Hvor mange rejer må jeg give min kat?
Fra : Ben

Dato : 20-09-07 21:05

Hej i gruppen.

Tak for en masse rigtig gode indlæg.

Jeg har et spørgsmål om noget der optager mit sind en del.

Min kat, er er en steriliseret huskat, der er inde 99 % af tiden.

Den får en god tør foder som basis foder, det er den glad for.

Derforuden får den lidt kogt kylling og andre kødprodukter i begrænset
mængde som lækkerier.

Men, den er helt vild med rejer.

Jeg er klar over at en kat ikke må for mange rejer pga. salt og
mineralindholdet er for stort.

Derfor skyller jeg rejerne rigtig godt i vand, så der - ikke for mig - er
nogen saltsmag i dem.

Er der nogen der ved om man ved at skylle rejerne godt får de skadelige salt
og mineraler ud af dem.

Der er en glæde at se hende spise rejerne med god appetit for derefter
stille og roligt og sidde og vente på at få flere.

Men det er samtidig med dårlig samvittighed jeg giver hende dem ved tanken
om at jeg gør noget der ikke er godt for hende på lang sigt.

Venlige hilsener fra

Ben

Fra : Tove Krieger

Dato : 20-09-07 21:25

Ben wrote:

> [...]
>
> Men det er samtidig med dårlig samvittighed jeg giver hende dem
> ved tanken om at jeg gør noget der ikke er godt for hende på lang

Hvis du giver din lille kat rejer i moderat mængde, gør det sikkert
ikke noget. Det skal nok bare ikke være "hverdagsmad". Selvom du
skyller rejerne er der alligevel trukket en del salt ind i dem.

For mange mineraler kan jo desværre også i det lange løb måske være
årsag til struvitsten, og det kan hunkatte altså også få. Mange
tror, at det kun er noget der sker for hankatte. Men som sagt, jeg
tror ikke at du skal have dårlig samvittighed over lidt rejer i ny
og næ. Det er jo ikke det hendes hovedmåltider består af. Det samme
gælder forøvrigt også for tun i vand, som mange katte er pjattede
med.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Siri

Dato : 20-09-07 21:38

> [...]

> og næ. Det er jo ikke det hendes hovedmåltider består af. Det samme
> gælder forøvrigt også for tun i vand, som mange katte er pjattede

Altså, det er så spændende - man lærer immer noget her!
Heldigvis har jeg ikke brug for lige den viden nu, men det er rart at
være forberedt på lidt af hvert.
Ben, jeg synes, at det er fint, at du supplerer kvali-tørfoderet med
lidt kogt og råt guf, det siges at være godt for tænder/tandkød.
Jeg kæmper foreløbig forgæves for at lokke noget råt i mine grimlinger.
Rå kalvelever - nej tak - torskerogn, rejer, nej tak - lidt oksehakke
til Lejon, that's it.
Men Tove har ret: Elsker katten rejer, så giv den det, som du selv ville
lave festmad. Flæskesteg, mørbrad, engelsk bøf, hvad ved jeg - rejer
skal være misses festmad, ligesom når du får festmad. Ca samme
hyppighed, ville jeg mene. Så kan I også feste sammen. Hvem ved, måske
får misse så en bid råt kød, inden du steger og braser din middag. Og
det er godt for dens tænder....
Hep på lækkerier - som festlighed og ikke hverdag.
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Majbritt Hågensen

Dato : 21-09-07 01:30

Hej Ben

Jeg " lister" lige et lille svar ind til dig )
Alle mine katter ( fem stk.) elsker rejer.... de får det jævnligt ..
Min ene kat er en hankat på over elleve år, han har altid elsket rejer og
det har været hans ekstra" godbidder"
Syv-ni-tretten har han aldrig fejlet noget, og er en dejlig rask og
efterhånden doven hankat som nyder livet...

Jeg ved også godt at det ikke er godt for katte med for mange rejer, og
tænker også på det hvergang de guffer.

Hilsen Majbritt

Fra : Ben

Dato : 23-09-07 08:56