FP = Færdselsprøve
Fra : Hans

Dato : 06-10-07 13:21

Hej jeg er af og til inde og læse lidt af de indlæg som bliver skrevet.
Er der ingen brugshunde = IPO / BHP hundefører her inde hvor mange har F:eks
en Færdselsprøve på deres hunde ?
Bare en tanke

Hans

Fra : C.H

Dato : 06-10-07 13:27

"Hans" <post@sby.dk> skrev i en meddelelse
> Hej jeg er af og til inde og læse lidt af de indlæg som bliver skrevet.
> Er der ingen brugshunde = IPO / BHP hundefører her inde hvor mange har
> [...]

Jooo, Hans her er skam nogle stykker som træner IPO/BHP

Vi er en af dem med vores lille Cassius (grå schæfer), men han er kun lige
ved at være klar til sin færdselsprøve - og i øvrigt Begynder-B.
Han er 14 måneder gammel.... Vi træner i schæferhundeklubben.

De andre - ja de kommer nok på banen, mon ikke?

Connie - som er ikke selv går med hunden, men fornøjer sig ved at se
husbonden gøre det

Fra : Søren LH

Dato : 06-10-07 13:28

> [...]
> Hej jeg er af og til inde og læse lidt af de indlæg som bliver skrevet.
> Er der ingen brugshunde = IPO / BHP hundefører her inde hvor mange har

Sidste år blev det indført som krav at man skal have taget en færdselsprøve
for at kunne tage en BHP eller IPO. Af dem der har taget BHP/IPO inden dette
tror jeg ikke mange har en færdselsprøve. Det er ikke det der ellers var
mest fokus på i brugshundekredse.

Undertegnedes hund har en færdselsprøve og tager en BHP1 til november om alt
går vel.

Hvad mener du med "bare en tanke"?

Mvh
Søren

Fra : Xenon

Dato : 07-10-07 08:03

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> Sidste år blev det indført som krav at man skal have taget en
> færdselsprøve for at kunne tage en BHP eller IPO.

Jeg synes det er en rigtig møg regel.

Claus

Fra : Søren LH

Dato : 07-10-07 09:37

"Xenon" <mito@fjernadslhome.dk> skrev i en meddelelse

> "Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg synes det er en rigtig møg regel.

Nåda, hvad synes du er problemet med den?

Hos os består alle da den prøve uden problemer, hvis ellers dommeren er
ordentlig. Så hvis det omgivende samfund synes det skal til, så ok for mig.

Mvh
Søren
med Vizla, som har FP, Beg. B, Beg. AB, SL1.

Fra : Winther

Dato : 07-10-07 10:08

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

Fin B-prøve du fik lavet der

Fra : Søren LH

Dato : 07-10-07 11:25

"Winther" <nobody@home.dk> skrev i en meddelelse

> "Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse
>
> Fin B-prøve du fik lavet der

Tak. Men nu er jeg alligevel nysgerrig, hvor har du set det?

Mvh
Søren

Fra : Winther

Dato : 07-10-07 14:13

> "Winther" <nobody@home.dk> skrev i en meddelelse

> Tak. Men nu er jeg alligevel nysgerrig, hvor har du set det?
>
> Mvh
> Søren

Det har jeg set her, det står hvis du scroller lidt ned ...
http://www.chade.dk/

Fra : C.H

Dato : 07-10-07 12:16

"Winther" <nobody@home.dk> skrev i en meddelelse

> "Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse
>
> Fin B-prøve du fik lavet der

Og så ligeså flot i AB'eren - det er godt gået..

Hvordan er det nu?

En gang et held, to gange en vane, tre gange en livsstil

Connie...

Fra : Søren LH

Dato : 07-10-07 13:54

"C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Og så ligeså flot i AB'eren - det er godt gået..
>
> Hvordan er det nu?
>
> En gang et held, to gange en vane, tre gange en livsstil

Tak

Når man er heldig hele vejen igennem, og det lykkes at hunden er i den helt
rigtige drift, så kører det .

Og alligevel er der potentiale for forbedring: 96 point på trods af at
afslutningen af apporten gik i skuddermudder . Men det var en dejlig dag
i Hvidovre, solen skinnede, 2. plads af 23 deltagere, og tillægspræmie for
"bedste lineføring" .

