13 polet stik
Fra : Jens

Dato : 03-10-07 19:37

Hej

På min nys indkøbte LMC 495E 2005 sidder der et fabriksmonteret 13 polet
Jäger stik.

Dette har jeg udskiftet med et 13 polet Multicon stik. På pin 11 og 12
sidder der sørme ledninger på campingvognen - hvad mon de er til? Det hele
ser ud til at virke som det skal og jeg har IKKE noget forbundet til pin 11
og 12 på min bil.

Mvh
Jens

Fra : Børge Larsen

Dato : 03-10-07 20:04

"Jens" <mugarbeFJERN@smask.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ser ud til at virke som det skal og jeg har IKKE noget forbundet til pin

Kán dette hjælpe dig:
http://www.campingtip.dk/index.php?option=com_content&task=view&id=42&Itemid=56

Fra : Carsten Stage

Dato : 03-10-07 20:37

"Jens" <mugarbeFJERN@smask.dk> skrev i meddelelsen

> Dette har jeg udskiftet med et 13 polet Multicon stik.

Jeg ville have valgt at beholde Jägerstikket...

> På pin 11 og 12 sidder der sørme ledninger på campingvognen - hvad mon de
> er til?

Jeg ville se her:

http://www.campingstuff.dk/home/html/modules.php?name=News&file=article&sid=98

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Ole JN

Dato : 03-10-07 20:46

Og her også lige en link til de forskellige 13 polede stik inklusive
Multicon.
Men er der ikke noget om at kun Jägerstikket er godkendt til synfri
sammenkobling?
Som det fremgår af linken skal klemme egentlig være stel til klemme 10, og
klemme 12 er i standarden ikke defineret, ved nogle har brugter den til
noget signal tibagemelding fra cv til bilen.

http://www.campingstuff.dk/home/html/modules.php?name=News&file=article&sid=98

Ole

Fra : Ole JN

Dato : 03-10-07 21:00

Nå der kan man se Carsten var hurtigere, men vi havde da samme ide
Ole
P.S. Kan grundet forskellige svar fra Børge Larsen ikke lade være med at
spørge om betegnelserne RT, KP, KPS, AVTA etc. siger ham noget?

Fra : Jørgen L.

Dato : 04-10-07 00:07

> Hej
>
> På min nys indkøbte LMC 495E 2005 sidder der et fabriksmonteret 13 polet
> Jäger stik.
>
> Dette har jeg udskiftet med et 13 polet Multicon stik.
Hmmmm.

se her http://www.lmc-klub.dk/teknik/el_13pol.htm

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D

Fra : Jens

Dato : 04-10-07 09:56

"Jens" <mugarbeFJERN@smask.dk> wrote in message
> [...]
> ser ud til at virke som det skal og jeg har IKKE noget forbundet til pin

Tak for svarene.

Min CV og Bil er begge synet med "Multicon West" stik og hvis dette er
ulovligt må der være et antal synsmænd der er blinde!!

"Multicon West" stikket har den helt store fordel at den dels giver samme
funktion som et Jäger stik og dels tillader Q8's trailer at blive tilkoblet
min og dels at min CV kan tilkobles biler med et almindeligt 7-polet stik.

Af alle disse fortræffeligheder har Jäger-stikket kun een - nemlig de 13
poler, resten kan det ikke uden tilkøb af diverse adaptere.

Et "Multicon West" stik giver akkurat lige så god og sikker en forbindelse
som et Jäger hvis ellers stik på CV og bil holdes rene for skidt og møj.

Mvh
Jens

Fra : Sten Bo

Dato : 04-10-07 13:01

,

Fra : Carsten Stage

Dato : 04-10-07 18:08

"Jens" <mugarbeMMMM@smask.dk> skrev i meddelelsen

> Min CV og Bil er begge synet med "Multicon West" stik og hvis dette er
> ulovligt må der være et antal synsmænd der er blinde!!

Uanset om bilen er synet med stikket, ændrer det ikke på, at det ikke er
lovligt - jvf. tidligere svar fra trafikministeriet (kan findes frem, hvis
det ønskes). Vær opmærksom på, at det er stadig ejerens/brugerens ansvar, at
bilen er lovlig.

> [...]
> funktion som et Jäger stik og dels tillader Q8's trailer at blive
> tilkoblet min og dels at min CV kan tilkobles biler med et almindeligt

Det samme kan Multicon (uden west) - og så er det lovligt.

> Af alle disse fortræffeligheder har Jäger-stikket kun een - nemlig de 13
> poler, resten kan det ikke uden tilkøb af diverse adaptere.

Det er korekt, at du skal bruge en adapter til et 7-polet stik.

> Et "Multicon West" stik giver akkurat lige så god og sikker en forbindelse
> som et Jäger hvis ellers stik på CV og bil holdes rene for skidt og møj.

Ikke rigtigt! Jägers 13-polede stik er bare en bedre konstruktion, der
sikrer uproblematisk brug - og selvfølgelig skal alle stikforbindelser
holdes rene.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : pedal

Dato : 05-10-07 18:24

Om Jägerstikket er en bedre konstruktion er vel lidt svært at bevise, jeg
har oplevet at benene sad løse og dermed blev skubbet bagud, endvidere er
fjederen til klappen lavet af et materiale der ruster i løbet af en vinter
det har jeg ikkeoplevet med multicon stik
Mvh
kjeld

Fra : Jan Boegh

Dato : 05-10-07 16:15

Jens skrev i 4704aa86$0$93808$edfadb0f@dread16.news.tele.dk dette:

> Min CV og Bil er begge synet med "Multicon West" stik og hvis dette er
> ulovligt må der være et antal synsmænd der er blinde!!

Næh, til gengæld er det en udbredt misforståelse at et bilsyn er en form for
biltest som 'godkender' bilens tilstand i almindelighed. De tjekker udvalgte
punkter og hvis der ikke er noget at komme efter på disse punkter er bilen
synet.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm