Mus i lange baner.
Fra : Coppi

Dato : 15-09-07 13:12

Hej med jer.

Lige et lille hjertesuk.
Vi har et stort problem med mus, her er bare mus i lange baner, har lige
været ude og samle 6 mus op, alle lige i nærheden af vores hoveddør og hver
morgen når jeg kommer ned ligger der som regel en i entreen.
Hov glemte jeg at sige, at de er døde eller halvspiste( fnis ) !!!!

Alle tre er åbenbart perfekte musejægere og hvis jeg var mus ville jeg
flygte langt.
En ting der kniber mig er dog musenes ynkelige skrig når de bliver slæbt ind
i gangen og leget med, er der ikke andre end mig hvis hjerte bløder ?

coppi

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 15-09-07 13:32

Den Sat, 15 Sep 2007 14:12:00 +0200 skrev Coppi:

er der ikke andre end mig hvis hjerte bløder ?

> coppi

Ja - og 12 årige børn på Madagaskar der står i olie- og
kemikalieaffald til knæerne og hugger gamle skibe op for 1$ om dagen.
Hvor vil du hen med dit spørgsmål?

Karl Erik

Fra : Tove Krieger

Dato : 15-09-07 13:52

Karl Erik Christensen wrote:
> [...]
> kemikalieaffald til knæerne og hugger gamle skibe op for 1$ om
> dagen. Hvor vil du hen med dit spørgsmål?

Du er vist i hvert fald havnet i den forkerte gruppe.

*PLONK*

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Tove Krieger

Dato : 15-09-07 13:36

Coppi wrote:

> [...]
> En ting der kniber mig er dog musenes ynkelige skrig når de
> bliver slæbt ind i gangen og leget med, er der ikke andre end mig

Puha jo Coppi. Hvis jeg kan redde musen, bliver den taget fra Mini
og sat ud på marken, hvor den højst sandsynligt ikke bliver klogere,
men vender tilbage igen.

Mini har fanget en mus hver dag i nogle dage nu, men hun er blevet
mester i at dræbe dem hurtigt og forhåbentlig smertefrit. Min gamle
kat Mivser havde det med at lege med dem først, og det var heller
ikke noget jeg var glad for at overvære, så ham snuppede jeg mange
mus fra.

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 15-09-07 16:51

"Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> wrote in message

> Puha jo Coppi. Hvis jeg kan redde musen, bliver den taget fra Mini og sat
> ud på marken, hvor den højst sandsynligt ikke bliver klogere, men vender
> tilbage igen.

Nix. Der sker (efter sigende) det at musen enten hurtigt dør fordi den har
fået indre blødninger eller bliver slået ihjel af andre mus. De skulle være
ret konsekvente når andre mus går ind på deres område.
Så det er ikke sikkert at det er musens bedste at komme ud igen. Men forstår
godt trangen til at give den en chance mere efter den har været i kontakt
med en lystmorder ...

Hilsen Nina

Fra : Bjarne

Dato : 15-09-07 20:13

Nina, Tender Tribes skrev:

> [...]
> godt trangen til at give den en chance mere efter den har været i kontakt

Det ligner nu mest noget med at kattene bruger en fanget mus som
træningsobjekt.

Omfanget af grusomhed og lidelser i naturen er forfærdeligt, men det er
svært at forstå, når det gælder dyr, som vi ikke rigtigt kan kommunikere
med.

Katte kommunikerer så godt med os, at det er åbenlyst, at de har et
højtudviklet følelsesliv, og at man både kan gøre dem glade og lykkelige
, men også tilføje dem smerte og ulykke.

Jeg ved ikke, hvor meget en mus føler, måske er det bedst at lade være
med at tænke for meget på det.

Bjarne

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 15-09-07 13:55

Den Sat, 15 Sep 2007 14:12:00 +0200 skrev Coppi:

>de er døde eller halvspiste( fnis ) !!!!
> coppi

Fnis? - hvorfor fniser du? Er du ikke i bund og grund stolt af dine katte,
at de kan fange mus?
Hvis du synes det er synd for musene, må du jo skille dig af med dine
katte - ikke?
Nu er dette jo ikke en gruppe for international storfinans, men jeg bliver
altså lidt harm over dit indlæg.
Kattens leg med musen foregår mange steder.

Karl Erik Christensen

www.ranunkelvej.com - www.ranunkelvej.com/sai/

Fra : Bjarne

Dato : 15-09-07 16:49

Karl Erik Christensen skrev:

> [...]
> altså lidt harm over dit indlæg.
> Kattens leg med musen foregår mange steder.

