Blackie vil gerne parre sig med mig.
Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 20-09-07 17:51

Hej - Blackie som er en han på 23 mdr. vil gerne efter leg parre sig med
mig.

Zofia siger at det er fordi han vil dominere mig - jeg ser det mere som alm.
libido hos en ung fyr.

Nogen der har *forklaringen* ?
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Tove Krieger

Dato : 20-09-07 18:05

Hans Paulin (6310) wrote:
> [...]
> sig med mig.
>
> Zofia siger at det er fordi han vil dominere mig - jeg ser det

Jo, det tror jeg nok jeg har. Den adfærd er iflg. medfølgende link
dominansbetinget, og fortæller at der er en brist i lederskab og
lydighed. Så Zofia har vist helt ret.

http://www.kennelkaarup.dk/2004/10/20/instinkter/

Midt på siden.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 20-09-07 19:11

Tove Krieger skrev:

> Den adfærd er iflg. medfølgende link
> dominansbetinget, og fortæller at der er en brist i lederskab og
> lydighed.

Hmnnn...har oplevet det før med andre hunde - er der noget man kan ændre på
i forbindelse med"lederskab og lydighed"?

> Så Zofia har vist helt ret.

Hyss hyss!
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : jopa

Dato : 20-09-07 18:32

Hans Paulin (6310) skriblede følgende:
> [...]
> med mig.
>
> Zofia siger at det er fordi han vil dominere mig - jeg ser det mere

Jeps du har ikke forstået at DU bestemmer.
Det er min forklaring

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Bodil

Dato : 20-09-07 20:48

> [...]
> mig.
>
> Zofia siger at det er fordi han vil dominere mig - jeg ser det mere som

Jeg tror du har helt ret, alt det der dominant snak giver jeg ikke meget
for, hunde dominerer ikke mennesker de dominerer artsfæller.

Fra : jopa

Dato : 20-09-07 20:50

Bodil skriblede følgende:

> Jeg tror du har helt ret, alt det der dominant snak giver jeg ikke
> meget for, hunde dominerer ikke mennesker de dominerer artsfæller.

Og det ved du med sikkerhed.

--
Mvh. John
www.johns-web.dk

Fra : Bodil

Dato : 21-09-07 13:32

"jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse
> Bodil skriblede følgende:

> Og det ved du med sikkerhed.
>
> --
> Mvh. John
> www.johns-web.dk

Nej men det "tror" jeg som jeg også skriver, der er jo ikke rigtig nogen der
"ved" det vel?
Så hvad jeg tror er vel lige så godt som hvad du tror?

Fra : jopa

Dato : 21-09-07 14:01

Bodil skriblede følgende:

Fra : Anette

Dato : 20-09-07 22:56

Bodil wrote:
> Jeg tror du har helt ret, alt det der dominant snak giver jeg ikke
> meget for, hunde dominerer ikke mennesker de dominerer artsfæller.

Sådan er det desværre ikke - det ville være meget nemmere hvis det var
sådan.
Angiveligt er holdninger som din, hovedårsagen til adfærdsproblemer og der
af følgende aflivninger.

Hunden betragter mennesker som sin flok, og i hundens verden *skal* der
være en leder.
Hundens begrebsverden er ekstemt hierakisk, uanset om man, som demokratisk
menneske, bryder sig om det eller ej.
Er der ikke en tydelig leder, tager hunden selv rollen - selvom hunden er
totalt uegnet til at være leder i en menneskeflok - det ved den godt og det
gør den utryg, med alt hvad der af følger af forvirring, stress og
aggression.

Dominans adfærd overfor ejer skal ikke tolereres overhovedet. Hverken når
hunden humber op af ens ben,
eller f.eks når den knurrer fordi man vil flytte den eller når den skraber
bagud når den er i snor.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 21-09-07 07:04

Anette skrev:

> Dominans adfærd overfor ejer skal ikke tolereres overhovedet. snip når den
> skraber bagud når den er i snor.

Hvad gør den lige i den situation - kan ikke se billedet for mig?
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Hm

Dato : 21-09-07 09:49

">> Dominans adfærd overfor ejer skal ikke tolereres overhovedet. snip når
den

> Hvad gør den lige i den situation - kan ikke se billedet for mig?

Hej Hans
lige så snart den skal til at starte så sig nej og træk den væk.

