EL-halsbånd
Fra : x Vuf x

Dato : 20-09-07 18:57

Jeg har lige på Kanal 5, AFV set folk afprøve EL-halsbåndet
på sig selv eller andre modige. Jeg er overbevist om, at de
ikke sætter skidtet på deres hunde efter den oplevelse!!!

--
Mvh Sonja http://www.sonpet.dk sonpet(at)pc.dk

En nations storhed og moralske fremgang kan bedømmes udfra, hvordan de behandler deres dyr.
Mahatma Ghandi

Fra : Tove Krieger

Dato : 20-09-07 19:01

x Vuf x wrote:
> Jeg har lige på Kanal 5, AFV set folk afprøve EL-halsbåndet
> på sig selv eller andre modige. Jeg er overbevist om, at de
> ikke sætter skidtet på deres hunde efter den oplevelse!!!

Nej, det tvivler jeg også stærkt på. Den eneste forskel på hundene
og de mennesker der prøver er så, at hunden ikke er klar over hvad
det er der pludselig sker og heller ikke hvornår det sker. Det har
"prøvekludene" jo ikke kunnet undgå at vide.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : x Vuf x

Dato : 20-09-07 20:22

On Thu, 20 Sep 2007 20:00:35 +0200, "Tove Krieger" wrote:

> [...]
>det er der pludselig sker og heller ikke hvornår det sker. Det har
>"prøvekludene" jo ikke kunnet undgå at vide.

Rigtigt, men de reagerede meget overraskede!
Og man ku' se, det var smertefuldt.

Fra : JBH

Dato : 20-09-07 19:18

"x Vuf x" <sonpetnospam@nospampc.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har lige på Kanal 5, AFV set folk afprøve EL-halsbåndet
> på sig selv eller andre modige. Jeg er overbevist om, at de
> ikke sætter skidtet på deres hunde efter den oplevelse!!!

Næh, så hellere på børnene

http://ekstrabladet.dk/112/article295451.ece

Fra : x Vuf x

Dato : 20-09-07 20:24

On Thu, 20 Sep 2007 20:17:45 +0200, "JBH" wrote:
>"x Vuf x" <sonpetnospam@nospampc.dk> skrev...

>Næh, så hellere på børnene
>http://ekstrabladet.dk/112/article295451.ece

Stakkels børn...

Fra : Benny Mortensen

Dato : 21-09-07 10:01

> [...]
> på sig selv eller andre modige. Jeg er overbevist om, at de
> ikke sætter skidtet på deres hunde efter den oplevelse!!!

Hvis man tænker på en lidt anden måde, så kan el-halsbånd, hvis vi ser med
lidt anderledes øjne på sagen, jo i grove træk, sammenlignes med et el-hegn.

Jamen er et el-hegn der for at genere dyrene.... Nej vel ??? Det er der,
for at prøve at holde dyrene, inden for et afgrænset område... Men lad os da
så lige tænke lidt.... Det er der også, for at beskytte dyrene... Dels mod
F.eks for trafik, dels for dyr, som kunne opfatte, får, geder heste køer,
som deres mad... Dels, for at beskytte mod F.eks fremmede hunde.... Ræve og
alt andet godt.

Men først og fremmest, el-hegn er et følsomt emne, som åbenbart, for nogle
mennesker, er helt OK, hvis det gælder nogle dyr, men ikke OK, hvis det
gælder andre. Men når alt kommer til alt, må det vel i sidste ende, blive
et spørgsmål om, om man påfører et, eller flere dyr.... Unødvendig smerte.
Det er jo ikke helt utænkeligt, at for visse hunde, kan el-halsbåndet være
forskellen på, at få lov til at leve videre, eller blive aflivet.... Hvis
jeg fik valget, mellem aflivning, eller gå med el-halsbånd, er jeg sikker
på, at jeg er tilpas stor kryster, til at vælge el-halsbåndet.

At der så har været nogle uheldige episoder, med børn, som betjente
fjernstyrede el-halsbånd, som var det legetøj, men det kan man jo ikke laste
halsbåndet for.... Alt kan bruges, og alt kan misbruges.