Men i SL1'eren forleden var Vizla i lidt højere drift, det medførte at
dommeren trak to prædikater i fri ved fod fordi hunden presser, og så tabte
jeg både sit og langtidsdæk - det er ikke meget der skal til for at vælte
læsset :-/. Det er selvfølgelig grundet min egen mangel på rutine at jeg
satte hende i højere drift, fordi jeg var usikker på om hun kunne holde
dampen hele vejen igennem, når hun også skal gå i pæn fri ved fod fra øvelse
til øvelse, samt flere øvelser end i Beg. B. Men så er jeg det klogere til
næste gang.

Mvh
Søren

Fra : C.H

Dato : 07-10-07 15:10

> [...]
> holde dampen hele vejen igennem, når hun også skal gå i pæn fri ved fod
> fra øvelse til øvelse, samt flere øvelser end i Beg. B. Men så er jeg det

Det er altså også møgsvært at finde den balance.
Cassius går en fantastisk lydighed når han virkelig er er træningssulten,
men en lille snert for meget, så kører han for højt og kommer også til at
presse og lave små unoder undervejs. Sjovt nok skal han lige have en god tur
med bolden, så han ligge får "gasset lidt", så går han lidt pænere.
Det er som om den højere drift på bolden gør ham lidt mindre stresset end
hans sult for at lave noget..

Det handler virkelig om at lære hunde at kende - Cassius skal ihvertfald
ikke have dovnet den ALT for meget i dagene inden en prøve, det er til at få
øje på.

Connie

Fra : Xenon

Dato : 07-10-07 17:02

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> Nåda, hvad synes du er problemet med den?

Jeg har svært ved at se hvad nytte den kan gøre. Reglen blev indført for at
vi kunne vise at vores hunde er omgænelige inden de kan stilles til en prøve
med forsvars arbejde men man har da lige glemt at der er noget der hedder
en ABC prøve, samtidig er de hunde der træner PH. fritaget for prøven.

Prøven som sådan skal bedømmes efter IPO/BHP 1 programmet men man har
alligevel lineføring med selv om det ikke findes i hverkan IPO eller BHP.
Samtidig har man glemt at lave nogle ordentlige regler for hvordan prøven
skal afholdes, så det er meget forskelligt fra dommer til dommer.

Claus

Fra : Winther

Dato : 07-10-07 17:18

> [...]
> prøve med forsvars arbejde men man har da lige glemt at der er noget der
> hedder en ABC prøve, samtidig er de hunde der træner PH. fritaget for

I forhold til avlskåring, så skal jo selv en hund i vinderklassen stille i
en færdselsprøve. Resultatet, ja det er, at der bliver trængsel på DKK
udstillingerne, og endnu færre PH-hunde der avlskåres...
I mine øjne kan en PH-kåring sagtens sidestilles med en BHP1, begge dele må
kunne defineres som højere brugshundeprøve, så jeg mener det er tåbeligt at
forlange færdselsprøven for hunde som allerede har en højere prøve som en
PH-kåring...

Fra : Xenon

Dato : 07-10-07 18:30

> [...]
> må kunne defineres som højere brugshundeprøve, så jeg mener det er
> tåbeligt at forlange færdselsprøven for hunde som allerede har en højere

Jeg synes du piver lidt, du har valgt at lægge din træning i en anden
forening end Schæferklubben, nemlig PHF. da de ikke har noget avlskårings
system så vil du gerne have kåret din hund i Schæferklubben men vil ikke
følge de regler der er der. Du mener du skal have særbehandling i forhold
der træner i Schæferklubben, det er sq da mærkeligt.

Spørgsmålet om en PH kåret hund nemt kan tage en BHP/IPO 1, jeg har gennem
tiden set en del PH hunde der ikke kunne klare forsvars arbejdet i IPO/BHP.

Claus

Fra : Winther

Dato : 07-10-07 20:17

> [...]
> følge de regler der er der. Du mener du skal have særbehandling i forhold
> der træner i Schæferklubben, det er sq da mærkeligt.

Fordi jeg træner PH er jeg stadig medlem af Schæferklubben for Danmark, og
avl har da ikke et døjt at gøre med om man træner i en kreds eller i PH.
Nej, vi har ingen avlskåringssystem, hvorfor skulle vi da det, vi er da
stadig underlagt DKK og Schæferklubben for Danmark, så det er der ingen
behov for, hundene er da samme kvalitet og fra de samme avlslinjer, og vi er
da nogle stykker der mener at det har en vis avlsmæssig værdi at få
avlsdyrene avlskåret uanset hvor man træner...

