Valg af switche til mellemstort netværk
Fra : ///M

Dato : 26-09-07 17:33

Hej,

Vi skal have fornyet vores infrastruktur og jeg har været i dialog med
henholdsvis Dell og HP om passende udstyr.

De har nu sendt mig tilbud som følger, udfra mine krav om 2x48 + 1x24 porte:

Dell: 2 x PowerConnect 6248 [1] + 1 x PowerConnect 6224 [2]
HP: 2 x ProCurve 2900 [3] + 1 x ProCurve 3500 [4]

Kort fortalt bliver de forbundet indbyrdes med flere kabler. Der vil blive
brugt op til 85% af portene.

Kan nogen sige om de overhovedet er sammenlignelige rent teknisk
(prismæssigt er de nemlig ikke!)?

Hvad ville I vælge? Hvad bruger I generelt som faktorer for at vælge (udover
performance-tal)?
Hvordan er konfiguration, support og funktionalitet i de nævnte produkter?
Naturligvis handler sidstnævnte meget om mit behov, men kom gerne med
guldkorn om produkterne som jeg måske ikke kender endnu.

[1]
http://www1.euro.dell.com/content/products/productdetails.aspx/pwcnt_6248?c=dk&cs=dkbsdt1&l=da&s=bsd
[2]
http://www1.euro.dell.com/content/products/productdetails.aspx/pwcnt_6224?c=dk&cs=dkbsdt1&l=da&s=bsd
[3]
http://h10010.www1.hp.com/wwpc/dk/da/sm/WF25a/23495-23499-23499-23499-12832456-12832458.html?jumpid=in_r2515_procss/psc
[4]
http://h10010.www1.hp.com/wwpc/dk/da/sm/WF25a/23495-23499-23499-23499-12086714-12388376.html?jumpid=in_r2515_procss/psc

På forhånd mange tak,

mvh
///M

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 26-09-07 18:55

On Wed, 26 Sep 2007 18:32:30 +0200, "///M" <nomail@mail.de> wrote:

> Hvad ville I vælge?

Jeg har arbejdet med meget forskelligt netværksudstyr fra forskellige
leverandører og i min erfaring er der ingenting, der slår Cisco bl.a.
features og den support man kan få på det. Til gengæld er det ikke i
den billige ende, og formentlig ude af din budgetramme, når du ser på
Dell og HP.

> Hvad bruger I generelt som faktorer for at vælge (udover
> performance-tal)?

Performance, features, portantal, support-organisation, muligheden for
at få folk, der har forstand på det, pris (både initielle omkostninger
og TCO).

Hvad opfatter du som et 'mellemstort netværk'?

-A

Fra : ///M

Dato : 26-09-07 21:20

Asbjorn Hojmark wrote:

> [...]
> features og den support man kan få på det. Til gengæld er det ikke i
> den billige ende, og formentlig ude af din budgetramme, når du ser på

Kender personligt kun til gode ting om Cisco, men kender også godt deres
priser.
Mit budget inkl. implementation/opsætning ligger på 60-80.000 kr.
Kommer man nogen steder i Cisco-verdenen for det?

> Hvad opfatter du som et 'mellemstort netværk'?

50-500 porte/min. 2 enheder

mvh
///M

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 26-09-07 22:05

On Wed, 26 Sep 2007 22:20:04 +0200, "///M" <nomail@mail.de> wrote:

> Mit budget inkl. implementation/opsætning ligger på 60-80.000 kr.
> Kommer man nogen steder i Cisco-verdenen for det?

Ja...

> 50-500 porte/min. 2 enheder

Og aktuelt skal du altså bruge 120 (2x48+24) gigabit-porte, og du skal
ikke bruge routing eller Power over Ethernet? Det burde da kunne gøres
for i omegnen af 60 kkr med Catalyst 2960G.

-A

Fra : Henrik Andreasen

Dato : 26-09-07 21:03

"///M" <nomail@mail.de> skrev i en meddelelse

> Hvad ville I vælge?

Jeg kender ikke stabiliteten af de modeller du nævner, men jeg ville vælge
at købe nogle Cisco switche.
Har adskillelige Catalyst 2950 og 60er kørende, og de har kørt 24/7 uden
nogen former for problemer.