M.V.H....Benny..

Fra : Bodil

Dato : 21-09-07 12:20

"Benny Mortensen" <ingen@brugbar.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> laste
> halsbåndet for.... Alt kan bruges, og alt kan misbruges.

Et El halsbånd kan jo netop ikke sammenlignes med et el hegn! et elhegn kan
hunden/dyret se,ved brug af et Elhalsbånd er grænsen usynlig, Dvs hunden
har ingen mulighed for at se hvornår den "går over grænsen" eller hvor
smerten kommer fra, det er det der er det forkastelige i mine øjne.
Jeg ved at nu vil nogen komme med kommentaren om at der kommer en lyd før
stødet kommer, men det er ikke det samme som fysisk at kunne se grænsen.
Alene lyden vil hurtigt få¨de fleste hunde til at gå i panik, mange vil slet
ikke finde ud af at de skal vende om, de vil i stedet styrte fremad og løbe
lige ind i "fælden".

Fra : Winther

Dato : 21-09-07 12:38

"Bodil" <bodildc@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Alene lyden vil hurtigt få¨de fleste hunde til at gå i panik, mange vil
> slet ikke finde ud af at de skal vende om, de vil i stedet styrte fremad

Der er da absolut ingen problem i at lave en synlig grænse for hunden, det
skal man have i starten. Rigtig indlært er der ikke nogen problem i at
anvende dog butterfly eks, problemet er at de færreste indlærer det
ordentlig.

Fra : jopa

Dato : 21-09-07 13:00

Winther skriblede følgende:
Rigtig indlært er der ikke nogen
> problem i at anvende dog butterfly eks, problemet er at de færreste
> indlærer det ordentlig.

Wass ist "dog butterfly"
--
Mvh. John
www.johns-web.dk

Fra : Winther

Dato : 21-09-07 13:14

"jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse
> Winther skriblede følgende:
> Rigtig indlært er der ikke nogen
>
> Wass ist "dog butterfly"
> --
> Mvh. John
> www.johns-web.dk

Der er almindelige elhalsbånd med fjernbetjening, som bruges til træning og
så er der den som bruges sammen med ledning der er lagt i eller oven på
jorden, det er den sidste som hedder dog butterfly, som nok er den mest
kendte mærke. Den sidste advarer når den er i nærheden af ledningen.

Fra : jopa

Dato : 21-09-07 14:23

> [...]
> eller oven på jorden, det er den sidste som hedder dog butterfly, som
> nok er den mest kendte mærke. Den sidste advarer når den er i

Ok bruger ikke den slags, men a propo halsbånd så så jeg denne:
http://my.qxl.dk/accdb/viewItem.asp?IDI=516222482
Gad vide om sådan noget virker i så fald ville det måske være noget for dem
der har en gøende hund gående alene hjemme når man er på arbejde.

--
Mvh. John

www.johns-web.dk

Fra : Hm

Dato : 21-09-07 15:11

> Gad vide om sådan noget virker i så fald ville det måske være noget for
> dem der har en gøende hund gående alene hjemme når man er på arbejde.

ja, både og, hvornår gør hunden bare for at gø, og hvornår gør den fordi der
er nogen der tager i døren eller ringer på, straffen er den samme.
Hanne/ som er imod den slags straf

Fra : Iben Holst

Dato : 21-09-07 19:00

> [...]
> Gad vide om sådan noget virker i så fald ville det måske være noget for
> dem der har en gøende hund gående alene hjemme når man er på arbejde.

Det var dog helt grotesk at man kan få sådan et tortur redskab til sin
hund!!!

Iben

Fra : Winther

Dato : 22-09-07 10:17

> [...]
> Gad vide om sådan noget virker i så fald ville det måske være noget for
> dem der har en gøende hund gående alene hjemme når man er på arbejde.

Det er sådan et antigøhalsbånd. Har hørt skrækhistorier om, hvordan naboens
motorsav kunne aktivere denne halsbånd. Hvordan mon en hund ville have det
når man kom hjem fra arbejde og naboen har savet brænde hele dagen?

Fra : jopa

Dato : 22-09-07 10:44

> [...]
> naboens motorsav kunne aktivere denne halsbånd. Hvordan mon en hund
> ville have det når man kom hjem fra arbejde og naboen har savet

Nu må min gerne gø så meget den vil når vi er på arbejde.
Fald blot over den og undrede mig om den i det hele taget virkede efter
hensigten
--
Mvh. John
www.johns-web.dk

Fra : Xenon

Dato : 22-09-07 13:41

"Winther" <nobody@home.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> naboens motorsav kunne aktivere denne halsbånd. Hvordan mon en hund ville
> have det når man kom hjem fra arbejde og naboen har savet brænde hele

Den histirie er en "and" for halsbåndet reagerer ikke på lyd.

Claus

Fra : x Vuf x

Dato : 22-09-07 22:38

On Sat, 22 Sep 2007 14:41:14 +0200, "Xenon" wrote:
>"Winther" <nobody@home.dk> skrev...

>Den histirie er en "and" for halsbåndet reagerer ikke på lyd.
>Claus

Jo det gør! Det er jo netop humlen i det hele!
Du så åbenbart ikke det samme som jeg i fjerneren!

Fra : Xenon

Dato : 23-09-07 12:00

> On Sat, 22 Sep 2007 14:41:14 +0200, "Xenon" wrote:
>
> Jo det gør! Det er jo netop humlen i det hele!
> Du så åbenbart ikke det samme som jeg i fjerneren!

Nej jeg så det ikke i fjerneren men endnu bedre jeg har set det i irl. Det
virker på vibrationer fra hundens hals, du kan råbe lige så højt du vil ved
siden af.
derfor skal det oxo sidde meget stramt hvis det skal virke.

Claus

Fra : Winther

Dato : 24-09-07 06:57

"Xenon" <mito@fjernadslhome.dk> skrev i en meddelelse

> "Winther" <nobody@home.dk> skrev i en meddelelse

> Den histirie er en "and" for halsbåndet reagerer ikke på lyd.

Mine betænkeligheder går mest på, om det nu virker som det skal...

Fra : Xenon

Dato : 24-09-07 10:34

> Mine betænkeligheder går mest på, om det nu virker som det skal...
Det virker helt fortræffeligt, hvis du har flere hunde der står i løbe gård
så kan de jo gasse hinanden helt vildt op, det stopper her. Og det er jo
heller ikke sådan at fordi der er en der gøer så får resten et "hug"

Claus

Fra : Winther

Dato : 24-09-07 14:00

"Xenon" <vicevaertfup1771fsp@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> jo heller ikke sådan at fordi der er en der gøer så får resten et "hug"

Altså ingen kollektiv straf

Fra : x Vuf x

Dato : 22-09-07 22:36

On Fri, 21 Sep 2007 15:23:07 +0200, "jopa" wrote:

> [...]
>Gad vide om sådan noget virker i så fald ville det måske være noget for dem
>der har en gøende hund gående alene hjemme når man er på arbejde.

Det var så åbenbart sådan nogle, jeg så demonstreret på mennesker.

Fra : jopa

Dato : 23-09-07 08:15

x Vuf x skriblede følgende:

> Det var så åbenbart sådan nogle, jeg så demonstreret på mennesker.

De skulle efter sigende ikke give stød men høj hyletone

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Hm

Dato : 23-09-07 08:44

>x Vuf x skriblede følgende:

> De skulle efter sigende ikke give stød men høj hyletone

Det jeg har set giver ingen hyle tone kun stød, men har set nogle som
udsender en duft stråle som sælges i maxi zoo

Hanne

Fra : Hm

Dato : 21-09-07 15:17

> [...]
> det skal man have i starten. Rigtig indlært er der ikke nogen problem i at
> anvende dog butterfly eks, problemet er at de færreste indlærer det

I mine øjne er der stor forskel på "butterfly" og så brugen af el halsbånd.
butterfly har hunden en chance for at forstå hvor grænsen går, fordi der er
en lyd.
Et el halsbånd, har der ingen advarsel, det er kun den der har senderen der
bestemmer hvor grænsen går, og er man en cykopatisk hundefører så er det
total dyrplageri.

