Spørgsmål om foder
Fra : Allan F

Dato : 19-09-07 14:08

I forbindelse med min ene kats sandsynlige struvit-sten problemer, så er jeg
interesseret i at vide, hvordan det kattemad, som hedder "Dyrlægens
Fuldfoder" er kendt som et godt eller dårligt mærke. Jeg har allerede
opdaget, at whiskas er ret upopulært hvad lige netop dette problem angår.

Min kat med urinvejsproblemerne havde tilbagefald, et par dage efter han var
færdig med sin antibiotikakur, og dyrlægen solgte mig en pose af det Royal
Canin foder, som skulle afhjælpe problemerne. Og de spiser det da gerne, men
jeg vil gerne supplere med dåsemad også. Og lige netop i denne uge har bilka
det til 6 kr/ds, så jeg kunne jo købe en ordenlig portion hjem, hvis det var
det kunne bruges.

Allan F

Fra : jytte jensen

Dato : 19-09-07 14:48

Jeg ville være meget forsigtig med at fodre med noget som
dyrlægen ikke har anbefalet, hvis katten har en sygdom.
Hvad med at spørge dyrlægen, om hvilke vådfoder du kan give ?

VH
Jytte

Fra : Tove Krieger

Dato : 19-09-07 16:10

Allan F wrote:
> [...]
> supplere med dåsemad også. Og lige netop i denne uge har bilka
> det til 6 kr/ds, så jeg kunne jo købe en ordenlig portion hjem,

Jeg gik bort fra vådfoder på dåse for over et år siden. Jeg mistede
min ældste kat af sukkersyge, og har så en lille hunkat tilbage. Hun
får næsten udelukkende tørfoder (Olivers), og så får hun ind imellem
lidt rå hjerter i tern, hakket oksekød, kogt kylling, torskerogn,
sejfilet (kan spises rå), og en sjælden gang ganske lidt rejer og
tun i vand (det må en kat så ikke få for meget af p.g.a. salt- og
mineralindholdet.

Hvis du ser noget i supermarkedet hvor der står "dyrlæge" på, så har
det altså ikke spor med dyrlæger at gøre, det er lige så underlødigt
som Whiskas og det andet dåsefoder de sælger. Du kan godt nok få
vådfoder hos dyrlægen, men det er altså også rasende dyrt. Prøv at
spørge din dyrlæge om din kat ud over det tørfoder du købte, må få
de ting jeg har remset op. Du kan da evt. nøjes med at ringe og
spørge, det koster jo ikke noget.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Allan F

Dato : 19-09-07 16:48

> [...]
> om din kat ud over det tørfoder du købte, må få de ting jeg har remset op.
> Du kan da evt. nøjes med at ringe og spørge, det koster jo ikke noget.

Jeg ved godt at dyrlæge-indholdet i foderet er næsten umåleligt, men jeg har
brugt det før i et års tid uden problemer. Det var først, da mit supermarked
ikke førte det mere, og jeg gav dem whiskas i stedet for, at den ene af mine
katte fik problemer. Så jeg ville prøve at høre her, om der var nogen der
havde noget specifik viden om dette mærke.

Jeg har i helt klare vendinger fået fortalt (af mine katte) at det der
tørfoder er fint, men der må altså også gerne komme noget andet og mere
saftigt i madskålen. Når jeg har givet dem deres aftensfoder, og så senere
rejser mig og går i en retning, der kunne tolkes som værende nær køkkenet,
kommer de spænene forbi mig med halen i vejret, stopper lige indenfor
køkkendøren, og kigger på mig. Samme adfærd, som når jeg havde givet signal
til aftensmad førhen.

Mine forældre gav i mange år deres katte rå svinehjerter i strimler. Det
kunne de så godt lide, at de ofte spiste det alt for hurtigt, med det
resultat, at det kom op igen. Desuden har de givet dem forskellige former
for fisk, som selvfølgelig hurtigt blev udryddet. Nu giver de dem kun
tørkost, især fordi den ene af deres katte har svært ved at holde sig nede
på en fornuftig vægt, trods slankefoder. De har nu 5 katte ialt.

Allan F

Fra : Tove Krieger

Dato : 19-09-07 17:49

Allan F wrote:

> [...]
> mig med halen i vejret, stopper lige indenfor køkkendøren, og
> kigger på mig. Samme adfærd, som når jeg havde givet signal til

Min Mini flintrer ind imellem også efter mig når jeg nærmer mig
køkkenet, fordi jeg også har et andet mærke tørfoder som hun godt
kan lide, så får hun lige en lille håndfuld af det, og så er hun
tilfreds. Der er Olivers tørfoder ad libitum ellers.

Du kunne evt. også gøre som jeg har gjort i en del år. Hav en bøtte
med gærpiller stående (mine hedder Chrisco og fås i
supermarkederne), når de så begynder at tigge så giv dem sådan en.
De må gerne få et par stykker om dagen, og kattene elsker dem.

Det der med noget mere saftigt i madskålen er nok lige så meget dig
der har lidt ondt af dem, hvis de kun får tørfoder, men hvis man har
bare en lille godbid ved hånden, så kan det sagtens gå med tørfoder
alene. Det indeholder alt det kattene har brug for, selvfølgelig
under den forudsætning at det er et godt og lødigt foder, og ikke
det billige fra supermarkedet, det har aldrig kunnet betale sig i
længden.

Fra : Allan F

Dato : 19-09-07 17:57

> [...]

> så begynder at tigge så giv dem sådan en. De må gerne få et par stykker om

Gærpillerne kender jeg godt - dem bruger jeg som belønning på min
forhindringsbane, sammen med nogle malt-piller. Bare jeg lægger en på
'målet' springer de begge to rundt ad væggene til den hylde under vinduet,
til målet er nået.

Allan F

Fra : Kate

Dato : 20-09-07 07:04

"Allan F" <A_Folmer@post5.tele.dk> wrote in

> [...]
> hurtigt, med det resultat, at det kom op igen. Desuden har de
> givet dem forskellige former for fisk, som selvfølgelig hurtigt

Jeg opgav alt dåsefoder til mine fordi jeg også har en struvit-kat. Men
det rå kød må de gerne få. Jeg gav en overgang både lever, hjerte og
kylling råt til mine. Problemet med mine er bare at de ikke gider æde
det, desværre. Mine er åbenbart nemmere end dine, for de synes at
tørfoderet er fint.

Men prøv bare at variere med råt kød så du stadig kan være populær

--
Kate

Se kattenes have og andre ting om mit liv med katte.
http://oliwer.dk/
gerne ældre.

Fra : ^#^

Dato : 19-09-07 18:59

Allan F wrote:
> spiser det da gerne, men jeg vil gerne supplere med dåsemad også. Og
> lige netop i denne uge har bilka det til 6 kr/ds, så jeg kunne jo
> købe en ordenlig portion hjem, hvis det var det kunne bruges.

Raske katte kan sagtens tåle "junk"-vådfoder som Whiskas, Kitekat mm hver
dag, sålænge det kun udgør max ca. 20-25 % af dagligt indtag. Du kan vælge
f.eks. RC/Hill's vådfoder hos dyrlægen, de findes i specialvarianter (f.eks.
til katte med nyrelidelser), men det er langt fra sikkert, at dine katte vil
spise det.

Fsv angår vådfoder fra supermarkedet og din kats skavank, må du ringe til
din dyrlæge og høre ad om det går med supermarkedsvarianterne - de er som
udgangspunkt lige "slemme" eller lige "gode".

Tørfoder er noget mennesker har opfundet for at gøre det let at give
kattene korrekt næring, men fra naturens side er de faktisk mest til
vådfoder. Det er altid en god idé at supplere med vådfoder og i øvrigt altid
fodre varieret - bliver katten syg og vil ikke spise, kan man lokke med
forskellige ting (bla for at sikre nok vædske).

Som andre skriver kan man også give råt kød, kogt kød, tun, kogt fisk osv
som supplement/variant (foruden dåsefoderet eller i stedet for).
Næringsmæssigt er det bedre og renere end vådfoder på dåse/pose fra
supermarkedet (men også mere "besværligt").

/M

Fra : Gainsbourg

Dato : 21-09-07 01:01

> Raske katte kan sagtens tåle "junk"-vådfoder som Whiskas, Kitekat mm hver
> dag, sålænge det kun udgør max ca. 20-25 % af dagligt indtag.

Det må vist være det man kalder "et gæt for egen regning".

Nogen katte kan tåle underlødigt foder uden at blive alvorligt syge af det,
præcis ligesom nogle mennesker kan tåle at ryge i 40 år før de dør af det,
mens andre kun kan tåle at ryge i 10 før de første følgesygdomme sætter ind.
Og der er ikke nogen enkel tommelfingerregel man kan bruge for forudsige
hvilken gruppe man tilhører. Det ville svare til at sige: "alle raske
mennesker kan tåle at ryge, bare de holder sig under 7 cigaretter om dagen".

Det er et spørgsmål summen af påvirkninger i kombination med den genetiske
disposition. Der foreligger mig bekendt ingen forskning eller empiri der kan
underbygge at "Raske katte kan sagtens tåle "junk"-vådfoder som Whiskas,
Kitekat mm hver dag, sålænge det kun udgør max ca. 20-25 % af dagligt
indtag".

Den eneste måde man kan forebygge tandkødssygdomme og urinvejssygdomme hos
katte på, er at give sin kat et lødigt tørfoder som fx. Hills, Olivers,
Science Plan, Royal Canin eller lignende og i øvrigt lade være med at give
den tun, rejer og andet i den dur.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Siri

Dato : 20-09-07 13:59

Hej Allan F
Som bekendt i gruppen er der fornylig blevet reddet en meget mager MCO,
der havde fået så slem tandkødsbetændelse af at få kun Whiskas tør- og
våd-foder, at den ikke kunne spise tørfoder. Dyrlægen kom med et højlydt
udbrud, da han hørte, at den - ja, jeg citerer: "Har den fået Whiskas??
Det er det værste møg, det er fyldt med skidt og fyldstof og det er
allergifremkaldende" - han var rimeligt oprørt over kattens tilstand -
der løb betændelse ud af munden på den - efter de første dages
penicillinkur blev der fjernet 4 tænder, og beskeden lød, at der måske
skulle fjernes flere "men det må vi se på, når kuren er færdig, for det
tandkød var een stor blødende betændt masse, jeg kan simpelthen ikke se,
om der skal flere ud!"
Morgenen efter operationen gav han Jason Hills a/d, og den guffede glad
en hel dåse! Fire dage efter havde han appetit på sit gode MCO tørfoder,
og i dag er han frisk, ikke flere tænder ud, og er stadig på "opfedning"
stille og roligt.
Så det er mine erfaringer med Whiskas....
Jeg kender en seriøs opdrætter, der giver lidt Kitekat vådfoder som guf
og lokkemad. Så helt skidt kan det så ikke være.
Råfodring og BARF-fodring (som ikke er det samme) er omdiskuteret - hvis
man ikke er meget omhyggelig, kan katten blive fejlernæret.
Tørfoder er kunstigt, ja, men de gode mærker er grundigt sammensat mht
ernæring og evt specialbehov.
Så ud fra mine erfaringer ville jeg sige, at hvis kattene ellers drikker
nok, så giv dem kvalitetstørfoder efter deres evt. specialbehov - køber
man de store sække, er kg-prisen nede på 30-40kr, og det kan fint holde
sig. Og brug så rå mad (ikke svinekød!) og noget kvali-vådfoder som guf.
Hill's har nogle poser med bidder og sauce, køber man en boks er prisen
på 6-7kr/pose.
Så er du sikker på glade og sunde katte, og har gjort, hvad du kan for
dem.
Forresten er det skønt at læse, at du tager dig så godt af dem, med
aktivitetsbane og omhu med foder (uden dyrlæge-indhold )
Hyg jer
Med venlig hilsen
Siri & braksnude-banden
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Allan F

Dato : 20-09-07 14:56

"Siri" <medetsmilKATTE@BAKKEyahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Forresten er det skønt at læse, at du tager dig så godt af dem, med
> aktivitetsbane og omhu med foder (uden dyrlæge-indhold )
> [...]

Jamen tak for det - hvis jeg ikke kunne tage mig ordenligt af dem, så skulle
jeg jo have holdt mig fra at anskaffe dem. Mht. foder, så skal jeg nok finde
ud af det. Det er jo den rene jungle, derude.

I løbegården har jeg sat 3 rafter på kryds og tværs i varierende højde, så
de kan gå rundt mellem de hylder, der er sat op. Den ene foretrækker at gå
hele vejen rundt for at komme ned fra en høj hylde, mens den anden bare
hopper ned. Sjovt, så forskellige de er.

Allan F

Fra : Gainsbourg

Dato : 21-09-07 01:13

"Dyrlægens Fuldfoder" fra Bilka er et ganske almindeligt discountmærke
ligesom "Missers" og "Pussi" og adskiller sig på intet punkt fra de andre
ekstremt billige møgprodukter, ud over at der har siddet en smart
reklamemand og fået en RIGTIG god ide da de skulle finde på et navn. Ligesom
de andre discountkattefodere i supermarkedet, er det lavet af de
allerbilligste affaldsprodukter fra kødproduktionen, tilsætningsstoffer,
farve, emulgatorer og salt og du kan ligeså godt købe Aldis den billigste
eller Nettos den billigste som du kan købe "Dyrlægens Fuldfoder".

Når din kat er diagnosticeret med blæresten skal den fremover udelukkende
have det diætfoder som din dyrlæge har anbefalet dig.

Med venlig hilsen
Gainsbourg