Kat til Norge
Fra : dpl

Dato : 18-09-07 20:05

Hejsa, så har jeg altså brug for et godt råd...
Er det virkeligt rigtigt, at en killing ikke kan tages med til Norge,
før den er rabiesvaccineret og testet efter 120 dage??

Jeg har en køber i Oslo, men i så fald kan de jo ikke hente katten før
om over 4 måneder! Så er det jo knap en killing mere...

Der må da være en lettere måde?

Hilsen Dorthe
http://www.sevastopol.dk/
(Vi har killinger til salg!)

Fra : Tove Krieger

Dato : 18-09-07 20:33

dpl wrote:
> [...]
>
> Jeg har en køber i Oslo, men i så fald kan de jo ikke hente
> katten før om over 4 måneder! Så er det jo knap en killing mere...

Hold da op Dorthe. Prøv engang at læse her hvad Jyrak skriver om
det.

http://www.jyrak.dk/upl/files/2/72.pdf

Det er lige ved at være nemmere at bryde ind i Nationalbanken. Der
står jo at katte skal være mindst 18 måneder førend de må føres ind
i Norge og Sverige, fordi de skal rabiesvaccineres først, og der
kræves at katten skal være *mindst* 14 mdr. ved første
rabiesvaccination og at man derefter skal vente i 3 mdr. på
blodprøvetagning. Det lyder altså til at være lige lovlig lang tid
synes jeg. Så der er da vist lange udsigter for dig kan jeg se.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 18-09-07 20:51

Tove Krieger skrev:

<klip>

> Hold da op Dorthe. Prøv engang at læse her hvad Jyrak skriver om det.
>
> http://www.jyrak.dk/upl/files/2/72.pdf

Det ser ud til at være fra 1994 - det er immervæk 13 år siden. Måske er
der kommet nyere regler siden.

Venlig hilsen Dikte

Fra : Tove Krieger

Dato : 18-09-07 21:16

Benedikte Brisson wrote:
> Tove Krieger skrev:
>
> <klip>

> Det ser ud til at være fra 1994 - det er immervæk 13 år siden.
> Måske er der kommet nyere regler siden.
>
> Venlig hilsen Dikte

Ja, nu du siger det Dikte. Det er jo bestemmelser fra middelalderen
kan jeg se. Der er kommet helt nye bestemmelser d. 1. okt. 2004,
hvor katten bare skal være mindst 3 måneder ved vaccinationen, men
den regel der hedder 120 dage fra vaccination til blodprøvetagning
er stadig gældende

http://www.netdyredoktor.dk/sw15296.asp

Og så er der også en ny regel om kattepas og chipning/øretatovering
o.l.

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 18-09-07 22:27

Tove Krieger skrev:

> Ja, nu du siger det Dikte. Det er jo bestemmelser fra middelalderen

Nå var det dengang vi havde middelalder. Så kan jeg bedre forstå, jeg
underviser unger i Danmarks middelalder som om jeg havde været der selv

<klip>

> http://www.netdyredoktor.dk/sw15296.asp

Ja, den fandt jeg også. Samt en oplysning et andet sted om, at man er
begyndt at vaccinere killinger yngre end 3 måneder. Men det rokker
desværre ikke ved de 120 dage fra nu, hvis Dorthe fik sin killing
vaccineret nu.

> Og så er der også en ny regel om kattepas og chipning/øretatovering o.l.

Tror nok Dorthe plejer at chippe sine.

Venlig hilsen Dikte

Fra : dpl

Dato : 20-09-07 11:31

Benedikte Brisson skrev:

> [...]
> begyndt at vaccinere killinger yngre end 3 måneder. Men det rokker
> desværre ikke ved de 120 dage fra nu, hvis Dorthe fik sin killing

Hejsa
Ja, pas, chip osv. er på plads hos alle vores killinger som standard,
men pga. rabies-reglerne varer ca. 5 måneder før hun evt. kan flytte
derop, det er jo lang tid for sådan en ung kat! Øv, surt når man har
super købere, og det så ikke kan lade sig gøre!