Min gamle hanhund ´fik ikke lov til at gå og tisse op af alting når vi gik
tur, der var et par bestemte steder hvor han fik lov.
Hans domaine var hjemme på vores grund.

Hanne / hvis tæve sjældent gør sig ren uden for haven

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 21-09-07 09:52

Hm skrev:

> Hej Hans
> lige så snart den skal til at starte så sig nej og træk den væk.

Jam - starte på hvad?

Den eneste skraben jeg kan komme i tanke om er når de har haft afføring - og
det er vel ikke dét der er tale om?
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Hm

Dato : 21-09-07 09:58

> Jam - starte på hvad?
>
> Den eneste skraben jeg kan komme i tanke om er når de har haft afføring -
> og det er vel ikke dét der er tale om?

jo, jeg går bl.a. ud fra at det er det Anette mener, men hun kommer nok selv
tilbage til dig omkring dette.
Hanne

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 21-09-07 10:00

Hm skrev:

> jo, jeg går bl.a. ud fra at det er det Anette mener, men hun kommer
> nok selv tilbage til dig omkring dette.

Ja, det gør hun nok - jeg har bare ikke fantasi til at forestille mig at
der kan ligge et problem dér!?
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Hm

Dato : 21-09-07 10:10

> Ja, det gør hun nok - jeg har bare ikke fantasi til at forestille mig
> at der kan ligge et problem dér!?

Problem og problem er nok så meget sagt, men den vil jo sprede sin duft på
en andens territorium, samme grund til at min ikke fik lov til at tisse op
af alting når vi var ude at gå, udover det også var ret irriterende.
Hanne

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 21-09-07 11:30

Hm skrev:

> Problem og problem er nok så meget sagt, men den vil jo sprede sin
> duft på en andens territorium,

Jeg snakker om når en hund vil dække sin afføring med jord eller sand
(formentlig for at duften holder længere) - er det dét du mener med at
sprede sin duft?

> samme grund til at min ikke fik lov
> til at tisse op af alting når vi var ude at gå,

Bortset fra håndværkerværktøj o.l. får Blackie nu lov til at tisse på alt

> udover det også var
> ret irriterende.

Det irriterer nu ikke mig da Blackie er meget hurtig til alt - men det
er nok smag og behag
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Hm

Dato : 21-09-07 11:43

> Hm skrev:
> Jeg snakker om når en hund vil dække sin afføring med jord eller sand
> (formentlig for at duften holder længere) - er det dét du mener med at
> sprede sin duft?

Hej Hans
den dækker ikke til det gør den med snuden eller forben, nej den spreder
duften lige som en flodhest og viser at den er en farlig karl ved at stå
der og sparke bagud

Hanne/ hvis hund ellers får lov til alt.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 21-09-07 11:50

Hm skrev:

> den dækker ikke til det gør den med snuden eller forben, nej den
> spreder duften lige som en flodhest

Kender godt billedet af en flodhest der står og vifter med halen

Altså...hvis Blackie laver stuntet (og det samme gjaldt Bamse) var det et
stykke fra afføringen (nogen gange på den helt anden side af vejen ) så
jeg forbinder det slet ikke med nævnte flodhestenummer

> og viser at den er en farlig
> karl ved at stå der og sparke bagud

En farlig karl er han nu under alle omstændigheder - dét kan man tydelig se
når vi nærmer os en stakkels måge, and eller svane - så svulmer musklerne!

> Hanne/ hvis hund ellers får lov til alt.

Dét ka vi li!
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Anette

Dato : 22-09-07 16:54

> Den eneste skraben jeg kan komme i tanke om er når de har haft afføring -
> og det er vel ikke dét der er tale om?

jo, netop.
Hanhunde skraber også bagud når de har tisset- territorei-afmærket et
område - det er dominansadfærd. Og når en hund har snor på bør den ikke have
lov til at udvise dominansadfærd overhovedet. Ejer og hund hænger jo sammen
og det er ejer der er "alfa" ikke hunden. Ejer bestemmer - alting, al
adfærd. Bestemmer hvor, hvornår og hvordan der må reageres og det erikke
tilladt for en (under)hund at udvise nogen form for dominansadfærd - især
ikke når ejer og hund hænger sammen i en snor.
Hvis en (under)hund, i en større flok, udviser dominansadfærd i nærheden af
eller på vegne af flokkens alfahund, så får den en voldsom irettesættelse.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 22-09-07 23:35

Anette skrev:

> Hvis en (under)hund, i en større flok, udviser dominansadfærd i
> nærheden af eller på vegne af flokkens alfahund, så får den en
> voldsom irettesættelse.

