Struvitsten vs oxalatsten, og foder?
Fra : Siri

Dato : 23-09-07 21:52

Kære Katte-venner alle.
Fornylig blev der vendt emnet struvitsten plus foder - og oxalatsten som
følge af struvitbekæmpende foder?
Jeg kan ikke lige finde det indlæg - var det fra Tove?
Hvem, der end skrev indlægget/svaret om oxalatsten som følge af
anti-struvit foder, send det lige igen?
Tak!
For struvitsten kan man vist blive af med - mens det er sværere med
oxalatsten, der iflg indlægget/svaret vistnok ikke bare opløstes?
Hvordan får man dem så ud?
Jeg kender en opdrætter, der havde fået noget IAMS foder forærende. Med
sindsro gav hun sine bimsedrenge det i lidt over en uge. Bang,
urinvejsproblemer, blod i urinen ogsåvidere! Gys!
Så kom der noget med det der med oxalatsten af anti-struvit-foder?
Gentag venligst den info, pretty please?
For de søde bimser uden sten skulle jo ikke gerne få andre sten....
Og da slet ikke nogen u-kurerbare sten!
Med venlig hilsen
Siri & braksnude-banden
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Allan F

Dato : 24-09-07 06:47

"Siri" <medetsmilKATTE@BAKKEyahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> For struvitsten kan man vist blive af med - mens det er sværere med
> oxalatsten, der iflg indlægget/svaret vistnok ikke bare opløstes?

Det har sikkert været i en af mine tråde ("Jeg tror min kat er syg" eller
"Spørgsmål om foder"). Jeg synes dog ikke der er nogen der har skrevet noget
om oxalatsten som følge af struvit-reducerende foder.

Efter det jeg har fundet ud af, så er den eneste måde at blive af med
oxalatsten, som ikke kan passere af sig selv, en operation.

Allan F

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 24-09-07 07:23

http://www.dmm.dk/forsur.php

http://www.dahlgaardsdyreklinik.dk/sw11590.asp

http://www.roedkaersbrodyreklinik.dk/Vaerd%20at%20vide/Ernaering.html

--
Marianne Cat Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Tove Krieger

Dato : 24-09-07 08:43

> [...]
> For struvitsten kan man vist blive af med - mens det er sværere
> med oxalatsten, der iflg indlægget/svaret vistnok ikke bare

Hej Siri.

Det drejer sig om tråden "Magnesium og Fosfor" startet af Marie d
29/8 kl. 19.29. Mit indlæg er et stykke nede i tråden. Det er fra
30/8 kl. 15.37. Så det vil sikkert ikke være så svært at finde, men
ellers sender jeg det gerne igen.

Jeg har jo haft kastrerede hankatte i mange år, og derfor har jeg
gennem tiden undersøgt nøje hvad der skulle til for at undgå
blæresten.

Det er rigtigt at struvitsten er opløselige, hvorimod oxalatsten
skal fjernes operativt fordi de ikke kan opløses, men som jeg
skriver i indlægget så er det som regel kun ældre katte der får
oxalatsten.

Prøv som Kate skriver at skifte server til Sunsite. Den er rigtig
god, så det har jeg gjort. Man skal registreres og får et password
med email (og den er gratis). Jeg lover dig for at den er hurtig og
ikke mindst stabil. Du kan lige nå at sende dit indlæg, og i samme
øjeblik er det gået ind i gruppen. Du skal bare sende en tom mail
til nedenstående link:

"Registration
To be able to use the new usenet server (read and post articles)
you must register!

Just send an empty email to: news-signup@sunsite.dk and we will
email you a username (which is your email) and a password. "

Hvis du gør det, så slipper du for alle de ærgrelser du har med at
sende indlæg. Du kan altid spørge senere hvordan du skal forholde
dig med hensyn til at konfigurere den.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Siri

Dato : 24-09-07 10:14

> Det drejer sig om tråden
> 30/8 kl. 15.37. Så det vil sikkert ikke være så svært at finde, men
> ellers sender jeg det gerne igen.

Årh ja Tove, vil du ikke nok maile mig det - så videresender jeg til
Helene - tusind tak!

