Hvilken router til 10/10 fibernet?
Fra : co@ch [4130]

Dato : 04-10-07 16:36

Kan jeg bruge min nuværende Linksys BEFSR41 router til min snarlige
installation af 10/10 fiber bredbånd?
Er den hurtig nok eller skal jeg hellere vælge noget andet.

Routerens hastighed står til 100.0 Mbps når jeg ser på min
netværksforbindelse, og det burde vel være nok?
Men kvaliteten af de 100 Mbps...er de OK med så billig en router?

Ja, der opstår jo nogle nye spørgsmål når man får nye forbindelser i huset.

mvh
Bri@n

Fra : ShutEye

Dato : 04-10-07 16:57

> [...]
> Men kvaliteten af de 100 Mbps...er de OK med så billig en router?
>
> Ja, der opstår jo nogle nye spørgsmål når man får nye forbindelser i

Det kommer vist an på hvilken version af routeren du har.
Besøg linksys.com og tjek din version.

Fra : Svend Erik Jensen

Dato : 04-10-07 17:08

On Thu, 4 Oct 2007 17:36:00 +0200, co@ch [4130] wrote in dk.edb.netvaerk
<47050863$0$2102$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>:

>Kan jeg bruge min nuværende Linksys BEFSR41 router til min snarlige
>installation af 10/10 fiber bredbånd?
>Er den hurtig nok eller skal jeg hellere vælge noget andet.

Den ligger nok lige på kanten.

>Routerens hastighed står til 100.0 Mbps når jeg ser på min
>netværksforbindelse, og det burde vel være nok?

Det viser kun at den er koblet op på en 100Mbit port og intet om hvor
meget data der kommer igennem i praksis. Næsten alle routere har idag
100 Mbit interfaces.

Det du skal vide noget om er "throughput" altså med hvilken hastighed
routeren kan route data.
Der er en oversigt her:

http://www.smallnetbuilder.com/index.php?option=com_wrapper&Itemid=156
--
Med venlig hilsen / Mes meilleures amitiés / Best regards
Svend Erik Jensen

Fra : co@ch [4130]

Dato : 04-10-07 19:29

"Svend Erik Jensen" <adressen@er.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> --
> Med venlig hilsen / Mes meilleures amitiés / Best regards

Jeg er ikke klar over hvordan jeg skal bruge testen.
Om det er WAN to LAN eller omvendt jeg skal kigge på?
og hvad betyder søjlerne?

Bri@n

Fra : ShutEye

Dato : 04-10-07 20:00

> Jeg er ikke klar over hvordan jeg skal bruge testen.
> Om det er WAN to LAN eller omvendt jeg skal kigge på?
> og hvad betyder søjlerne?

Grov oversættelse:
WAN=internettet
LAN=lokalnettet
WAN to LAN er altså hvor hurtigt du kan hente.
LAN to WAN er hvor hurtigt du kan sende.
Kunne nu ikke se din router nogen steder på den liste, så (igen) prøv
linksys.com

Fra : co@ch [4130]

Dato : 04-10-07 22:34

"ShutEye" <no@no.no> skrev i en meddelelse

> [...]
> LAN to WAN er hvor hurtigt du kan sende.
> Kunne nu ikke se din router nogen steder på den liste, så (igen) prøv

Linksys BEFSR41 får en score på 17 Mbps....jeg har dog v3 edit. og her er
det v1 der er målt.
I realiteten er det jo nok til en 10Mbps linie,
men så er spørgsmålet om jeg får mere ud af en router med et større
throughput? jeg kan jo ikke trække mere end de 10 alligevel??

Jeg kan selvf. godt regne ud at det vil være fremtidssikrere at købe den med
mere throughput.

Er nogle mærker at foretrække frem for andre?

Bri@n

Fra : ShutEye

Dato : 05-10-07 11:20

> Linksys BEFSR41 får en score på 17 Mbps....jeg har dog v3 edit. og her er
> det v1 der er målt.

Det _burde_ være et godt tegn - den nyere model er vist hurtigere.

> I realiteten er det jo nok til en 10Mbps linie,

Joo - men er det målt med firewall eller andet slået til?
På en del routere falder ydelsen DRASTISK når man aktivere div tjenester så
som firewall.

> men så er spørgsmålet om jeg får mere ud af en router med et større
> throughput? jeg kan jo ikke trække mere end de 10 alligevel??

Jeg ville nøjes med den du har nu, mål linjen når den er kommet op og køre.
Det vil jo kun tage et par dage at få en ny model hjem hvis det er.

> Jeg kan selvf. godt regne ud at det vil være fremtidssikrere at købe den
> med mere throughput.

Fremtidssikret er der ikke noget der hedder indefor IT :)

> Er nogle mærker at foretrække frem for andre?

Religion.
Jeg har altid været glad for Zyxel mens andre hader deres produkter.
Cisco er de fleste vist enige om yder godt, men de koster også godt :)

Fra : co@ch [4130]

Dato : 05-10-07 16:00

> Religion.
> Jeg har altid været glad for Zyxel mens andre hader deres produkter.
> Cisco er de fleste vist enige om yder godt, men de koster også godt :)

Tak for hjælpen...jeg vælger nok at købe en Zyxel P-335 router.
Den er bedre end den jeg har, plus den har et USB indgang og kan bruges som
printserver
( hvilket sikkert hiver den ned i hastighed :-/ )

Bri@n

Fra : ShutEye

Dato : 05-10-07 16:22

> [...]
> som printserver
> ( hvilket sikkert hiver den ned i hastighed :-/ )

Velbekomme, og det med printserveren er en god ting!