Køb af matriel til Gbit lan/krydsfelt?
Fra : Michael Nielsen

Dato : 01-10-07 18:23

Hej i gruppen

Jeg skal til at trække netkabler rundt i mit hus, flexrørene er trukket. jeg
har foreløbigt lavet til 3 rum, som hver skal have 2 udtag, og ende i en
patchbox (eller hvad de nu hedder) ved min elmåler, hvor mit fibermodem og
router sidder.

Jeg skal vel trække Cat6, hvis jeg vil kører 1 Gbit og være en smule
fremtidssikret samt konnektore der er beregnet dertil.

Ved at nogen kører 1Gbit over Cat5E og Lexcom 125 konnektore, men det skal
ikke "måske" virke, det skal bare virke. Eller har jeg misforstået noget så
Cat 5E og Lexcom 125 er fint til 1 Gbit?

Jeg vil gerne købe delene på nettet da de lokale elektrikere er for dyre,
men kender ikke rigtig nogle webshops som forhandler disse ting til
fornuftige priser og som har en fornuftig service, evt. laver tilbud på hele
pakken?

--
Best regards
Michael Nielsen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 01-10-07 19:11

On Mon, 1 Oct 2007 19:23:21 +0200, "Michael Nielsen"
<michael.nielsen@mvb.net> wrote:

> Eller har jeg misforstået noget så Cat 5E og Lexcom 125 er fint
> til 1 Gbit?

Jeg skal ikke kunne sige med Lexcom 125, men Cat 5E er i hvert fald
fint til Gigabit Ethernet. (Det ændrer dog ikke ved, at Cat 6A er
dagens standard, og det var, hvad jeg ville få installeret).

-A

Fra : Martin /Helsingør

Dato : 01-10-07 19:26

"Michael Nielsen" <michael.nielsen@mvb.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> en patchbox (eller hvad de nu hedder) ved min elmåler, hvor mit fibermodem

Klip--

> [...]
> men kender ikke rigtig nogle webshops som forhandler disse ting til
> fornuftige priser og som har en fornuftig service, evt. laver tilbud på

Jeg handler hos www.elvvs.dk . De har det meste til konkurencedygtige
priser, og så har de lynhurtig levering og god service.

Mvh.

Martin /Helsingør

Fra : Michael Nielsen

Dato : 03-10-07 17:25

> Jeg handler hos www.elvvs.dk . De har det meste til konkurencedygtige
> priser, og så har de lynhurtig levering og god service.

Jeg har fundet frem til følgende, er der noget jeg mangler når jeg skal have
3x2 udtag og forfradåserne sidder i væggen nu?

www.elvvs.dk

Vare: Antal Pris Total

Varenummer: NS35849459
PDS-KABEL UTP CAT6 1X4P PVC AFMÅLT 100m a DKK 4,95 DKK 495,00

Varenummer: 1086009639
DATAUDTAG F/8XRJ45 T7 HVID 1.stk. a DKK 98,00 DKK 98,00

Varenummer: 1017025585
CLIC MONTERINGSBOX DOBBELT HV 1.stk. a DKK 30,00 DKK 30,00

Varenummer: 1017025624
CLIC BUNDPLADE DOBBELT HV 1.stk. a DKK 20,00 DKK 20,00

Varenummer: 1088002951
LEXCOM 250 - KONNEKTOR UTP CAT 6 12.stk. a DKK 62,00 DKK 744,00

Varenummer: 1088001729
DATAUDTAG T3 F/2XRJ45 LYSEGRÅ, 1,5M 3.stk. a DKK 42,00 DKK 126,00

Varenummer: 1086020281
MONTAGERAMME INCL STØVLÅG SORT 3.stk. a DKK 10,00 DKK 30,00

Varenummer: 1086020304
MONTAGERAMME INCL STØVLÅG RØD 3.stk. a DKK 10,00 DKK 30,00

Varenummer: 1086017786
MONTAGERAMME FOR RJ45 SORT 3.stk. a DKK 2,50 DKK 7,50

Varenummer: 1086017809
MONTAGERAMME FOR RJ45 RØD 3.stk. a DKK 2,50 DKK 7,50

Subtotal DKK 1.588,00
Porto og ekspedition DKK 70,00
Moms beløb DKK 414,50
Pris ialt DKK 2.072,50

Fra : Arne Keller

Dato : 01-10-07 22:30

Michael Nielsen wrote:
> [...]
> patchbox (eller hvad de nu hedder) ved min elmåler, hvor mit fibermodem og

Så vi taler 3x2 udtag = 6 konnektorer i hver ende = 12 konnektorer.

> Jeg skal vel trække Cat6, hvis jeg vil kører 1 Gbit og være en smule
> fremtidssikret samt konnektore der er beregnet dertil.

Ja, jeg ville trække Cat6

> Ved at nogen kører 1Gbit over Cat5E og Lexcom 125 konnektore, men det skal
> ikke "måske" virke, det skal bare virke. Eller har jeg misforstået noget så
> Cat 5E og Lexcom 125 er fint til 1 Gbit?

1000Base-T kan fungere over Class D/Cat5E men der findes ingen margien,
så det er et dårligt valg, derudover er det mere end 15 gammel teknik.

> Jeg vil gerne købe delene på nettet da de lokale elektrikere er for dyre,

Har du overvejet om det kan være fordi de tilbyder dig et kvalitets
system og ikke bare mix og match fra den billigste hylde ?

