Størrelse hundehus
Fra : Per A

Dato : 05-10-07 09:36

Jeg har fået en dejlig schæferhvalp, og skal have bygget et hundehus
til hundegården. Er der nogen der kan komme med vejledende dimensioner
til størrelse på liggerum og vindfang?

Hvor stor en hundegård vil I foreslå?

Fra : jopa

Dato : 05-10-07 09:42

Per A skriblede følgende:
> Jeg har fået en dejlig schæferhvalp, og skal have bygget et hundehus
> til hundegården. Er der nogen der kan komme med vejledende dimensioner
> til størrelse på liggerum og vindfang?
>
> Hvor stor en hundegård vil I foreslå?

http://jp-web.dk/galleri/index.php?id=62
Min er ca 30 kvm men mindre kan da gøre det.
Min har intet hundehus men en hundelem så den kan rende ind i en stald når
det regner for voldsomt.
Som regel bliver han liggende med mindre det regner i kaskader

Ps han elsker sin hundegård, og du vil sikkert opleve det samme hvis du
vænner den til det fra hvalp.

--
Mvh. John
www.johns-web.dk

Fra : Hm

Dato : 05-10-07 14:35

"jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse
> Per A skriblede følgende:

Hej, hvis jeg skulle lave en hundegård til min schæfer, skulle den være
således:
ca. 16 m2 + overdækket + galvaniserede elementer,
I den ene ende hvor hundehuset skal være, sættes plader op for vinden i de
tre sider - to hvis den er op af huset.
fliser samt et 2 x 2 mtr.WC med grus som kan udskiftes, hvis det er en
hanhund så også en 20-30 træstamme

Hundehuset, lgd. så hunden kan ligge udstrakt - højde så hunden kan stå op -
indgangshullet ikke for stort - isoleres med flamingo mellem gulv, inder- og
ydre vægge + vindfang så det blæser mindst muligt ind.

fladt tag - (hundene elsker at ligge højt, og ligger så ikke på den kolde
jord.) beklædt med gummi og gulvtæppe som kan udskiftes.

Det er lige hvad jeg kan komme i tanke om.

Hanne/ hvis schæfer ligger i lædersofaen og drømmer

Fra : Hm

Dato : 05-10-07 14:39

"Hm" <mishama@hongnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det er lige hvad jeg kan komme i tanke om.
>
> Hanne/ hvis schæfer ligger i lædersofaen og drømmer

der skulle naturligvis stå: "en træstamme med en dia. på ca. 20-30cm"
undskyld

Fra : Søren LH

Dato : 05-10-07 19:16

"Per A" <per@allerups.dk> skrev i en meddelelse
Jeg har fået en dejlig schæferhvalp, og skal have bygget et hundehus
til hundegården. Er der nogen der kan komme med vejledende dimensioner
til størrelse på liggerum og vindfang?

Hvor stor en hundegård vil I foreslå?

-------------------------------

Her er en artikel om at lave en hundegård:
http://www.vizla.dk/hundegaard/index.htm

Min schæfertæve Vizla's hundegård er 2 x 4 m plus en overdækket tarm med
hundehuset i enden. Den har terrassebrædder som underlag. Skal der besørges
skal det ske udenfor hundegården. I princippet foregår det normalt også
udenfor haven.

Så vidt jeg husker er hundehuset knap 1 meter indvendig på alle leder. Jeg
vil nu godt mene det kan være mindre. Det er hævet fra jorden, og isoleret
med 100 mm rockwool på alle sider.

Jeg vil mene at størrelsen af hundegården afhænger af mange ting:
Hvor længe og hvor ofte skal hunden være i hundegården?
Bliver hunden aktiveret tilstrækkelig når den ikke er der?
Skal hunden aktivere sig selv i hundegården eller skal den bare slappe af?
Hvilke muligheder har man i det hele taget?

Desuden vil jeg stærkt anbefale at hundegården skærmes af så hunden ikke har
udsigt til noget der kan stresse den, såsom hvad der passerer på vejen, på
naboens havegang, din egen havegang m.v. Ellers risikerer du at få en hund
der stresser og gøer i hundegården.

Held og lykke med det

Mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 05-10-07 19:33

Søren LH skriblede følgende:

> [...]
> passerer på vejen, på naboens havegang, din egen havegang m.v. Ellers
> risikerer du at få en hund der stresser og gøer i hundegården.

Passer mig personligt fint at den gøøøør opmærksom på folk på gårdspladsen,
så min har det fulde udsyn og det har evt uvedkommende besøgende også til
den
Den gø'er jo kun når der kommer nogen.

Nu bor jeg selvfølgelig ikke i et parcelhuskvarter hvor det kan være mere
problematisk med en gøende hund når der sikkert kommer masser forbi hele
tiden.

--
Mvh. John
www.johns-web.dk