Okay.

Dét er så ikke lige mig at ændre på dén adfærd
Hans

Fra : jopa

Dato : 23-09-07 08:16

Hans Paulin (6310) skriblede følgende:

> Dét er så ikke lige mig at ændre på dén adfærd

Så må du jo parre dig med den
--
Mvh. John
www.johns-web.dk

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 23-09-07 09:36

jopa skrev:

> Hans Paulin (6310) skriblede følgende:

> Så må du jo parre dig med den

Dét jeg svarede på var dette:

[...]

Dét jeg ikke ønsker at ændre på er bl.a. at "Hanhunde skraber også bagud når
de har tisset"
Hans

Fra : Anette

Dato : 23-09-07 23:19

> Dét jeg ikke ønsker at ændre på er bl.a. at "Hanhunde skraber også bagud
> når de har tisset"

Du spurgte om dominans-adfærd og jeg gav dig et svar...ikke en
løsning Der er mange svar- kun du kan finde løsningen for din hund og
dig.

Som du kan se i tråden, er adfærd og håndteringen af samme, noget nær en
"religion"

Andre er sikkert uenige, og det er helt fint - men jeg kan se at når mine
hunde er 100% sikre på hvem der bestemmer og sikre at at jeg er 100% i stand
til at tage vare på flokkens velbefindende, så er de mere trygge. Dét er
hovedformålet for mig. Jeg har "genbrugshunde" og en af dem har lig i lasten
der gør at han skal knagme være tryg for at hans verden hænger sammen.

Og så er jeg fløjtende ligeglad med religionskrige mellem Abrantes, Fennel
,Halgreen, Jarnved eller... Who ever.( jeg har læst de fleste af deres
bøger) Jeg kan se på min hund hvad der virker for ham - og den "religion"
følger jeg så.

Om Louise, Bodil eller andre her i gruppen så ikke tror sådan noget
adfærdsbehandling-noget nytter noget som helst, kan hverken jeg eller min
hund bruge.( og heller ikke de godt 12.000 hunde der hvert år bliver aflivet
bl.a p.g.a adfærdsproblemer)

Faktum er at jeg overtog en 5 årig hanhund der var rædselsslagen over at
skulle bevæge sig udenfor havelågen. Alt var skræmmende. Han stressede op,
med blodskudte øjne, hver eneste muskel spændt til bristepunktet og rædslen
savlende ud over det hele. Det arbejde han og jeg har været igennem det
sidste år, fungerer for os - og en stor del af det var at han skulle lære at
stole på at jeg kunne tage mig af flokken. Han kan nyde at gå en tur i dag -
uden stress.

Og det der fik ham til at overlade ansvaret til mig var - blandt andet at
han på intet tidspunkt får lov til at vise dominans når han har mig i den
anden ende af snoren. Når han er løs kan han gøre som han vil - men ikke i
snor.

Dominansadfærd KAN også være utryghed, et hektisk forsøg på at finde sin
plads i hierakiet - med andre ord, når hunden udviser dominansadfærd KAN det
være fordi den ikke har rart, at den ikke bare kan slappe af og være hund,
men søger lederskab.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 24-09-07 06:29

Anette skrev:

> Du spurgte om dominans-adfærd og jeg gav dig et svar...ikke en
> løsning

Jam - når alt andet glipper kan det da godt være at jeg kommer krybende og
tar din teknik til mig

Men for nuværende er det bare for avanceret til mig
Hans

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 24-09-07 06:45

> Jam - når alt andet glipper kan det da godt være at jeg kommer krybende og
> tar din teknik til mig
>
> Men for nuværende er det bare for avanceret til mig

Jeg vil også godt støtte op om Anette`s teorier/teknikker eller whatever vi
skal kalde det for.
Det er nu langt fra alle hunde man skal gå så intenst til værks med, men
ofte er det her at problemerne ligger.
Jeg har som Anette også en del erfaring med genbrugshunde, især dem der
virkelig har haft en hård medfart i livet, og ved af erfaring hvor vigtigt
det er, at hunden kender grænserne, hvem der er overhovede, hvem der sætter
dagsordenen.