> men kender ikke rigtig nogle webshops som forhandler disse ting til
> fornuftige priser og som har en fornuftig service, evt. laver tilbud på hele
> pakken?

Det du installerer skulle gerne blive liggende i væggen de næste 10 år
uden at du behøver at bekymre dig om funktionen, så derfor tror jeg at
kvalitet er meget vigtigere end at spare nogle få kroner.

Det er ikke så sært at den lokale elektriker ikke giver dig et
fantastisk tilbud på stumperne, det er en _meget_ lille installation vi
her taler om. Prisen kan være omkring 5-600 kr pr link for materialerne,
det er 3500 kr for et kvalitets system der kan leve i 10 år = 350 pr år.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Chano Andersen

Dato : 01-10-07 23:00

Arne Keller wrote:

> Har du overvejet om det kan være fordi de tilbyder dig et kvalitets
> system og ikke bare mix og match fra den billigste hylde ?

Det kunne vel også tænkes at elektrikkeren ER dyrere end en tilfældig
netshop der sælger PRÆCIS samme varer?

Det bliver ikke nødvendigvis dårligere kvalitet af at man køber det et
andet sted.

Hvis du eventuelt oplyste hvad der skulle kigges efter
(Firmanavne/Brands) så ville det jo være nemt at kigge efter det og
derefter købe kvalitet, så billigt som muligt.

Umiddelbart lyder det som om du arbejder for/har en elektriker
forretning, og dermed forsvarer de priser som du/din arbejdsgiver
og/eller dine/hans kolleger i branchen tager.

Ret mig hvis jeg tager fejl...

- Chano Andersen.

Fra : Arne Keller

Dato : 01-10-07 23:18

Chano Andersen wrote:

> Det kunne vel også tænkes at elektrikkeren ER dyrere end en tilfældig
> netshop der sælger PRÆCIS samme varer?

Jeps, jeg har bare ikke set en eneste web shop i Danmark sælge kvalitets
kabling produkter, men jeg kan naturligvis tage fejl, det er sket før.

> Det bliver ikke nødvendigvis dårligere kvalitet af at man køber det et
> andet sted.

Korrekt

> Hvis du eventuelt oplyste hvad der skulle kigges efter
> (Firmanavne/Brands) så ville det jo være nemt at kigge efter det og
> derefter købe kvalitet, så billigt som muligt.

Jeg har et princip om ikke at reklamere på Usenet hvis det kan undgås,
men søg lidt tilbage her og så finder du sikkert noget.

> Umiddelbart lyder det som om du arbejder for/har en elektriker
> forretning, og dermed forsvarer de priser som du/din arbejdsgiver
> og/eller dine/hans kolleger i branchen tager.

Jeg tror at elektrikeren præcis som alle andre handlende tager den pris
han kan for en vare, og ved et så lille projekt som dette er det svært
at få ret meget rabat
Derimod kan man sikkert komme til ham og få lidt hjælp hvis man får
problemer, det er svært i en web butik.

> Ret mig hvis jeg tager fejl...

Du tager fejl

Fra : Arne Keller

Dato : 01-10-07 23:43

Arne Keller wrote:
Snip

> Jeg har et princip om ikke at reklamere på Usenet hvis det kan undgås,
> men søg lidt tilbage her og så finder du sikkert noget.

Jeg fandt lige listen over de producenter som deltager i det
inetrnationelle standardiserings arbejde omkring kabling (møde 42) det
er sikkert et fornuftigt sted at starte. Flere af disse producenter
laver bare visse dele af et kabelsystem:
Belden CDT, Tyco Electronics, 3M, Legrand, Nexans, Kerpen, CommScope,
Teldor cables, Dawuler, R&M, Krone, Bell Steward, Siemon, Corning

Fra : Michael Nielsen

Dato : 03-10-07 17:34

> Så vi taler 3x2 udtag = 6 konnektorer i hver ende = 12 konnektorer.

Ja det er korrekt.

> Ja, jeg ville trække Cat6

Det gør jeg.

> 1000Base-T kan fungere over Class D/Cat5E men der findes ingen margien, så
> det er et dårligt valg, derudover er det mere end 15 gammel teknik.

Okay det var det der spillede mig et pus så, holder mig til Cat6 så.

> Har du overvejet om det kan være fordi de tilbyder dig et kvalitets system
> og ikke bare mix og match fra den billigste hylde ?

Delene jeg har fundet er fra LK og Lexcom, jeg regner med at det er bedste
kvalitet, dog ved jeg ikke med kablet.

> Det du installerer skulle gerne blive liggende i væggen de næste 10 år
> uden at du behøver at bekymre dig om funktionen, så derfor tror jeg at
> kvalitet er meget vigtigere end at spare nogle få kroner.

Selvfølgelig hænger pris og kvalitet ofte sammen, men i dette tilfælde ser
jeg det mere som at en liter Arla mælk koster 6,95 i Rema 1000 og den sammen
Arla mælk koster 10,95 hos den lokale tankstation (Tænkt eksempel)

> [...]
> Prisen kan være omkring 5-600 kr pr link for materialerne, det er 3500 kr
> for et kvalitets system der kan leve i 10 år = 350 pr år.

Regnede heller ikke med et fantastisk tilbud, mit ordvalg var måske forkert,
jeg mente en samlet pris på delene.