--
Henrik

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 26-09-07 23:34

///M wrote:
> [...]
> brugt op til 85% af portene.
>
> Kan nogen sige om de overhovedet er sammenlignelige rent teknisk

Som jeg umiddelbart læser specs er Dells lag 3-switche med fuld
understøttelse af bl.a. OSPF. HP's 2900-serie understøtter kun statisk
routning og 3500-serien kræver vist en premium edge licens for at køre OSPF.

Hvad er dine krav?

Begge understøtter 10 Gigabit uplinks - er det et ønske, et krav eller
ligegyldigt?

Er understøttelse af lag 3 funktionalitet et ønske, et krav eller
ligegyldigt?

Hvis kravet blot er lag 2 gigabit vil jeg formode at sådan noget som HPs
2810-serie kan klare behovet.

Med hensyn til kvalitet osv.. Jeg opfatter Dell som underdog på
switch-markedet. Kvalitetsswitche i det segment vi snakker her er i
Danmark primært Cisco (kan dog også træffe fx Extreme). På det lidt
lavere marked er HP ret godt repræsenteret.

Vi har løbende skiftet Cisco med HP - og der er en grund til at
Cisco-switche er dyrere - jeg har oplevet langt færre bugs på basal
funktionalitet med Cisco ifht. HP - og CLI'en er bare mere udbygget.
Ting som fx rigtig understøttelse af NTP og DNS er bare rart i
dagligdagen. HPs lidt besynderlige implementation af Multiple Spanning
Tree kan også få en til at savne Cisco (med Rapid PVST eller MST). Til
gengæld har jeg intet at udsætte på den fysiske kvalitet på HPs switche.
Der er next business day livstidsgaranti og firmware-opdateringer med i
prisen. Har en enkelt gang haft en Dead on Arrival switch fra HP - der
stod en ny på mit bord 12 timer senere. Det synes jeg egentlig er stærkt
med en switch til omkring 3000,- kroner.

Knus
Regnar

Fra : Ukendt

Dato : 27-09-07 08:48

"Regnar Bang Lyngsø" <regnar@lyngsoe.eu> wrote in message
> [...]
> understøttelse af bl.a. OSPF. HP's 2900-serie understøtter kun statisk
> routning og 3500-serien kræver vist en premium edge licens for at køre

Interessant. Så er HP'erne jo ikke "rigtige" lag 3 switche (i den bestykkede
udgave)? Hvis jeg har forstået det korrekt er det netop kendetegnene at
routingen af de alm. protokoller ligger i hardware.

> Hvad er dine krav?

Jeg vil have god performance til den pris. Men som jeg kommer ind på
nedenfor skyder jeg måske lidt over målet med lag 3.

> Begge understøtter 10 Gigabit uplinks - er det et ønske, et krav eller
> ligegyldigt?

Samme som ovenfor. Jeg har dog ingen aktuel måling af mit nuværende
throughput. Det burde jeg vel få.

> Er understøttelse af lag 3 funktionalitet et ønske, et krav eller
> ligegyldigt?

Jeg er blevet klogere på hvad lag 3 switche egentlig kan og gør, og til mit
primære formål, nemlig at gruppere (isolere) grupper af arbejdsstationer for
hinanden, er intelligente VLAN er vel brugbart. Jeg tror nemlig ikke jeg
nogensinde for brug for routing-funktionalitet i lag 3 switche, idet mine
grupper vil køre samme ip-range og subnet. Dog vil det være dejligt at
switchene er fremtidssikrede og som tidligere nævnt at de kan performe både
nu og om et år.

> [...]
> switch-markedet. Kvalitetsswitche i det segment vi snakker her er i
> Danmark primært Cisco (kan dog også træffe fx Extreme). På det lidt lavere

Lader til at være den generelle mening herinde. Mange peger på Cisco hvis
man vil have kvalitet. Jeg vil undersøge det.

> (HP...) Der er next business day livstidsgaranti og firmware-opdateringer
> med i prisen.

Jeg går ud fra der findes tilsvarende support på Cisco-bokse?

Tak for din uddybende besvarelse

mvh
///M