Mvh. Marie

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 24-09-07 07:39

Torben og Marie-louise Ager skrev:

> [...]
> hvor vigtigt det er, at hunden kender grænserne, hvem der er
> overhovede, hvem der sætter dagsordenen.

Ja, jeg har ingen erfaring med "ikke at lade en hund besørge som den vil"
inden for rimelighedens grænse - jeg vil som sagt ikke afvise at det er
dén vej man skal gå, men prøver nu at "slå med den lille hammer først"
Hans

Fra : JB

Dato : 23-09-07 08:34

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hvis en (under)hund, i en større flok, udviser dominansadfærd i nærheden
> af eller på vegne af flokkens alfahund, så får den en voldsom

Mine 4 hunde skraber alle bagud, når de har tisset. Især de to
dværgpinschertæver skraber, så jord og græs flyver flere meter væk. Det
gælder om ikke at stå i skudlinien. De to colliehanner skraber også, men de
er ikke så dygtige som pigerne.
Hverken hundene eller jeg har problemer med det.

Hilsen
Jytte

Fra : Louise

Dato : 21-09-07 09:01

"Anette" <abc@def.es> wrote in message

> [...]
> totalt uegnet til at være leder i en menneskeflok - det ved den godt og
> det gør den utryg, med alt hvad der af følger af forvirring, stress og

ja sådan tænkte man engang!

Gå først ud af døren....
Spis før din hund....
Bla Bla Bla....

Det får man faktisk stadig af vide nogen steder at det giver lederskab.
Fuldstændig forældet tankegang efter min mening.

Heldigvis går det op for flere og flere mennesker. Læs f.eks. Anders
Hallgrens nyeste bog!

Ang. at humpe op af ben, så er det vel bare at sige Nej til hunden. Og
reagerer den ikke så pil den af og derefter ignorere den. Det lærer den af
efterhånden.

;) Louise

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 21-09-07 09:50

Louise skrev:

> Heldigvis går det op for flere og flere mennesker. Læs f.eks. Anders
> Hallgrens nyeste bog!

Hvad skriver han i korte træk om emnet?

> Ang. at humpe op af ben, så er det vel bare at sige Nej til hunden. Og
> reagerer den ikke så pil den af og derefter ignorere den. Det lærer
> den af efterhånden.

Bortset fra hans skarpe klør er det ikke det store irritationsmoment

Jeg var mere interesseret i at vide baggrunden for opførslen - jeg synes
slet ikke Blackies psyke hænger sammen med et forsøg på dominans i dén
situation.

BTW - når min søsters dejlige flatcoatede tæve lavede det samme nummer med
mig plejede jeg at løfte hendes ører op så hun så lidt vel fjollet ud under
seancen - det fik hende til at opgive på stedet - har endnu ikke prøvet
det samme med Blackie
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Hm

Dato : 21-09-07 10:05

Hej Hans
Du må da være en utrolig tolerant hunde ejer

Jeg ville aldrig finde mig i det, ligesom hunde der absolut skal snuse i
skridtet, det finder jeg mig simpelt hen ikke i hverken fra andres hunde
eller mine egne.
Derfor er det aldrig et problem her - mine hunde ved at de ting ikke
tolereres.

Hanne/ som ellers syntes hun er ret tolerant

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 21-09-07 10:11

Hm skrev:

> Hej Hans
> Du må da være en utrolig tolerant hunde ejer

Der skal nok generelt en del til at hidse mig op - det skulle da lige være
en billist der ikke gør som det passer mig

> Jeg ville aldrig finde mig i det, ligesom hunde der absolut skal
> snuse i skridtet, det finder jeg mig simpelt hen ikke i hverken fra
> andres hunde eller mine egne.

Nej, vi er alle forskellige

Blackie er bare så kær - og han er jo hér på vores præmisser så jeg giver
ham så meget frihed som jeg er i stand til

> Derfor er det aldrig et problem her - mine hunde ved at de ting ikke
> tolereres.

