CTEK lader
Fra : Jens

Dato : 01-10-07 21:56

Hej

Nogen anbefaler den lille CTEK lader (XS800 ?) til opladning af batteri i
CV.
I.flg. CTEK egner den sig kun til små batterier op til 32Ah. Er der nogen
der har erfarring med anvendelsen af denne lader til 75Ah batterier (til en
mover) ?

Mvh
Jens

Fra : John Roger Johansen

Dato : 02-10-07 14:36

Jens wrote:

> [...]
> der har erfarring med anvendelsen af denne lader til 75Ah batterier (til en

Den vil kunne lade, men det tar veldig lang tid. Tror du vil bruke mange
dager hvis batteriet er ganske utladet noe det fort kan bli med en
mover. Du bør nok minst ha XS7000 (7A).

Selv har jeg XS7000 og et batteri på 75Ah, men jeg har ikke mover.
XS7000 kan også være i minste laget hvis man trenger å lade et ganske
utladet batteri på kort tid (under et døgn). Hadde jeg kjøpt lader i dag
ville jeg ha valgt en 20A lader. Hovedsaken er å få tak i en lader som
ikke bråker og da helst uten vifte. XS7000 har ikke vifte. XS25000 (25A)
har vifte. Mascot sin 20A lader har ikke vifte så vidt jeg vet og den
laderen er mye brukt i CV'er.

John Roger

Fra : Carsten Stage

Dato : 02-10-07 19:29

"John Roger Johansen" <news@remjorojo.net> skrev i meddelelsen

> Den vil kunne lade, men det tar veldig lang tid. Tror du vil bruke mange
> dager hvis batteriet er ganske utladet noe det fort kan bli med en mover.
> Du bør nok minst ha XS7000 (7A).

Jeg er tilbøjelig til at give dig ret i, at xs7000 er langt bedre egnet.

Jeg selv bruger xs 25000, og er meget tilfreds med ydelsen. At der er en
intern køleblæser, har endnu ikke givet anledning til støjgener.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Jens

Dato : 03-10-07 18:10

"Carsten Stage" <stage_nospam@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg selv bruger xs 25000, og er meget tilfreds med ydelsen. At der er en
> intern køleblæser, har endnu ikke givet anledning til støjgener.

Hvis XS800'eren (lader med 3,5A) kan lade et 75Ah batteri op på nogle dage,
så er det fint med mig - men hvis de 3,5A ikke er nok til overhovedet at få
gang i ladeprocessen, så kan den jo ikke bruges.!

/Jens

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 03-10-07 21:02

"Jens" <mugarbeFJERN@smask.dk> skrev i meddelelsen

> Hvis XS800'eren (lader med 3,5A) kan lade et 75Ah batteri op på nogle
> dage, så er det fint med mig - men hvis de 3,5A ikke er nok til
> overhovedet at få gang i ladeprocessen, så kan den jo ikke bruges.!

3,5A = Ca. 40W - så du skal have lyset slukket, hvis du skal have noget
ladet :)

--
Per

Fra : Søren

Dato : 04-10-07 08:36

> 3,5A = Ca. 40W - så du skal have lyset slukket, hvis du skal have noget
> ladet :)

og hvad siger batteriet til at blive ladet op så langsomt/svagt

Fra : Sten Bo

Dato : 04-10-07 13:10

"Søren" <nospam_svu@ccieurope.com> skrev i en meddelelse
,

> og hvad siger batteriet til at blive ladet op så langsomt/svagt

Jamen hvis bare spændingen ender oppe på det anbefalede er det vel fint nok.
Altså at der er tid nok til at batteriet kan blive "restladet" - De sidste
15 20 % siges under alle omstændigheder at ta lige så længe som de første
80% . Kan ikke forceres siges der.

Hvor stor er ladestrømmen i øvrigt på de kraftige ladere? Syns at ha set
anbefalet 8-10 A som en passende og god størrelse, kommer måske an på
batteristørrelsen, men et eventuelt "overskud" er måske netop til at dække
et samtidigt forbrug? Bare en tanke.

Sten

Fra : Sten Bo

Dato : 04-10-07 13:15

> "Søren" <nospam_svu@ccieurope.com> skrev i en meddelelse
> ,

Jo der er vist noget med at hente delvis defekte flade batterier op, kræver
bøf "speciallader"
men ellers er det vel ligegyldigt, bare batteriet er sundt.

Sten

Fra : Jens

Dato : 04-10-07 09:58

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote in message

> "Jens" <mugarbeFJERN@smask.dk> skrev i meddelelsen

> 3,5A = Ca. 40W - så du skal have lyset slukket, hvis du skal have noget
> [...]

Batteriet forsyner KUN "Moveren" !

/Jens

Fra : Carsten Stage

Dato : 04-10-07 17:59

"Jens" <mugarbeMMMM@smask.dk> skrev i meddelelsen

> Batteriet forsyner KUN "Moveren" !

Hmmm... Ikke noget med strøm til diverse pumper, blæsere og lys?

En god gammel tommelfingerregel siger at laderen bør være på 1A pr. 10Ah
batteri. Så er det op til dig selv, hvilken af Ctek laderne det skal være.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Jens

Dato : 04-10-07 19:15

> "Jens" <mugarbeMMMM@smask.dk> skrev i meddelelsen

> Hmmm... Ikke noget med strøm til diverse pumper, blæsere og lys?

Nej

Jeg campere IKKE i den svenske ødemark eller andre steder hvor der ikke er
230VAC. Hvis jeg endelig skal sove et sted uden strøm har jeg en bil spændt
foran med 12V på batteriet.

/Jens