hund & sikkerhedssele ?
Fra : Is

Dato : 07-10-07 18:38

Hej

Er det rigtigt at hunde på bagsædet SKAL være fastspændt.??

Jeg synes en hurtig søgning angir at der er en god ide, som jeg
selvfølgelig er enig i, men jeg har idag hørt om en der blev stoppet
af politiet, som tjekkede om hunden på bagsædet var fastspændt.

Havde den ikke været det, havde der vanket en bøde, som hvis der havde
været "løse" børn på bagsædet.

Erik Isager

Fra : jopa

Dato : 07-10-07 18:44

Is skriblede følgende:
> Er det rigtigt at hunde på bagsædet SKAL være fastspændt.??

Ja da hvad syntes du om at få din lab i nakken.

--
Mvh. John

www.johns-web.dk

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 07-10-07 18:54

"jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse
> Is skriblede følgende:
>
> Ja da hvad syntes du om at få din lab i nakken.

om "dyret" har to eller fire ben er ligemeget, det gør nok mindst lige så
ondt at få en hund i nakken som et barn.

Mvh. Marie

Fra : Is

Dato : 07-10-07 19:18

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev
i en meddelelse

> [...]
> >

> om "dyret" har to eller fire ben er ligemeget, det gør nok mindst
lige så
> ondt at få en hund i nakken som et barn.

Der i er jeg ikke uenig !!!

Men kan jeg få en bøde for ikke at have sele på en hund på bagsædet
???

Erik Isager

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 07-10-07 19:18

Is formulerede søndag:
> [...]
> i en meddelelse

> Der i er jeg ikke uenig !!!
>
> Men kan jeg få en bøde for ikke at have sele på en hund på bagsædet

Lad os lige holde fokus på emnet.
SKAL hunden være fastspændt, iflg. en lov, på bagsædet?
Hvad med på forsædet?
Kai

Fra : lh

Dato : 07-10-07 19:34

"Fister Løgsovs" <Kunta@starmail.invalid.co.za> skrev i en meddelelse
> Is formulerede søndag:

> Lad os lige holde fokus på emnet.
> SKAL hunden være fastspændt, iflg. en lov, på bagsædet?
> Hvad med på forsædet?
> Kai

Jeg er fuldstændig enig i det sikkerhedsmæssige, men jeg er da nu også
interesseret i at vide om det virkelig ER lovpligtigt? Jeg mener altså
aldrig at have hørt om at det er. I så fald er det vel også lovpligtig med
hundeburer eller gitre hvis hunden sidder helt omme bagi.

lh

Fra : jopa

Dato : 07-10-07 19:36

Fister Løgsovs skriblede følgende:

> Lad os lige holde fokus på emnet.
> SKAL hunden være fastspændt, iflg. en lov, på bagsædet?
> Hvad med på forsædet?

Der findes ingen lov om emnet men bekendtgørelser i færdselsloven om gods og
fastspænding.
Altså det er mig bekendt ikke lovligt før ulykken sker

I færdselslovens forstand anses hunde som gods, hvorfor der ikke er
decideret krav om fastspændelse af hunde, eller placering i transportbur. Af
færdselslovens § 82 om befordring af personer og gods fremgår:

§ 82. Personer eller gods må ikke være anbragt på en sådan måde, at føreren
ikke har frit udsyn og tilstrækkelig mulighed for at manøvrere køretøjet.
Gods skal anbringes således, at den tegngivning, der nævnes i § 32, stk. 2
og 4, eller påbudt lygte eller nummerplade ikke skjules.

Stk. 2. Passagerer må ikke medtages i et sådant antal eller være anbragt på
en sådan måde, at der kan opstå fare for dem selv eller andre.

Går ud fra at vi er enige om det uheldige i løse børn på bagsædet ?
For mig at se burde det samme være tilfældet med hunde.

--
Mvh. John

www.johns-web.dk

Fra : jopa

Dato : 07-10-07 19:38

jopa skriblede følgende:
> Altså det er mig bekendt ikke lovligt før ulykken sker

Skulle selvfølgelig være "ulovligt"

--
Mvh. John

www.johns-web.dk

Fra : Anette

Dato : 07-10-07 19:42

Fister Løgsovs wrote:
> Lad os lige holde fokus på emnet.
> SKAL hunden være fastspændt, iflg. en lov, på bagsædet?
> Hvad med på forsædet?

Ifølge min bedste overbevisning er der ingen lov der siger at hunden skal
være fastspændt.
Hunde betragtes som en ting, gods - i den sammenhæng, også vidty jeg ved er
der ingen love der forbyder at have løse ting i bilen.

At det så ellers er en glimrende idé både af hensyn til hunden og af hensyn
til en selv er noget helt andet

/ Anette
www.philana.dk

Fra : jopa

Dato : 07-10-07 19:59

Anette skriblede følgende:
> Hunde betragtes som en ting, gods - i den sammenhæng, også vidty jeg
> ved er der ingen love der forbyder at have løse ting i bilen.

I færdselsloven fremgår det, at gods skal være anbragt på en sådan måde, at
det ikke kan frembyde fare for personer.

--
Mvh. John

www.johns-web.dk

Fra : Is

Dato : 07-10-07 20:29

> Anette skriblede følgende:
>
> I færdselsloven fremgår det, at gods skal være anbragt på en sådan
måde, at
> det ikke kan frembyde fare for personer.

et par steder jeg har har besøgt - ingen steder står at hunde SKAL
have seler på. Mon ikke det havde stået, hvis der er bøde for ikke at
gøre det ???

http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/docs/ferie

http://24.dk/24t/forums/show/88.page;jsessionid=abc2ZTw6r5ri5azFNGgpr

Erik Isager

Fra : Tove Krieger

Dato : 07-10-07 20:24

"Is" <detteerminnewsgruppemailadresse3@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:470918b5$0$90274$14726298@news.sunsite.dk
> [...]
> fastspændt.
>
> Havde den ikke været det, havde der vanket en bøde, som hvis der

Jeg synes bestemt, at jeg for ikke så mange dage siden så på TV, at
"man" ville arbejde på at få indført ved lov, at hunde på bagsædet
skulle fastspændes.

Ved samme lejlighed blev der sagt, at en hunds vægt bliver tidoblet,
når den bliver slynget fremefter ved en hård opbremsning - det må da
give stof til eftertanke.

Prøv at ringe til din lokale politistation. De plejer altid at være
flinke her i området hvis man beder om en oplysning.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Is

Dato : 07-10-07 20:33

> Prøv at ringe til din lokale politistation. De plejer altid at være
> flinke her i området hvis man beder om en oplysning.

Der er også mange flinke og rare mennesker her, nogle af dem ved også
en masse, derfor startede jeg med at spørge her.

Erik Isager

Fra : Tove Krieger

Dato : 07-10-07 20:44

"Is" <detteerminnewsgruppemailadresse3@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:470933b9$0$90267$14726298@news.sunsite.dk

> Der er også mange flinke og rare mennesker her, nogle af dem ved
> også en masse, derfor startede jeg med at spørge her.

Jamen, så må vi da håbe at der kommer én der ved noget om det, eller
som har set den samme udsendelse som jeg.

Fra : pwh

Dato : 08-10-07 05:04

Is, skrev:

> Der er også mange flinke og rare mennesker her, nogle af dem ved også
> en masse, derfor startede jeg med at spørge her.

Det må værer mig du mener Erik

/Jens

Fra : Is

Dato : 08-10-07 18:21

> Det må værer mig du mener Erik
>
> /Jens

Ingen nævnt ! ingen glemt ! Jens

Men jeg har i dag talt med det lokale politi,

Og der er ingen lov om at hunde skal være fastspændt - det var hvad de
sagde. Så som udgangspunkt får du ikke en bøde for en ikke fastspændt
hund.

Men de sagde også det om gods og personer, som John tidligere skrev.

Erik Isager

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 07-10-07 22:41

On 7 Okt., 21:43, "Tove Krieger" <minimiv_nosp...@privat.dk> wrote:
> [...]
>
> Jamen, så må vi da håbe at der kommer én der ved noget om det, eller
> som har set den samme udsendelse som jeg.

Jeg har også set/hørt om at der arbejdes på at få en lov omkring hunde
i bilen. Om det lige var den udsendelse jeg hørte det i er jeg ikke
sikker på. )

Mvh Fru Larsen (der nødig vil se sine hunde som "kastebold" ved
opbremsning eller ulykke i trafikken)

Fra : Anette

Dato : 07-10-07 23:22

BorderTerrierMor wrote:
> Jeg har også set/hørt om at der arbejdes på at få en lov omkring hunde
> i bilen.

Jeg har læst...et eller andet sted...at Dansk Kennel Klub og FDM arbejder på
at få noget lovgivning på området.
Jeg kan ikke rigtig gennemskue om det er et projekt der er værd at bruge
krudt på. Der er så mange andre steder hvor lovgivningen halter bagud i
forhold til dyrevelfærd, som man nok i højere grad burde bruge energi på...?

På den anden side læste jeg for nylig om en bilulykke hvor et par hunde
havde været løse i bilen. Hundeejeren var klemt fast i den smadrede vogn,
men hundene stak af, chokerede og forvirrede over ulykken.

Det er jo nok til at mine hunde bliver i deres seler når vi kører - selvom
det er meget nemmere at de er løse i bilen.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : qfha

Dato : 09-10-07 21:22

On 7 Okt., 19:38, "Is" <detteerminnewsgruppemailadres...@get2net.dk>
wrote:
> [...]
> af politiet, som tjekkede om hunden på bagsædet var fastspændt.
>
> Havde den ikke været det, havde der vanket en bøde, som hvis der havde

Nej der er ingen lov om det.
Jeg har prøvet at anvende sikkerhedssele til hund, men synes, at det
ikke dur. Sæt istedet et net eller metal afskærmning mellem sæderne.
Man kan købe et, som bare sidde i spænd mellem sæde og tag. Eller lær
hunden at sidde i et bur.
mvh
qfha

Fra : Is

Dato : 09-10-07 21:40

wrote:
> [...]

ikke dur. Sæt istedet et net eller metal afskærmning mellem sæderne.
Man kan købe et, som bare sidde i spænd mellem sæde og tag. Eller lær

----
Så skal du bare være sikker på at det er noget der er ordentlig fast
gjort - ellers ka det næsten være lige meget.

Jeg har en 626st. i den har jeg selv lavet et gitter, som er bag
bagsædet, og det er i toppen fast gjort i topbeslaget til
bagsædeselerne. Det flytter sig ikke!!

Jeg ved så også godt, at hvis bagsmækken springer op, kan hunden
forsvinde - men det er jo så en helt anden sag.

Erik Isager