Min svoger - uden sammenligning i øvrigt - ville ikke ha at hans tæve
slikkede sig selv i skridtet - dét står som et grumt eksempel for mig

> Hanne/ som ellers syntes hun er ret tolerant

Det kan du sagtens være på en masse andre områder
Hans - der skal til tandlæge nu
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : jopa

Dato : 21-09-07 10:08

Louise skriblede følgende:

> ja sådan tænkte man engang!
>
> Gå først ud af døren....
> Spis før din hund....
> Bla Bla Bla....
>

> Heldigvis går det op for flere og flere mennesker. Læs f.eks. Anders
> Hallgrens nyeste bog!

Nu er der ingen der siger at han har ret vel ?

Min hund er en del af vores lille flok og den er absolut nederst i hierakiet
her.
Den skal fandme gøre hvad jeg befaler ellers er det ulideligt med en sådan
uopdragen køter.
Jeg vel heller ikke have den farer ud af døren før mig med fare for at blive
væltet.
Jeg vil ikke have den fiser rundt i stuerne.

> Ang. at humpe op af ben, så er det vel bare at sige Nej til hunden. Og
> reagerer den ikke så pil den af og derefter ignorere den. Det lærer
> den af efterhånden.

Det lærer en dominant hund ikke efterhånden med mindre dens leder lærer den
det.
Min humper ikke nogen, men opdager den at nogen er bange for den kan den
finde på at lette ben op af dem.
--
Mvh. John
www.johns-web.dk

Fra : Benny Mortensen

Dato : 21-09-07 10:14

> [...]
> mig.
>
> Zofia siger at det er fordi han vil dominere mig - jeg ser det mere som

Nu er jeg nok en lille smule uenig, med de fleste her

Men faktisk, som jeg altid har skrevet her i gruppen, udvikler Hovawart sig
meget langsomt, og er mentalt ret blød de første år.... Hvilket jo har
medført, at jeg tit og ofte har sagt.... Hellere gøre tingene lidt flere
gange, frem for at spille med fysikken. Så selv om han egentligt har været
avlsdygtig i et stykke tid nu, tror jeg... At det faktisk først er nu, han
bliver sig selv, sexuelt bevidst, og derfor, lige som en hvilken som helst
teenager, så skal alt helst dreje sig lidt om, " Noget sexuelt " .... Så
jeg tror lige som det, med at hoppe op, og alle de andre lømmel tendenser,
skal afvikles ved at fjerne hundens opmærksomhed fra det, og få den til at
koncentrere sig om noget andet. Der kan selvfølgelig også være en løbsk
tæve i nærheden, som frustrerer ham lidt.... Men det passer jo rigtigt godt,
med at han er på vej ind i sidste lømmelalder.

M.V.H....Benny..

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 21-09-07 11:34

Benny Mortensen skrev:

> [...]

> derfor, lige som en hvilken som helst teenager, så skal alt helst
> dreje sig lidt om, " Noget sexuelt " ....

Han har fået utrolig mange kærester hér i byen - formentlig i modsætning til
dér hvor han boede før

Der er mange
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Benny Mortensen

Dato : 23-09-07 09:22

> Han har fået utrolig mange kærester hér i byen - formentlig i modsætning
til
> dér hvor han boede før

> Der er mange
> --
> Med venlig hilsen
> Hans
> http://kortlink.dk/2hsd

Så er det da derfor.... Kom nu far, jeg skal ud og flirte )

Men jeg kan lige som læse, at det går godt med ham, og han holder jer oppe
på tæerne

M.V.H....Benny..

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 23-09-07 09:43

Benny Mortensen skrev:

> Så er det da derfor.... Kom nu far, jeg skal ud og flirte )

Jam, dét er da 100%

Jeg kan faktisk godt genkende mig selv i ham fra da jeg selv var en stor
knægt

> Men jeg kan lige som læse, at det går godt med ham, og han holder jer
> oppe på tæerne

Det sidste er ikke løgn

Zofia har en veninde der går med ham når vi ikke har tid og hun er "skuffet"
over ham.

