MS Windows
briani 27239
Page file brug - modstridende oplysninger?
Fra : Simon

Dato : 05-10-07 08:01

Nu troede jeg efterhånden at jeg havde fået sat mig nogenlunde ind i
hvordan PF brug er skruet sammen (bl.a.
http://www.aumha.org/win5/a/xpvm.htm)... Men kan ikke forstå følgende:

Har kørt WinXP-2K_Pagefile.vbs umiddelbart efter boot som fortæller mig at:
Current Pagefile Usage: 38 MB
og hvis jeg kigger i task manager kan jeg se at commit charge peak = ca
259 MB.
Jeg mener at 'Commit Charge Peak' er den max anvendte mængde hukommelse
- enten i RAM eller PF.?

Spm. Hvorfor er PF i brug når fysisk RAM så langt fra er "brugt op"?

Div. fakta: Acer Pentium M, Win XP Pro, 768 MB ram, page file initial
size 256 MB, maximum 1126 MB.
skærmdump fra task manager: http://kortlink.dk/4afz

--
Simon | __o
Men are from here, and women | _`\ \_

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 05-10-07 09:24

Simon wrote:

> Spm. Hvorfor er PF i brug når fysisk RAM så langt fra er "brugt op"?

Det er et godt spørgsmål. Ikke desto mindre gør Windows det sådan,
uanset hvor meget RAM der er i maskinen.

Jesper Poulsen

Fra : Simon

Dato : 08-10-07 09:23

Jesper Poulsen wrote:

> gør Windows det sådan, uanset hvor meget RAM der er i maskinen.

Hmm, ja... Det har noget at gøre med potentiel/allokeret forbrug - til
forskel fra faktisk/reel brug, ikke?

I sidste ende er det afgørende jo at vurdere om der er tilstrækkelig
meget RAM i til at dét i hvert fald ikke sløver maskinens normale brug.
Så hvordan gør jeg det??

Fra : Ole Christiansen

Dato : 08-10-07 10:06

"Simon" <s_kvinFJERNDETTEFILTERdal@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Simon | __o
> Men are from here, and women | _`\ \_
> are from way the hell over there. | (_)/ (_)

Jeg har windows jobliste kørende fast. Der kan du se ram-forbrug løbende.

Mvh Ole

Fra : Simon

Dato : 08-10-07 10:27

Ole Christiansen wrote:
> Jeg har windows jobliste kørende fast. Der kan du se ram-forbrug løbende.

Er det kolonnerne med Mem Usage og Peak Mem Usage for hver enkelt
Process du tænker på? -- Det synes jeg nu ikke dækker helt: Der er
ingen total-sum (eller ?); ikke realistisk at sidde og holde øje
med/summere dem løbende mens jeg åbner og lukker programmer/dokumenter,
skifter mellem profiler osv. ... Har jeg forstået dig rigtigt/overset
noget?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 08-10-07 10:50

Den 08-10-07 11.27 skrev Simon følgende:

> Er det kolonnerne med Mem Usage og Peak Mem Usage for hver enkelt
> Process du tænker på? -- Det synes jeg nu ikke dækker helt: Der er
> ingen total-sum (eller ?);

Se under fanebladet Ydeevne, tjek evt. denne side:
http://kimludvigsen.dk/tips-windows-jobliste-trin.html

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Polimiken - en levende netavis, der tør, hvor selv Ekstra Bladet tier.

Fra : Simon

Dato : 08-10-07 11:21

Kim Ludvigsen wrote:

> Se under fanebladet Ydeevne, tjek evt. denne side:
> http://kimludvigsen.dk/tips-windows-jobliste-trin.html

Ah ja, tak. - Jeg havde vist nærmest glemt at den viste tilgængelig
fysisk hukommelse... Betyder det 'tilgængelig' som i
muligvis-allokeret-men-kan-frigøres? *)

Så hvis jeg rutinemæssigt har en pæn mængde tilgængelig fysisk
hukommelse (måske nogen hundrede MB) og WinXP-2K_Pagefile.vbs fortæller
mig at Session Peak PF usage er 100-200 MB, er det så ikke acceptabelt?

[ * "Windows will *always* try to find some use for *all* of RAM — even
a trivial one. If nothing else it will retain code of programs in RAM
after they exit, in case they are needed again. Anything left over will
be used to cache further files — just in case they are needed. But these
uses will be dropped instantly should some other use come along." ]

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 08-10-07 12:19

Simon wrote:
> [...]
> be used to cache further files — just in case they are needed. But these
> uses will be dropped instantly should some other use come along." ]

Det er jo også fint nok, men hvad bruger maskinen så sidefilen til, hvis
der er 2GiB RAM i maskinen?

Jesper Poulsen