Det kan godt være du synes jeg piver, men det har altid været sådan, at en
PH-kåring og en BHP1 har været ligestillet i forhold til adgang til en
avlskåring, så finder man på FP for at måtte tage en BHP1, - men så laver
man lige undtagelsen, for PH-kårede er kravet altså pludselig at der også
skal laves en FP, men kommer du med en hund der havde en BHP1 før det trådte
i kraft, ja så må du gerne stille til avlskåring uden en færdselsprøve.
Pointen i det her er, at det ikke er et krav med FP for at stille til
avlskåring, men det er det altså pludselig blevet for PH-hundene...

> Spørgsmålet om en PH kåret hund nemt kan tage en BHP/IPO 1,

Det der med at generalisere, det kan man jo ikke helt, men min kan. Jeg
kender da også BHP-hunde som ikke kan stå alene med en figurant ude i
skoven... men hundematerialet er det samme, men hundeførerne nok ikke...

jeg har gennem
> tiden set en del PH hunde der ikke kunne klare forsvars arbejdet i
> IPO/BHP.

Det er da ikke bare PH-hunde, som jeg siger, så er hundematerialet jo det
samme...

Det kan der jo være flere årsager til, dårlige figuranter, dårlige
hundeførere dårlig hundemateriale, men langt de fleste vi har, har da
potentiale til at at deltage i BHP/IPO

Fra : Xenon

Dato : 07-10-07 22:20

> [...]
> er da nogle stykker der mener at det har en vis avlsmæssig værdi at få
> avlsdyrene avlskåret uanset hvor man træner...

Så følg klubbens regler, du viil have din hund avlskåret i Schæferklubben ,
så må du følge de regler der er.

> Det der med at generalisere, det kan man jo ikke helt, men min kan. Jeg
> kender da også BHP-hunde som ikke kan stå alene med en figurant ude i
> skoven... men hundematerialet er det samme, men hundeførerne nok ikke...

Jeg er da ikke i tvivl om at din hund kan, jeg har bare set er del der kom
med deres PH hunde og lige skulle klare en IPO prøve men de kunne ikke klare
forsvars arbejdet.

> Det kan der jo være flere årsager til, dårlige figuranter, dårlige
> hundeførere dårlig hundemateriale, men langt de fleste vi har, har da
> potentiale til at at deltage i BHP/IPO

Måske Schæferhunde og måske endnu...men hvis du kun avlede på PH hunde uden
at teste dem af i avlskåringen så er jeg sikker på du ville opdage at det
gik hastigt ned af bakke.
Du kan se på en anden gammel brugsrace Rottweileren den klarer sig rimeligt
i PH men har store probs i IPO/BHP der mangler i den grad mod og
mandshjerte.
For et stykke tid siden prøvede jeg for sjov at slå nogle rotter om på hunde
Webben og se på deres brugsprøver, der var flere patrulje hunde som var
stillet til IPO 1 men som kun fik tilstede i KMH.
Der er flere Rotte opdrættere der kun avler på PH hunde når vi får disse
hvalpe eller unfhunde til træning i vores kreds så viser det sig næsten
altid at de ikke kan " trække skindet af en budding " og det er jo fordi at
der bliver lagt vægt på nogle helt andre ting i PH end der gør i IPO/BHP:
I vores kreds har vi en Rotte PH mand der kommer for at få hjælp med
forsvars arbejdet, den er i patrulje klassen men den kan ikke bestå en IPO
1, den er bare for svag. Det sjove er at når han er til konk. i PH så bliver
han næsten aldrig trukket i øvelse 10 & 11 men giv mig en kæp og jeg skal
skræmme den væk.

Claus

Fra : Winther

Dato : 08-10-07 00:00

> "Winther" <nobody@home.dk> skrev i en meddelelse

> Så følg klubbens regler, du viil have din hund avlskåret i Schæferklubben
> , så må du følge de regler der er.

Selvfølgelig, sådan er det jo nu, men jeg er vel ikke frataget retten til at
være utilfreds, vel...

> Jeg er da ikke i tvivl om at din hund kan, jeg har bare set er del der kom
> med deres PH hunde og lige skulle klare en IPO prøve men de kunne ikke
> klare forsvars arbejdet.

Tja, hvad skal jeg sige, det er hunde, som ikke har oplevet et ordentlig
modstop og tilhørende trængning i PH. Men, vi har da flere hunde som også
deltager i BHP-DM, men igen, men der er da også dem der mener deres hund
næsten er verdensmester ved at gnave lidt i ærmet på en dårlig figurant der
nærmest propper ærmet ind i munden på hunden...

> Måske Schæferhunde og måske endnu...men hvis du kun avlede på PH hunde
> uden at teste dem af i avlskåringen så er jeg sikker på du ville opdage at
> det gik hastigt ned af bakke.