Hilsen Dorthe
http://www.sevastopol.dk/
(Vi har killinger til salg!)

Fra : Anette

Dato : 18-09-07 22:27

"dpl" <dplahrmann@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har en køber i Oslo, men i så fald kan de jo ikke hente katten før om
> over 4 måneder! Så er det jo knap en killing mere...

hej Dorthe
Her er de gældende regler for Norge
http://www.foedevarestyrelsen.dk/ImportEksport/Rejse_med_kaeledyr/Hunde_katte_fritter/Norge.htm

Jeg ved der kan dispenseres fra de regler, når det gælder hundehvalpe der
skal importeres til DK, så mon ikke der også kan ved eksport til Norge?
Det er et stykke papir man kan få hos dyrlægen, en erklæring, hvor man på
tro og love ( og erstatningspligt) skriver under på at dyret ikke har været
udsat for rabiessmitte. Tjek med din dyrlæge.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : dpl

Dato : 20-09-07 11:32

Anette skrev:
> [...]
> tro og love ( og erstatningspligt) skriver under på at dyret ikke har været
> udsat for rabiessmitte. Tjek med din dyrlæge.

Hej Anette
Har talt med dyrlægen, og det lader til, at det desværre ikke gælder den
anden vej, dvs. for katte der skal IND i Norge.

Hilsen Dorthe
http://www.sevastopol.dk/
(Vi har killinger til salg!)

Fra : Gainsbourg

Dato : 19-09-07 01:00

For rejser til Sverige var det sådan for nogle få år tilbage, at der kunne
søges dispensation hvis en killing under 12 uger var for ung til at blive
rabiesvaccineret og at den dermed kunne rejse uden ovennævnte
forholdsregler, hvis man søgte om det og den var i følge med sin mor (som så
formentlig skulle følge de almindelige regler, dvs. være chippet, have
eu-pas, være rabiesvaccineret og testet 120 dage efter, samt have
dyrlægeattest og fået ormekur indenfor så og så mange dage før - tror det
var 10 dage). Man skulle vist så have en tro og love attest fra opdrætter om
at den ikke havde været i kontakt med den fri natur.

Ikke noget problem hvis man regelmæssigt parrer sine hunkatte i eller sælger
killinger til Sverige og derfor helt standard vaccinerer mod rabies en gang
årligt. Ret problematisk hvis man ikke gør. Måske var der en undtagelse hvis
moderen ikke kunne rejse med...

Ved killing fra Sverige til Danmark gælder det nu, at killingen skal være
chippet, have EU-pas og være rabiesvaccineret ved 12 uger og derefter vente
21 dage, som jo er betydeligt kortere end de 4 måneder. Disse regler er ret
nye, så der kan være kommet nye regler den anden vej også.

Hvis du rejser igennem Sverige skal du opfylde både kravene til Sverige og
til Norge. Det hele kompliceres måske også yderligere af at der er tale om
kommerciel eksport og at Norge ikke er et eu-land. Hvis jeg var dig ville
jeg ringe til Mattilsynet i Norge og høre præcist hvordan og hvorledes og
evt. til Jordbruksverket i Sverige hvis killingen skal igennem der.

Sverak og NRR, samt den norske og den svenske sibirerklub kan måske også
være behjælpelige med evt. smuthuller eller nødløsninger.

Held og lykke med det!

Med venlig hilsen
Gainsbourg

http://www.mattilsynet.no/
http://www.foedevarestyrelsen.dk/ImportEksport/Rejse_med_kaeledyr/forside.htm
http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar.4.7502f61001ea08a0c7fff33702.html
http://www.sverak.se/
http://www.nrr.no/
http://www.sibirkatt.org/
http://www.sibiriskkatt.nu/

Fra : mail@chicabee.dk

Dato : 19-09-07 06:16

Hejsa
Mellem 12 leveuge og den 13 kan en killing fra Danmark indføre i
Norge.
Dette kræver ikke rabies. Killingen skal blot være chippet og en
dyrlæge skal skrive under på at killingen er ormebehandlet
(mener det er 2 dage før den hopper ud af landet.)
Når man ikke at få killingen ud af landet i den famøse uge, må man
vente til den er mindst 7 mrd.