Hop ned i filtret med dine stupide indlæg

Bjarne

Fra : Siri

Dato : 15-09-07 19:57

> Bjarne skrev:

> Hop ned i filtret med dine stupide indlæg
>
> Bjarne

Altså, efter Karl Eriks første indlæg ville jeg give dig ret, Bjarne.
Men i 2. omgang tænker jeg, at hver bliver harm over forskellige ting.
Men nu er det her en kattegruppe om katte-ting-og-sager, og verdens
store problemer (og de er store, sandt nok) er OT her.
Karl Erik er vist ny her, og har (endnu ikke?) troll'et i mine øjne. Men
sker det - ja, så er det samme vej som en vis hr Steen... *PLONK*, og
mit eget kill-filter: Vedkommendes indlæg læses bare ikke. Sådan er det.
Man holder sig til sagen her: Kattenes....
Jeg har indekatte, og det har mange fordele - bl a nul 'musleje'
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 15-09-07 20:02

"Siri" <medetsmilKATTE@BAKKEyahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har indekatte, og det har mange fordele - bl a nul 'musleje'

Der kan nu også forekomme "indemus"..LOL... spørg bare Albert og Anton..
de to første år hvor de udelukkende var indekatte, havde de såmænd nok at
tage sig til hvad musefangster angik..(-;
Jeg har kun set en enkelt gang, at de har hapset mus udenfor, faktisk i
forgårs, hvem der fanger dem ved jeg ikke, men de hugger efterfølgende musen
ud af munden på hinanden, og det ender altid med, at Albert får lov at æde
den..
ind til videre har vi ikke observeret mus indenfor i år, men med marker
rundt om, skulle det være underligt hvis ikke der dukkede et par stykker op.

Mvh. Marie

Fra : Bjarne

Dato : 15-09-07 20:16

Torben og Marie-louise Ager skrev:
> [...]
> rundt om, skulle det være underligt hvis ikke der dukkede et par stykker op.

Det sker også af og til, at de fanger en mus indendørs her. Hvor de så
end slipper ind.
Men jeg har for mange år siden oplevet, hvordan det er at finde
muse-hm-hm'er i spisekammeret og se afgnavne stearinlys og madrester, og
de oplevelser betyder, at jeg er stolt af kattene, når de fanger en
af dem.

Bjarne

Fra : Siri

Dato : 15-09-07 20:45

> [...]
> muse-hm-hm\'er i spisekammeret og se afgnavne stearinlys og madrester, og
> de oplevelser betyder, at jeg er stolt af kattene, når de fanger en

He he - jeg forstår godt din stolthed, og det er rart at være fri for
båe inde-mus og fælder (kors, hvor har min mor tømt mange
musefælder...). Jeg tror også, at Britt i sit store hus vil få lidt
'musleje' af Jason med tiden, og det vil kun være godt.
Problemet er jo ikke, at katten fanger de mus, der nu er i huset -
problemet er, hvis den ikke slår dem ihjel straks.
Og inden det her løber helt væk for Coppis indlæg, så var problemet vist
også, at der er så vildt mange mus, at kattene netop ikke bare slår dem
ihjel og færdigt arbejde.
Den gode løsning: En kat mere! Hva' Coppi - nyd at tage hen på Inges
Kattehjem og vælg den største, flotteste musefanger af en hankat - og så
er de mus væk!
Hæ hæ

Fra : Coppi

Dato : 16-09-07 10:17

Hej Siri.

Problemet tror jeg ikke løses med en kat mere, vi har 3 dre alle tager mus.
Hvis der er et problem er det at der ligger døde og halvspiste mus både ude
og inde, så med en kat mere ville problemet bare blive større.
Det var jo egentlig også bare for at fortælle om de 3 farlige tigre vi har.
Og så en ting til, den der historie om at katte skal sultes lidt for at de
vil tage mus er helt hen i vejret. Vores har fri adgang til tørkost og får
ved siden af vådfoder og kattemælk (jaja, jeg ved godt de er forkælede ) og
alligevel fanger de masser af mus.

coppi

Fra : Steen Eugen Poulsen

Dato : 16-09-07 11:24

Coppi skrev:
> [...]
> ved siden af vådfoder og kattemælk (jaja, jeg ved godt de er forkælede ) og

Det problemet med hus katte og mus kan jeg kun give dig ret i. Min kat
kom hjem med en levende, og så slap den fra ham, da han ikke kunne finde
den gik han bare ud og hentede en anden, men jeg nu i dage vis har
kæmpet for at få fanget den nye hus gæst.