Hanne/ som mener man ikke magter opgaven hvis man må træde til elhalsbånd i
trænings situationer

Fra : Søren LH

Dato : 21-09-07 20:27

"Hm" <mishama@hongnet.dk> skrev i en meddelelse

> Et el halsbånd, har der ingen advarsel, det er kun den der har senderen
> der bestemmer hvor grænsen går, og er man en cykopatisk hundefører så er
> det total dyrplageri.

Men det gælder vel sådan set al for for straf og negativ forstærkning. Hvis
det ikke bruges med konsekvens, så hunden forstår hvad den straffes
/forstærkes negativt for, så er det dyrplageri. Så jeg kan ikke rigtig se
hvor el-halsbånd adskiller sig fra ryk i linen, et dask med remmen, vrid i
øret og hvad man ellers bruger.

Man kan være for eller imod straf og negativ forstærkning, men går man ind
på de præmisser, hvorfor er el-halsbånd så så meget værre end alt andet?

Mvh
Søren

Fra : Winther

Dato : 22-09-07 10:24

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> på de præmisser, hvorfor er el-halsbånd så så meget værre end alt andet?

Elhalsbåndet kan såmænd være meget mere lempelig end så meget andet der
bliver brugt. Den behøver heller ikke stilles højere i styrke end hunden
lige kan fornemme den, det er da mere lempelig en ryk med lange liner osv.
Men, forstår godt det er forbudt, da det skal anvendes korrekt og ikke bare
skal være en nem genvej.

Fra : Kimmi

Dato : 22-09-07 08:28

Måske man skulle bruge ordet "psykopatisk" og "dyrplageri" med omhu når man
udtaler sig omkring brug og anvendelse af e-halsbånd og andre e-redskaber.

http://www.trainmypet.net/documents/white_paper.pdf

mvh/kimmi

Fra : Hm

Dato : 22-09-07 16:55

"Kimmi" <schutzhunde-@optusnet.com.au> skrev i en meddelelse
> Måske man skulle bruge ordet "psykopatisk" og "dyrplageri" med omhu når
> man udtaler sig omkring brug og anvendelse af e-halsbånd.

**
Måske skulle du læse mit indlæg igen,
**

Hanne

Fra : Kimmi

Dato : 22-09-07 21:43

http://www.trainmypet.net/documents/white_paper.pdf
***************************************
Electronic
remote training devices consist of a collar with a receiving

unit and a remote hand-held transmitter held by the user.

When the appropriate button is pressed on the hand-held

transmitter, the dog receives a warning tone or a

stimulation (electronic, vibration, etc.).

Fra : Hm

Dato : 23-09-07 08:58

"Kimmi" <schutzhunde-@optusnet.com.au> skrev i en meddelelse

Hej Kimmi
nu mente jeg faktisk din udtalelse om "måske man skulle bruge ordet

jeg skrev:
>og er man en cykopatisk hundefører så er det total >dyrplageri.

der er ret meget forskeld på meningen af disse to sætninger, men lad det nu
være.

Det er muligt du har læst dette på en hjemmeside, men dem jeg har set brugt
herhjemme( 1 mdr. siden) gav ingen lyd, og dem der har været brugt til
træning har der heller ikke været advarsel først.

Dem x Vuf x lige har set demonstreret - heller ikke- så !!!

Hanne/ som stadig ikke bryder sig om metoder,som disse til træning

Fra : Kimmi

Dato : 23-09-07 16:01

Hej Hanne

> der er ret meget forskeld på meningen af disse to sætninger, men lad det
> nu være.

