Sår, skallede pletter???
Fra : Flemming DK

Dato : 22-09-07 22:01

Siden april har vores kat fået nogle sår og skallede pletter flere steder på hovedet og kroppen. Først var det på kinden (er nu helet), så var det på overkroppen (er ved at hele), og på hagen (er også i bedring). I dag var der så en ny "stor" plet på hans skulder

Vi har været ved dyrlægen med ham mange gange, sidste gang i onsdags, og de har taget tests, givet os piller, givet ham indsprøjtninger, og vi har fået noget salve til at smøre pletterne/sårene med.

Ingen af deres behandlinger hjælper dog, og hvor han først havde den ene plet har han altså nu 3 Jeg har spurgt dem hvad det skyldes (dyrlægerne), de kan ikke give noget svar, og det ser heller ikke ud til at de kan hjælpe med at få ham rask

Nogen her der har erfaring med den slags, og ved hvad det kan være og hvad der kan hjælpe??

mvh,

Flemming

Fra : Ukendt

Dato : 22-09-07 23:14

"Flemming DK" <CULTURE-noSpam@POST.CYBERCITY.DK> skrev i en meddelelse

> Vi har været ved dyrlægen med ham mange gange, sidste gang i onsdags, og
> de har taget tests, givet os piller, >givet ham indsprøjtninger, og vi har
> fået noget salve til at smøre pletterne/sårene med.

Hmm, har dyrlægen ikke sagt, hvad han mener katten fejler ?

> Nogen her der har erfaring med den slags, og ved hvad det kan være og
hvad der kan hjælpe??

Nu ved jeg jo ikke, hvad dyrlægen har behandlet med, men det kunne lyde som
om, at katten har ringorm. Behandlingen for ringorm er nogen kapsler (
husker ikke navnet ), som katten skal have en uge- holde en uges pause- have
en uge igen osv. i ialt 5 uger. Derudover kan man smøre med Lamisil og
Virkon S kan bruges til, at behandle omgivelserne. Man kan også give dyret
bad i Virkon S. Virkon S er noget lyserødt pulver, der blandes med vand- kan
købes i Land & Fritid, dyrlægen og sikkert også flere steder.
Hvis det er ringorm, skulle dyrlægen kunne se det via UV lys. Katten vil
lyse blå, hvor den er angrebet.

Det kan så også være skab eller andet utøj- ved ikke lige, hvad man
behandler med der. Dyrlægen skulle kunne konstantere det via en skrabeprøve
fra huden.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Flemming DK

Dato : 22-09-07 23:29

On Sun, 23 Sep 2007 00:13:32 +0200, in dk.fritid.dyr.kat you wrote:

>Hmm, har dyrlægen ikke sagt, hvad han mener katten fejler ?

Nej, han/de har haft flere forslag, men eftersom behandlingerne ikke hjælper siger han/de bare at det er svært/umuligt at sige.

>Nu ved jeg jo ikke, hvad dyrlægen har behandlet med, men det kunne lyde som
>om, at katten har ringorm.

Er undersøgt for ringorm og det er det ikke.

> Dyrlægen skulle kunne konstantere det via en skrabeprøve fra huden.

Er lavet, og efter de prøver skulle han være helt sund og rask.

Han er behandlet med antibiotika (piller), har fået sprøjter (tror det var predetion), bliver behandlet med salve, har fået taget prøver, har fået loppekur (har fået en mere i dag), og vi har efter råd fra dyrlægen ændret hans kost...Intet hjælper dog, og efter 5 måneder har han altså flere pletter og sår end nogensinde før

underlidt nok virker det ikke som om det er noget der generer ham, men når det kommer til katte ved man jo aldrig rigtigt om det i virkeligheden påvirker dem mere end man tror :-/

mvh,

Flemming

Fra : Ukendt

Dato : 23-09-07 08:44

"Flemming DK" <CULTURE-noSpam@POST.CYBERCITY.DK> skrev i en meddelelse

> Er lavet, og efter de prøver skulle han være helt sund og rask.

Så kunne det måske tyde på, at det er noget eksem / foderallergi af en
slags.
Hvor gammel er missen ?

Har noget familie, som havde en kat med eksem. Den havde en bar plet i
ansigtet og var generalt meget tyndpelset. Den fik behandlet det, når
udbruddet blev for slemt, men levede ellers med det. Den var dog 10 år
gammel og er fornyligt død af kræft. Eksemen havde den vist døjet med længe.
Klør jeres mis sig ?

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Flemming DK

Dato : 23-09-07 10:09

On Sun, 23 Sep 2007 09:44:19 +0200, "Buffy" <Buffy( snabel a )tjekmig.dk> wrote:

>Så kunne det måske tyde på, at det er noget eksem

Kunne godt være det.

> foderallergi af en slags.

Har som sagt skiftet foder for ca. 3-4 måneder siden, efter råd for dyrlægen, og eftersom det ikke har hjulpet tror jeg det ikke.

>Hvor gammel er missen ?

4 år.

>Klør jeres mis sig ?

Ja, så meget at den får sår :-/

Mvh,

Flemming

Fra : Ragna

Dato : 23-09-07 14:00

Så vidt jeg kan se i omtalen af R/D, så anvendes det hovedsageligt som
slankefoder, selv om der også står, at det kan anvendes ved andre problemer.
Som Denise skriver, er der måske større chance for bedring ved brug af et
decideret allergi-foder, som f.eks. Z/D, der omtales her:
z/d allergifoder - kat
Feline z/d Low Allergen er et fuldfoder til diagnosticering og håndtering af
foderallergi hos kat. Eneste proteinkilde er specielt fremstillet
hydroliseret kyllingeprotein. Kulhydratkilden er ris. Der findes ingen
dokumenterede tilfælde af allergi overfor ris hos kat.

--
Mange hilsener fra Ragna

Fra : Margit Wulff

Dato : 23-09-07 07:47

On Sat, 22 Sep 2007 23:01:02 +0200, Flemming DK
<CULTURE-noSpam@POST.CYBERCITY.DK> wrote:

> Nogen her der har erfaring med den slags, og ved hvad det kan være og
> hvad der kan hjælpe??

Jeg har ikke erfaring med den slags, men i det sidste nummer af
Huldrekatten (udgivet af Norsk skovkattering) var der en artikel om
ræveskab. Den var skrevet af Dyrlæge Boysen, som har en hjemmeside på
http://www.dyrlaegeboysen.dk/

Jeg citerer lige det sidste fra artiklen:
"Af andre mulige årsager til kløen skal tænkes på loppeallergi,
foderallergi, atopisk dermatitis, infektion med rovmider og autoimmune
sygdomme."

Håber at det kan hjælpe lidt på vej i retning af at finde årsagen.

--
vh Margit Wulff
-webmaster for kattesiden.dk

Fra : Denise

Dato : 23-09-07 08:50

Flemming DK wrote:
> [...]
> til at de kan hjælpe med at få ham rask
>
> Nogen her der har erfaring med den slags, og ved hvad det kan være og

Ja det er nok prednison I har fået, måske også salve med prednison i. Og så
er det kun symptomerne man behandler og finder ikke årsagen. Har I prøvet at
skifte mad, foderallergi er efterhånden ret udbredt.
Så kan jeg anbefale at man går over til mærker der indeholder proteinet LAM
isf kylling og fisk. Jeg bruger selv Hills og Iams med LAM til vores
allergikat.
Og så man også prøve dyrlægens specielle mad til foderallergi, for at se om
det hjælper. Så jeg ville prøve foderskift, og ikke kun i 1 uge, men i en
længere periode.

--
Hilsen Denise
Se: www.mit-katteforum.dk

Fra : Flemming DK

Dato : 23-09-07 10:12

On Sun, 23 Sep 2007 09:50:28 +0200, in dk.fritid.dyr.kat you wrote:

>Ja det er nok prednison I har fået,

Er ikke helt sikker længer, kunne også have været binyrebarkhomon??

>Så kan jeg anbefale at man går over til mærker der indeholder proteinet LAM
>isf kylling og fisk. Jeg bruger selv Hills og Iams med LAM til vores
>allergikat.

Efter råd fra dyrlægen har den de sidste 3-4 måneder fået Hills r/d, og det har ikke hjulpet.

mvh,

Flemming

Fra : Ukendt

Dato : 23-09-07 10:24

> Er ikke helt sikker længer, kunne også have været binyrebarkhomon??

Samme ting, så vidt jeg ved......

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : ^#^

Dato : 23-09-07 14:04

Flemming DK wrote:

> Efter råd fra dyrlægen har den de sidste 3-4 måneder fået Hills r/d,
> og det har ikke hjulpet.

Det lyder som foderallergi.
Hills r/d er diætfoder til overvægtige katte og katte med diabetes. Det
indeholder "kød" og animalske biprodukter (kødaffald!) og dermed sikkert
også kylling.
Nogle katte bliver af uvisse årsager allergisk over for specielt produkter
med kylling. Som andre skriver - prøv at udskifte foderet til et produkt
helt UDEN kylling og se om det hjælper.

Men.. det kan også være anden type allergi/eksem. Har du evt udskiftet
rengøringsmidler, sæber, parfumer, vaskemiddel, opvaskemiddel - alle former
for kemiske produkter kan være årsagen. Prøv evt at bruge miljøvenlige
midler på/ i de ting, som katten kommer i kontakt med. Skift kattegruset til
en anden type (parfumefri) osv

/M

Fra : Flemming DK

Dato : 24-09-07 10:55

On Sun, 23 Sep 2007 15:03:44 +0200, "^#^" <not.available.for.spam@notworking.net> wrote:

On Sun, 23 Sep 2007 15:03:44 +0200, in dk.fritid.dyr.kat you wrote:

>Det lyder som foderallergi.

Tror det ikke, det var min første tanke, men foderskiftet har ikke hjulpet

>Hills r/d er diætfoder til overvægtige katte og katte med diabetes.

Han skal tabe sig, derfor det foder, Dyrlægen sagde i begyndelsen at hudproblemerne sikkert skyldtes at han var for tyk.

> Skift kattegruset til en anden type (parfumefri) osv

han er kanon kritisk med kattegrus og blive mega urenlig hvis det bliver skiftet

Mvh,

Flemming

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 23-09-07 14:49

Flemming DK wrote:
> Nogen her der har erfaring med den slags, og ved hvad det kan være og
> hvad der kan hjælpe??

Vores havde noget lignende - det var allergi mod lopper.

Den fik dengang en sprøjte ("vaccination") mod lopper hvert halve år -
og det forhindrede fint at lopperne kunne formere sig på katten.

Men det forhindrede ikke at der kunne snige en enkelt voksen loppe over
på den og leve et par dage - og det endte så med symptomer, der ligner
din kats.

Den fik så et skud penicilin og vi gik over til "Program Vet" der også
slår voksne lopper ihjel - og siden har den ikke haft noget i den
stil.....

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Flemming DK

Dato : 24-09-07 10:52

On Sun, 23 Sep 2007 15:49:13 +0200, "Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> wrote:

>Vores havde noget lignende - det var allergi mod lopper.

Har på fornemmelsen at det godt kan være loppealergi der gør det men det er en indekat, så jeg aner ikke hvor lopperne skulle komme fra, og der er ingen spor af lopper.

>Den fik så et skud penicilin og vi gik over til "Program Vet" der også
>slår voksne lopper ihjel - og siden har den ikke haft noget i den
>stil.....

Vel, det var P.V vi gav den for et par dage siden.

Det sidste nye sår er blevet større så jeg skal til dyrelægen med ham igen om en time

Sådan ser det sidste sår/bare plet ud nu

http://img520.imageshack.us/img520/9504/konsrgo4.jpg

Tror at han har fået dette sår/denne plet lige hvor han blev vaccineret, så måske er det grunden denne gang??

Mvh,

Flemming

Fra : Ukendt

Dato : 24-09-07 11:55

"Flemming DK" <CULTURE-noSpam@POST.CYBERCITY.DK> skrev i en meddelelse

> Sådan ser det sidste sår/bare plet ud nu
>
> http://img520.imageshack.us/img520/9504/konsrgo4.jpg

Av da. Det ser ikke godt ud.

Håber dyrlægen kan finde en løsning snart, så missen kan blive hjulpet.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Tove Krieger

Dato : 24-09-07 14:38

"Flemming DK" <CULTURE-noSpam@POST.CYBERCITY.DK> skrev i en
meddelelse news:2v1ff3p8jb165q8anikbhkihrc9qu750t5@4ax.com

> Det sidste nye sår er blevet større så jeg skal til dyrelægen med
> ham igen om en time
>
> Sådan ser det sidste sår/bare plet ud nu
>
> http://img520.imageshack.us/img520/9504/konsrgo4.jpg

Det er da et grimt sår. Jeg har ikke før set noget lignende. Jeg
håber da at dyrlægen snart finder ud af, hvad det kan skyldes, for
det er godt nok synd for missen.

Du kan jo også prøve udelukkelsesmetoden m.h.t. foder,
mad/drikke-skåle, f.eks. halsbånd hvis han har sådan et på og
kattegrus, der må da være et mærke han kan li'. Udelukkelsesmetoden
kan godt være lidt langsommelig, men den kan altså også give
resultater hvis man er metodisk.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Iben Holst

Dato : 24-09-07 16:50

> Sådan ser det sidste sår/bare plet ud nu
>
> http://img520.imageshack.us/img520/9504/konsrgo4.jpg

Det ligner meget og lyder meget som det min kat havde for
små 10 år siden.