For Zofias vedkommende kniber det også med armkræfterne - men entusiasmen er
stor for hendes vedkommende

Jeg har ikke de store problemer med ham fordi jeg er så forholdsvis stærk at
jeg kan holde ham når han vil jage heste, cyklister og andre der formaster
sig til at befinde sig i vor nærhed når vi går tur
Hans

Fra : Benny Mortensen

Dato : 23-09-07 10:40

> [...]
> jeg kan holde ham når han vil jage heste, cyklister og andre der formaster
> sig til at befinde sig i vor nærhed når vi går tur

Hej Hans

Ja, men jeg tror i skal øve det, med at fjerne opmærksomheden fra dem, i
stedet for at kæmpe med ham.... Eller sæt en Halti på ham, så pigerne også
kan gå med ham.... Men få ham endelig ud at løbe.... Se om ikke der er en
Hovawart eller et par hyrdehunde i den lokale hundeskov, så de kan få lov
til at løbe, så jorden sprøjter omkring dem.... For de vil meget gerne løbe,
og det hurtigere, end vi har nogen chance for at følge med ).... Det er
faderens nummer et, hvis hunhundene vil spæne afsted, så jagter han dem,
indtil det pludseligt vender, så jagter de ham i stedet..... Og kors hvor de
nyder det.... Vi havde ingen problemer med at styre ham, og det er meget
lidt, vi har haft snor på ham. Men man kan vel heller ikke helt sammenligne
forholdene, for her har vi jo altid, mindst 50 meter, at kalde ham tilbage
på, det har man næppe i et villakvarter..... Men for alt i verden, undgå den
kamp med ham.... Få ham til at bruge energien, når og hvor han må, i stedet
for, på bagbenene overfor fodgængere, cyklister, heste o.s.v.... For han er
jo, trods alt, en energibombe fra Duracell hold nummer 1.

M.V.H....Benny..

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 23-09-07 13:30

Benny Mortensen skrev:

> jeg tror i skal øve det, med at fjerne opmærksomheden fra
> dem, i stedet for at kæmpe med ham

En tur på en times tid som jeg gik med ham i formiddags er en kombination af
begge dele

>.... Eller sæt en Halti på ham, så
> pigerne også kan gå med ham....

Jeg kan se at der er delte meninger om Haltien her i forummet!?

> Men få ham endelig ud at løbe....

Dét gør han så hver dag på stranden - senest hér i middags hvor han med 140
i timen løb hen til nogen mennesker og en hund 300 m væk

Heldigvis var det nogen vi kendte og heldigvis var det en sø tæve så vi slap
med skrækken

> [...]
> hundeskov, så de kan få lov til at løbe, så jorden sprøjter omkring
> dem.... For de vil meget gerne løbe, og det hurtigere, end vi har

Ja, sandet står 2 m. op - og det er ikke engang løwn!

Nej, hér er biler, børn og barnevogne.
Hans

Fra : Benny Mortensen

Dato : 24-09-07 08:11

> En tur på en times tid som jeg gik med ham i formiddags er en kombination
af
> begge dele

> Jeg kan se at der er delte meninger om Haltien her i forummet!?

Hej igen Hans

Tja, men skal vi ikke se stort og flot på diverse meninger, og sige skidt
med hvad Guden hedder, når bare han gør sin gavn. Halti'en er jo ikke en
permanent løsning, men bare en man bruger, til hunden har fattet ide'en med,
hvordan man går, når man er i snor.... Så kan man mene hvad man vil om en
Halti, men uanset hvad man mener, så må man jo konstatere, at den virker....
Og den modvirker, at hunden får ødelagt sin hals, og den luftende person,
sine arme og ryg.

Så vidt jeg husker, gik folk også til kamp mod Cesar Millan', selv om jeg
stadig ikke har fattet, hvad han gjorde galt.

Det er vel i grove træk, det Blackie skal lære.... For han er meget spontan,
og udtrykker sin glæde til overmål, jeg har aldrig set ham, være andet end
meget kærlig, men det kan jo nemt skræmme folk, når han kommer med 180 km/t,
og når han så endelig kommer derhen, så helst skal stå og hoppe på bagbenene
..... Så jo i et villakvarter, ville jeg ikke tøve et sekund med at
bruge en halti.... Om ikke andet, så får omgivelserne da lært, at mere
kærligt kræ, skal man lede længe efter.... Det er ikke fordi han er ond,
hvis han efter deres mening, er lidt vild, eller kåd, hvad skal man kalde
det.

M.V.H....Benny..