Skal også lige siges at den nye mus slog han ihjel for derefter at hoppe
op i sengen og lege med den, så det var ren lykke. :)

Der er desvære et par steder hvor jeg skal rive huset ned for at komme
til og har ikke lige haft modet til at trampe på den når jeg har set
den, men med alle de edderkopper der har været denne sommer og forrige,
så er en mus måske ikke det værste til at ryde op, selvom jeg nok vil
være lidt mere påpasselig med daglig rengøring intil musen er ude af
huset igen.

Fra : Martin

Dato : 15-09-07 17:30

> En ting der kniber mig er dog musenes ynkelige skrig når de bliver slæbt
ind
> i gangen og leget med, er der ikke andre end mig hvis hjerte bløder ?

Jeg har samme problem. Især her på de sidste min "bandit-misser" er af en
eller anden grund begyndt at fange helt vildt mange ting og sager - det har
de ellers stort set aldrig gjort før. Og det er ikke kun mus de kommer med
som "gave" det er også store græshopper og og endda fugle i
solsort-størrelsen! Så nå man kommer hjem så er der ellers bare fjer i hele
hytten og så skal man til at lede det hele igennem for at finde det stakkels
halvspiste kadaver ;(

Jeg har ellers haft 6 forskellige katte men jeg har boet her men det har
aldrig været "så slemt" mange som det er nu.

Men hvorfor de gør det ved jeg ikke.

Men jeg har også tit været i tvivl om hvad som er bedst for musene. De må da
for min skyld gerne leve bare de holder sig udendørs men de kan jo ikke gøre
for at de er blevet lemlæsten og slæbt med ind jo.

Nogen gange kan man så nå at "fange" dem inden de får bidt hovedet af og
stadig lever.

Så jo hvad er bedst for de mus? Hvis de lever endnu? De døde må jo bare
ud... men hvordan kan man se på sådan en mus om den ikke har fået nogen
alvorlig skade så man måske blot kunne sætte den ud igen? Og alternativet?
Man vil jo ikke bare ligge en halvdød mus i skraldespanden så den skal lide
for meget hvis den tydeligt er slemt tilredt? Giver man den bare en med en
spade? Kan næsten ikke få sig selv til det. Det der med at skylle dem ud i
toilettet som nogen gør må da også være en kedelig død. På den anden side
har man jo heller ikke råd til at aflive mus nærmest hver dag hos dyrelægen
vel?

Ja så jeg kan altså også bedst lide de mus som enten allerede er døde når
jeg finder dem, ellers forsøger jeg om jeg kan "redde" dem inden katten får
gjort alt for meget skade på den.

Men jeg synes altså at det kan være svært at se på musen om den er skadet så
den ikke ville kunne overleve ude. De er som regel skræmt fra vid og sans jo
og sidder bare og kigger helt musestille når jeg får reddet dem fra katten.
Men det kan være svært at se om det er fordi den bare er bange lige nu eller
om det er fordi den er ved at "stille træskoene" eller har brækket et ben
eller andet som gør det svært eller umuligt at se om den kunne overleve i
naturen.

Og jo som en siger ku man da bare skille sig af med kattene, men det tror
jeg nu hverken kattene eller musene skulle få det bedre af (alle naboernes
katte skal nok få dem fanget alligvel. Så den holdning er direkte lam.

Men jeg tror desværre ikke der er noget at gøre så kattene slet ikke gør
det. De er jo jægere af natur - også selvom de får mad af mennesker ;)

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 15-09-07 17:34

Den Sat, 15 Sep 2007 17:49:04 +0200 skrev Bjarne:

> Hop ned i filtret med dine stupide indlæg
>
> Bjarne

Alle grupper har "efteraber" som efteraber de "førende" i gruppen.
I denne gruppe er du åbenbart en af dem.

Karl Erik

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 15-09-07 20:13

Den Sat, 15 Sep 2007 13:56:30 -0500 skrev Siri:

> Altså .... (og en masse mere ubegribelig vås)
> Med venlig hilsen
> Siri

Egentlig er jeg bedøvende ligeglad med hvem der læser det jeg skriver.
Dem der er enige med mig tier stille - ok med mig.
Dem der er så uenige med mig, at de plonker mig - ja, for min skyld ingen
alarm. Det viser jo blot hvor fordømmende i er. Jeg tror i går glib af
mere end jeg gør.

Karl Erik