Ja ok Hanne det kan godt være der er forskel på meningen af disse to
sætninger. Så det kan vi godt lade være for min skyld.
Men nu var det heller ikke lige det jeg hæftede mig ved, men mere omkring
brug af el redskaber.Det har som sagt været debateret mange gange her på
listen.
Og det har altid givet sig udslag i noget skidt p.g.a ord og sætninger man
tillægger ens holdning omkring disse redskaber og dens træning metode.
Så som det er dyrplageri at bruge e-redskaber og man er en psykopat hvis man
bruger det osv osv......
At bruge e-redskaber behøver ikke at være dyrplageri og hvis man er en
psykopat vil det nok være det bedste værktøj for sådan en person.
Selfølgelig kan det misbruges det kan alt strøm. Det kan brænde dit hus ned,
og det kan også lave din mad.
Et positiv resultat ved brug af strøm er i relation til den viden man har
omkring den. Det samme gældes vel også når man taler om medlavning!
Men nu må du ikke misforstå mig Hanne! jeg siger hermed ikke at du ingen
viden har omkring e-halsbånd.
Det var såment blot de velkendte ord spyko...... dyrpl...... der fik mig til
at gå i drift!

> Det er muligt du har læst dette på en hjemmeside, men dem jeg har set
> brugt herhjemme( 1 mdr. siden) gav ingen lyd, og dem der har været brugt
> til træning har der heller ikke været advarsel først.

Det er jeg helt sikker på da jeg købte mit første e-halsbånd i tidernes
morgen, siden dengang er der løbet meget vand i åen.
Fordi man ikke har set eller hørt og undersøgt eller fulgt udviklingen af
værktøjet og brugen af dette er vel ikke værktøjets skyld!

For øvrigt advarsel eller ikke advarsel mener jeg ikke har den store
betydning, hunden lære afstanden eller stimulinen.
På samme både den også kan lære hvor lang snor den har på.

Lige inden jeg smutter....
At du ikke bryder dig om e-halsbånd er helt i orden den holdning har du ret
til at have,
men måske ordens skyld det kunne være rart at vide hvorfor?
Lidt på samme måde hvis jeg sagde er man en psykopatisk hundeføre med en
klikker så er det totalt dyrplageri.
Så kunne du vel nok godt tænke dig at vide hvorfor!

Fra : Hm

Dato : 23-09-07 16:55

> [...]
> ret til at have,
> men måske ordens skyld det kunne være rart at vide hvorfor?

ja, der er forskellige meninger om alt også dette, men den bemærkning som

Fra : x Vuf x

Dato : 22-09-07 22:33

On Fri, 21 Sep 2007 13:19:56 +0200, "Bodil" wrote:

> [...]
>ikke finde ud af at de skal vende om, de vil i stedet styrte fremad og løbe

De halsbånd, jeg så demonstreret på mennesker,
gav stød ved at hunden gøede!
Den ene unge mand havde fået kolde fødder,
så han sagde nærmest "Piv piv". De fik ham
alligevel til at sige "VOV". Han skvattede
ned af stolen og lå og krummede sig af smerte
og holdt sig til halsen.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 23-09-07 10:57

> [...]
> så han sagde nærmest "Piv piv". De fik ham
> alligevel til at sige "VOV". Han skvattede
> ned af stolen og lå og krummede sig af smerte

Tja, jeg ikke, hvad jeg skal sige til det.... Nogle mennesker, snakker
meget, men siger aldrig noget, andre åbner dårligt munden, men får sagt en
masse.... Sådan er det sikkert også med hunde.

Selvfølgelig, kan der være dage, hvor man godt ville have det lidt mere
stille.... For jeg har 3 hunde, som alle elsker at høre sig selv snakke.....
De kan finde et pindsvin, ude under min Rhododendron.... Og kors da for en
opsang det får.... At det overhovedet kunne tillade sig at ligge der, er
aldeles uforståeligt..... Men af uvisse grunde, føler pindsvinet sig,
overhovedet ikke truet.... Men fryder sig over, at nyde intet mindre end 3
hundes, fulde beskyttelse.