Det er også derfor jeg mener, at PH-hunde også skal avlskåres

> Du kan se på en anden gammel brugsrace Rottweileren den klarer sig
> rimeligt i PH men har store probs i IPO/BHP der mangler i den grad mod og
> mandshjerte.

Jeg har den første rottweiler tilgode endnu som er rigtig god i PH...men det
er nok mere mangel på drift og lyst til at arbejde, det er noget der
påvirker alle øvelser...

> [...]
> altid at de ikke kan " trække skindet af en budding " og det er jo fordi
> at der bliver lagt vægt på nogle helt andre ting i PH end der gør i

Nogle gange bliver vægten nu lagt underlig i PH, nogle hunde får fuld point
i bevogtning af død genstand bare den giver et piv eller 2, selv om der er 5
point at trække af, det er sg for ringe

Til den sidste udtagelse blev der lavet prøvestop, et par småændringer og
figurantens arbejde blev godkendt. Ved en hund ændrede han stillingen på
ærmet, dommeren spurgte, hvad i alverden laver du? og fig svarede, at ellers
ville hunden, som han kendte, ikke slippe, det var til en
oprykningskonkurrence, den form for kammerateri foregår livligt, så sådan
bliver de problematiske hunde hjulpet opad...

> [...]
> 1, den er bare for svag. Det sjove er at når han er til konk. i PH så
> bliver han næsten aldrig trukket i øvelse 10 & 11

Der er jo heller ingen belastning på i PH

men giv mig en kæp og jeg skal
> skræmme den væk.

Det samme ville da kunne ske med størsteparten i schæferklubben...

Fra : Winther

Dato : 08-10-07 00:05

> [...]

> Måske Schæferhunde og måske endnu...men hvis du kun avlede på PH hunde
> uden at teste dem af i avlskåringen så er jeg sikker på du ville opdage at

Sørgerlig nok, så er der hunde der bliver avlskåret i 1. klasse bare de har
et smukt udseende, men de kan dårlig nok bide en bule i en blød hat

Fra : Winther

Dato : 07-10-07 17:37

"Xenon" <mito@fjernadslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Samtidig har man glemt at lave nogle ordentlige regler for hvordan prøven
> skal afholdes, så det er meget forskelligt fra dommer til dommer.

Synes egentlig ikke det er så galt med reglerne, når det nu ikke kan være
anderledes, det er nogle af dommerne der har en skrue løs i forhold til
tolkningen...

Fra : Søren LH

Dato : 07-10-07 17:42

> [...]

> Samtidig har man glemt at lave nogle ordentlige regler for hvordan prøven
> skal afholdes, så det er meget forskelligt fra dommer til dommer.

OK, men det du kommenterede som møgregel var kravet om FP for at tage en
BHP/IPO. Nu synes jeg det er FP-programmet du kritiserer.

Mvh
Søren

Fra : Xenon

Dato : 07-10-07 18:04

> OK, men det du kommenterede som møgregel var kravet om FP for at tage en
> BHP/IPO. Nu synes jeg det er FP-programmet du kritiserer.

Jeg kan ikke se hvad nytte den skal gøre. ?

Claus

Fra : Søren LH

Dato : 07-10-07 18:22

"Xenon" <mito@fjernadslhome.dk> skrev i en meddelelse

> "Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kan ikke se hvad nytte den skal gøre. ?

Som jeg har forstået, så gør den den nytte, at vi slipper for at høre mere
om at bidearbejde skal forbydes fra en række organisationer der havde dette
på dagsordenen.

Mvh
Søren

Fra : Xenon

Dato : 07-10-07 18:52

> Som jeg har forstået, så gør den den nytte, at vi slipper for at høre mere
> om at bidearbejde skal forbydes fra en række organisationer der havde
> dette på dagsordenen.

Og nogle af dem der brokker sig mest over at civile træner forsvars arbejde,
er ledene politi folk, der på det møde der var i DKK hvor det blev besluttet
at indføre FP sagde at de ikke ville være med til at indføre FP for hunde i
PHF og dermed var PH hundene fritaget...lidt mærkeligt ik.!

Claus

Fra : Søren LH

Dato : 07-10-07 19:51

> [...]
> blev besluttet at indføre FP sagde at de ikke ville være med til at
> indføre FP for hunde i PHF og dermed var PH hundene fritaget...lidt

Det må man sige...

Desværre ved jeg ikke meget om alt dette. Det er jo ikke noget der er blevet
skrevet meget om i vores raceklubbers blade.