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 24-09-07 09:30

Benny Mortensen skrev:

> [...]
>
> Så vidt jeg husker, gik folk også til kamp mod Cesar Millan', selv om
> jeg stadig ikke har fattet, hvad han gjorde galt.

Jeg er lige kommet hjem efter godt en time med Blackie med hunde, heste og
godtfolk - han gøede ikke en eneste gang.

Vi bruger seletøj og flexline til ham, og jeg gør dét at hvis vi går på
steder hvor der er "risiko" for at møde "farlige" objekter tar jeg ham i
helt kort snor (ca. ½ m.) og holder linen stram hele tiden.

Det var noget jeg fandt på for et par dage siden, og Zofia er også begyndt
at bruge det.

Jeg er så meget opmærksom på hans hovede, og hvis vi er ud for et menneske,
en hest e.l. snakker jeg til ham og gir måske et lille ryk i linen hvis jeg
kan se at han begynder at dreje

Det virker på den måde at han godt nok er bange men opfatter at *jeg* har
styr på sagerne

So far so good

Vi skal så bare have opdraget vores hundehjælp til at hun skal gøre det
samme (så længe det virker )

> [...]
> være andet end meget kærlig, men det kan jo nemt skræmme folk, når
> han kommer med 180 km/t, og når han så endelig kommer derhen, så

Og gø - ikke at forglemme

> [...]
> man lede længe efter.... Det er ikke fordi han er ond, hvis han efter
> deres mening, er lidt vild, eller kåd, hvad skal man kalde det.

Typisk teenageknægt
Hans

Fra : Benny Mortensen

Dato : 25-09-07 11:43

> [...]
> styr på sagerne
>
> So far so good
>
> Vi skal så bare have opdraget vores hundehjælp til at hun skal gøre det

Hej Hans

Ja det er vel i grove træk, det som er den største omvæltning for ham.
Alt er kommet meget tættere på.. For han har jo altid boet herude, hvor
Kragerne flyver baglæns, for ikke at få sand i øjnene ..... Og Teenager,
kan han vist ikke lyve sig fra.... Så er den kreative hørelse vel også
kommet til udtryk nu .....

M.V.H....Benny..
Der glæder sig over, i har fundet en løsning.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 25-09-07 12:31

Benny Mortensen skrev:

> Ja det er vel i grove træk, det som er den største omvæltning for ham.
> Alt er kommet meget tættere på.. For han har jo altid boet herude,
> hvor Kragerne flyver baglæns, for ikke at få sand i øjnene .....

Ja, han får en masse input nu modsat før.

Zofia tar ham også til en gågade med regelmæssige melelmrum - uha!

Men han skal nok komme efter det - har gået rigtig pænt de sidste 2 dage...

> Og Teenager, kan han vist ikke lyve sig fra....

Nopes

>Så er den kreative
> hørelse vel også kommet til udtryk nu .....

Huh?

Han er forresten ivrig efter at fange fluer - og en enkelt myg er det også
blevet til - meget praktisk

> M.V.H....Benny..
> Der glæder sig over, i har fundet en løsning.

Ja, det går den rette vej
Hans

Fra : Benny Mortensen

Dato : 26-09-07 08:19

> Benny Mortensen skrev:
>

> Han er forresten ivrig efter at fange fluer - og en enkelt myg er det også
> [...]

Jamen det har han alle dage været vild med, for ikke at nævne det, også god
til det

M.V.H.....Benny..

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 26-09-07 11:46

Benny Mortensen skrev:

> Jamen det har han alle dage været vild med, for ikke at nævne det,
> også god til det

Ydermere tar han osse ederkopper, hvilket i nærmest urimelig grad har bragt
ham - om muligt? - endnu mere i kridthuset hos Zofia
Hans

Fra : Benny Mortensen

Dato : 27-09-07 08:42

> [...]
bragt
> ham - om muligt? - endnu mere i kridthuset hos Zofia

Pas nu på Hans

Det varer ikke længe, før du må flytte ud i hundehuset ))

M.V.H....Benny..

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 27-09-07 10:03

Benny Mortensen skrev:

> Pas nu på Hans
>
> Det varer ikke længe, før du må flytte ud i hundehuset ))

Ja, dét er jeg osse bange for
Hans

Fra : Hm

Dato : 21-09-07 11:38

Hej Hans
nul huller hos tandlægen??
Nu har jeg lige slået græs, og som en del i gruppen ved, så tænker jeg så
godt (eller dårligt).
Du siger at han ikke har et dominerende væsen, og det er sikkert helt
rigtigt, men nu har han fundet sig til rette hos jer, der plejer at gå en 3
mdr. med det.
Han er kommet i den kønsmodne alder ( har kunnet parre i meget lang tid så
det har ikke noget med det at gøre) hvor han skal finde sin endelige plads i
flokken, så både at han er kommet et nyt sted hen og at han er ved at være
voksen, kan have noget med det at gøre.
Nu er der jo ingen der beder dig bruge vold over for hunden, men et nej og
en fjernelse af ham gør bestemt ingen skade.
I det hele taget gør du hunden en god tjeneste ved, at vise den, at det er
ikke den der bestemmer, og at den er den laveste i flokken og det gøres ikke
med vold, men ved at du hele tiden sætter grænser ( på en god måde )og viser
hvordan du ønsker den skal opføre sig.
Man får en meget mere harmonisk hund når den kender dens plads i flokke, og
ikke hele tiden skal prøve grænser.
Giver dette mening??
Hanne/ som måske skulle lade være med det græsslåning

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 21-09-07 11:45

Hm skrev:

> Hej Hans
> nul huller hos tandlægen??

Skulle bare ha en ny jacketkrone på

> Nu har jeg lige slået græs, og som en del i gruppen ved, så tænker
> jeg så godt (eller dårligt).

Jeg har halsbetændelse i denne uge, så bær over med mig

> Du siger at han ikke har et dominerende væsen, og det er sikkert helt
> rigtigt, men nu har han fundet sig til rette hos jer, der plejer at
> gå en 3 mdr. med det.

Vi har kun haft ham godt en måned nu.

> [...]
> Nu er der jo ingen der beder dig bruge vold over for hunden, men et
> nej og en fjernelse af ham gør bestemt ingen skade.

Nej nej - jeg overvejer ikke at bruge vold mod ham.

Jeg kan også sagtens stoppe ham - jeg var blot mere nysgerrig over grunden
til hans opførsel

> I det hele taget gør du hunden en god tjeneste ved, at vise den, at
> det er ikke den der bestemmer, og at den er den laveste i flokken

Hmnn...da vi havde Bamse var han mere et integreret familiemedlem så godt
dét nu kunne lade sig gøre

> og
> det gøres ikke med vold, men ved at du hele tiden sætter grænser ( på
> en god måde )og viser hvordan du ønsker den skal opføre sig.

Jam - løbende "opdrager" jeg på ham når han gør noget som er ubehageligt for
mig - eksempelvis når han har været ude og bade i Østersøen og bagefter er
blevet fuld af sand og så med 140 km/t prøver at slikke mig i hovedet

> Man får en meget mere harmonisk hund når den kender dens plads i
> flokke, og ikke hele tiden skal prøve grænser.
> Giver dette mening??

Jo jo - klart klart

> Hanne/ som måske skulle lade være med det græsslåning

Kendte engang én der fik sine bedste ideer på toilettet!?

Måske var dét noget!?
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : qfha

Dato : 22-09-07 08:31

On 20 Sep., 18:50, "Hans Paulin \(6310\)" <m...@privacy.net> wrote:
> [...]
> mig.
>
> Zofia siger at det er fordi han vil dominere mig - jeg ser det mere som alm.

Er din hund kryptocid?
Der er hunde, som har kuk i hormonerne og kan finde på at skulle parre
sig med alt og alle. Hvis hunden er "normal" er det sikkert dominans.
Den har alderen til at skulle afprøve grænser.

qfha

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 22-09-07 16:19

qfha skrev:

> Er din hund kryptocid?
> Der er hunde, som har kuk i hormonerne og kan finde på at skulle parre
> sig med alt og alle.

Dét gør han nu ikke.

> Hvis hunden er "normal" er det sikkert dominans.
> Den har alderen til at skulle afprøve grænser.

Okay
Hans

Fra : Hornbech - Nuuk

Dato : 26-09-07 21:54

Zofia har efter min bedste overbevisning ret. Man ser også hunde dominere
hinanden på den måde. Min tæve gjorde det ved mine forældres han, hvis han
var for fræk som stor hvalp.