> [...]
slipper du for alle de ærgrelser du har med at
> sende indlæg. Du kan altid spørge senere hvordan du skal forholde

Tusind, tusind tak, Tove, det vil jeg prøve snarligen.
Det funkede jo desværre ikke, da Kate forsøgte at hjælpe mig, men jeg
giver ikke op, sålænge der er nogen, der vil hjælpe. Jeg forsøgte selv i
sin tid, men det kunne bare ikke lade sig gøre.
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Tove Krieger

Dato : 24-09-07 10:52

"Siri" <medetsmilKATTE@BAKKEyahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Årh ja Tove, vil du ikke nok maile mig det - så videresender jeg
> til Helene - tusind tak!

Hej igen Siri.

Indlæg i tråden "Magnesium og Fosfor":

Citat:
> Ja. deklarationen er jo helt fin, og kattene stortrives på det,
> har alle flotte pelse osv. så jeg ville være ked at at skulle
> skifte.

Jeg tror ikke at du får noget foder hvis det ikke ligefrem er
specialfoder, der har lavere værdier end Olivers. Jeg har checket
nogle stykker og der var værdierne faktisk højere.

> men jeg kan alligevel ikke lade være med at have en tvivl, jeg
> læste et sted (husker selvfølgelig ikke hvor) at henved hver 3.
> konsultation for katte var pga. urinvejsproblemer.. om det så er
> den gruppe der fodres med mindre lødigt foder, eller hvad, det
> ved man jo ikke, men jeg synes at det lød voldsomt.

Jeg er aldeles overbevist om, at langt de fleste katte med
urinvejsproblemer bliver fodret med et underlødigt foder. Det er så
spørgsmålet om pest eller kolera, fordi hvis katten får en kost med
alt for meget protein, så stiger urinens Ph-værdi og så dannes der
hurtigere sten. Det er efterhånden en hel videnskab, for man skal
også sørge for at den drikker rigeligt (det er lidt svært at checke)
for hvis vandet ikke er sunket i drikkeskålen, så er det måske fordi
den har drukket af vandpytter. Overvægtige katte og dem der får for
lidt motion er også i farezonen. Det er vist næsten ligegyldigt hvad
man gør, der er så mange faktorer der spiller ind.

Hvis f.eks. en kat er blevet fodret for længe med det foder der
forebygger struvitsten som er den mest hyppige hos katte under 8 år,
så er der fare for at den kan erhverve oxalat-sten (dog hyppigst hos
katte over 8 år), og så skal det til at behandles med specialfoder
der nedsætter Ph-værdien i urinen. Som om det ikke er svært nok i
forvejen.
Citat slut

Jeg går ud fra at det var ovenstående indlæg du mener (det er et
svar til Marie).

Det jeg skriver ang. at fodre en kat for længe med ph-nedsættende
specialfoder, hvor man så kan risikere en øget risiko for
oxalatsten, kan bekræftes her på "Netdyredoktor". Det står nederst
på siden.

http://www.netdyredoktor.dk/sw10360.asp

P.S. Angående Sunsite. Jeg må prøve at finde ud af, hvordan du kan
skifte. Jeg har jo Outlook Express hvor man kan gå ind i
funktioner>konti og tilføje en ny server hvis man vil. Den mulighed
har du så ikke, men det må altså kunne lade sig gøre. Jeg kan ikke
tro andet. Hvis du har mulighed for det, så kan du jo lige skrive
hvad din server hedder, så bliver det måske nemmere. Jeg har to
servere i mit newsprogram - news.tele.dk og news.sunsite.dk. Sunsite
er den mest stabile af de to.

Fra : Siri

Dato : 24-09-07 11:26

> [...]
> hvad din server hedder, så bliver det måske nemmere. Jeg har to
> servere i mit newsprogram - news.tele.dk og news.sunsite.dk. Sunsite

Jeps det var det, og tak, nu har jeg så selv kopieret og mailet det til
Helene (katteri Lengoa - uhhh hun har dejlige katte!), så hendes dejlige
store Bamse-dreng kan slippe for de problemer. Han fik struvitsten af
IAMS meget, meget hurtigt, og den dygtige dyrlæge var bombesikker på, at
det var foderet, der var synderen.
Tak for info!
Problemet har jo netop været, at jeg ikke har kunnet hægte mig på nogen
server. Nogle bredbånds-udbydere har bare slet ikke det med, jeg er jo
ikke den eneste.
news.tele.dk er vist forsøgt, ligeså sunsite, men jeg forsøger igen, og
bruger så Mozilla til det. Ak ja.... Enn gång till
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar
(så har du min mail-adresse. Tove )