DNS-fejl??
Fra : -= JF =-

Dato : 06-10-07 20:31

Hejsa!

Vi er nogle stykker som ikke kan komme på internettet. Vi bor geografisk
spredt, og sidder på individuelle forbindelser fra individuelle
udbydere. Eneste fællesnævner er at vi alle bruger samme DNS
(193.88.44.22)så jeg er derfor ret sikker på at serveren er synderen -
på trods af at den svarer når jeg pinger den!

Hvis vi laver dynamisk IP og dynamisk DNS er der ingen problemer - men
pga VPN-forbindelse er det nødvendigt med statisk IP.

Kan nogen her hjælpe mig nærmere en løsning?

--
Mvh. John

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 06-10-07 21:32

On Sat, 06 Oct 2007 21:31:13 +0200, -= JF =- <null@null.null> wrote:

> Hvis vi laver dynamisk IP og dynamisk DNS er der ingen problemer - men
> pga VPN-forbindelse er det nødvendigt med statisk IP.

Der er en del udbydere, der har et system, hvor ens forbindelse ikke
virker, hvis man ikke kører DHCP. Det kan være tilfældet på jeres.

At man kører DHCP betyder dog ikke, at adressen skifter hele tiden, og
man kan sagtens køre VPN på en DHCP-tildelt adresse.

-A

Fra : -= JF =-

Dato : 07-10-07 21:54

Asbjorn Hojmark skrev:

> Der er en del udbydere, der har et system, hvor ens forbindelse ikke
> virker, hvis man ikke kører DHCP. Det kan være tilfældet på jeres.

Jo - Men ikke videre sandsynligt at tre uafhængige udbydere beslutter
sig at lukke forbindelsen på det grundlag, og alle sammen en lørdag
formiddag

Forbindelsen kom i øvrigt i luften en lille times tid efter mit spørgsmål

> man kan sagtens køre VPN på en DHCP-tildelt adresse.

Det var jeg ikke klar over! Jeg troede at det krævede fixed IP for at
blive genkendt i den anden ende!

Tak for indsatsen!
--
Mvh. John

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 07-10-07 23:16

On Sun, 07 Oct 2007 22:53:51 +0200, -= JF =- <null@null.null> wrote:

> Jo - Men ikke videre sandsynligt at tre uafhængige udbydere beslutter
> sig at lukke forbindelsen på det grundlag

Det er et meget almindeligt setup, og der er ikke tale om, at nogen
aktivt skal ind og lukke for noget, men blot at det ikke virker, hvis
der ikke er brugt DHCP.

> Det var jeg ikke klar over! Jeg troede at det krævede fixed IP for
> at blive genkendt i den anden ende!

Du blander tingene sammen.

Det er rigtigt, at det er en stor fordel, at IP-adressen ikke ændres,
når man laver site-to-site VPN, men det siger ikke noget om, hvordan
udstyret *får* IP-adressen. Man behøver ikke selv taste adressen ind i
udsyret. Man kan sagtens tildele adressen med DHCP og samtidig sikre,
at den derefter 'aldrig' ændres.

-A