Gør hunden for meget.... Jamen så tag kontakt til Irene Jarnved, eller en
anden, som kan hjælpe en, med dette problem. Det må da være aldeles
fjoget... At brænde inde i sit eget hus, fordi ens hund, var blevet skræmt
fra at gø, med et el-halsbånd, som reagerer på hundens gøen.

Det er ikke helt grebet ud af luften, da min fætter, den dag idag, kun
lever, fordi hans hund fik ham vækket, og han var langt forbi, hvor han
kunne vækkes ved at gø.... Så hunden faktisk var nødt til at bide ham i
armen, for at få ham vækket.... Først startede han da med at skælde ud....
Til han kom så meget til fornuft, så han opdagede røgen, og fik smidt en
stol ud gennem vinduet, og de kunne komme ud..... Hunden blev aldrig set
siden.

M.V.H....Benny..

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 23-09-07 13:33

Benny Mortensen skrev:

> Hunden blev aldrig set siden.

Stak den af - eller brændte den?
Hans

Fra : Benny Mortensen

Dato : 24-09-07 08:15

> Stak den af - eller brændte den?
> --
> Med venlig hilsen
> Hans

Hej Hans

Det var det første, den fulgte lige efter stolen, og så fætter til sidst.
Hunden fortsatte bare med at løbe, og er aldrig set siden.

M.V.H...Benny..

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 24-09-07 09:30

Benny Mortensen skrev:

> Det var det første, den fulgte lige efter stolen, og så fætter til
> sidst. Hunden fortsatte bare med at løbe, og er aldrig set siden.

Okay!
Hans

Fra : Benny Mortensen

Dato : 23-09-07 10:00

> [...]
slet
> ikke finde ud af at de skal vende om, de vil i stedet styrte fremad og

Jamen Hej Bodil

Nu har jeg lige haft 14 hvalpe, som frit har kunnet tumle sig rundt... Og
selvfølgelig, har det da ikke kunnet undgås, at nogle stykker af dem, er
gået i hegnet.... Jeg kan i hvert fald love dig, at de havde bestemt ikke
set noget hegn, men de opdagede helt sikkert at det var der..... De rigtige
halsbånd, advarer, før det støder. Men man skal jo også huske, at ingen
løsning er generel..... Mange Køer, elsker jo ligefrem at stå og gumle på
tråden, og jeg har da hørt om landmænd, som så anskaffede sig, ret så vilde
fårehegn, hvilket dog kun så ud til, at forhøje nydelsen hos de pågældende
køer.

I øvrigt er det jo faktisk pudsigt, at El-hegn, meget sjældent skræmmer de
dyr, som går i indhegningen.... Hvilket jo egentligt er ret så heldigt....
For mange af de dyr, vi gerne putter ind bag el-hegn.... Hører jo altså til
i gruppen, som man kalder " Flugtdyr " Og er disse blevet skræmt, og er
kommet i bevægelse, skal der en god kendt stemme til, for at få dem til at
stoppe igen..... Og altså her, vil jeg da straks pointere, at så forhindrer
el-hegnet dem ikke i at komme ud. Det vil de bare fortsætte lige igennem,
medmindre det er et utroligt stærkt hegn.... Så stærkt, at det ville kunne
holde selv biler ude.

Har jeg forstået dem ret, så vil et sådan hegn, også kun forhindre hunden i
at løbe ud, ikke ind.... Men igen, dette er teoretisk.... Jeg har kun prøvet
et par stykker, men det var på mig selv, og det ene, ville jeg helt sikkert
ikke stå tilbage fra at anbefale, for det så ud til at virke rigtigt
godt.... Hvor det andet, nok var bedste, henne i containeren, da det enten
stødte konstant, eller slet ikke..... Så hvis folk vil bruge noget sådan....
Vil det nok ikke være det bedste sted, at købe det billigste.... Det er dog
et problem, jeg regner med, løser sig selv, for hvis man sætter sig i større
udgifter, for at bevare en hund.... Må man jo trods alt, holde lidt af
hunden.... Ellers var det jo nok en slat lettere, at anskaffe en ny hund.

M.V.H....Benny..