Kh
Camilla
http://www.chicabee.dk

Fra : dpl

Dato : 20-09-07 11:33

mail@chicabee.dk skrev:
> [...]
> (mener det er 2 dage før den hopper ud af landet.)
> Når man ikke at få killingen ud af landet i den famøse uge, må man

Æv, ja den tid er nu forpasset...
Hilsen Dorthe
http://www.sevastopol.dk/
(Vi har killinger til salg!)

Fra : keb+usenet@spamcop.n~

Dato : 19-09-07 08:30

On Sep 18, 9:04 pm, dpl <dplahrm...@hotmail.com> wrote:
> [...]
>
> Jeg har en køber i Oslo, men i så fald kan de jo ikke hente katten før
> om over 4 måneder! Så er det jo knap en killing mere...

Reglene for innførsel av katt til Norge finner du på
http://www.mattilsynet.no/mattilsynet/Ece2PortalUrl?articleId=16370:

"Fra alle EU-land unntatt Sverige, UK og Irland: Pass som inneholder
navn på dyrets eier og en beskrivelse av dyret og som dokumenterer
gyldig ID-merking[1] samt at dyret er behandlet mot echinococcose med
et godkjent preparat (for eksempel praziquantel eller epsiprantel) i
løpet av de siste 10 dager før innførsel. [..] Behandlingen mot
echinococcose skal gjentas senest 7 dager etter innførsel og
dokumenteres i passet av veterinær. [..]

I tillegg skal dyret være vaksinert mot rabies med en inaktivert
vaksine i henhold til vaksineprodusentens anbefalinger og
vaksinasjonen må være gyldig[2]. Det skal også foreligge svar fra et
godkjent laboratorium (se liste under "Andre nettsteder" til høyre) på
en blodprøve som er tatt tidligst 120 dager etter siste
rabiesvaksinering og senest den dagen vaksinasjonens gyldighet utløper
og som viser at dyret har et antistoffnivå på minst 0,5 IE/ml. For at
dokumentasjonen for tilstrekkelig høyt antistoffnivå skal beholde sin
gyldighet, må dyreeier sørge for at dyret blir revaksinert mot rabies
innenfor den tidsrammen vaksineprodusenten anbefaler; overskrides
fristen for revaksinering, må det tas ny blodprøve. [..]

Frivillige tiltak som anbefales av Mattilsynet
Mattilsynet anbefaler at hunder og katter som fraktes over
landegrensene blir behandlet mot flått. Det finnes i dag effektive
midler som for en lengre periode reduserer faren for at dyr blir
angrepet av flått, lus og lignende. [..]

[1] Som gyldig ID-merking regnes mikrochip eller lett leselig
tatovering. Etter den 3. juli 2011 er det imidlertid bare mikrochip
som vil være gyldig merkemetode. Merkemetoden som benyttes skal gjøre
det mulig å finne fram til eierens navn og adresse. Ved merking med
mikrochip som ikke oppfyller ISO-standard 11784 eller vedlegg A til
ISO-standard 11785, må den som har ansvaret for dyret stille nødvendig
avlesningsutstyr til rådighet ved enhver kontroll.

[2] Ved grunnvaksinering regnes rabiesvaksinasjonen som gyldig først
21 dager etter at vaksinasjonen er utført. Ved revaksinering regnes
vaksinasjonen som gyldig fra revaksinasjonsdato dersom dyret
revaksineres før gyldigheten av forrige vaksinasjon har utløpt.
Revaksinering regnes som grunnvaksinering dersom det ikke foreligger
dokumentasjon fra veterinær som bekrefter gyldighetstiden for forrige
vaksinasjon."