Mvh
Søren

Fra : Winther

Dato : 07-10-07 17:41

> [...]
> prøve med forsvars arbejde men man har da lige glemt at der er noget der
> hedder en ABC prøve, samtidig er de hunde der træner PH. fritaget for

Ja, der bliver da udført væsentest også ved begynderprøverne

> [...]
> Samtidig har man glemt at lave nogle ordentlige regler for hvordan prøven
> skal afholdes, så det er meget forskelligt fra dommer til dommer.

Mon ikke det er fordi, at de der har lavet FP endnu ikke har fundet ud af at
prøverne blev ændret og lineføring sløjfet for nogle år siden...

Fra : Xenon

Dato : 07-10-07 07:57

> [...]
> Hej jeg er af og til inde og læse lidt af de indlæg som bliver skrevet.
> Er der ingen brugshunde = IPO / BHP hundefører her inde hvor mange har

Jeg har ingen FP men en IPO 3 på min Malle tæve. Min kone har FP og Bgg. B
på sin men den er ikke så gammel, så resten kommer nok med tiden.

Claus

Fra : Winther

Dato : 07-10-07 10:02

> [...]
> Hej jeg er af og til inde og læse lidt af de indlæg som bliver skrevet.
> Er der ingen brugshunde = IPO / BHP hundefører her inde hvor mange har

Synes også det er en rigtig møgregel med færdselsprøven. Det blev et krav
for at gå videre til de højere brugshundeprøver, alle der havde en BHP1
eller IPO1 inden blev fritaget, men kommer jeg med min, som er patruljehund
i politihundeforeningen, ja så regnes det for mindre være end en BHP1, og
man skal stadig have den tåbelige færdselsprøve for eksempelvis at kunne
stille til en avlskåring. ja og jeg regner det overhovedet ikke for noget at
tage en BHP1, hvis det bare drejer sig om at blive godkendt i point...

Vil man forlange en færdselsprøve af PH-hunde, så burde den ligne noget der
ligger i vores program, man stiller da heller ikke krav om at BHP hundene
skal vise eks. DKK lydighed for at vise at de er førbare.
Det var så vidt lydighedsdelen. Hvad angår bydelen, så mener jeg ikke
nødvendigvis at hunde, især ikke avlsdyrene til kommende tjenestehunde skal
finde sig i hvadsomhelst hvorsomhelst, især ikke hvis de er blevet over 2 år
gamle når de skal lave færdselsprøven. De må godt være lidt skarpe.

Og hvor er vi så henne når bydelen dumpes fordi en hund går af dæk fordi den
rejser sig for en indkøbsvogn som bliver tiltet fra side til side og bliver
kørt direkte mod hunden? Det er da simpel overlevelse og for dumt hvis den
bliver liggende. Eller den eneste grund til at dumpe var en forkert vending
i lydighed? Eller dommeren dapper til hunden for at se om den finder sig i
det, eller smider mappen ned ved hunden og bøjer sig ind over...De dommere
er der så heldigvis klaget over, så håber vi det hjælper...der er ingen
grund til at stramme kravene yderligere, så bliver det vist tøjbamser vi
kommer til at gå med...

Og jo, vi fik skam færdselsprøven første gang...

Fra : Søren LH

Dato : 07-10-07 11:34

> Vil man forlange en færdselsprøve af PH-hunde, så burde den ligne noget
> der ligger i vores program,

Det havde jeg godt nok ikke tænkt på, men det har du da helt ret i.

> [...]
> den finder sig i det, eller smider mappen ned ved hunden og bøjer sig ind

Det er jeg helt enig i, det står der ingenting om i programmet. Men det er
jo ikke reglens skyld at nogle dommere har misforstået situationen. Det er
også derfor jeg skrev "hvis ellers dommeren er orentlig".

Vedr. lydighed skal der nu alligevel en del forkert til for at dumpe. Hvis
man ikke kan bestå lydigheden, hvor vil man så hen med at gå op i BHP?

> Og jo, vi fik skam færdselsprøven første gang...

Vi også , og blev da heller ikke udsat for den slags chikanerier du
nævner. Men jeg ved at nogle i kredsen er blevet dumpet på grund af den
slags.

Mvh
Søren

Fra : Kim2000

Dato : 07-10-07 20:20

> [...]
> Hej jeg er af og til inde og læse lidt af de indlæg som bliver skrevet.
> Er der ingen brugshunde = IPO / BHP hundefører her inde hvor mange har

Tæller det at hunden fortsat er i live efter 6 års konstant løben væk?