Hun besøgte dyrlægen jævnligt i et års tid uden held til at kurere
det og tilsidst var det tæt på en aflivning fordi det blev så slemt.
Men pga. flytning kom vi til en anden dyrlæge, som mente at det
var loppeallergi selvom han ikke kunne finde hverken lopper
eller loppeæg på hende. Helt til bunds kom vi ikke i hvad det
egentlig var, men hun fik en form for hormonpiller i 3-4 måneder
og siden har vi ikke set mere til det.

Iben

Fra : Tove Krieger

Dato : 24-09-07 17:35

"Iben Holst" <iben@holst.mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> eller loppeæg på hende. Helt til bunds kom vi ikke i hvad det
> egentlig var, men hun fik en form for hormonpiller i 3-4 måneder

Det var da dejligt at hun blev reddet. Det er helt sikkert
binyrebarkhormoner d.v.s.Prednison eller Prednisolon hun har fået.

Fra : Iben Holst

Dato : 25-09-07 10:07

> "Iben Holst" <iben> Det var da dejligt at hun blev reddet. Det er helt
> sikkert binyrebarkhormoner d.v.s.Prednison eller Prednisolon hun har fået.

Det er meget muligt at det var det hun fik - jeg kan kun huske at han
forklarede at det var en hormon behandling som han slet ikke vidste
om det ville virke og så skulle jeg behandle pillerne meget varsomt
da de ellers meget let ville smuldre i bøtten.

Jeg var meget lettet da jeg begyndte at se en positiv forandring på
hende - hun blev jo også meget mere glad. Det var en rigtig hård
omgang for hende fordi det var så langvarigt. Og det gjorde jo ondt
på hende hvis man løftede hende når det var værst.

Vi havde også problemet med at hun ville klø sig, så vi klippede
flittigt hendes kløer og smurte hende med lindrende creme som vi
fik hos dyrlægen.

Når jeg kunne se at et sår (ud af temmelig mange) var ved at være
helet men stadig med sårkorpe, tog jeg en tør svamp og brugte den til
at pille de skorper af der kunne komme rimeligt let af af, så hun ikke
selv begyndte at klø i det.

Iben

Fra : Flemming DK

Dato : 24-09-07 18:00

Tak til alle for de svar I har givet her

On Mon, 24 Sep 2007 17:49:40 +0200, in dk.fritid.dyr.kat you wrote:

> [...]
>eller loppeæg på hende. Helt til bunds kom vi ikke i hvad det
>egentlig var, men hun fik en form for hormonpiller i 3-4 måneder

Godt at det nu er væk

Vi er ihvertifald kommet frem til at det må være allergi, og at det nye sår må skyldes allergi mod den Vaccination han fik på stedet i sidste uge.

Vi er nu gået over til noget allergi foder, og han skal have antibiotika og smøres med salve de næste 10 dage.

Forhåbenligt hjælper det, det største problem lige nu er bare hvordan man får ham til at lade være med at kradse i såret for når det klør vil han automatisk klø i det

mvh,

Flemming

Fra : Ragna

Dato : 24-09-07 18:58

Flemming skrev:
>Forhåbenligt hjælper det, det største problem lige nu er bare hvordan man
>får ham til at lade være med at kradse i såret for når det klør vil han
>automatisk klø i det

Så vidt jeg husker, så plejer dyrlægen at give en kløestillende
indsprøjtning - måske prednisolon.
Mon ikke det er sket?

--
Mange hilsener fra Ragna

Fra : Flemming DK

Dato : 24-09-07 19:17

On Mon, 24 Sep 2007 19:57:46 +0200, in dk.fritid.dyr.kat you wrote:

>Så vidt jeg husker, så plejer dyrlægen at give en kløestillende
>indsprøjtning - måske prednisolon.
>Mon ikke det er sket?

nej ikke denne gang, vi har fået den der fuciderm gel der skulle hjælpe mod kløe, men jeg tror nu ikke at den tager det hele...

Mvh,

Flemming

Fra : Denise

Dato : 24-09-07 19:55

Flemming DK wrote:

> nej ikke denne gang, vi har fået den der fuciderm gel der skulle
> hjælpe mod kløe, men jeg tror nu ikke at den tager det hele...
>
> Mvh,
>
> Flemming

Du kan gøre det, at du kan give en krave på, f.eks. den blå stofkrave, i ca.
15 min. efter du har smurt med cremen. Så når noget af cremen at virke inden
missen slikker den af, eller begynder at klø sig.

--
Hilsen Denise
Se: www.mit-katteforum.dk