For enkelte land, herunder Danmark, finnes det likevel mulighet for å
søke om dispensasjon for uvaksinerte kattunger som er under tre
måneder ved innførselen. Se informasjon på
http://www.mattilsynet.no/mattilsynet/Ece2PortalUrl?articleId=16591:

"Forskriften gir imidlertid det lokale Mattilsynet
(distriktskontorene) myndighet til å tillate innførsel av:

1. uvaksinerte hunder, katter og ildrer yngre enn 3 måneder fra
enkelte EU-medlemsstater. (Listen over aktuelle land er gjengitt i
avsnittet "forvaltningspraksis" nederst på siden).
2. uvaksinerte hunder og katter yngre enn 3 måneder fra enkelte
tredjeland. (Listen over aktuelle land er gjengitt i avsnittet
"forvaltingspraksis" nederst på siden).

Minimumsvilkår for tillatelser er at dyrene har pass/
veterinærsertifikat. I tillegg skal de siden fødselen ha oppholdt seg
på det stedet det ble født, uten kontakt med viltlevende dyr som kan
ha vært utsatt for infeksjon, eller de skal ledsages av sin mor som de
fremdeles er avhengige av. For øvrig gjelder de normale kravene til
ID-merking og behandling mot echinococcose - se artiklene
"Innførselsvilkår for hund og katt" og "Innførselsvilkår for ilder".

Søknadsprosedyrer
Dersom du ønsker å søke om tillatelse som nevnt over, bør du gjøre
dette i god tid før planlagt innførsel. Søknaden bør minst inneholde
følgende opplysninger:

* Eierens navn og adresse.
* Oppdretterens navn og adresse.
* Dyrets art, rase, fødselsdato og ID-nummer.
* Kopi av erklæring fra oppdretter, med angivelse av ID til dyret,
som bekrefter at dyret er født hos vedkommende og kun har oppholdt seg
der uten mulighet for kontakt med dyr som kan overføre rabies
* Grunnen til at det er nødvendig å innføre dyret før det
oppfyller de normale kravene til rabiesvaksinasjon og antistofftest.
* Ønsket tidspunkt og sted for innførsel.
* Navnet på eier eller annen fysisk person som skal ledsage dyret
under transporten til Norge.

Søknaden sendes til:

Mattilsynet (+ navnet på det aktuelle distriktskontoret),
Felles Postmottak,
Postboks 383,
2381 Brumunddal
Faks: 23 21 68 01
E-post: postmottak@mattilsynet.no"

Lykke til!

--
Karl Erik Birkeland, MDNV

http://home.no/blazius/ http://cafepress.com/mektigevenner/

Fra : dpl

Dato : 20-09-07 11:36

keb+usenet@spamcop.net skrev:

> Mattilsynet (+ navnet på det aktuelle distriktskontoret),
> [...]

Tak skal du have... sikke en smøre. Og konklusionen bliver den samme, de
kan først få killingen til Norge når den er over 8 måneder gammel

Hilsen Dorthe
http://www.sevastopol.dk/
(Vi har killinger til salg!)

Fra : Jan Rudkøbing

Dato : 20-09-07 16:00

> Tak skal du have... sikke en smøre. Og konklusionen bliver den samme, de
> kan først få killingen til Norge når den er over 8 måneder gammel

> [...]

Nej du kan søge dispensation!
Der er et ganske lille vindue mellem 12 uger og 3 måneder - og i den korte
periode kan du så sende killingen afsted
Men dispensationen skal vist søges så hurtigt som muligt! Faktisk helst i
går...

Mvh Ann K

www.annk-butik.dk

Fra : dpl

Dato : 20-09-07 16:41

Jan Rudkøbing skrev:
> [...]
> periode kan du så sende killingen afsted
> Men dispensationen skal vist søges så hurtigt som muligt! Faktisk helst i

Da killingen nu er 16 uger, er det slet ikke aktuelt.
Hilsen Dorthe
http://www.sevastopol.dk/
(Vi har killinger til salg!)

Fra : Jan Rudkøbing

Dato : 20-09-07 19:00

Okay Dorthe... det bemærkede jeg ikke.

Mvh Ann K
www.annk-butik.dk

Fra : Jan Rudkøbing

Dato : 20-09-07 16:02

Og jeg tillader mig lige at kopiere det relevante afsnit her nedenfor: