Renligheds spørgsmål?
Fra : Thomas

Dato : 16-09-07 16:36

Hej!

Vores lille bodil (Yeps, det er hundens navn) er ved at drive både min
kæreste, og mig selv, til vandvid.. Bodil er omkring de 16-17 uger, så
hun burde vel være renlig? Men det er langt fra tilfældet.

Vi har været ude for at hun har sat sig og tisset, lige efter vi er
kommet ind efter en længere gåtur.

Somregel gør hun også opmærksom på at hun vil ud, men der er stadig
enkelte svipsere, hvor hun bare sætter sig. Specielt hvis det regner
udenfor! (Man kan jo risikere at få en våd mås, og det er åbenbart
ikke rart).

Racemæssig, så er hendes far 100% dansk svensk gårdhund, og hendes
mor er 50% dansk svensk, og 50% fox terrier.

Jeg syntes vi prøver alt. roser hende når hun besørger udenfor,
skælder ud når hun gør det indenfor. Men lige lidt hjælper det, indtil
videre..

Kan det bare være teenager symptomer, med hele tiden at være på tværs?

Nogen der har et godt råd til hvordan vi undgår klatter / pytter på
gulvene?

Hilsen
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-07 17:14

"Thomas" <tmorch@gmail.com> skrev i en meddelelse

>Nogen der har et godt råd til hvordan vi undgår klatter / pytter på
>gulvene?

Giv det mere tid. Der kan sagtens gå 6-8 mdr. før, at hvalpen er helt
renlig.
Ellers er det jo det sædvanlige ud efter, at hun har sovet, spist og leget.

Brug evt. ordet tis ( eller find selv et andet ord )- efterfulgt af ros, når
hun gør sig ren udenfor.

Hvis i tager hende i det indenfor, så sig nej og skynd jer, at bære hende ud
og ros så, når hun sætter sig udenfor- Den metode er der så delte meninger
om, men jeg har nu altid brugt det.
Hvis hun har gjort sig færdig indenfor eller i først opdager det senere
hjælper skældud selvfølgelig ikke og så må i bare tørre op...

Som skrevet, så er hun ikke så gammel endnu, så giv det mere tid.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Benny Mortensen

Dato : 16-09-07 17:16

[...]

Hej Thomas

At skælde en hund ud i den alder, gavner intet.... Når du opdager det, og
det skal helst være lige når du sker.... Skal du snakke med hende, men være
ked af det, så du på den måde gør hende opmærksom på, at det at lave små
pytter indenfor, gør jeg kede af det...

Og selvfølgelig det modsatte, når i er ude. Så skal i selvfølgelig blive
rigtigt glade, og pjatte med hende, og i skaber jeg bare som små legesyge
børn, der har en lille skrue løs.... ... Og lader selvfølgelig,
tilfældige forbipasserede se på jer, med dyb undren, og meget skepsis.

Læg mærke til, om det er tiere end man syntes er normalt, da det er meget
almindeligt, at små damer, får blærebetændelse, og så går de jo og småtisser
hele tiden... Sommetider kan man se det, ved at urinen er en anelse grumset.

M.V.H....Benny..

Fra : jopa

Dato : 16-09-07 17:58

Benny Mortensen skriblede følgende:
> At skælde en hund ud i den alder, gavner intet....

Ikke enig.
Har aldrig haft en hund der ikke var renlig efter max 16 uger gl.
Og de har aldrig haft brug for psykolog eller andet fordi jeg skælder ud og
bærer den udenfor når jeg griber den i akten.
Skal selvfølgelig modsat roses som du siger når den gør det udenfor.

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Hm

Dato : 16-09-07 19:03

"jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> og bærer den udenfor når jeg griber den i akten.
> Skal selvfølgelig modsat roses som du siger når den gør det udenfor.

John, nu er du også en garvet hundeejer, en schæfer er vist også ret nem til
at blive renlig.

Nu må man gå ud fra at Thomas er ny hundeejer. !
Man kan meget, meget nemt gøre mere skade end gavn ved at skælde ud hvis det
ikke bliver gjort rigtigt på en fornuftig måde.
Hvalpen kan meget nemt få den opfattelse, at det er det at gøre sig ren, der
er forkert end selve stedet, og så opnår man kun at hvalpen ikke er meget
for at gøre sig ren, når man ser på det, og så venter med det til den kommer
ind og man ikke har fokus på den.
Så hvis man tager hvalpen i det, så tag den ud med det samme, og se om man
ikke er heldig at den gør sig færdig udenfor så man kan rose.
Hvis den har gjort det uden at blive opdaget, så er der kun en ting at
gøre - tør op og rens stedet, og være mere opmærksom på hvalpen, den skal ud
mange, mange gange når den leger, har spist, har sovet og ind imellem.

--det er os der skal give hunden gode vaner ---

Hanne/ hvis schæfertæve var renlig inden 9 uger uden skæld ud !!!

Fra : jopa

Dato : 16-09-07 19:40

Hm skriblede følgende:
> John, nu er du også en garvet hundeejer, en schæfer er vist også ret
> nem til at blive renlig.

Du har ret schæferen er nok klogere end så mange andre racer.
Når jeg siger skælde ud er det såmænd ikke være end at jeg siger "NEJ" lidt
højt eller noget i den stil.
Mener ikke det er nok blot at bære den ud uden videre.

Sådan næsten var det med opdragelsen af vores børn.
Når de gjorde noget uhensigtsmæssigt var min reaktion at gøre dem opmærksom
på at det var forkert og rose når de gjorde noget godt
Men sådan er vi så forskellige.
--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Hm

Dato : 16-09-07 19:54

"jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse
> Hm skriblede følgende:
>
> Du har ret schæferen er nok klogere end så mange andre racer.
***********
meget enig
*************
> Når jeg siger skælde ud er det såmænd ikke være end at jeg siger "NEJ"
> lidt højt eller noget i den stil.

********
enig, men som du skrev første gang kunne det nemt forståes som "større"
skældud
**************

> Mener ikke det er nok blot at bære den ud uden videre.

*****************
Det skader i hvert tilfælde ingen steder, i starten er det bedere med for
lidt end for meget så hunden ikke bliver utryk.
***************************

> Sådan næsten var det med opdragelsen af vores børn.
> Når de gjorde noget uhensigtsmæssigt var min reaktion at gøre dem
> opmærksom på at det var forkert og rose når de gjorde noget godt
> Men sådan er vi så forskellige.
****
Ja, børn forstår vort sprog, men det gør en lille hvalp ikke.

Hanne/ som hvis børn ikke fik skæld ud for ikke at være renlige

Fra : jopa

Dato : 16-09-07 20:11

Hm skriblede følgende:
> enig, men som du skrev første gang kunne det nemt forståes som
> "større" skældud
> **************

OK DA jeg mente blot at hunden ikke tager skade af et NEJ når den pisser på
gulvet
Det er så min metode.
Schæferen er såmænd ikke så følsom at den tager skade af det.
Mine har aldrig

Jeg har jo ikke kendskab til andre racer, men er klar over at nogen er mere
problematiske end andre.
Er vidende om at nogen hunde simpelt hen pisser indendøre the whole life

> ****
> Ja, børn forstår vort sprog, men det gør en lille hvalp ikke.

Jo fandme jov de skelner udemærket nuancerne i sproget og efter en tid
forstår de hvad vi siger.

Om aftenen siger jeg til min lille pusser :
Far er træt og skal sove. Hvad med dig, og så trisser han ind i sin seng.
Om morgenen siger jeg skal vi ikke have morgenmad og den står foran truget.
Sådan kunne jeg blive ved
Jov de forstår os udemærket

> Hanne/ som hvis børn ikke fik skæld ud for ikke at være renlige

Jeg bankede mine indtil de ikke turde skide i bleen mere

ps Hanne hvorfor laver du alle disse ******
Kan se du bruger Microsoft Outlook Express 6.00 men hvis det er fordi du kan
lide stjerner så bliv ved men det er ikke nødvendigt
Din Newsreader kan sagtens skelne mellem hvad der er ? og svar
--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Hm

Dato : 17-09-07 13:10

> Jo fandme jov de skelner udemærket nuancerne i sproget og efter en tid
> forstår de hvad vi siger.

ja, selvfølgelig gør de det, når de er blevet lidt ældre, min forstår
naturligvis alt hvad jeg siger
Nu var det også små hvalpe vi skriver om, de skal jo lige lære det først. !!

> ps Hanne hvorfor laver du alle disse ******

jeg elsker stjerner

Hanne

Fra : jopa

Dato : 17-09-07 14:28

Hm skriblede følgende:

> jeg elsker stjerner

Takker
--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : gitte

Dato : 17-09-07 06:34

> [...]
> og bærer den udenfor når jeg griber den i akten.
> Skal selvfølgelig modsat roses som du siger når den gør det udenfor.

Jeg har hørt, men ved ikke om det er rigtigt, at små hunde er lidt langsom
opfattende med hensyn til renlighed. Min lille Bertha er heller ikke helt
renlig endnu, men det hjælper. (hun bliver 18 uger imorgen). Labradoren var
til gengæld renlig en uge efter han var kommet hertil, 13 uger gammel.

gitte

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 17-09-07 15:27

"gitte" <gitte@gotoheaven.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> helt renlig endnu, men det hjælper. (hun bliver 18 uger imorgen).
> Labradoren var til gengæld renlig en uge efter han var kommet hertil, 13

hej Gitte
jeg har aldrig haft små hunde, men altid labradortæver, og den sidst
ankomne, som nu er 8½ mdr., var ved at drive mig til vanvid, fordi hun var
så længe om at blive renlig, næsten 5 mdr., og hun er endda ikke 100% renlig
endnu.

Så sent som forleden, da hun blev passet hos en veninde, hvor hun er vant
til at komme flere gange om ugen, tissede hun en kæmpesø på et ægte tæppe,
mens hun lå og legede med min venindes hund - og det selvom veninden to
gange havde haft hende ude i haven for at tisse, uden resultat.
Så nu er jeg spændt på, om det mon hjælper på renligheden, når hun får
overstået sin første løbetid i løbet af nogle mdr., jeg har da lov til at
håbe

Venlig hilsen, Anelise

Fra : gitte

Dato : 19-09-07 10:50

> [...]
> ankomne, som nu er 8½ mdr., var ved at drive mig til vanvid, fordi hun var
> så længe om at blive renlig, næsten 5 mdr., og hun er endda ikke 100%

hm, ja jeg regnede nu også med at det ikke passede

> [...]
> Så nu er jeg spændt på, om det mon hjælper på renligheden, når hun får
> overstået sin første løbetid i løbet af nogle mdr., jeg har da lov til at

det kan jeg godt forstå, du håber, jeg priser mig godt nok også lykkelig
for, at alle mine gulve kan vaskes. Men Bertha er ved at være der, så min
labradorhan 13 mdr. er så .. heldigvis .. også stoppet med at skulle markere
oveni ... det var så til gengæld ved at give mig grå hår i hovedet at han
skulle starte på det, når han havde været renlig sååå længe.

gitte

Fra : Thomas

Dato : 18-09-07 15:16

On 16 Sep., 20:02, "Hm" <mish...@hongnet.dk> wrote:

> Nu må man gå ud fra at Thomas er ny hundeejer. !

Ny og ny hundeejer, jeg kan da huske at jeg havde hund for 27 år
siden, såeh :) Og
min kæreste er vokset op med hunde i alle størrelser. Så hun burde
have lidt
kendskab til det..

> [...]
> for at gøre sig ren, når man ser på det, og så venter med det til den kommer

Den gør det nu fint når vi er ude og gå en tur, og hvis hun gør det
indendørs, kan
hun endda finde på at sætte sig lige foran os.. Så kan man meget
hurtig blive en
meget upopulær lille vovse :) Normalt tager vi hurtigt fat i hende, og
sætter hende
udenfor, men som regel er hun allerede færdig, så der er ikke mere at
lave når
hun kommer udenfor.

> [...]
> mange, mange gange når den leger, har spist, har sovet og ind imellem.

Hun får lov til at komme ud i haven, så tit hun vil.. Og det er også
begyndt at blive
lidt bedre, bortset fra når hun kan høre at det regner ;) Så er man
bange for at få
våd mås.. :)

> --det er os der skal give hunden gode vaner ---
>
> Hanne/ hvis schæfertæve var renlig inden 9 uger uden skæld ud !!!

ævs, bare det var vores, der var renlig så hurtigt

Fra : Hm

Dato : 18-09-07 15:30

On 16 Sep., 20:02, "Hm" <mish...@hongnet.dk> wrote:

Hej Thomas
efter det du skriver så ser det jo ud til at gå den rigtige vej, så er det
bare at have tålmodighed, puha og det kan være svært
vær glad for at tissetåren er fra en lille hund

>ævs, bare det var vores, der var renlig så hurtigt

Prøv og se om i ikke kan få den byttet til en Schæferhvalp.

Hanne/ som ikke ville bytte

Fra : jopa

Dato : 18-09-07 15:39

Hm skriblede følgende:

> Prøv og se om i ikke kan få den byttet til en Schæferhvalp.

Hanne lad mig nu se et billede af vidunderet
--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Tove Krieger

Dato : 18-09-07 15:49

jopa wrote:
> Hm skriblede følgende:

> Hanne lad mig nu se et billede af vidunderet

Ha !!! Jeg har da bare fire billeder af Queeni, og jeg siger dig hun
er smuk.

Milo ville savle hvis han så hende.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Hm

Dato : 18-09-07 16:36

> Hm skriblede følgende:

> Hanne lad mig nu se et billede af vidunderet

hej
jeg er desværre et "snøvl" til det med billeder, men her er da lidt
http://www.sitecenter.dk/queeni/queenisside/view_all.nhtml

Hilsen
Hanne

Fra : jopa

Dato : 18-09-07 17:01

Hm skriblede følgende:
> jeg er desværre et "snøvl" til det med billeder, men her er da lidt
> http://www.sitecenter.dk/queeni/queenisside/view_all.nhtml

Køn højavlstæve.
Hun ser skisme dejlig ud siger også Milo der jo er lidt kræsen.

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Hm

Dato : 18-09-07 17:07

> Hm skriblede følgende:
>>
> Køn højavlstæve.
> Hun ser skisme dejlig ud siger også Milo der jo er lidt kræsen.

Tak, puha -jeg var helt bange for at Milo ikke syntes om hende, hun syntes
netop at Milo er en flot fyr.

Hanne/ som syntes bedst om højavls linier

Fra : jopa

Dato : 18-09-07 17:29

Hm skriblede følgende:

> Tak, puha -jeg var helt bange for at Milo ikke syntes om hende, hun
> syntes netop at Milo er en flot fyr.

Jo hun er skam køn og ligner faktisk Milo

> Hanne/ som syntes bedst om højavls linier

Som også er de smukkeste.
Så nu bliver Søren med flere nok uenige
--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : C.H

Dato : 22-09-07 07:26

> Hm skriblede følgende:

> Jo hun er skam køn og ligner faktisk Milo

> Som også er de smukkeste.
> Så nu bliver Søren med flere nok uenige
> --

Nææææ nej - selvom jeg synes Cassius er fantastisk dejlig (på trods af sit
gigantiske overbid), så kan jeg godt se, at jeres hunde da bestemt er
kønnere end min
Meeen - jeg har da bestemt set mange af de små grå, der er kønnere end nogen
højalvshunde... Meget af det smukke sidder i øjnene, synes jeg - Er der liv,
er der skønhed

Connie

Fra : jopa

Dato : 22-09-07 10:15

C.H skriblede følgende:
> Meeen - jeg har da bestemt set mange af de små grå, der er kønnere
> end nogen højalvshunde... Meget af det smukke sidder i øjnene, synes
> jeg - Er der liv, er der skønhed

Du har så evig ret Conni
Jeg selv har altid haft den type schæfer, og må sige at jeg facineres af
størrelsen, selvom de nok efterhånden er blevet rimeligt store generelt.
--
Mvh. John
www.johns-web.dk

Fra : Leyna

Dato : 20-09-07 09:03

On Tue, 18 Sep 2007 17:35:50 +0200, "Hm" <mishama@hongnet.dk> wrote:

>"jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse

>hej
>jeg er desværre et "snøvl" til det med billeder, men her er da lidt
>http://www.sitecenter.dk/queeni/queenisside/view_all.nhtml

Hold da op hvor er hun dog "ækel". Godt det ikke er sådan en man har!

--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : C.H

Dato : 22-09-07 07:21

"Hm" <mishama@hongnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> hej
> jeg er desværre et "snøvl" til det med billeder, men her er da lidt

Hun er da godt nok en lækkerbidsken at se på!

Connie

Fra : Hm

Dato : 22-09-07 08:17

"C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Hm" <mishama@hongnet.dk> skrev i en meddelelse

> Hun er da godt nok en lækkerbidsken at se på!
>
> Connie

Tak for de pæne ord, hun er samtidig en utrolig god hund, tør og vil alt -
utrolig lydig- men bare hun kunne styre sin glæde over for mennesker der vil
tale med hende, der er hun i det røde felt lige med det samme, hold op hvor
er det irriterende, men selvfølgelig et luksusproblem, når/hvis det kommer
på plads så er hun en SUPER hund

Fra : jopa

Dato : 22-09-07 10:12

Hm skriblede følgende:
> [...]
> det samme, hold op hvor er det irriterende, men selvfølgelig et
> luksusproblem, når/hvis det kommer på plads så er hun en SUPER hund

Du er ikke alene
Milo har det på samme måde med mennesker han elsker.
Du skulle se et cirkus når konen kommer hjem fra aftenvagt.
Hold da kæft jeg ligger flad af grin når hun prøver at få den til at sætte
sig så den kan få en kæletur.
Den ender med alle 4 i vejret og konen opgiver.
Har prøvet at forklare hende at hun skal ignorere den og evt vende røven til
den for så at kæle med den når den er faldet til ro.
Men det fatter hun ikke og så er hun selv skyldig

--
Mvh. John
www.johns-web.dk

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 22-09-07 11:01

> [...]
> til den for så at kæle med den når den er faldet til ro.
> Men det fatter hun ikke og så er hun selv skyldig

GG.. det lyder præcis som min store han.. han er heller ikke til at styre på
7 tdr land når der kommer nogen han rigtig godt kan lide, min bror feks. de
to har været best buddys siden loui var hvalp, og der er altid fis og
ballade i luften når han kommer.. jeg har opgivet, så det må bror-mand selv
styre, han har selv været uden om det, vil man ikke høre, så må man føle ..
(o:
Han er også en størrelse xxxxl så han er ikke sådan lige at vælte omkuld..
LOL..

Mvh. Marie

Fra : jopa

Dato : 22-09-07 11:05

Torben og Marie-louise Ager skriblede følgende:
> [...]
> det, vil man ikke høre, så må man føle .. (o:
> Han er også en størrelse xxxxl så han er ikke sådan lige at vælte

Sæt dig ned mors lille hundebasse ja du er SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ sød.
Når mor siger sit så skal du sætte dig ned lille pusser ellers kan mor jo
ikke kæle med dig det kan du nok forstå

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 22-09-07 12:15

> [...]
>>

> Sæt dig ned mors lille hundebasse ja du er SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ sød.
> Når mor siger sit så skal du sætte dig ned lille pusser ellers kan mor jo

LOL...(o;

Mvh. Marie

Fra : Tove Krieger

Dato : 22-09-07 12:47

> [...]
> Når mor siger sit så skal du sætte dig ned lille pusser ellers
> kan mor jo ikke kæle med dig det kan du nok forstå

ROFL Ja, det er da en gensidig kærlighed der vil noget.

Selvom Asia var fars hund, så kunne jeg altså nemt få hende til at
"sitte" når jeg sagde det, ellers var jeg også blevet væltet.

Fra : jopa

Dato : 22-09-07 12:51

Tove Krieger skriblede følgende:

> ROFL Ja, det er da en gensidig kærlighed der vil noget.
>
> Selvom Asia var fars hund, så kunne jeg altså nemt få hende til at
> "sitte" når jeg sagde det, ellers var jeg også blevet væltet.

Tove har lige noget til dit album.
Har fået nyt kamera som jeg går og øver mig med.
http://jp-web.dk/milony.jpg

--
Mvh. John

www.johns-web.dk

Fra : Tove Krieger

Dato : 22-09-07 12:57

> Tove Krieger skriblede følgende:

> Tove har lige noget til dit album.
> Har fået nyt kamera som jeg går og øver mig med.
> http://jp-web.dk/milony.jpg

Tusind tak, det er kopieret til mit album. Rigtig flot billede og uh
altså, hvor er han bare skøn. En skam at han ikke bor "lige om
hjørnet" så man kunne kramme ham.

Fra : Hm

Dato : 22-09-07 16:41

"jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse
> http://jp-web.dk/milony.jpg

Flot fyr, det var dog utrolig som Milo ligner min Queeni

Hanne

Fra : jopa

Dato : 22-09-07 17:05

Hm skriblede følgende:

> Flot fyr, det var dog utrolig som Milo ligner min Queeni

Her et bilede af Milos far
Rudolf vom Westervenn
http://www.pedigreedatabase.com/gsd/pedigree/433509.html

--
Mvh. John
www.johns-web.dk

Fra : Hm

Dato : 22-09-07 17:31

> Hm skriblede følgende:

> Her et bilede af Milos far
> Rudolf vom Westervenn
> http://www.pedigreedatabase.com/gsd/pedigree/433509.html

her er Queeni´s far
http://www.pedigreedatabase.com/gsd/pedigree/20563.html

Hanne/ som tror der er nogle som har opkast fornemmelser nu **

Fra : jopa

Dato : 22-09-07 17:38

Hm skriblede følgende:

> her er Queeni´s far
> http://www.pedigreedatabase.com/gsd/pedigree/20563.html

Lækker lækker lækker

> Hanne/ som tror der er nogle som har opkast fornemmelser nu **

Nixen

--
Mvh. John
www.johns-web.dk

Fra : Hm

Dato : 22-09-07 16:44

"jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse
> Hm skriblede følgende:
>

> Du er ikke alene

tak, John ***
Jeg har ingen problemer med det når jeg kommer hjem, så foregår det stille
og roligt, hold da k--- hvor er jeg træt af hende når der kommer nogle her i
huset.

Hanne/ som lige gav John nogle ***

Fra : jopa

Dato : 22-09-07 16:59

Hm skriblede følgende:
> Jeg har ingen problemer med det når jeg kommer hjem, så foregår det
> stille og roligt, hold da k--- hvor er jeg træt af hende når der
> kommer nogle her i huset.

Jeg dækker ham af når der kommer fremmede i huset, og så bliver han
liggende.
Men når mor kommer hjem syntes hun det er synd når han ligger der og piver
fordi han ikke må kæle/lege med mor, så jeg lader bare som ingen ting.

Takker og returnerer ****

--
Mvh. John
www.johns-web.dk

Fra : Leyna

Dato : 20-09-07 09:01

On Tue, 18 Sep 2007 14:15:32 -0000, Thomas <tmorch@gmail.com> wrote:

> [...]
>siden, såeh :) Og
>min kæreste er vokset op med hunde i alle størrelser. Så hun burde

Og der er så himmelvid forskel på hunde. Jeg troede sg* osse at jeg
havde helt tjek på hvornår sådan nogle blev renlige, for Vaks tog det
under en måned, og en måneds sjatpisseri (undskyld udtrykket)
indendørs mente jeg godt jeg kunne leve med. MEN... det tog altså Oy
næsten 6 mdr. at fatte det budskab. Det er meget, meget lang tid i mig
bog, men han havde så brug for den ekstra tid, og så måtte jeg jo bare
ta' det med.

Så tålmodighed, tålmodighed og mere tålmodighed er det der skal til.
Jeg var overbevist om at jeg helt sikkert gjorde et eller andet
forkert, siden hunden ikke kunne finde ud af det, og at han ALDRIG
ville lære det, men det kom altså.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : C.H

Dato : 22-09-07 07:14

> [...]

> Hanne/ hvis schæfertæve var renlig inden 9 uger uden skæld ud !!!

ævs, bare det var vores, der var renlig så hurtigt

Hej Thomas!
Nu lister jeg mig også lige ind med en lille kommentar - og jeg er som Hanne
og John også schæferejer. Men en af dem, hvor renlighedstræningen ikke gik
som fryd og gammen. Min gamle hund var renlig da han var 12 uger - min
nuværende var, da han var et halvt år.
Metoden vi brugte var den samme, så jeg har konstateret, at hunde er
forskellige.

Vi har gjort som Hanne og John beskriver. Ud efter søvn, leg og spisning
plus det løse. Ud hver gang hunden antyder den gerne vil, og så lidt til.
Ingen skæld ud, når det går galt i startet (mens hunden er lille), den skal
bare med ud i en fart og roses, hvis den gør sig færdig udenfor.
Når den bliver lidt ældre, har vi bare brugt at sige NEJ og ikke andet, når
han gør indenfor. Men selvfølgelig kun, når vi har set det ske. Ellers er
der ingen ting at gøre end at lukke hunden ud og tørre op.

En hvalp på 16-17 uger er stadig meget ung, og det at gøre sig ren udenfor
sin hule er en selvtillidsytring, som hunden først laver, når den er tryg
ved det område, den er i. Derfor er det almindeligt at området de benytter
sig af i starten er meget småt og så tæt på deres hjem som muligt. De fleste
gør det ikke uden for haven i meget lang tid - andre kommer aldrig til det.
(Og så er der dem, der bare elsker at sprede deres duft overalt )

Du skal have lidt tålmodighed, undgå at blive alt for sur på hunden, men
bare roligt sige til den, at det er forkert. (Nej betyder for hunden: "stop,
hvad du har gang i", det er ikke skældud - bare en kommando).

Til sidst en lille indskydelse - der er MEGET stor forskel på at være vokset
op med hunde, som andre har ansvaret for og så selv have en, at opdrage
på....

God fornøjelse med hende

Connie