voksne med voksne og killinger med
voksne og killinger er helt klart det nemmeste. Det at Jens løfter
poten overfor Børge er helt klart for at vise ham hvem der bestemmer.

Da jeg fik Mowgli var han ca. 15-16 uger gammel og skulle samenføres
med 3 katte på hhv 12 og 2 år. Den 2 årige tog imod Mowgli med åbne
"arme", men han opdragede helt klart på ham samtidig.

Så som de andre siger, grip kun ind hvis der er optræk til slåskamp,
lidt hvæsen og sprutten er okay, så længe det bli'r ved det.

Og så, tllykke med den lille ny. 2 katte der er venner er en herlig
ting

--
Kate

Se kattenes have og andre ting om mit liv med katte.
http://oliwer.dk/
gerne ældre.

Fra : Siri

Dato : 29-09-07 20:09

Udi min beskedne erfaring (1 mislykket og 1 mis-lykke sammenføring),
så kan du roligt lade dem alene.
Ville de slås rigtigt, med tænder og kløer, så tror jeg, at det allerede
var sket, eller ialtfald ville der have været seriøse tegn og læggen an
til det. F eks stor-hvæs og hyl med rejst pels og farlige attituder. At
slås for alvor, det kan to hankatte, ja endda en han og en kastrat,
sagtens finde på, for en fertil han vil dominere, og kan føle sig vældig
provokeret af een, der bare ligner en han!
Det kan andre i gruppen også skrive under på.
Jeg fik Lejon, fordi ham og den nye han kom op at slås, korporligt - da
jeg hentede Lejon, kunne jeg mærke det (ja ja, jeg skulle jo bare op at
se ham, ha ha, jeg kom hjem med en kat "klæbet" på skødet, komplet med
spindemaskine!). Da vi sad ude i katteri Amalias fantastiske have, og
Lejon straks ville være min skødekat, så kunne jeg finde små dimser i
hans pels - løse sårskorper fra et slagsmål.... Han var endda kastreret
1/2 år før, men konge ville han fortsat være - ned med tronraneren! Så
kom han hjem til mig, og her er der hygsomt. De har stadig små
spilfægterier, hvor Gia lægger sig på lur og daffer ud efter Lejon med
en stor betuffet pote, men så trækker han sig overrasket tilbage: "Ov,
hun er sur!"
Regn med lidt hvæseri den første uge eller to, hvor det helst allerede
skal aftage. Lejons 'gl mor' sagde, at hvis det ikke bliver bare lidt
bedre i løbet af en uges tid, så bliver det slet ikke bedre.
Sådan var det med Gia og Belle: Belle miavede og Gia hvæsede, og da det
tog til og til over en lille måned, så måtte jeg se i øjnene, at det gik
bare ikke for nogen af os. Belle er nu lykkelig og tilfreds og velpasset
ene-kat.
Så se du endelig at få dem begge til Dr dyr og fredeliggjort, så går det
alt fint. Før festen kan du jo lave et tilflugtssted til den lille, lidt
a la skuffen: En boks eller noget, hvor åbningen er såpas, at den lille
kan komme ind i sikkerhed, men ikke den store.
Det skal nok gå fint - og spørg evt igen.
Baldrian-præpareret legetøj er forøvrigt et hit - duften gør kattene
afslappede og afstressede.... Prøv det
Nogle katte har samme effekt af Catnip/katteurt - som mine dog er
komplet ligeglade med.
Held og lykke med de to drenge.
Med venlig hilsen
Siri & braksnude-banden.